הרבה יותר בטוח: ישיבה נגד כיוון הנסיעה בגיל שלוש וחצי (צילום: אבי ורון)

ההורים בישראל הורגלו לדרישה הבסיסית של תקנות התעבורה, המחייבות להסיע פעוטות בני שנה ופחות במושב בטיחות המותקן נגד כיוון הנסיעה. ואולם מחקרים הוכיחו כי אסור להושיב ילדים כשפניהם לכיוון הנסיעה כל עוד הם שוקלים פחות מ-9 ק"ג לפחות - ללא קשר לגילם.

הנחיות עדכניות בעניין קיימות בשוודיה כבר מאמצע שנות ה-80, ובשנה האחרונה החלו לגבות אותן רשמית גם במדינות נוספות, כמו ארה"ב וישראל (ארגון 'בטרם').

לפי ההנחיות, עד גיל שנתיים לפחות יש להושיב ילדים כשפניהם נגד כיוון הנסיעה. ההנחיות מחייבות שימוש במושבי בטיחות המסוגלים לשאת פעוטות בגובה ובמשקל טיפוסי לגילאים אלה, אך השוק הישראלי עדיין מוצף במוצרים רבים שאינם מסוגלים לתת לכך מענה הולם. בחנויות מסוימות, שאינן משווקות מוצרים כאלה, לא ממש מתרשמים מההנחיות, מנפנפים בתקנות החוק הבסיסיות ומפזרים מידע כוזב כמו תקנים נחותים לכאורה של המתחרים.

המגזין Consumer Reports בחן החודש מספר רב של מושבי בטיחות חדשים המשווקים כבר בישראל, ומצא שכולם טובים מאוד עד מצוינים בטיחותית. עם זאת, הוא הקפיד להמליץ על אלה שעומדים בהמלצות החדשות, כך שעיגונם למושב המכונית - עקב אכילס של מושבי הבטיחות - יהיה נוח ויוביל להתקנה נכונה הנדרשת ליעילותו של המושב בעת תאונה.

סרטון המדגים את חשיבות השימוש הנכון במושבי בטיחות

מה אומר החוק בישראל ובמדינות אחרות?

תקנות התעבורה בישראל (תקנה 83א) דורשות להושיב תינוקות עד גיל שנה נגד כיוון הנסיעה, עד גיל 3 שנים במושב בטיחות כשהם רתומים ברתמות המוצר, ומגיל 3 עד 8 בבוסטר - מושב מגביה נטול רתמות פנימיות שבו הילד חגור בחגורות הבטיחות של המכונית.

חשוב להדגיש כי החוק אוסר על הושבת פעוט במושב בטיחות מול כרית אוויר פעילה - כלומר, עד גיל 3 לא ניתן להושיב ילד מלפנים אם אי אפשר לנטרל את כרית האוויר (באמצעות מתג במכונית או ניתוק פיזי במוסך מורשה בלבד).

להורים הוותיקים זכור בוודאי שבעבר היה אסור להושיב מלפנים ילדים עד גיל 14. תקנה זו בוטלה בשלהי שנת 2004 והוחלפה בהנחיות שמנינו, המפרטות במפורש את התקני הריסון הנדרשים לכל גיל. עקרונית, מגיל 8 ואילך אפשר להושיב ילד בכל אחד ממושבי הנוסעים, גם מלפנים, אך הדבר בהחלט אינו מומלץ בטיחותית - בוודאי לא כשמדובר במושב שלצד הנהג.

בעולם ניתן למצוא תקנות מחמירות יותר, הנה מספר דוגמאות:

בריטניה: מושב בטיחות או בוסטר עד גיל 12 או גובה 1.35 מטר.

אירלנד: מושב בטיחות או בוסטר עד גובה 1.50 מטר.

אוסטריה, בלגיה, גרמניה, הונגריה ושוויץ:מושב בטיחות או בוסטר עד גיל 12 או גובה 1.50 מטר, ישיבה מלפנים רק במושב בטיחות.

איטליה:איסור ישיבה מלפנים עד גיל 12 ללא התקן מתאים.

צרפת:איסור ישיבה מלפנים עד גיל 10.

אוסטרליה:מושב בטיחות או בוסטר עד גיל 15, איסור מוחלט על נסיעה מלפנים, חיבור ייעודי נוסף (Tether) לעיגון המושב חובה.

