היה חם מאוד הבוקר בנמל יפו, אבל אגלי הזיעה שבצבצו על פניהם של קברניטי חברת קסטרו לא נבעו רק ממזג האוויר השרבי. השקת שיתוף הפעולה החדש של קסטרו עם 14 אמני גרפיטי צעירים הולמת את האג'נדה שמנסחת החברה בשנתיים האחרונות: מיקום קסטרו בראש פירמידת המותגים הקוליים בתל אביב. הפרויקט הנוכחי מגיע לאחר שלל אירועי אופנה ממוקדים שעורכת החברה בסניף קסטרו תל אביב בנוכחות שלל היפסטרים מקומיים, כמו גם השקת קולקציית קפסולה מצוינת בשיתוף פעולה עם המעצב הצעיר אלון ליבנה וסרטון הפרסומת הפסאודו-פרובוקטיבי "צאו להפגין אהבה", שבו נראים זוג גברים אוחזים ידיים.

במסגרת האירוע "קסטרו סטריט פרוג'קט", שיתקיים בנמל יפו בתאריכים 21-17 במאי, יקושטו קירותיהם של חמישה מבנים ביצירותיהם של 14 אמני הגרפיטי הצעירים: עשרה מתוכם ישראלים, שלושה מגרמניה ואחד מיפן. מלבד הציורים שיעטרו את הנוף האורבני של הנמל, בהאנגר מספר 2 יוצגו עבודות וידאו ארט שיתעדו את שיתוף הפעולה לצד 55 חולצות טי - פרי שיתוף הפעולה בין מעצבי החברה לאמנים. החולצות ייתלו על קירות המקום כמעין תערוכה, ולצדם פתקית עם מספר הדגם, שאיתה תלכו לקופה. כמו באיקאה.

"אנו רוצים לבדל את עצמנו בשוק המקומי", אמר הבוקר גבי רוטר, בעלים ומנכ"ל משותף של החברה. "עם סגירת החנויות בעולם, אנחנו בעיצומו של תהליך מיתוג חדש, במטרה לחדד את ה-DNA של המותג. הבנו שיש לנו בית אופנה, סטודיו של מעצבים, שבעיניי הוא הטוב בארץ. אז למה לא ליהנות ולהעניק לו במה. במיוחד לנוכח העובדה שאנו מכירים את הקהל המקומי הכי טוב".

  (צילום: עידו איז'ק )

על פניו, שיתוף הפעולה הנוכחי הוא הזדמנות מצוינת עבור החברה לחבור לאמנות הגרפיטי, המגלמת בתוכה לא רק יצירה, אלא גם ובעיקר אפיל חתרני ואנטי ממסדי. אלא שעל פי רוב, שיתופי פעולה כאלה משתמשים בחתרנות למטרות מסחריות ובכך מעקרים אותה לחלוטין. ואכן, הצצה בדגמי הקולקציה מצביעה על "משטור" של אמנות הרחוב. אולי כי חולצת הטי עצמה מכתיבה להדפס סוג של גבולות וסדר, כך שהוא מאבד את המאפיינים הפרוצים והחתרניים שיש לו כשהוא מקשט קיר גדול במרחב עירוני.

עם זאת, בלטו לטובה עיצוביהם של מעצב קו הנשים של קסטרו, שחר דנציגר, ואמן הגרפיטי היפני Suiko. השניים נפגשו בסטודיו של המעצב ביפן, אבודים בתרגום מאנגלית ליפנית, כך שהתקשורת האישית ביניהם נעשתה בעיקר דרך האפליקציה Google Translate. דצניגר עיצב חולצה אפורה עם הדפס פרפר צבעוני שיצר סויקו, ובו מוצפן גם שמו של המעצב באותיות קנג'י יפניות. עבודה מעניינת נוספת היתה של מעצב קו הגברים אסף ביטון, שחבר לאמן הישראלי אנטון. השניים יצרו הדפס ליצן באווירה קטסטרופלית.

בתחילת דבריו הבוקר התייחס רוטר לתחרות שמנהלת החברה מול מותגים בינלאומיים, כמו זארה, גאפ ו-H&M. "זה כמו קרב של חוליה מול דיוויזיה. דוד מול גוליית", אמר בלשון מיליטריסטית משהו. "הם מתנהלים במחזורים של ביליוני דולרים בשנה, אנחנו במחזור של 600 מיליון בשנה".

אלא שהתחרות היותר מעניינת כרגע בזירה המקומית היא דווקא בין קסטרו לרנואר, שנמצאת גם היא בתהליך מיתוג מחודש. לפני כשלושה חודשים אף הצטרפה לצוות העיצוב של רנואר נשים מעצבת האופנה דליה קפוזה, מי שהיתה עד לפני כשנתיים מעצבת אופנה בולטת בקסטרו במשך 22 שנה. "בתור גורם מוביל, אנחנו מודל לחיקוי על ידי מותגים נוספים", עוקץ רוטר בתגובה לעריקתה של קפוזה אל קווי האויב. "אתי ואני דור שני לעשייה, ובאים מאהבה למוצר. יכולים לחקות את מה שעשינו, אבל לא את מה שנעשה בעתיד".