לא מכבר חזרתי מחופשה משפחתית באירופה. זו הייתה טבילת האש הראשונה שלי בטיול עם הילדים ברכב שכור. כמי ששלושת ילדיו חייבים לשבת על פי חוק בבוסטרים, חששתי שבנוסף לארבע מזוודות כבדות, אמצא את עצמי גורר 3 בוסטרים כבדי משקל ומסורבלים.

Go Booster: תרגישו חופשי להירדם (צילום: אבי ורון)
Go Booster: תרגישו חופשי להירדם (צילום: אבי ורון)

ראשית, מתחילים בהזמנת הרכב המתאים, כזה שיכול להוביל בצורה נוחה לאורך מאות ק"מ ביום, משפחה בת 5 נפשות, עם מטען כבד של ארבע מזוודות במשקל כולל של 70 ק"ג. בחרנו את קטגוריית המיניוואנים וביעד נמסר לנו רכב פז'ו 5008, המאובזר לעייפה במיטב השכלולים והפינוקים. העלות להשכרת רכב כזה בגרמניה לשמונה ימים, היא בסה"כ 360 יורו, כ-45 יורו ליום. על פי המחירון, סכום זה יכול היה להפוך בקלות ל-75 יורו ליום, אם היינו מגיעים ללא בוסטרים ונדרשים לשכור אותם מחברת ההשכרה. כאשר ההפרש במחיר להשכרת ציוד זול כל כך לעומת הרכב, הוא כמעט 70% בעלות ההשכרה הכוללת, לא פלא שמראה הורים הגוררים בוסטרים באולמות של נמלי התעופה, שכיח עד מעורר רחמים.

לשמחתי, התעדכנתי מבעוד מועד כי יבואן ישראלי החליט לייבא מוצר ייחודי, בשם Go Booster, שהפך את הנסיעה והנשיאה של שלושה בוסטרים עם גב, לעניין פעוט שגרר מבטי קינאה ופליאה מהסובבים.

הבוסטר המתנפח: מתקפל למידות מגוחכות (צילום: אבי ורון)

בישראל תקנות התעבורה מחייבות שימוש בבוסטר מגיל שלוש (רצוי רק מהרגע שמושב הבטיחות אינו מתאים עוד) עד יום ההולדת השמיני, כלומר עד כיתה ב' לערך. לצערי, החוק הארכאי, המבוסס על חוקים שמזמן עודכנו באירופה, אינו מתאים עוד להמלצות הבטיחות הנוכחיות וחבל שרבים בציבור הישראלי, הידוע לשמצה גם כך בתרבות ה'חפיף', בקושי מיישמים את דרישות המינימום וכל בוקר אני רואה ילדים בכיתות א' מגיעים לביה"ס ללא כל התקן ריסון.

יש הטוענים שבארה"ב דרישות החוק דומות למדי, אבל לשון החוק שם מתייחסת לא רק לגיל, אלא לנתונים חשובים אף יותר, כמו גובה ומשקל הילד. למשל בטקסס, וושינגטון, ג'ורג'יה ובעוד תריסר מדינות נוספות בארה"ב, נדרש שימוש בבוסטר עד גובה 1.45 מ'. רוב המדינות האחרות דורשות משקל של לפחות 27, 30 ואפילו 36 ק"ג. משקלים וגבהים אלו תואמים יותר בני כיתות ד' עד ו' ולא רק כאלו שעדיין לא למדו לקרוא ללא ניקוד.

נראה לכם מוגזם? באירופה הדרישות מחמירות עוד יותר, כאשר גילאי 10~12 הם חסם הגילאים הנפוץ לבוסטר. זאת בהתחשב בעובדה שמי שחגורות האגן והכתף שברכב מותאמות לבוגר בן 1.45 מ' לפחות.
גרמניה, בה נחתנו, דורשת מהנוהגים בכבישיה להשתמש בבוסטר לילד עד גובה 1.50 מ' וגיל 12. אוסטריה, היעד העיקרי בטיול שלנו, מחמירה עוד יותר. רק בגיל 14 היא פוטרת את הילד משימוש בבוסטר!

כדי להתמודד עם תקנות החוק הבסיסיות (מדי) בישראל, ארגון 'בטרם' אימץ את הנחיות רשות הבטיחות בדרכים בארה"ב (NHTSA), תרגם ופרסם אותן כך שכל הורה יוכל לבדוק מספר פרמטרים פשוטים הקובעים אם ילדיו יכולים לשבת ללא בוסטר בצורה שאינה מסכנת אותו, גם כאשר הגיע פרקו על פי חוק.

גבירותיי ורבותי – מהפך

נחזור לשדה התעופה ברשותכם. שם אתם עומדים לפני תקנות המחמירות מדי שנה, לגבי מספר מזוודות ומשקל כבודה מרבי. חלק מחברות התעופה עלולות להפתיע אתכם במדיניותן ויהיה יקר להוסיף למטען בבטן המטוס עוד בוסטרים שמשקלם עשוי להביא אתכם לשלם עלויות חריגות, המתחילות מכ-70$ נכון להיום, למזוודה נוספת.

