בחיי התינוק, גיל 4 חודשים עד חצי שנה זו תקופה של שינויים גדולים ומרגשים. התינוק כבר יכול לבטא טוב יותר את מה שהוא מרגיש: הוא בוכה לא רק כשהוא רעב, אלא גם כשהוא רוצה חפץ מסוים או שינוי בפעילות, וגם כשאתם עוזבים את החדר. הוא רוכש שליטה הולכת וגוברת בכישורים המוטוריים שלו, מתהפך ואולי גם מתקדם לקראת ישיבה וזחילה, בודק את החפצים שסביבו, מכניס אותם לפה ומשחק בהם.

צמיחה ועלייה במשקל

בחודשים הקרובים ימשיך התינוק שלכם לעלות במשקל בקצב קבוע (450-560 גרם לחודש פחות או יותר). גם גובהו והיקף הראש שלו גדֵלים. לכל תינוק יש קצב משלו ונתונים גנטיים שמשפיעים על גובהו ומשקלו. מה שחשוב עכשיו זה לבדוק בביקוריכם בטיפת חלב שהתינוק שלכם שומר פחות או יותר על האחוזון שבו הוא נמצא בביקורים הקודמים.

הכתבות הקודמות בסדרה:

התפתחות הראייה

  • לקראת גיל 4 חודשים גדל מרחק הראייה של התינוק לכמה מטרים והוא יוסיף לגדול בחודשים הבאים.
  • לקראת גיל 4 חודשים התינוק גם מגיב לכל קשת הצבעים וייתכן שתגלו שהוא מעדיף אדום או כחול על פני צבעים אחרים.
  • בין הגילים 4-5 חודשים משתפרת ראיית העומק. בתקופה זו תגלו שהתינוק עוקב בעיניו מהר יותר ויותר אחרי מסלולם של חפצים נעים ואחרי התנועות שלכם וגם התיאום בין העין ליד משתפר. לקראת גיל חצי שנה התינוק אמור להיות מסוגל לעקוב בעיניו אחר חפץ שנע מצד לצד בקשת רחבה בלי לעצור באמצע.

התפתחות התנועה

בחודשים אלה מתחיל התינוק להתכונן להתהפכות, ישיבה וזחילה. בשלב ראשון הוא לומד להחזיק את עצמו בשכיבה על הבטן: בסביבות גיל 4 חודשים אפשר לצפות מהתינוק שיישען על מרפקיו וירים את הראש למשך 5-10 דקות. לקראת גיל 5 חודשים הוא כבר יכול להישען על כפות ידיו כשזרועותיו ישרות ואף להישען על יד אחת ובאחרת להגיע לצעצוע. ייתכן שבסביבות גיל 5 חודשים תשימו לב שהתינוק מתנדנד על בטנו, בועט ברגליים ועושה תנועות בידיים: זו הכנה להתהפכות ולזחילה.

גם בשכיבה על הגב התינוק משחק ברגליו ומנסה להפגישן, ומנסה להביא אל פיו חפצים וגם את כף רגלו ואת אצבעות רגליו. בחודשים הללו התינוק לומד להתהפך: תחילה מהבטן לגב ולאחר מכן מהגב לבטן. הזריזים שבחבורה מתחילים בחודשים אלה בשלבי קדם-זחילה: הם מתגלגלים כדי להגיע ממקום למקום או זוחלים אחורה.

התפתחות השמיעה, השפה והתקשורת

עד כה התינוק שם לב בעיקר לקולכם. בגיל 4 חודשים התינוק מתחיל לשים לב גם לצלילים, לתנועות ולהברות שאתם משמיעים. מגיל 4 חודשים התינוק גם ממלמל, מרים ומוריד את קולו, ומגיל 5 חודשים הוא משמיע הברות. כשהוא מזהה פעולות מוכרות, כמו למשל הכנת בקבוק, הוא מגיב בקול ובתנועות נלהבות.

התפתחות שכלית

זיכרונו של התינוק מתפתח: הוא מגלה העדפה לשיר מסוים שכבר שמע, לקלטת מסוימת שכבר ראה או למאכל מסוים שכבר טעם.

התינוק מתחיל להבין את העיקרון של סיבה ותוצאה: הוא מגלה שחפצים כמו מפתחות משמיעים רעש כשמפילים אותם ולקראת גיל חצי שנה הוא גם מנסה להפיק מהם צלילים בעצמו. הוא מתחיל להפיל דברים בכוונה כדי לראות איך אתם מרימים אותם וגם אם זה מעצבן – כדאי לעשות את זה בשבילו שוב ושוב. הוא לא עושה לכם דווקא. הוא פשוט מנסה ללמוד איך דברים פועלים.

