"בלי עין הרע, בלי עין הרע", האישה שמולי נופפה את זרועותיה בהתרגשות לכל הצדדים. "אולי תשקלי להפסיק את הטור שלך", היא קבעה נחרצות. נזכרתי כי לפני שש שנים בדיוק הטור שלי עלה לאוויר בערב ט"ו בשבט, אם זיכרוני אינו מטעני. ומאז אותו ט"ו בשבט היכה שורשים, צמח ופרח.

על כל מקרה שלא יהיה (צילום: shutterstock)
על כל מקרה שלא יהיה (צילום: shutterstock)

הפוסטים הקודמים של מלי:

ילדת? מותר לך לבכות

אין כניסה לילדים

על חשבונכם? כך החרדים מכלכלים 11 ילדים

הילד ה-11: להרכיב את הפאזל מחדש

11 ילדיי הם לא נטל כלכלי

8 ילדים זו סיבה לעין הרע?

כן, הטור הזה חוגג שש שנים ("בלי עין הרע, בלי עין הרע"). כשקיבלתי את הטלפון הראשון מהעורכת שהציעה לי לכתוב טור בעקבות כתבה על משפחות ברוכות ילדים שפרסמתי במגזין, שקלתי את רעיון הטור בכובד ראש. היו לי אז שמונה ילדים ופחדתי לדבר על כך יותר מדי בפומבי. "ואולי יש חשש לעין הרע?" שאלתי את רב השכונה, איתו כולם מתייעצים. הוא פרץ בצחוק, כאבא ל-17 ילדים, בעולם הגדול, לדבריו, אזכה בעיקר למבטי רחמים או חוסר הבנה, לא למבטים שעושים עין הרע. צחוק צחוק, הטור, "טפו טפו", "בלי עין הרע", "בן פורת יוסף", עלה על הגל.

"בלי עין הרע", אומרת הדודה הפולניה.

"בלי עין הרע", דופקת השכנה המרוקאית על שולחן המטבח שלוש פעמים בכל פעם שהיא מספרת על אחד הילדים שלה.

""איזו תינוקת מכוערת", קורץ הדוד ההונגרי ומוסיף "את מבינה שאני אומר את זה כדי לסלק עין הרעה מהקטנה שלך?" לרגע הוא חושש שלקחתי את "המחמאה" שלו ברצינות. אז מה, האם אנחנו מאמינים כי דווקא אירועים משמחים כמו הצלחה, חתונה, לידה או בר מצווה, עלולים למגנט באופן מיוחד עין הרע או שאר מרעין בישין?

רק מי שמאמין נפגע?

בענייני עין הרע המחלוקות הן רבות ונעות בין אמון טוטאלי לחוסר אמון מוחלט, כשכל דעה שולפת אסמכתא, ציטוט בעד וציטוט נגד. אפשר תמיד למצוא את חמורי הסבר שטוענים בתוקף כי עין הרע שולטת רק באנשים המפחדים ממנה וטוענים בלהט כי אסור להאמין בעין הרע. לעומתם, יבואו אחרים ויוכיחו שחור על גבי קבלה כי עין הרע הוא נושא חמור ורציני וליתר ביטחון כדאי לסחוב בתיק שיני שום.

בניסיון להתחמק מתוצאות הרות אסון שמקורם בעין הרע, נולדו לחשים וקמעות, תפילות ובכלל, לאורך כל הדורות, סיגלנו לעצמנו עוד שלל פעולות בניסיון להתגונן מפני עין הרע ולהביא על עצמנו מזל טוב, החל מאמירה כמעט אובססיבית "בלי עין הרע" או בן פורת יוסף בקרב יוצאי עדות המזרח.

המלחמה נגד עין הרע כאמור מתחילה בשיני שום, זריית מלח בכניסה לבית, ענידת סרטים אדומים על היד, חתן וכלה שנכנסים לביתם ומקפידים לצעוד ברגל ימין מעל כף עשוייה כסף.

בחיפוש אחר מקורות מצאתי כי הגמרא מבהירה כי עין הרע פוגעת רק במי שמאמין בכך. "עין הרע נובעת מקנאה", תסביר לי כל שכנה ממוצעת שעצי הפרי בחצרה הפסיקו לייצר פירות.

"הגעתי לחתונה של הנכדה שלי והסתכלתי על כולם והייתי מאושרת, איך זכיתי לכל כך הרבה אושר. בסוף הערב מעדתי ונחבלתי קשות בברך. עין הרע, אני אומרת לך, עין הרע", היא פוסקת בידענות.

ולא רק היא. אנשים רבים חוששים מעינה הקפדנית של העין הרעה. הם בטוחים כי גם בני משפחה קרובים עלולים שלא במתכוון להטיל בהם עין הרע ולכן רבים מאמינים כי כדי להתמגן מפני עין הרע כדאי לשקר ולהגיד שהם קנו חמישה כיסאות ולא את המספר האמיתי או שהם נוקבים במספר ילדים אחר גם אם המספר האמיתי הוא שונה (לכו תדעו כמה ילדים אני מסתירה בחצר האחורית). זו גם הסיבה שבגללה רבים מלבישים את שושבינות הכלה בבגדים הזהים לבגדי הכלה.

בואי נלך להוציא עיניים

השיחה עם אותה גברת העלתה בי חשש שמא בכל זאת יש עניין בעין הרע. "בואי נלך להוציא עיניים", הציעה לי חברה טובה ואני פסעתי בעקבותיה אל ביתה של אישה שבמשך שנים מוציאה עיניים בעופרת.

בפנים נעימות היא מסבירה לי את התהליך, לא לפני שהיא פוסקת בידענות כי לא לכולם יש את היכולת להטיל עין הרע. חברתי התיישבה והיא התחילה. על הגז סיר ובו מתבשלת העופרת. היא הניחה מגבת על ראשה של חברתי ויצקה עופרת מעל סיר ריק שאחזה מעל המגבת. תפילה קצרה, העופרת התייבשה והמראה היה פשוט מצמרר. בעזרת מלקחיים היא הרימה את החומר שהתייבש וראו שם ממש, אבל ממש צורות של עיניים.

היא חזרה על התהליך מספר פעמים עד שלא נותרה אפילו עין אחת בעופרת שהתייבשה. חברתי קמה ממקומה מאושרת, העיניים הרעות ששלטו בה אינן. ברוב גאוותי הייתי בטוחה שהעופרת שבסיר לא תספיק לבטל את כל העיניים הרעות שנלטשו לעברי, ממספר מגוון של סיבות: קנאה, קנאה ושוב קנאה. למרבה ההפתעה, אני מתיישבת, הפעם המגבת מכסה את עיניי והעופרת יוצאת לפעולה. "אין".

"אין עיניים?" אני מופתעת יותר ממנה.

אז מה, השכנות והחברות שלי כלל לא מקנאות בי? מה שכן, היא הראתה לי כי העופרת שהתייבשה יצרה עשרות חרבות דקות שהן סיבה לחרדות. "את סובלת מחרדות", היא קובעת ולי לא נותר אלא להסכים איתה ולקוות כי הוצאת חרדות בעופרת מבטלת את החרדות.