מה תאמרו אם אספר לכם שאתם יכולים לצאת עם בוסטר גב התופס פחות מקום מזוג נעליים ומשקלו נמוך כמצלמת הזום החדישה שלכם? אכן, מוצר כזה פותח ע"י חברת Gumotex הצ'כית המתמחה בשלל פתרונות בטיחות והצלה, שהמשותף להם הוא חומר חזק ועמיד בלחץ ניפוח ועומסים חיצוניים קיצוניים.

מדובר בבוסטר גב מתנפח, במשקל עצמי של 665 גרם בלבד, כאשר ניתן לרכוש כאופציה כיסוי בד, המזכיר את הגופיות שאותן מלבישים על מושבי רכב, כדי לספוג את אגלי הזיעה.

עם או בלי בד: כיסוי אופציונלי (צילום: אבי ורון)

יחד עם הבד, עדיין משקל המוצר נושק בקושי ל-750 גרם בלבד, כאשר תיק הנשיאה הדקיק, מוסיף 10 גרם זניחים לכל הסיפור. כך, בבוקר אחד, נארזו עבורי שלושה בוסטרים מתנפחים, שיחד תופסים פחות מקום במזוודה מבוסטר כרית בסיסי ביותר ושוקלים כשני ק"ג בלבד. ניסיתי את המוצרים מספר ימים לפני הנסיעה לחו"ל, לתרגל ניפוח וריקון ולבחון אם כולם תקינים. המשימה הייתה קלה עוד יותר מהצפוי.

שלושה בוסטרים מתנפחים בתיק בד, צנומים כבוסטר כרית קשיח בודד (צילום: אבי ורון)

ניפוח דורש כ-20 נשיפות. הורים מעשנים כנראה יזדקקו ליותר. את הבד יש להלביש על המוצר לפני הניפוח. בכל מקרה, כחצי דקה והמוצר מוכן לשימוש. הריקון נעשה ע"י לחיצה על שסתום במרכז פתח צינורית הניפוח ובמקביל, קיפול תוך כדי לחיצה וגלגול המוצר לגליל. גם זה סיפור של דקה בערך. משחילים לתוך השק, מותחים את שרוך הסגירה והמוצר מוכן לאריזה במזוודה או בתיק.

כדאי להפסיק לעשן - את הבוסטר מנפחים בכוח הריאות בלבד (צילום: אבי ורון)

חשוב לשים לב למובילים המובנים בבוסטר, עבור חגורת האגן וחגורת הכתף. היתרון הברור ביותר של המוצר על בוסטרים פשוטים, בוודאי כאלו ללא גב, היא האפשרות לכוון את מיקום החגורות ביחס לגוף, כך שיהיו על הירכיים ועצם האגן (ולא הבטן התחתונה) ושחגורת הכתף תעבור במרכז בכתף ולא תחליק לכיוון הצוואר. יתרונות אלו יכולים להבדיל בין פגיעות קלות לפגיעות פנימיות ושיתוק.

כיוון מיקום חגורת הכתף חשוב לבטיחות ויכול למנוע פגיעות צוואר קשות (צילום: אבי ורון)

חגורת האגן צריכה לעבור על הירכיים ולא הבטן התחתונה (צילום: אבי ורון)

מבחן השטח

מוצרים אלו עברו אצלי מבחן של קרוב ל-2000 ק"מ במשך שבוע בכבישים המפותלים בהרי האלפים באוסטריה. שלושת ילדיי, בני 10.5, 8.5 ו-4.5, דיווחו כי המוצר נוח ותומך ולא התלוננו לאורך כל הנסיעה בעודם ערים. במקרים בהם נרדמו, היה ניכר כי המשענת אינה מתמודדת היטב עם ייצוב הגוף, לעומת בוסטרים קשיחים עם צדדים מוגבהים, שבהם הם יושבים ברכב הפרטי שלנו. לא פעם הם "נשפכו" זה על זה, מצב שבהחלט אינו רצוי בטיחותית ומומלץ במקרים כאלו, לעצור בבטחה במפרץ המיועד לחנייה בדרך, כדי להחזיר אותם לישיבה זקופה ככל שניתן, ע"י מתיחת החגורות של הרכב. חשוב לציין שגם בוסטרים מובילים אינם חפים מתופעה זו, אך היא פחות קיצונית.