ניו זילנד:מושב בטיחות עד גיל 5.

שוודיה:מושב בטיחות או בוסטר עד גובה 1.35 מטר.

רומניה:איסור ישיבה מלפנים עד גיל 12.

הנחיות רשמיות של רשות הבטיחות בדרכים בארה"ב

במארס האחרוןפירסמה רשות הבטיחות בדרכים בארה"ב, ה-NHTSA, המלצות ברורות:

מלידה עד גיל שנה חובה לרתום את התינוק נגד כיוון הנסיעה.

מגיל שנה עד שלוש (כולל) עדיף להמשיך לרתום אותו נגד כיוון הנסיעה במושב בטיחות המאפשר זאת.

מגיל ארבע עד שבע (כולל) יש להושיב את הילד במושב בטיחות בעל רתמות פנימיות, כשפניו לכיוון הנסיעה, כל עוד גובהו ומשקלו מאפשרים זאת.

מגיל שמונה ועד גיל 12, או עד שגובה הילד מאפשר ישיבה בטוחה במושב ברכב, יש להשתמש בבוסטר.

האם כל מושבי הבטיחות מתאימים להמלצות?

החוק בישראל מתיר ייבוא ומכירה של התקני ריסון העומדים מאחד משני תקנים: האירופאי (ECE-R44/04) או האמריקאי (FMVSS-213). התקנים דומים בבסיסם מבחינת מהירות ריסוק (כ-50 קמ"ש בלבד) - ועד כמה שהדבר יישמע מפתיע ומטריד, שניהם אינם בוחנים כלל הגנה בתאונות צד. את זה הם משאירים ליצרנים, שחלקם בוחנים את העניין באופן עצמאי לפי פרוטוקולים שאינם אחידים.

צרכנים המבקשים להשוות בין מושבי בטיחות שונים יכולים להסתמך אך ורק על מבחני ריסוק השוואתיים שעורכים גופי צרכנות ומועדוני רכב (כמו Consumer Reports או ?WHICH) וכן גופים מקצועיים באירופה, כמו ADAC (גרמניה), TCS (שוויץ), ו-OAMTC (אוסטריה). תוצאות חלק מהמבחנים זמינות חינם (אך בגרמנית) - וברובן יכולים לעיין רק תמורת תשלום לארגון הגג לצרכנות בגרמניה - Stiftung Warentest.

אם עד כה היה אפשר להסתפק במושבים שנמצאו בטיחותיים באותם מבחנים, כעת חשוב לשם לב למגבלות הטכניות של כל מוצר ולבחון אם הוא מסוגל לתת מענה נאות להמלצות החדשות שעשויות לעשות אתההבדל בין פציעה קלה למוות.

סרטון המדגים התקנה נגד כיוון הנסיעה - המענה הבטיחותי ביותר בכל גיל

מושבים רבים הנמכרים בישראל לא ניתנים כלל להתקנה נגד כיוון הנסיעה, ובאלה שבהם הדבר אפשרי מוגבל משקל הילד ל-13 ק"ג - משקל שאותו עוברים כמחצית מהילדים בגיל שנתיים.

בשוודיה חיים למעלה מ-9 מיליון תושבים, ומספר ההרוגים השנתי בתאונות דרכים המתרחשות שם דומה לזה שבישראל (למעלה מ-400). עם זאת, הסטטיסטיקה ב-25 השנים האחרונות מתקשה להצביע על מקרי מוות של תינוקות ופעוטות שישבו במושבים אשר הותקנו נגד כיוון הנסיעה.
בשוודיה נדיר למצוא פעוט בן פחות מ-4 היושב עם כיוון הנסיעה. מושבי בטיחות הנמכרים שם מאפשרים הושבת ילדים עד משקל 25 ק"ג (כלומר, אפילו עד גיל 6) נגד כיוון הנסיעה. לעומת זאת, בישראל ממהרים ההורים להעביר את ילדם למושב בטיחות הפונה לכיוון הנסיעה מיד עם כיבוי הנר על עוגת יום ההולדת הראשון. כך יוצא שמספר פעוטות בני 4-1, שאותם מקובל להושיב במחוזותינו עם כיוון הנסיעה, נהרגים בתאונות מדי שנה - לעומת מקרה בודד כל מספר שנים עבור תינוקות עד גיל שנה. כל זה קורה למרות המבנה השברירי יותר של גוף התינוקות הקטנים, בזכות ההקפדה הראויה להושיבם נגד כיוון הנסיעה.

