בארה"ב קיים מנגנון משומן עם שיניים פדראליות חדות, הדואג לאסוף תלונות של צרכנים על תקלות העלולות לפגוע או פוגעות בפועל בנפש בכלל ובתינוקות חסרי אונים בפרט. באירופה ובישראל שלוחתה, אי הסדר והזלזול בהורים חוגג.

לאחרונה התפוצצה בתקשורת פרשת התרופה אלטרוקסין, לטיפול בתת-פעילות של בלוטת התריס, אחרי שמשתמשים חשו בחודשים האחרונים התדרדרות במצבם הבריאותי. זהו מצב המיוחס כרגע לשינוי בהרכב התרופה, שבוצע ללא כל התראה לחולים ממשרד הבריאות והגורמים באחריותו. הסיפור הזכיר לי מספר פרשות ומחדלים הקשורים לתקלות במוצרי תינוקות שהוסתרו או שלא נעשה כל מאמץ נאות לפרסמם, שגרמו לפציעות ולמוות.

ממש לא נעים לאבד אצבע (צילום: CC ell brown)

בארה"ב נסגרים הסכמי פיצויים של מיליוני דולרים נגד חברות לייצור מוצרי תינוקות, שהמפורסמת בהן כללה תשלום קנס של 4,000,000$ מטעם חברת GRACO על שלא דיווחה על שלל תקלות שהיו ידועות לה וגרמה למקרי פציעה ומוות ומקרה דומה של חברת Safety1st/Cosco שנאלצה לשלם 1,750,000$.

בבריטניה צויין כי בשנה שעברה דווחו מספר שיא של 229 מקרים של recall, כלומר בממוצע מוצר אחד בכל יום עבודה, כאשר 64% מאותם מוצרים פגומים יוצרו בסין. מגזין הצרכנות Which? ציין כי אין עושים מספיק כדי שהמידע על מוצרים אלו יהיה נגיש לציבור ורק סנסציות מגיעות לפרסום ממשי בתקשורת.

בישראל עומד בשער מכון התקנים, אבל לא כל מוצר נבחן בגלל היעדר תקן רשמי, למשל עריסות שאינן מעץ אינן נבדקות ומוצאות את עצמן בחנויות. גם מוצרים שנבחנים ועומדים בתקינה עשויים להיכשל בשטח כתוצאה משימוש לא צפוי, שכותבי התקן לא חזו או פשוט תקלות הנוצרות משימוש מתמשך.

עובדה היא שהמוצרים שנקראו חזרה ליצרן לתיקון, שאציג כאן, קיבלו אישורי תקינה מטעם מכון התקנים, הואיל ובלעדיהם מכירתם אסורה כחוק בישראל.

השנה של בוגבו

באתר של בוגבו תמצאו השנה שרשרת תקלות מטרידה וצפופה מדי:

1. הסלקל המקורי של בוגבו שידיתו עלולה להתנתק ולגרום לתינוק לצנוח עם הסלקל לקרקע.

2. שילוב נדיר של שימוש במתאמים וסלקל של GRACO על עגלת בוגבו קמליון בעת שמחובר אליה הטרמפיסט, עלול להוביל להתנתקות ונפילת הסלקל לקרקע.

3. תלונות על רעידות בגלגלים הקדמיים בעגלת בוגבו בּי הובילה להחלפתם.

4. הגלגלים החדשים בבוגבו בּי עלולים להיתקע ולגרום לעגלה להתהפך.

עגלת בוגבו Bee המוצלחת, שזכתה לציון גבוה מאוד בבריטניה וקיבלה המלצת Best Buy, עברה recall בארה"ב כבר בשנת 2009 שנגע ל-22,500 עגלות שיוצרו עם פגם שגרם לבלמים להפסיק לפעול לאחר זמן מה של שימוש.

ממש לא נעים לגלות את העגלה שלך מאיצה במדרון או מתדרדרת לכביש. התקלה האחרונה הייתה הקש ששבר את גב הגמל ושיווק בוגבו בּי הוקפא עד להודעה חדשה גם בישראל.