גם ילד בגיל 10 עשוי עדיין להזדקק לכיוון חגורת הכתף לבטיחותו (צילום: אבי ורון)

עוד תופעה מעניינת הייתה בריחת אוויר, ככל הנראה משסתום הבטיחות השומר על המוצר שלא יתפוצץ תחת לחץ בלתי סביר, שהתבטאה בצורך לנפח 2~3 נשיפות מדי בוקר או שניים בכל בוסטר. עניין פעוט של שניות בודדות, אבל עדיין כדאי לשם לב שגובה הבוסטר וקשיותו משתנים לאחר שימוש של מספר ימים בצורה הפוגמת מעט בנוחות המוצהרת של היושבים ויתכן שמשפיעה על הבטיחות.

שסתום לחץ השומר על המוצר מפני פיצוץ גם בתנאי לחץ קיצוניים בתאונה (צילום: אבי ורון)

לקינוח, במבחן הריסוק ההשוואתי המכובד מטעם מועדון הרכב הגרמני ADAC, מושב בטיחות זה זכה לכוכב בטיחות בודד. המשמעות היא שנמדדו עבורו כוחות גדולים יותר מהממוצע, על הפעוט למוצר בקטגוריה זו בסימולציה של תאונת חזית ותאונת צד, כאשר האחרונה אינה נבחנת כיום תחת התקנים האירופאים והאמריקאים שבשניהם עומד מוצר זה.

ציון זה ממש זהה לזה של שני בוסטרים קשיחים אחרים הפופולאריים לנסיעות, על שום משקלם הנמוך יחסית ומידותיהם הצנועות, ה-GRACO Junior Maxi וה-.Graco Logico L

בהינתן עובדה זו, ברור שהמוצר המתנפח עדיף גם עליהם בנסיעות.


לא רק לנסיעות לחו"ל

לפחות פעם בשבוע עולה בפורום או בדף הפייסבוק שלי שאלה של הורים מתוסכלים, המבקשים לדחוק 3 מושבי בטיחות ובוסטרים במושב האחורי.
נכון, רכבי מיניואן כמו פז'ו 5008, פולקסווגן טוראן, סיטרואן C4 פיקאסו ודומיהם, יכילו את הרוב המוחלט של כל שלישיית מושבים שתבחרו לרכוש, אבל מכוניות משפחתיות שכיחות יותר, אינן מספקות את הרוחב הנדרש (כמעט 1.40 מ' נטו בין ידיות הדלתות) והפתרון דורש בחירת מוצרים צרים במיוחד במקרה הטוב או פתרונות יצירתיים כמו פירוק דפנות הדלת מבפנים ועוד.

האתגר הגדול: שלושה ילדים בבוסטרים יחד מאחור (צילום: אבי ורון)

מוצר זה, הואיל והוא גמיש, מתנפח אמנם לרוחב מרבי של 46 ס"מ, אבל ניתן בהחלט להניח אותו בין או לצד שני מושבי בטיחות או סלקלים ולנפחו עד שהשסתום אינו מאפשר ניפוח יותר. כך גם במקרה של מרווח שאף מוצר קשיח אחר לא יידחק בו, אפשר לא פעם להעניק לילד מענה בטיחותי ראוי.

מוצר זה נמכר בישראל במחיר מבצע של 299 ש"ח, עלות דומה לשבוע השכרה של בוסטר מחברת השכרת רכב, כלומר כבר בנסיעה השנייה מדובר בחסכון כספי, שלא לדבר על הנוחות והמשקל הזעום של המוצר, שאינם משפיעים בצורה מהותית על משקל המטען וחוסכים את הצורך להביא את הבוסטר המגושם מהבית או לשנורר אחד מהחברים.

בבריטניה המוצר נמכר ב-57 ליש"ט או בכ-350 ש"ח ובארה"ב ב-60$ או בכ-240 ש"ח, כך שהמחיר בישראל בהחלט מפתיע לטובה, לעומת הפרשי המחיר ההזויים לפעמים למושבי בטיחות בישראל לעומת חו"ל.

יתרונות:

  • כדאיות ברכישה מול השכרה בחו"ל.

  • נפח ומשקל זעומים לעומת מוצרים קשיחים.

  • התאמה מצוינת לטווח גבהים ומשקלים שונים.

  • נוחות תפעול להורה.

  • נוחות ישיבה לילד.

  • מחיר הוגן מול רכישה בחו"ל.

    חסרונות:

  • תמיכה טעונת שיפור בגוף בעת שינה.

  • בריחת אוויר (כ-10% כל יום ~ יומיים).

  • רמת בטיחות בסיסית ביותר.

  • לסיכום: מוצר זה ייחודי והוא בהחלט הופך נסיעה עם בוסטרים לחו"ל למשימה פשוטה וקלה. אין לו מתחרים ישירים בעולם בכלל ובישראל בפרט, אם כי בחו"ל נמכר מוצר בסיסי יותר שגם הוא מתנפח.


  • הבוסטר המתנפח מיובא ומשווק ע"י מ.ש. שיווק, כאשר מירי שילר, מתקינה מוסמכת למושבי בטיחות וחוקרת מורשית לתאונות דרכים, עומדת מאחורי המוצר בישראל.