הימים מחשיכים כל כך מהר. גן השעשועים חשוך, הדרך לחוג חשוכה, הדשא ליד הבית חשוך. איך אפשר לא לצאת מדעתך בטירוף כשאת צריכה להפעיל את הילדים? איך עוזרים להם לפרק את האנרגיה שעצורה בתוך הגוף שלהם כשאי אפשר לצאת לשחק? פשוט מאוד! מגרשים את החושך. בימים כאלה אני מקפידה הרבה יותר על פעילויות מיוחדות ומשתדלת שהן יהיו מרתקות במיוחד. וכמובן, על הדרך, שילמדו אותם דבר או שניים.

מה שנחמד זה שאחרי תקופה ארוכה שבה ילדיי רגילים שאני עושה איתם פעילויות בכל יום, אורי (האור שלי) כבר חוזרת בעצמה מהגן עם רעיונות מיוחדים לפעילויות מקסימות שאפשר לעשות. חלק מהפעילויות שכאן בהמשך הם בכלל רעיונות שלה.

פעילות 1: מציירים עם נרות

החומרים דרושים:

  • נרות צבעוניים (עדיפות לנרות ארוכים).
  • דפים חלקים.
  • גפרורים / מצית.

מה עושים?

בהתאם לגיל הילד, מדליקים את הנר ונותנים לילד לאחוז בו מעל לדף חלק. אם הילד צעיר מאוד, חשוב, למען הבטיחות, לעזור לו לאחוז בנר. לאט לאט, ניתן יהיה לראות את שעוות הנר נמסה ומטפטפת על הדף. מומלץ להסביר לילדים על כך תוך כדי הפעילות.

איך העשרנו את הילדים בפעילות?

  • הדבר הראשון שעליו עובדים בפעילות הזו הוא הסבלנות. הילד צריך לחכות שהנר יידלק ושהשעווה תתחיל להמס ולטפטף.
  • יחד עם הסבלנות אנחנו לומדים את הצבעים (בזכות הנרות שאנחנו אוחזים וטפטופי השעווה הצבעוניים).
  • מה עוד? בטיחות אש. "אסור לגעת באש! זה חם!"

ציור בעזרת שעווה (צילום: יפעת שריפי)
ציור בעזרת שעווה (צילום: יפעת שריפי)

פעילות 2: לומדים לספור עם דמי חנוכה

החומרים הדרושים:

  • מטבעות (אפשר אמיתיים, אבל רצוי מטבעות "בכאילו").
  • כוסות חד פעמיות ממוספרות מ-1 עד 8 (סימן לשמונת הנרות שאנחנו מדליקים בחנוכה).

מה עושים?

  • נותנים לילדים לסדר את הכוסות על פי סדר עולה של המספרים. אפשר לבנות סוג של חנוכיה עם הכוסות.
  • מחלקים את "דמי החנוכה" (המטבעות) לילדים ומסבירים להם שיש להכניס לכל כוס את מספר המטבעות המתאים למספר שכתוב על הכוס. לדוגמא, בכוס מס' 1 נשים מטבע אחד. בכוס מס' 2 – נשים שני מטבעות וכו'.
  • לילדים קטנים, ניתן את המספרים 1 עד 4, נמנה איתם את המטבעות וניתן להם להכניס את המספר המתאים לתוך הכוס.
  • לילדים גדולים יותר, ניתן את המספרים 5 עד 8 וניתן להם למנות לבד את המטבעות ולהכניס לתוך הכוס.

איך העשרנו את הילדים בפעילות?

  • עבודה על המוטוריקה העדינה (בכל ההתעסקות עם המטבעות).
  • עבודה על התפתחות שפתית (בלמידה של שמות המספרים).
  • עבודה על התפתחות קוגניטיבית (במניית המטבעות ובסכימה שלהם).

פעילות 3: חלש וחזק, מהר ולאט

החומרים הדרושים:

  • רק בגלל שזה חנוכה – סביבון מנגן (בכל זמן אחר כל חפץ מנגן אחר).

מה עושים?

  • משמיעים את המוזיקה של הסביבון. המוזיקה מנגנת חזק או חלש? חזק!
  • חוסמים את יציאת המוזיקה של הסביבון. עכשיו המוזיקה חלשה.
  • מסובבים את הסביבון במהירות. נותנים לו להסתובב. לפני שהוא עוצר, הוא מסתובב לאט או מהר?
  • נדבר עם הילדים על הפכים נוספים שהם מכירים.

איך העשרנו את הילדים בפעילות?

בפעילות הזו, אנחנו מלמדים את הילדים על הפכים (חלש-חזק, מהר-לאט) וכך עובדים על התפתחות קוגניטיבית ושפתית.

יפעת שריפי, נשואה ואם לשניים, בודקת תוכנה בחברת הייטק ומדריכת ליווי התפתחותי בהתהוות. מקימת אתר הורות בכוונה תחילה . מעבירה פעילויות לילדים, בניסיון לתמוך בהתפתחות החושית, מוטורית, קוגניטיבית, תקשורתית וחברתית שלהם.