שלושה מהכוכבים הגדולים של עולם האופנה מצאו בשנה וחצי האחרונות את דרכם מחוץ לתעשייה בנסיבות טראגיות: אלכסנדר מקווין נמצא תלוי בביתו בלונדון; כריסטוף דקרנין מבית האופנה בלמן עבר התמוטטות נפשית, לא הופיע לתצוגת האופנה האחרונה של המותג בחודש מרץ ולפני כשבועיים נפרד מהמותג; וג'ון גליאנו פוטר מבית דיור ומהמותג הנושא את שמו לאחר תגרה מילולית והתבטאות פרו-נאצית בפומבי. מעצבי אופנה נוספים כמו אלבר אלבז וקרולינה הררה, שפגשתי בחודשים האחרונים, חשפו בפניי כי הם סובלים מעייפות מצטברת מקולקציה לקולקציה. בעידן של תחרות בלתי פוסקת ועיצוב מסביב לשעון במטרה לספק את גחמות הלקוחות – אפילו קיסרי האופנה הכול-יכולים הפכו לעבדים נרצעים בכלוב של זהב.

בראיון שנערך בחודש שעבר עם עורכת ווג פריז היוצאת קארין רויטפלד, היא היטיבה לתאר את השינויים בתעשיית האופנה בשני העשורים האחרונים: "המעצבים כיום כבר לא צריכים ליצור שתי קולקציות בשנה, הם צריכים ליצור ארבע: אביב, קיץ, סתיו וחורף. כמה בתי אופנה מוסיפים גם קולקציית תפירה עילית פעמיים בשנה. מי יכול להתמודד עם כל זה? הקצב בתעשייה נעשה מהיר יותר ויותר. אנשים נאבקים כל הזמן בג'ט-לג ועובדים לילות שלמים".

מכנסי חצאית של גאפ. קנייה מצפונית (צילום: טל טרי)
מכנסי חצאית של גאפ. קנייה מצפונית (צילום: טל טרי)

עד לאחרונה יוחסו הדיווחים על ניצול ותנאי העסקה לא נאותים בתעשיית האופנה לסדנאות היזע במזרח אסיה, אך בשנים האחרונות נדמה כי עובדי האטלייה בפריז או במילאנו חשופים גם הם לקשיים לא מעטים. מספיק להציץ בסדרת התעודה "היום שלפני", שיצר הבמאי הצרפתי לואיק פריז'אן, כדי לחזות בעבודה המאומצת הנדרשת מהמעצבים והתופרות בשבוע הקודם לתצוגת האופנה. כמובן שיש להפריד בין דין אטלייה ברובע המארה לתנאי ההעסקה במפעל נטול מיזוג בערי התעשייה בסין, אך נדמה כי רוחות המהפכה בדרך. הנה, רק לפני 100 שנה בדיוק, ב-25 במרץ 1911, נשרפו חיות 140 נשים במפעל ייצור טקסטיל בניו יורק בשל היעדר תנאי ביטחון בבניין. עם הזמן הפך תאריך זה ליום האישה הבינלאומי, שמצוין מדי חודש מרץ ברחבי העולם. השינויים בתנאי ההעסקה של נשים בתעשיית הטקסטיל התחברו למאבק הפמיניסטי, ותרמו לשינוי חברתי.

לא במפתיע, נשים ניצבות גם בראש המהפכה הנוכחית. בשנים האחרונות נמצאת תעשיית האופנה בתהליך ארוך של ניסוח כלים ויסודות אתיים במטרה לכונן סביבת עבודה גלובלית המשוחררת מניצול. תמונות של ילדים הכורעים לצד סוליות נעלי ספורט במפעלים בבנגלדש הן כמעט זיכרון נשכח, ועדיין נחשפים מדי פעם סיפורים מצמררים בתקשורת העולמית. כדי למנוע תרחישים כאלה, פועלים בשנים האחרונות חלק גדול ממותגי האופנה לפיקוח תנאי ההעסקה ופרסום דו"חות – גם של ביקורת פנימית – על תהליכי העבודה. החלוצה היתה חברת גאפ, שפרסמה ב-2004 דו"ח המסכם את פעילות הייצור שלה במדינות מזרח אסיה. בהמשך הצטרפו אליה חברות אופנה נוספות כמו נייקי, ליווי'ס ופריימארק, ואף מותגי מותרות כמו כריסטיאן דיור ולואי ויטון. חברת אדידס פרסמה השנה דו"ח נרחב שבו היא מפרטת את תנאי העסקתם של עובדיה ב-1,200 מפעלי החברה הפרושים בעולם – החל בשמות היצרנים ושעות העבודה, ועד מכתבי האזהרה שנשלחו לבעלי המפעלים.

