יום חמישי הוא יום הקניות בבית משפחת כהן. אמא שרה נעזרת בשלוש בנותיה (13, 10, 8) כשהיא מגיעה עם הרכב עמוס השקיות. "הגדולה באה מיד לעזור ולוקחת את המשימה ברצינות. היא אחראית מאוד ומפגינה 'ראש גדול'" ,מספרת שרה בגאווה. הקטנה ביותר מקטרת כל הזמן. היא בדיוק באמצע תכנית בטלוויזיה, היא עייפה היום וגם "למה תמיד היא צריכה לעזור?" הבת האמצעית, כך על פי התיאור האמהי, בכלל מחפשת את הנעליים ועד שאלה נמצאות השקיות כבר נפרקו מהמכונית והמצרכים כבר במקרר. כיצד קורה שילדים הגדלים במשפחה אחת שונים כל כך? יש אומרים שאין שני ילדים הגדלים באותה משפחה. הבכור גדל לבד, לצעיר ממנו יש כבר במי להתחרות. ההורים מתבגרים ומשתנים וכתוצאה מכך מושפעת התנהגותם ויחסם לגידול הילדים.

ההבדלים ניכרים מיד

מחקרים אחרונים עוסקים בשאלה כיצד משפיע מקומו של הילד במשפחה על דפוסי התנהגות, תחביבים, ציונים בבית הספר ואפילו על יכולת ההשתכרות בבגרות. "ההבדלים ניכרים מיד", מדווחת אמא שרה. "הגדולה עורכת את המצרכים לפי סדר מסוים. היא אינה חורגת ממנו ואם קניתי משהו חדש היא מיד מגיבה בחשדנות. הקטנה לעומתה מגלה גמישות מדהימה ומרגע שהיא מתגייסת לעזור היא יכולה להפך את הפעילות למשחק משעשע הכולל סידור המצרכים לפי צבעים, לפני אותיות או לפי ארוחות..."

אלפרד אדלר מייסד ה"פסיכולוגיה האינדווידואלית" טען כי "להשפעת סדר הלידה חשיבות גדולה על עיצוב האישיות, העדפות ובחירות". ילדים בכורים שנהנים בתחילת חייהם משפע של תשומת לב, חשים קנאה וקיפוח עם הצטרפות הילד השני למשפחה.

"ילדים שמאבדים את הבכורה מהר לטובת אח צעיר מהם לא חייבים להיות מיד הגדולים. צריך לאפשר להם להיות קטנים עוד קצת"

"התחושות הללו נמצאות אצל בכורים בעוצמה גבוהה יותר בהשוואה לילדים אחרים במשפחה כשנולד אח שלישי או רביעי", מסבירה ד"ר מיכל דורון מהחוג לעבודה סוציאלית במכללת תל חי, שחקרה את התחום הזה יחד עם הסטודנטים שלה ואת ההשפעה שלו על הקשרים הזוגיים. "הבכור", היא מסבירה. "עובר כתוצאה מכך להיות דומה להורים ומאמץ גישה שמרנית. הוא גם מתנגד לשינויים וחידושים מאחר שחווה אי נוחות גדולה בעקבות השינוי הראשון בחייו: הולדת אח או אחות. בוגרים בכורים הם קונפורמיים יותר. הם ידועים מצד אחד כמי שמקבלים מרות ממי שמעליהם ומצד שני מפגינים שליטה וכוח כלפי מי שנמצא תחתיהם בהיררכיה. הם ניחנים בכישורי ניהול וארגון ומפתחים רגש אחריות כתוצאה מהמקום שלהם במשפחה".

רגיל להיות במרכז העניינים

החוויות שחווה הבכור מתוקף מיקומו בסדר הלידה, מסבירים החוקרים, מעצבות גם את הבחירות שלו בעתיד. כתוצאה מהתנהגויות להן הוא נדרש כמו טיפול והשגחה על אחים צעירים ממנו, אפשר למצוא יותר בכורים במקצועות הטיפול: רופאים, פסיכולוגים, עובדים סוציאלים. "יש פחות בכורים שהם פרילאנסרים. הבכורים לא רוצים לקחת סיכונים. הם מחפשים יציבות", אומר אמיר שפר, פסיכלוג ומרצה בבית הספר למדעי ההתנהגות ובבית הספר למנהל עסקים, המסלול האקדמי המכללה למנהל.

