"אני מכורה. אני מודה. לפעמים אני יושבת על האפליקציה עד השעות הקטנות של הלילה, בודקת אילו מוצרים חדשים עלו ואפשר לקנות ומעלה מוצרים שלי למכירה. בעלי אומר שצריך לעשות לנו סדנת גמילה", את הוידוי הזה אני שומעת מפיה של אור קל שובל (40) מגבעתיים, אמא לשלושה ולקוחה מרוצה מאוד במאמאזון מרקט.

למרות שאור כבר קנתה במרקט מאות מוצרים, ההתמכרות הזו לא מאיימת אפילו לרגע על המאזן הכלכלי בבית משפחת קל שובל. להיפך, היא אפילו ייעלה אותו וזאת מהסיבה הפשוטה שאור לא מוציאה שקל על כל הקניות. כרטיס האשראי נשאר בטוח בארנק. כל מה שהיא "מבזבזת" במרקט זה לבבות.

אצא לי השוקה: איך זה עובד?

חזון סחר הלבבות הוא פרי יצירתן של מנהלות חברת הסטארט-אפ "אפ-קוין", שזיהו בקבוצת הפייסבוק "מאמאזון", הנושקת ברגעים אלה ל-44,000 חברות, קהילה מושלמת להשיק בה את המוצר שלהן. אפילו אור אלתרמן-ברנע, מקימת הקבוצה ושותפתה, מיה שפילמן, היו סקפטיות לגבי מידת ההצלחה של האפליקציה.

"אמנם ראינו במאמאזון שמדי פעם אמהות מחפשות לקנות דברים אחת מהשניה, אבל לא ידענו איך אמהות יקבלו את הרעיון של למכור מוצר ובמקום לקבל כסף, לקבל משהו אחר", מודה אלתרמן. "בנוסף, תהינו איך הן יסתדרו עם ההעברות של המוצרים. מצד שני, האמנו בקהילת האמהות הזו שהיא קהילה מאוד חזקה עם חיבורים אמוצינלים מאוד יפים בין החברות, כך שהיה לנו ברור שאם אנחנו רוצות לקחת אותה צעד אחד קדימה, זה הצעד הנכון".

שלושה חודשים אחרי, הנתונים מדברים בעד עצמם: האתר מונה מעל ל-16 אלף חברות, שעושות יותר מ-600 עסקאות ביום בעשרות קטגוריות ובהן כ-25 אלף פריטים.

הקניות של אור קל שובל. מחיר בלבבות: שעונים - 80, תכשיטים - 5-90, 30 דיסקים ב-50. (צילום: אורית פניני)
הקניות של אור קל שובל. מחיר בלבבות: שעונים - 80, תכשיטים - 5-90, 30 דיסקים ב-50. (צילום: אורית פניני)

מה המשאלה שלך?

אז איך זה עובד? כל מי שרוצה להיכנס ל"מרקט" צריכה להיות חברה בקבוצת "מאמזון". עם כניסתה היא מקבלת חמישים לבבות במתנה. ערך לב הוא שקל אחד. אז היא יכולה לטייל באתר הידידותי למשתמשת ולסייר בין הקטגוריות השונות: תכשיטים ואביזרי אופנה, מוצרי חשמל, בגדים, נעליים, מוצרים לתינוק, איפור, מוצרים לבית הספר, שירותים שונים... חשקה נפשה במשהו? אם יש לה מספיק לבבות, היא יכולה לרכוש אותו. רוצה למכור משהו? יכולה לפרסם אותו. אם חיפשה משהו ולא מצאה, היא יכולה לבקש תחת "משאלות".

אם אין לה מספיק לבבות, היא יכולה לתרום כסף לאחת העמותות שהקהילה תומכת בהן ולקבל לבבות כמספר השקלים שתרמה. ואל דאגה, למרקט יש חוקים שנאכפים בהקפדה על ידי מנהלותיו, אשר מנסות לתת מענה לכל בעיה, בין אם היא טכנית ובין אם מדובר במוכרת שלא מעבירה מוצר או קונה שלא מעבירה לבבות וכמוצר דינאמי שבודק את עצמו בשטח, השירות מתייעל כל הזמן.

קל שובל, שהיא אחת החברות הראשונות והאמיצות בקבוצה, מודה שבהתחלה ניסתה לצרף חברות והרגישה את הקושי בשינוי התודעתי הנדרש. "לוקח זמן להבין מי נגד מי. היום אני יודעת שזה המסחר העתידי והיופי בזה, הוא שמה שמחבר בין האמא לפריט זה הלב".