מוצרי סחר הוגן בחנויות קום איל פו ועמותת אחותי (צילום: מירי דווידוביץ)
מוצרי סחר הוגן בחנויות קום איל פו ועמותת אחותי (צילום: מירי דווידוביץ)

בישראל נמצאת התופעה בחיתוליה, עם דו"חות שפרסמו דלתא, בגיר (שיצרה דו"ח במסגרת תכנית גלובל קומפקט של האו"ם) וקום איל פו – שאת הדו"ח שלה כתבה איליין כהן מחברת ביונד ביזנס לאחריות חברתית וסביבתית לעסקים. בנות קום איל פו גם פועלות למכירת מוצרי סחר הוגן, מגמה שבולטת בישראל בעיקר בתחום המזון והקפה. "סחר הוגן מבטא הצטרפות למסגרת עם עקרונות מאוד ברורים", מסבירה כהן. "תשלום הוגן לעובדים, ייצור מקומי ואספקה של חומרי גלם מקומיים במטרה לצמצם פערי תיווך ולספק תנאי עבודה הולמים". את המוצרים הללו אפשר לזהות לפי סמל סחר הוגן המוצמד לתווית הבגד. בישראל אין חברות אופנה הפועלות לפי כללי סחר הוגן, אך מוצרי האופנה והעיצוב המוזכרים נמכרים בחנויות קום איל פו ובחנות עמותת אחותי במרכז תל אביב.

חפשו את סמל הסחר ההוגן על התווית
חפשו את סמל הסחר ההוגן על התווית

בעולם, לעומת זאת, המגמה בשיאה, והיא דומיננטית במיוחד בבריטניה – שם היא מקבלת תמיכה ציבורית וכלכלית מהמועצה הבריטית לאופנה. היום כבר לא מספיק ללבוש חולצה מכותנה אורגנית של H&M כדי להרגיש "ירוק". לפני כשנה השיקה השחקנית אמה ווטסון קו אופנה לנשים ולגברים, שפריטיו עשויים 100 אחוז כותנה אורגנית שנרכשה ועוצבה לפי עקרונות סחר הוגן. הקולקציה נמכרת באתר האינטרנט של חברת פיפל טרי, שבו ניתן למצוא גם מותגי אופנה בריטיים נודעים כמו בורה אקסו ולורה אשלי.

שמלה מאתר פיפל טרי. הבריטים מובילים את מגמת הסחר ההוגן (צילום: People Tree)
שמלה מאתר פיפל טרי. הבריטים מובילים את מגמת הסחר ההוגן (צילום: People Tree)

אבל זה לא מספיק. מכיוון שאחת התלונות השכיחות נגד עיצובים "אתיים" היא חוסר האופנתיות של הפריטים, חברת Asos הזמינה לפני כשנה כמה מעצבים צעירים ומבטיחים, כמו מריוס שוואב וריצ'רד ניקול, לעצב קו צעיפים סופר-אופנתי שנמכר בהצלחה. אלו מצטרפים למותג האופנה HUB, שמוביל במכירת אופנת סחר הוגן; ולמותג Edun בניהולה של אלי יוסון, אשתו של סולן יו 2 בונו, הפועל להעסקת עובדים לאורך זמן במדינות כמו לסוטו, שבה מיוצרים החולצות והז'קטים שלו.

יש לקוות כי סחר הוגן ימצא את דרכו גם לישראל בשנים הקרובות. תעשייה זעירה שמפתחות מעצבות צעירות כמו שרה בראון ורוני בר היא צעד נוסף בדרך לשם, אבל סחר הוגן הוא מכלול רחב של גורמים ועקרונות. בכאוס שבו מתנהלים המעצבים הצעירים, יהיה עליהם לסגל לעצמם קודם דפוסי עבודה מסודרים.