סקר שנערך ע"י ויסטג', ארגון בינלאומי, מצא כי 43% מהמנהלים הבכירים הם בכורים, 33% מילדי האמצע ורק 23% מבני הזקונים. הבכורים מיוצגים באחוז גבוה יחסית גם בקרב הרופאים המנתחים. מחקר שנערך באוניברסיטת סטנפורד בדק ומצא שיש ייצוג יתר של בכורים בקרב חברי קונגרס. "סדר הלידה הוא מנבא טוב של יוקרת העיסוק, יש ציפיות מהבכורים שיהיו יותר מתאימים לתפקידים מסיימים", טוען עורך המחקר זדג'ונק.

"בכורים הם קונפורמיים יותר. הם ידועים מצד אחד כמי שמקבלים מרות ממי שמעליהם ומצד שני מפגינים שליטה וכוח כלפי מי שנמצא תחתיהם בהיררכיה"

ממחקר אחר שנערך בנורבגיה והתפרסם במגזין "סיינס" בשנת 2007 עולה כי ילדים בכורים הם בעלי איי.קיו הגבוה בממוצע ב-2.3 נקודות מאחיהם הצעירים. אחד ההסברים לתופעה נעוץ בכך שלעיתים קרובות האח הבכור מתנהג כמטפל ומורה וגם מתאמץ יותר כדי לרצות את ההורים. הפסיכולוג רן סליוו מאוניברסיטת ברקלי בקליפורניה, החוקר את נושא השפעת סדר הלידה על המשפחה עשרות שנים ונחשב לסמכות בתחום ,טוען "שהבכור הולך לברקלי והבא אחריו לא". החוזק האקדמי והביטחון העצמי הן המתנות שמגיעות עם הבכורה, יחד עם זה מצביעים החוקרים על כך שבכורים מתקשים לחשוב מחוץ לקופסה. תכונה זו אופיינית יותר בקרב האחים הצעירים במשפחה שידועים כבעלי גמישות מחשבתית.

הפסיכולוג שפר מסביר שהבכור רגיל להיות במרכז העניינים בגיל צעיר ולקבל מנה גדולה של תשומת לב. הנתונים מצביעים על כך שבכורים מקבלים מהוריהם כ-3000 שעות איכות יותר מאשר אחיהם בין הגילאים 4 ל-13 שנים. התמונה משתנה, כמובן, כשנוספים ילדים למשפחה. תשומת הלב הזו יכולה להסביר את תחושת ההישגיות שמאפיינת בכורים ואת הרצון שלהם לרצות את ההורים ולעמוד בציפיות הגבוהות שבדרך כלל מופנות אליהם.

שפר: "רבים מהבכורים סובלים מפחד מכישלון. הם לא רוצים לאכזב ופוחדים לעשות טעויות. כתוצאה מכך הם מפתחים שמרנות מסויימת ומחפשים אחר יציבות ובטחון בבחירות שלהם. הם אינם גמישים מחשבתית ונוטים שלא לקחת סיכונים". אם אתם מזהים את הבכור שלכם ככזה מומלץ לשדר לו שכישלון הוא חלק בלתי נפרד מהחיים. אתם יכולים לספר לו על המקומות שבהם אתם לא הצלחתם, על הסיבות לכך ומה למדתם מזה ולאפשר לו ללמוד לקבל גם את אי ההצלחות שלו.

הענקת אחריות גדולה לילד הבכור עלולה להכביד עליו, מזהיר שפר: "המקום האחראי והגדול גורם לבכורים להימנע מחיפוש, לפחד מטעויות ולוותר על הרצונות שלהם לטובת עמידה בציפיות המופנות כלפיהם. ילדים שמאבדים את הבכורה מהר לטובת אח צעיר מהם לא חייבים להיות מיד הגדולים. צריך לאפשר להם להיות קטנים עוד קצת. היו בטוחים שהם יקחו את המקום האחראי בקצב שלהם ובמידת יכולתם. אל תעמיסו עליהם אחריות מיותרת ואל תזרזו אותם להתנהג כמו גדולים לפני שהם ממש מוכנים לזה", מציע שפר. יחד עם זה, הוא חוזר וממליץ להיות ערים למקום שהבכור מאבד עם התווספו של אח נוסף למשפחה. "צריך לאפשר להם לחוות את האובדן ולהיות ערים לו. לא לקבל את זה כמובן מאליו".