עגלות שמסוכנות רק לילדים האמריקאים?!

אחת מהפרשיות ההזויות של העת האחרונה הוא ה-recall הענקי של עגלות מאקלרן, הפופולאריות בישראל, באירופה ומעבר לים.

בארה"ב דווחו 15 מקרים של פציעה ממנגנון הקיפול של העגלה, שגרמו בתריסר מקרים לקטיעת אצבעות של פעוטות שאצבעם נקלעה לצדי העגלה, שם נמצא המנגנון הקטלני.

ב-recall שכלל מיליון עגלות מכל הדגמים של המותג, הצליחה החברה למצוא פיתרון פשוט אך יעיל לבעיה, כיסוי בד שיש להלביש על המנגנון.

הפתרון שעלותו נאמדה ב-2$ לעגלה, הביא לחברה בארה"ב להזדרז ולהכריז בשלהי שנת 2009 על הצורך בו למניעת מקרים עתידיים.

למרות ההודעה הרשמית והרעש בתקשורת, ה-recall הוכרז שנית במאי השנה (2011), לאחר שהתקבלו 37 דיווחים חדשים (מאז ולמרות ה-recall הקודם), מהם 5 מקרי קטיעה ו-16 מקרים קשים של אצבעות ששוסעו, וכל זה בשנה וחודשים ספורים בלבד, כלומר מקרה חדש כל שבועיים.

ומה בישראל?

האם נעשה מספיק למנוע נכות מהצאצאים שלכם? האם היבואנים והמשווקים עושים די כדי להציג את ה-recall-ים הקיימים למוצרים שנמכרו ונמכרים על ידם?

שפטו בעצמכם:

הנה האתר של יבואן מקלארן בישראל. בדקו כמה זמן לוקח לכם לאתר הודעה שצריכה להיות ממוקמת כמו באתרים בארה"ב, בעמוד הראשי. למען הסר ספק, העגלות הנמכרות בישראל, אירופה וארה"ב הן דגמים זהים הסובלים מאותה בעיה מטרידה.

פתרון החידה נמצא עמוק תחת קטלוג המוצרים, תחת הכותרת 'ערכות האקסטרא בטיחות', בו יש כמובן אצבע מאשימה לכיוון ההורים בפציעת ילדיהם: "מודגש בזאת כי המקרים שהתפרסמו בארה"ב נבעו אך ורק משימוש לא נכון ואי הקפדה על הוראות השימוש".

"בעגלות לא נמצא כל פגם בייצור והן עומדות בכל התקנים המחמירים בעולם ובישראל. אין כל חשש להמשיך ולהשתמש בעגלות תוך הקפדה על הוראות השימוש המלאות".

לאחר הצהרה זו, אפשר "לפנים משורת הדין" לפנק אתכם גם בפתרון הבטיחותי, ואפילו בחינם: "בעקבות מספר מקרים קטן יחסית ומאחר וחברת מקלארן רואה בבטיחות העגלות עדיפות ראשונה, יזמה החברה בעצמה את חלוקת ערכת האקסטרא בטיחות אשר הותאמה למקרים בהם לא מקפידים על מרכב נעול. ערכות אלה יחולקו גם בישראל, ללא כל תשלום, עם הגעתם לישראל בקרוב. לצורך קבלת הערכה אנא פנו אלינו באמצעות האתר או בטלפון 03-9511811". כמובן שניסוח זה אינו מקורי ורב הדמיון לטקסט המופיע באתר הבריטי של עגלות מקלארן.

התנערות החברה מאחריות וחזרה על המנטרה שמספר המקרים זעום, לא מנעה מהורים שילדיהם נפצעו מעגלות אלו על אדמת אנגליה, לחפש בצורה סיזיפית "חברים לצרה", וכאשר נמצאו 15 משפחות, הנושא כבר עורר רעש בתקשורת, שמשך הורים נפגעים נוספים ליצור קשר. אקצר בסיפור ואגיע לסיומו. למעלה מ-50 משפחות תבעו את מקלארן בבריטניה וזכו לפיצויים עד לגובה של 10,000 פאונד כל אחד, על הפגיעות. הכסף הושקע ויועבר עם ריבית לילדים הפגועים בהגיעם לגיל 18. יש לציין כי לאחר מאי 2010 מקלארן שינתה את מנגנון הקיפול כך שלא יהווה עוד סכנה מהיבט זה.

