אלינור בשן היתה צריכה להרחיק עד לונדון כדי להבין כמה היא קשורה לשורשים. ארבע שנים עברו מאז שליטפו גלגלי המטוס את משטחי האספלט של שדה התעופה היתרו ועד שהתברגה לעמדת מפתח בסצנת האופנה הלונדונית כיועצת לחברת צ'יינג' ריטייל, מיזם מקורי שהשיק באוקטובר האחרון חנות יוקרה ראשונה במלון הסבוי המחודש בלונדון ומתעתד לשלוח זרועות למלונות יוקרה נוספים בעולם.

עד אז בשן ניסתה את מזלה בכל תחום שאינו חופף לאמא מיקה, שמתחזקת קריירה מפוארת כמעצבת אופנה כבר למעלה מ-25 שנה, ולאבא יגאל – שאי שם בסבנטיז לא התבייש לצוות חולצה נאה למכנסיים הנכונים של הרגע. היא הלכה ללמוד משחק ב-NYU, עברה בלימודי עיצוב מוצר באסכולה, שימשה עוזרת במאי בסרטי קולנוע עצמאיים, התנסתה כקונדיטורית במסעדת מול ים, כתבה לעיתון "הארץ" ולאתר האינטרנט וואלה, הנחתה פינת אופנה בערוץ "החיים הטובים" ופיתחה אישיות רב-תחומית על המדרכות העקומות של תל אביב. לפני שנחתה באנגליה עם בעלה ברק רונן, מנהל ברויטרס, היא הספיקה לעבור גם בארצות הברית, בסין ובסינגפור.

על קוד הלבוש בחתונה של הנסיך וקייט מידלטון: "יש חוקים ברורים בנוגע לקוטר הכובע, אורך החצאית והחומרים מהם עשוי הבגד, ויש איסור על סמלים דתיים או צבאיים. יש כאלה שיצטרכו להחליף בגדים ארבע פעמים לפחות"

לבושה במכנסי כותנה שחורים עם הדפס אפור בדוגמה אבסטרקטית של המותג השבדי אקנה ובחולצת טי של גאפ, לרגליה מגפוני עור של המעצב הצעיר והחם של הרגע אלכסנדר וונג ושיערה גזור באלכסון – חריגותה של בשן בולטת בנוף האנושי בצהריים אביביים של פסח. בימי החג היא הגיעה לביקור קצר בישראל, אבל מיד אחריו חוזרת ללונדון לעבוד במרץ על פרויקט סודי. לפני הגעתה לארץ עסק צוותה בהלבשת חלק מאורחי חתונת השנה של הנסיך וויליאם וקייט מידלטון. למקרה שתהיתם, היא עצמה לא מוזמנת, אבל מוכנה לחשוף פרטים מקוד הלבוש הדרקוני המופיע בהזמנה. "יש חוקים ברורים בנוגע לקוטר הכובע, אורך החצאית או השמלה והחומרים מהם עשוי הבגד, ויש איסור על סמלים דתיים או צבאיים", היא מגלה. "כמובן, תלוי לאיזה חלק מהאירוע אתה מוזמן. יש כאלה שיצטרכו להחליף בגדים ארבע פעמים לפחות".

בשן. "כל קולקציה שאתה חולם עליה, אני יכולה להביא לך עד החדר 24 שעות ביממה" (צילום: רון קדמי)
בשן. "כל קולקציה שאתה חולם עליה, אני יכולה להביא לך עד החדר 24 שעות ביממה" (צילום: רון קדמי)

אנו נפגשים בעקבות צילומי קולקציית הקיץ החדשה של מיקה בשן. אלינור כבר פחות מתחברת למטלה המשפחתית, אבל מבינה שהיא הדוגמנית הכי טובה שיכולה להיות לאמה. התמונות מפתיעות בישירותן. בתצלומים בשחור-לבן נראית בשן כתעתיק מסוגנן לזמרת קיי.די לאנג. שיערה הקצר ("אמא היתה בהלם כשראתה אותי לראשונה") הוסט מעלה וחשף מיניות ורסטילית ומראה מחוספס ומרענן. כשאני תוהה אם הצעד הבא שלה הוא להפוך את "מיקה בשן" למותג בינלאומי, רעיון שמתגלגל מדי פעם בשיחותיי עם בשן האם, היא מחייכת ומוסרת "אין תגובה".