דווקא החיים היום, המאופיינים כחיים בחברת שפע, תופסים את רובנו באופן פרדוקסלי עם משכורות המתקשות לממן הרבה דברים בסיסיים ולוואקום הזה נכנסת האפליקציה.

והמחיר? לבבי

"הצצה לחדר של פיצית שלי. החדר 99% מרקט", כתבה בקבוצה בת אל תבורי (26), אשר נמצאת כרגע בשמירת הריון ומצפה לבת. "לפני 3 חודשים גיליתי את המאמאזון מרקט ונפתח לי עולם חדש", היא מספרת. "מכרתי מוצרים ובלבבות קניתי לבת שלי, לעצמי, לבעלי ולמשפחה שלי, דברים שלא הייתי יכולה להרשות לעצמי לקנות בכסף, כי המצב הכלכלי שלנו מאוד קשה. אין ספק שהמרקט שידרג לנו את החיים. קניתי כל מה שהייתי צריכה וכל מה שרציתי".

"המסחר בלבבות הוא שפוי יותר ביחס ליוקר המחיה בארץ", אומרת נעמי קומלוש כספי, אמא לתינוק מרמת גן (34), מורה למחול, בעלת תואר ראשון בתחום ובדרך לשני, שחוסכת בימים אלה לבבות לקניית טיולון. "למשל, זוג מוצצים שעולים ארבעים שקלים בחנות, נמכר במרקט בעשרים-שלושים לבבות או ריהוט גן שעלה לי בזמנו 700 ש"ח, מכרתי ב-350 לבבות, כשהרעיון שעומד מאחורי זה הוא שמה שאצלי בבית ולא בשימוש, יכול להיות מוצר חיוני למישהו אחר וכדי שיקנו אותו אני אתן מחיר רציונלי ונגיש. ממש כמו משק אוטארקי, רק שבמקום חלב תמורת לחם, אנחנו מוכרים מחשב תמורת לבבות.

"יש איזה סחר חליפין אמיתי, שמייצר קהילה חמה בלי שום קשר לגיל, מיקום גיאוגרפי או מצב אקונומי במחיר לבבי. ואם מישהי צריכה להעביר מוצר מבאר שבע לחיפה, היא שואלת את החברות 'מי מגיעה לחיפה מבאר שבע?' וכל המרקט נרתם לעזור או מישהי שעוברת דירה ואין לה כוח לבשל... היא יכולה לבקש ארוחה חמה או עוגה לשבת תמורת לבבות והיא תקבל. והדבר היפה שבתוך כל הקשר הבלתי אמצעי הזה, הוא שבסופו של דבר יש מפגש בין המוכרת לקונה, כשפתאום את מגלה אמא מקסימה ונשארת חברה".

הקניות של בת אל: נדנדה - 200 לבבות, בייבי סנס - 200, מצלמה דיגיטלית - 100
הקניות של בת אל: נדנדה - 200 לבבות, בייבי סנס - 200, מצלמה דיגיטלית - 100

תחושה נפלאה לשני הצדדים

באופן מפתיע, לא רק אמהות מציעות את מרכולתן במרקט. גם עסקים פרטיים וחברות מסחריות. כך אפשר למצוא שם שיעורים פרטיים לילד תמורת 120 לבבות, שירות דולה עבור 2400 לבבות וגן ילדים המציע חודש ימי גן תמורת 2700 לבבות.

"אפשר למצוא פה הכל", מצהירה קל שובל. "קניתי מלתחה שלמה לקיץ לבעלי, עגלת תאומים שעולה בחנות אלף ש"ח וכאן שילמתי עליה 100 לבבות, תכשיט זהב, תיק גב ממותג מדהים ב-70 לבבות, עוגות. זה לגמרי הוציא אותי מחנויות. חוץ מאוכל, הוצאות בית ספר וחשבונות, אני לא מוציאה כלום. זה חוסך לנו לפחות אלפיים שקלים בממוצע בכל חודש, אם לא יותר".

בסופו של דבר, מודה קל שובל שלא רק חשבון הבנק מתאוורר. "התחושה הזו שאני לא מקבלת בחינם, אלא יכולה ורוצה לשלם עבור דברים שבחוץ לא הייתי מרשה לעצמי, זו הרגשה נפלאה, לשני הצדדים שעסוקים בנתינה הדדית".