על חשבון שעות המשחק והפעילות הגופנית, השתלטו על חיי ילדינו בשנים האחרונות שעות ארוכות של צפייה בטלוויזיה או ישיבה מול מסך המחשב. המחקרים מראים קשר חזק, המראה שככל ששעות המסך של הילד רבות יותר, כך גדלים סיכוייו להשמין.

מחקר שהתפרסם בשנת 2009 במגזין הרפואי Pediatrics מצא כי בקרב ילדים בגילאי 4 עד 12 השילוב של רמות גבוהות יותר של צפייה בטלוויזיה ורמות נמוכות של פעילות גופנית, גורם למצוקה פסיכולוגית. בנוסף, מחקרים לאורך השנים מצאו כי קיים קשר בין צפייה ממושכת בטלוויזיה של ילדים, לבין צריכת מזונות בעלי ערך תזונתי נמוך ולפעילות גופנית מועטת ואף לצריכה נמוכה של ירקות ופירות.

  (צילום: shutterstock)

הכתבה הקודמת בסדרה: השמנה ושעות השינה של הילד

מנתונים שהתפרסמו בארץ עולה כי ממוצע שעות המסך של הילדים ובני הנוער בישראל היה בשנת 2005 כמעט 4 שעות ביום. סה"כ צפייה בשבוע של ילדים עומד על 26 שעות, יותר מיממה! הזמן שנמצא כמוקדש לגלישה באינטרנט עולה עם הגיל. בקרב בני 12–17 שנים, בשנת 2002 זמן הגלישה השבועי עמד על קרוב ל-7 שעות ובשנת 2005, 9.5 שעות שבועיות. כיום זמן הגלישה היומי גבוה בהרבה ותופס חלק ניכר משעות העירות בסדר יומו של הילד.

מה ההמלצות לפעילות גופנית לילדים? ההמלצות העדכניות לפעילות גופנית לילדים ובני נוער הן 60 דקות ליום! אלו לא המלצות המיועדות לירידה במשקל ולכן ניתן להסיק כי בעת השמנה זמן הפעילות צריך להיות ארוך יותר. חשוב לשים לב שאין הכוונה לפעילות אינטנסיבית רצופה של 60 דקות אינטנסיביות, אלא ניתן לחלק את הפעילות לאורך היום במקטעים יותר קצרים ועדיין להשיג שמירה על המשקל ושיפור בריאות הילד. מחקרים שנערכו באירופה בשנים האחרונות אף ממליצים להעלות את ההמלצה לפעילות גופנית ל-90 דקות ביום!

מה הבעיה התזונתית? חוסר הפעילות הגופנית ושעות רבות מול המסך פוגע בהוצאה הקלורית היומית של ילד, מחליש את שריריו ומלווה באכילה לא מבוקרת מול המסך. "משחקי הילדות" כמעט נעלמו אחר הצהרים, הילד הרבה פחות פעיל ומנגד אוכל בצורה לא מבוקרת ומתרגל ל"תרבות נשנוש" בלתי פוסקת מול המסך. מחקרים מראים כי עודף משקל ומימדי השמנה בקרב ילדים עולים ככל ששעות המסך עולות.

מה ניתן לעשות בתחום התזונתי?

1. הגדירו מראש את הרגלי האכילה בבית ליד שולחן האוכל ואסרו על אכילה ליד המחשב / טלוויזיה. נכון, כללי האכילה בבית חייבים להיות תקפים עבור כולם, וגם אתם כהורים צריכים להקפיד עליהם. זה לא הולך להיות קל, אך חיוני על מנת לווסת את כמות המזון שהילד נוהג לאכול בלי לשים לב מול המסך.

2. שלבו אחר הצהרים "ארוחות ביניים" קבועות בסדר היום, שימנעו נשנושים לא מבוקרים. פירות, מעדני חלב וכריכים קטנים יכולים להוות ארוחת ארבע מזינה בשעה קבועה ביום במקום ממתקים וחטיפים מול המסך.

3. החליפו "בילויים משפחתיים" במסעדות, בפעילות גופנית משפחתית מהנה, כמו הליכות, טיולים, אופניים, משחקי חברה ועוד. דאגו שזמן הפעילות עם הילדים יהיה זמן איכותי עם אווירה נעימה שתעודד את הילדים לפעול ולהתנסות בסוגי פעילות חדשים.

ומה ניתן לעשות בתחום החינוכי?