דרך ארוכה עשתה בשן, 31, מאחורי הקלעים של תעשיית האופנה הבריטית. צעדיה הראשונים היו בבית הכלבו סלפרידג'ס, שם החלה כמוכרת במחלקת הקונספט החדשה וונדר רום שבקומת הכניסה. לאחר שבועיים התקדמה לתפקיד סגנית המחלקה וחצי שנה מאוחר יותר כבר ניהלה את הקומה הראשונה, החולשת על מחלקת אביזרי היוקרה, התכשיטים וחנות הקונספט. וונדר רום שימשה כמעבדה: חנות מתחלפת שייצגה נאמנה את סדר היום האופנתי שיצר בית הכלבו. ויויאן ווסטווד השיקה שם דיסק של מוזיקה מתצוגות האופנה שלה, קיד רובוט התארחו במקום לכמה שבועות עם קולקציה במהדורה מוגבלת, ובחגיגות ה-100 שנה לסלפרידג'ס שנערכו לפני כשנתיים הוזמנו כ-5,000 מעצבים ליצור פריטים בצהוב עבור החנות.

לאחר שנתיים בסלפרידג'ס קיבלה בשן הצעת עבודה מאחד מלקוחותיה הטובים, והשתלבה במיזם העסקי Bokks. החברה התמחתה בהגשמת מתנות חלומיות עבור מי שיכול להרשות לעצמו. ג'ורג' מייקל, אלטון ג'ון, טינה טרנר ואחרים היו ברשימת הלקוחות הנוצצת. הרעיון פשוט: כל מה שתרצו – צוות העובדים של Bokks ירכיב עבורכם. המתנה מגיעה אליכם ישירות בתוך קופסת עור שחורה הבנויה מגירות-מגירות, ונמסרת על ידי שליח או שליחה הלבושים בחליפה בעיצוב האופנאי ניל בארט. אם ממש תתעקשו, השליח יכול להיות גם שחקן הוליוודי. "אחד הלקוחות התעקש ששחקן הוליוודי צעיר יביא מתנה לילדה בת 14 בקנדה. רק המשלוח עלה לו מיליון דולר", מספרת בשן.

על לקוחות המיזם צ'יינג' ריטייל: "זה קהל שלא מעוניין במהדורות מוגבלות, אלא ביחס אישי. יש לקוחות שלא מוכנות לשלם 200 אלף פאונד על שמלה כי זה ייראה להן מוגזם. אבל הן כן ישלמו 50 אלף על שמלה שתיוצר רק עבורן, ואתה לא תדע או תראה את זה בכלל"

במהלך השיחה היא זורקת באגביות שמות של מעצבים צעירים כמו ריצ'רד ניקול ושל מותגים בריטים בעלי מורשת מפוארת כמו ברברי ודנהיל, ומספרת בצניעות אופיינית על עבודת הרגליים שעשתה בשנה וחצי האחרונות בחברת צ'יינג' ריטייל. הרעיון פשוט: פרסונל שופינג לאורחי המלון. חלונות הראווה המאובקים בלובי מוחלפים במגזין נחשק עם רשימת פריטי יוקרה וזמינות של 24 שעות עבור אורחי המלון: בני מלוכה, שועי עולם וסתם עשירים.

"התארחה אצלנו נסיכה שהיתה זקוקה לבגדים לאירוע שהתקיים למחרת בצהריים. בשעה שלוש לפנות בוקר הצבנו לה בחדר 40 מערכות לבוש שונות. 12 שעות קודם היא אמרה לנו מי המעצבים האהובים עליה, מה המידה שלה ומה גובה העקבים שהיא אוהבת. יש לנו קשרים בכל הדלתות האחוריות של לונדון, כל הטרנק שואוס, כל הפרה-קולקשן – איזה מעצב שאתה רוצה, איזה קולקציה שאתה רק חולם עליה, אני יכולה להביא לך עד החדר 24 שעות ביממה".

בעידן שבו מותגי יוקרה כמו לואי ויטון וגוצ'י הם שמות שגורים בפי ילדות בחטיבת הביניים, מילת המפתח החדשה בעולם היא luxury. קהל היעד: אוליגרכים רוסים, משפחות מלוכה, תושבי המפרץ הפרסי, סלבריטיז. "זה קהל שלא מעוניין יותר במהדורות מוגבלות", מסבירה בשן. "אלו אנשים שמעוניינים ביחס אישי. אני לא מדברת על הוט קוטור, זה יכול להיות גם מחזיק מפתחות. הם רוצים לשבת עם המעצב, לקבל יחס אישי ולנהל תהליך. לא צריך לשלם 200 אלף פאונד על שמלה כדי שהיא תהיה שלך. אלבר אלבז ייקח גם 20 אלף דולר על שמלה בלנוון, וזה עדיין פרימיום – לא luxury. יש לקוחות שלא מוכנות לשלם 200 אלף פאונד על שמלה כי זה ייראה להן מוגזם. אבל הן כן ישלמו 50 אלף על שמלה שתיוצר רק עבורן, ואתה לא תדע או תראה את זה בכלל".