סלקל: פתרון בעייתי אחרי גיל 9 חודשים

אז איזה מושב בטיחות יעניק הגנה טובה יותר לילדיכם?

סלקל הוא פתרון בטיחותי מקובל, המאפשר שימוש בטיחותי גם במוניות (בשילוב עם עגלה). הדגמים הנמכרים כיום בישראל מתאימים לילדים מגיל 0, ועד משקל של 10, 13 ואפילו 16 ק"ג. לכאורה, העדפה של סלקל שיכול לשאת משקל גבוה יותר נראית הגיונית, שהרי התינוק יגיע למשקל 16 ק"ג רק בגיל שנתיים ויותר. אך מול נתון זה עומדות שתי עובדות אחרות:

1. רוב הסלקלים אינם מסוגלים להכיל בצורה בטיחותית תינוק שגובהו יותר מ-75 ס"מ (כ-80 ס"מ לכל היותר). הזריזים בחבורה יגיעו לגובה הזה לפני גיל 9 חודשים, וכל השאר לפני גיל שנה ו-3 חודשים.

2. מתי ניסיתם לשאת, גם אם למרחק קצר, סלקל שמשקלו (כולל המשקל העצמי) הוא כשל שתי שישיות של בקבוקי מים מינרליים?

כדי לאפשר הושבה של פעוט עד גיל שנתיים לפחות כשפניו נגד כיוון הנסיעה צריכים להתקיים שני תנאים:

1. משקל מורשה המתאים לכל האוכלוסייה עד גיל שנתיים, כלומר 16 ק"ג ויותר.
2. גובה מרבי מספיק, כלומר משענת המתאימה לגובה 90 ס"מ לפחות, שתוכל לתמוך בגבו וראשו בגיל זה.
שני התנאים האלה מתקיימים רק במושבי בטיחות ולא בסלקלים.

כלל חשוב: בהתקנה נגד כיוון הנסיעה חייב להישאר מרווח של לפחות 2.5 ס"מ מקצה הראש עד קצה המשענת.

סרטון: מומלץ להמשיך את השימוש במושב בטיחות ככל האפשר

בוסטר: לבוגרים בלבד

עם המעבר לבוסטר בגיל 3 רבים מגלים שהפעוט משחק בחגורות ומשתחרר מהן, משום שהוא אינו בוגר דיו כדי להבין את תפקידן. אם נחזור להמלצות העדכניות בארה"ב, נמצא כי לפיהן יש להתחיל את השימוש בבוסטר רק בגיל 8 - גיל שבו בישראל שמחים להיפטר (כחוק) מכל התקן ריסון במכונית, כי זה פשוט מקובל ונוח.

גם אם לא נמשוך עד גיל 8 ונתפשר על גיל צעיר יותר, אך בוגר ומפותח דיו, כלומר 6 - נמצא כי מושב הבטיחות ייאלץ לרתום גוף שעשוי להגיע לגובה 1.25 מטר ולמשקל של 20 ק"ג ויותר. שוב לא יועילו כאן כל מושבי הבטיחות המקובלים, שמותאמים למשקל מרבי של 18 ק"ג - כך שהמעבר לבוסטר ייאלץ להתבצע עבור רבים כבר בגן טרום-חובה. עקב כך, הילד כבר לא יוכל ליהנות ממערכת הרתמות הבטיחותית יותר שמציעים המושבים - מערכת המפזרת את הכוחות בתאונה בצורה טובה יותר על פני הגוף מאשר חגורת הבטיחות הא-סימטרית של המכונית.

נוסף על כך, במכוניות רבות לא תמצאו חגורת בטיחות לכתף במרכז המושב האחורי - תנאי הכרחי לשימוש בבוסטר. מושב בטיחות המתאים לחגורת אגן בלבד יוכל לספק מענה בטיחותי לפעוט שלא יכול להיות חגור באופן אחר במיקום זה.

סרטון:יתרונות הרתימה לעומת המעבר המוקדם מדי לבוסטר

בחלקה השני של הכתבה נסקור את המושבים המתקדמים ביותר שבחן החודש ה-Consumer Reports, ונעזור לכם לבחור את המושב המתאים לכם ביותר מביניהם. עד אז - סעו בזהירות.