1. טלוויזיה: לא בשלוש השנים הראשונות

הורים רבים נוכחים מהר מאוד לדעת כי הושבת העולל הצעיר לפני מכשיר הטלוויזיה פועלת כמטה קסם להרגעת הילד ומקנה להורים שקט וזמן פנוי לנוח מעמל גידול הזאטוט או לעסוק בעיסוקים חשובים אחרים. כתוצאה מכך הזאטוט מתמכר במהירות לצפייה הפאסיבית במכשיר על חשבון עיסוק פעיל במגוון גירויים אחרים החשובים וקריטיים להתפתחותו המוטורית, רגשית ושכלית. חשוב לזכור כי בגילאים אלה, בהיעדר צפייה פאסיבית במרקע, ימצא הילד עניין רב בעולם הגירויים המגוון הסובב אותו, ילמד להעסיק את עצמו, לשחק עם זולתו תוך שהוא מפתח שורה ארוכה של יכולות ומיומנויות חשובות ביותר. אל תטעו לחשוב כי הכנסת קלטת "חינוכית" למכשיר ה-DVD והושבת הילד לצפות בה מהווה תחליף שווה ערך לפעילות אקטיבית עם ההורה, האח או חברים.

טלוויזיה - לא לפני גיל 3 (צילום: shutterstock)
טלוויזיה - לא לפני גיל 3 (צילום: shutterstock)

2. קבעו את משך זמן הצפייה המותר ליום / שבוע

זמן הצפייה המומלץ בממוצע ליום הוא בין 15% ל-20% מסה"כ שעות העירות של הילד לאחר חזרתו מהגן או מבית הספר. לדוגמא, אם זמן העירות של הילד לאחר הגיעו מבית הספר עד לכתו לישון הוא 7 שעות, הרי צפייה של שעה עד שעה ועשרים דקות ביום הינה סבירה ובלתי מזיקה בהנחה שהתכנים מתאימים לגיל הילד.

3. תכננו מראש את תכני ומועדי הצפייה

אחת לשבוע, שבו עם הילדים מול לוח השידורים, עברו על התוכניות השונות ובחרו יחד את התוכניות המתאימות ומועדי הצפייה בהם תוך שמירה קפדנית לא לעבור על משך הזמן שקבעתם לצפייה ביום או שבוע נתון. במידה וסדר היום של הילד אינו אחיד, ניתן לאפשר לו לצפות משכי זמן ארוכים יותר ביום מסוים על חשבון צפייה מופחתת ביום אחר.

4. התנו את הצפייה בטלוויזיה בהשלמת המטלות

חשוב להקפיד עד כמה שניתן כי הילד יסיים את שיעורי הבית ו/או כל מטלה אחרת לפני הצפייה במרקע. בעקרון תכננו את סדר יומו של הילד מראש כך שיבצע את מטלותיו טרם עיסוק בכל פעילות מועדפת על ידו. בכל מקרה, חשוב ששיעורי הבית לא יהיו המטלה האחרונה במהלך היום כאשר הוא עייף וכאשר אין בידי ההורה "שיניים" לאכוף את ביצוע המטלות. במילים אחרות, לפני הצפייה יש לכלול פעולות כגון קריאת ספר, מטלה (לדוגמא סידור חדר), משחק עם חברים וכמובן בימי בית הספר שיעורי בית.

ולבסוף, אל תחששו לאכוף את ההחלטות שנקבעו בכל הקשור למועדי, תכני ומשך הצפייה היומית של ילדיכם בטלוויזיה. יתכן כי בתחילה יהיה קשה לגמול את הילד מהצפייה העודפת במכשיר המפתה והילד "לא יאהב אתכם" – אך היו חזקים ונחושים! חזקו ושבחו את הילד על עמידה בלוחות הזמנים והפעילויות שקבעתם. זכרו כי זוהי חובתכם לגמול אותו מהתמכרות קשה זו.

בכתבה הבאה נתייחס לבעיה המוכרת כמעט בכל בית בישראל: מיעוט ארוחות משפחתיות. חשיבותה של הארוחה המשפחתית להתפתחות הילד, למידת הרגלי אכילה נכונים ומניעת השמנה.

  • הכתבה נכתבה בשיתוף עם יעל דרור, דיאטנית קלינית ופיזיולוגית M.Sc, מנהלת התזונה במרכז רפואי "מדיקס" בתל אביב.