הגישה עלולה להפוך לתירוץ

ד"ר רות פלדמן מהמחלקה לפסיכולוגיה ומחקר לחקר המוח בבר אילן עומדת בראש מחקר ארוך טווח שמתנהל כבר כ-13 שנים ועוקב אחר קבוצת ילדים מגיל 5 חודשים ועד היום, במטרה לבחון יכולת פתרון קונפליקטים בתוך המשפחה. הילדים שהמעקב אחריהם התחיל כאמור עוד בינקותם הם עתה מתבגרים צעירים. כולם בנים בכורים במשפחות קלאסיות. הממצאים, מספרת ד"ר פלדמן, חד משמעיים: "כשמערכת היחסים של ההורים והילדים יציבה ומספקת תמיכה רגשית ומעורבת, הבכורים מצליחים טוב יותר בבגרותם לפתור קונפליקטים מול חבריהם. ילדים בכורים אלה מגלים יכולת דיאלוגית ואמפתיה".

ד"ר פלדמן מוסיפה כי במחקר נמצאה השפעה גדולה של אבות על בניהם הבכורים בעיצוב תגובות אגרסיביות. "מתן דוגמה לפתרון קונפלקטים בצורה דיאלוגית משמש דוגמה לבנים הבכורים להתנהגות פחות אגרסיבית. בכורים שחוו אבהות מכבדת פחות נטו להתנהגות אלימה יותר ופנו לפתרון אגרסיבי כשנדרשו לפתור קונפליקטים בתוך חברת הילדים". המשמעות של התוצאות הללו מחדדת את החשיבות שיש להורים על עיצוב הילד הבכור, מסבירה ד"ר פלדמן, שלא חקרה בהשוואה ילדים אמצעיים וילדים צעירים. "ההתנהגויות של ההורים משפיעות באופן ישיר על יכולתו לבנות קשרים אינטימיים עם בני גילו, לעבוד בקבוצה ולפתור קונפליקטים. הילדים הבאים במשפחה רוכשים את המיומנויות הללו מן הבכור ולכן ההתנהגות ההורית קריטית לבכורים".

עד כמה שתיאורית השפעת סדר הלידה נשמעת החלטית, דברים רבים יכולים לערער את מהימנותה - בעיקר אי תפקוד משפחתי. גם כמות הילדים יכולה להשפיע על התוצאות. מסתבר גם שהפערים באי.קיו פחות גדולים כשמדובר במשפחות קטנות של 3 ילדים, בהן ההורים הם המורים, לעומת משפחות גדולות בהן לאח הבכור תפקידים הוריים.

פרופ' סלביה ביז'אווי, ראש התכנית ללימודי משפחה במכללה למנהל, מבקרת את תיאוריית השפעת סדר הלידה. "זה לא כל כך דטרמינסטי ולעיתים קרובות הגישה הזו הופכת להיות תירוץ או הסבר לשלל התנהגויות. הגישה הזו לא לוקחת בחשבון את ההקשר, את הסביבה השונה שבה הילד גדל, את תחושת הביטחון ואפילו את המרווחים השונים בי ילד לילד. הרי זה לא אתו הדבר כשיש הבדלים של שנה בין אחד לשני או של שלוש שנים ולכן בכל משפחה זה שונה. שפר מוסיף ומדבר על כך שגם הג'נדר משפיע: "במשפחה שבה הבכור הוא בן ולאחריו שתי בנות, תהיה פחות תחרות בין שני הגדולים. הבכור לא יאבד את מעמדו עם הצטרפותה של אחות נוספת. כל אחד מהם יפתח ייחודיות, קודם כל בגלל שמדובר בבני שני המינים".

המילון לילד הבכור:

  • הבכור שואף לעליונות ומפגין התנהגות "בוסית" כלפי ילדים אחרים.
  • הבכור מגיב באופן קשה להולדת האח השני ונוטה להרגיש מוזנח.
  • נוטה לרצות את ההורים ודוגל בקונפורמיות.
  • נוטה 'ללכת על בטוח' ונמנע מסיכונים.
  • נוטה בבגרות למקצועות טיפוליים.