הורים תמיד מלאי רגשי אשמה כלפי הילד השני. הוא תמיד מקבל רק שאריות של אחיו הגדול. גם אני, באופן טבעי, השקעתי יותר תמיד בהפעלות לבתי הגדולה, אורי. זה פשוט היה יותר קל. היא יותר גדולה ולכן יותר קשובה ומרוכזת. אריאל, אחיה הקטן, קיבל את השאריות, הצטרף לפעילויות שלה. לאורך כל חייו עד כה, הוא רק הצטרף למסע. נכון, זה קורה בהמון משפחות, אבל בכל זאת, רציתי שאריאל יקבל קצת יחס מיוחד משלו, אז הנה כמה פעילויות לקטנטנים שבחבורה.

פעילות ראשונה: קצת לכלוך לא יהרוג אותי. אני חושבת...

החומרים הדרושים:

  • 8 כוסות קמח.
  • כוס שמן.
  • מיכל מספיק גדול כדי להכיל את החומרים ולערבב אותם.

מה עושים?

שופכים את הקמח למיכל ולאט לאט מוסיפים את השמן תוך כדי לישה. מה שנוצר הוא קמח במרקם של חול ים רטוב, שמתגבש אם לוחצים אותו לתבנית ומתפורר כש… מפוררים אותו. הניחו לילדים לחקור את ה"חול" ולשחק איתו, ממש כמו שמשחקים עם החול בחוף הים.

איך העשרנו את הילדים בפעילות הזאת?

  • עשינו עבודה עם המוטוריקה העדינה, תוך כדי מישוש החול והידוקו למבנים.
  • עבדנו על התפתחות קוגניטיבית, תוך כדי בניית המבנים. כמה חזק צריך להדק את החול כדי שיהיה יציב? מה יקרה אם לא אהדק אותו מספיק?
  • עבדנו על חיזוק העצבים שלנו ועל יכולת השחרור שלנו, תוך כדי שאפשרנו לילדים לשחק, ללכלך וליהנות.

פעילות שניה: פונפונים זה לא רק לבנות

החומרים הדרושים

  • פונפונים בכל מיני גדלים וצבעים.
  • קופסא עם פתח קטן (לדוגמא, של ויטמינים) או בקבוק פלסטיק ריק.
  • אופציונלי: אטבי כביסה.

מה עושים?

הניחו את הפונפונים על השולחן ותנו לילדים לאסוף את הפונפונים אחד אחרי השני ולהכניס אותם לתוך הקופסא או הבקבוק. למתקדמים, אפשר להשתמש באטבי הכביסה כדי לאסוף כל אחד מהפונפונים. לאחר שהכנסנו את הפונפונים לקופסא, נוציא אותם אחד אחרי השני ונמיין אותם לקבוצות של צבעים.

איך העשרנו את הילדים בפעילות הזאת?

  • כשאנחנו אוספים את הפונפונים אחד אחרי השני, אנחנו נאלצים להשתמש באחיזת צבת (של האצבע והאגודל) ולכן עובדים בצורה ממוקדת על המוטוריקה העדינה של אותן אצבעות. זוהי עבודה חשובה לקראת ההכנה לכתיבה בהמשך.
  • אנחנו מפתחים את היכולת הקוגניטיבית והשפתית של הילד, כשאנחנו לומדים למיין את הפונפונים לקבוצות של צבעים, בהתאם לגיל הילד. אפשר גם לנסות ולמנות את הפונפונים בכל קבוצה.

ממיינים, אוחזים, מכניסים ומפתחים את המוטוריקה (צילום: יפעת שריפי)
ממיינים, אוחזים, מכניסים ומפתחים את המוטוריקה (צילום: יפעת שריפי)

פעילות שלישית: השחלות בקטן והשחלות בגדול

החומרים הדרושים:

  • חרוזים צבעוניים.
  • מנקי מקטרות.
  • מסננת של פסטה.

מה עושים?

נותנים לילדים לבחור מנקה מקטרות אחד ולהשחיל עליו כמה חרוזים שהוא רוצה. אפשר לעקם את מנקה המקטרות עם החרוזים, לצמיד או לחבר עם מנקה מקטרות נוסף ולעקם אותם למשקפיים או כל צורה אחרת שרוצים. בהמשך, תנו לילדים מנקי מקטרות אחדים נוספים והנחו אותם להשחיל את מנקי המקטרות לתוך החורים של מסננת הפסטה.

איך העשרנו את הילדים בפעילות הזאת?

  • כמובן שיש פה עבודה על מוטוריקה עדינה, אך השרירים עליהם אנחנו עובדים בשני חלקי הפעילות הם שונים.
  • בהשחלת מנקי המקטרות למסננת הפסטה, אנחנו עובדים עם הילדים על יכולת הריכוז וההתמקדות שלהם במשימה לא פשוטה.

משחילים ומתרכזים (צילום: יפעת שריפי)
משחילים ומתרכזים (צילום: יפעת שריפי)

יפעת שריפי, נשואה ואם לשניים, בודקת תוכנה בחברת הייטק ומדריכת ליווי התפתחותי בהתהוות. מקימת אתר הורות בכוונה תחילה, המריץ בימים אלה פרויקט מימון המוני , שיעזור להרחיב את הפעילות ולעזור להורים ליהנות מההורות שלהם ומילדיהם.