איך נשמור על עצמנו?

רשימת ה-recalls בארה"ב למוצרי תינוקות ופעוטות בלבד כוללת למעלה מ-1700 מוצרים שונים. הוסיפו לכך עוד 1100 צעצועים נוספים, ועוד לא סיפרנו על מושבי בטיחות שהם תחת הסמכות של NHTSA (רשות הבטיחות בדרכים).

הסבירות שיש לכם מוצר שעבר recall אינה נמוכה וכדאי מאוד להקפיד שלפחות עבור מוצרים שבהם הילד שוהה ללא השגחה, או כאלו שנראים לכם חשודים, תעשו בדיקה עצמאית קצת יותר מקיפה, ע"י חיפוש פשוט בגוגל אחר שם הדגם ומילות מפתח כמו recall ,safety וכו', וחיפוש פרטני בבסיסי הנתונים האמריקאים.

גם אחרי הרכישה המוצר עלול להימצא בלתי בטיחותי ואף מסוכן. הדרך הטובה ביותר להיות מעודכן היא הרשמה דרך אתר היצרן, בהנחה שאותו יצרן מספק שירות כזה. במקרה הצורך היצרן ייצור עמכם קשר בדואר רגיל ו/או אלקטרוני ויעדכן אתכם על אופן קבלת העדכון/תיקון למוצר או לחלופין, קבלת מוצר חדש. חשוב לנצל את השירות הזה לו אתם זכאים.

טופס הרשמה לעדכון מצד היצרן על כל בעיה בטיחותית שעלולה לצוץ

זיכרו, חברות* יכולות לצאת בסיסמאות שיווק משכנעות של דאגה לבטיחותכם ובעיקר של ילדכם, אבל עד שלא נראה להן שכדאי להן להתנהל בצורה שקופה יותר ולא להחביא את ה-recalls ובעיות הבטיחות עמוק בתפריטים שלהם אם בכלל, הילדים שלכם ימשיכו להיות שפני ניסיון למוצרים, שחלקם ידועים כבר ליצרן כבעייתיים.

השיקול הקר של עלויות גבוהות במקרה של recall לעשרות אלפי מוצרים שנמכרו כבר, מול ההוצאות עקב תביעות בודדות, תמיד עומד כנגד עיניהם של מומחים ומחלקות משפטיות בחברות.

כששאלתי לאחרונה משווק מוביל מה הוא מתכוון לעשות עם פרסום ההנחיה הרשמית החדשה של מניעת מוות בעריסה, להימנע ממגני הראש במיטה, הוא השיב לי שכאב לשלושה ההמלצה שטותית והוא ימשיך לשווק את המוצרים הקלאסיים. לפחות 27 זוגות הורים קברו את ילדיהם בגלל המוצר הזה בארה"ב, אבל לא ניתן לעובדות לבלבל את מאזן הרווחים של החברה.

בכל מקרה של פגיעה פיזית ממוצר, מעבר לפנייה הטבעית לשירות הלקוחות של המשווק, חשוב וכדאי להציף את המקרה בפורומים של הורים. מהר מאוד מקרים דומים עשויים להימצא וכך תהוו כוח שלא יהיה אפשר להתעלם ממנו.

התחלנו את ההתפכחות הצרכנית-חברתית בהחרמת הקוטג' – אולי הגיע הזמן להתעורר לא רק כאשר מזלזלים בשכר שלנו, אלא גם כאשר מזלזלים בחיינו וחיי ילדינו.

* הדוגמאות לעיל באות להציג תופעה כללית ולא בעייתיות של מותג ספציפי זה או אחר.