התינוק מתחיל להבין את העיקרון המכונה בפסיכולוגיה "קביעות האובייקט", כלומר הוא לומד שחפצים ממשיכים להתקיים גם אם הוא לא רואה אותם. בחודשים הראשונים לחייו הניח התינוק שהעולם מורכב רק ממה שנמצא בטווח הראייה שלו. לכן אם החבאתם מפניו צעצוע, הוא חשב שאינו קיים יותר ולא ניסה לחפשו. אחרי גיל 4 חודשים הוא מתחיל להבין שהחפץ קיים גם אם הוא לא רואה אותו, ולכן מתחיל לחפש חפצים חבויים. מאותה סיבה הוא גם מתחיל לבכות כשאתם עוזבים את החדר. בעבר הוא הניח שאם אתם לא בחדר נעלמתם. עכשיו הוא מבין שאתם נמצאים איפשהו, אבל לא איתו ומנסה לקרוא לכם.

התפתחות רגשית וחברתית

ככל שהתינוק מבין יותר ומנסה יותר, כך הוא גם חווה תסכול כשהוא מנסה לעשות משהו (כמו לקחת חפץ) ולא מצליח. כשזה קורה, התינוק מנסה להזעיק את עזרתכם בבכי. בתקופה זו תוכלו להבחין גם שהתינוק מתחיל להתנגד כשמנסים לקחת ממנו חפץ.

התינוק נהנה ממשחקים עם אנשים אחרים ומגיב גם לביטויי רגשות של אחרים. הוא מזהה את הקרובים אליו, מחייך וממלמל אליהם. הדבר מעיד על כך שנוצרה אצלו הִתקשרות - הקשר שנוצר בין תינוק למבוגר שמטפל בו. ההתקשרות חשובה גם כי היא יוצרת אצל הילד דימוי חיובי על עצמו: אם יש דמות טיפולית זמינה ויציבה שניתן לסמוך עליה במצבי מצוקה, התינוק מרגיש שהעולם הוא מקום בטוח ושהוא עצמו בעל ערך, כי הוא ראוי לכך שיטפלו בו.

איך לעזור לתינוק להתפתח?

  • הראו לו שאתם אוהבים אותו: תנו לו חיבה ותחושת ביטחון, חייכו אליו, חבקו ונשקו אותו בכל הזדמנות. זה הבסיס להתפתחותו הרגשית.
  • דברו אליו הרבה, בשקט ובחיוך: כשהוא מדבר אליכם בהברות שונות, ענו לו בהברות משלכם תוך הדגשת-יתר של תנועת השפתיים, והמתינו לתגובתו אחרי כל קול. הסבירו לו מה אתם עושים במטבח (שימו אותו לידכם בטרמפולינה או בסלקל כדי שיראה מה אתם עושים); ספרו לו מה אתם רואים כשאתם מטיילים איתו בעגלה. כך אתם מעוררים אותו לחשוב, לתקשר ולפתח בעתיד אוצר מילים.
  • הרבו לפנות אל התינוק בשמו ופחות בכינוי חיבה: "איפה שי? הנה שי!" הצביעו על עצמכם ואמרו "אמא" או "אבא" ואז הצביעו עליו ואמרו את שמו.
  • תנו לו לנסות להחזיק לבד את הבקבוק כשהוא שותה: גם תינוקות יונקים אמורים לשתות מים מבקבוק מגיל חצי שנה ומעלה.
  • הגישו לו חפצים ותנו לו לתפוס אותם: אפשרו לו להכניס חפצים לפה וללמוד מה הוא מחזיק (כמובן בתנאי שהם גדולים מכפי שיוכל לבלוע).
  • תנו לו למשש בדים, קופסאות וחפצים במרקמים שונים: תנו לו למשל לגעת בחפץ שהונח דקה במקרר או שהתחמם בשמש. הסבירו לו מה הוא רואה ומה הוא ממשש.
  • אפשרו לתינוק לשהות בסביבות שונות: לשכב על דשא, להשתכשך במים, להרגיש את הרצפה הקרירה בקיץ ואת השטיח בחורף.
  • עודדו התקדמות לזחילה ולישיבה: כשהתינוק שוכב על הבטן, שימו לפניו גם צעצועים המרוחקים כמה סנטימטרים מהישג ידו ועזרו לו, על ידי דחיפה ברגליו, להתקדם ולהגיע אליהם. הזיזו את הצעצוע לצד הגוף, פעם ימינה ופעם שמאלה, ועודדו אותו להסתובב על צירו. כך התינוק יפעיל בחוזקה את ידיו בדחיפת הגוף על המשטח, ויכין את עצמו לזחילה ולהתיישבות.
  • עזרו לו להתהפך מצד לצד: הפעילו לחץ קל מאוד על האגן בכיוון הסיבוב. עשו זאת באופן יומיומי, כשאתם מלבישים ומחתלים אותו. זה עוזר לתינוק לחזק את שרירי הצוואר והידיים ואת שרירי הגֵו.
  • עזרו לו להתיישב: עשו זאת תוך תמיכה בגב והכוונת הידיים של התינוק לתמיכה בין הרגליים או משני צדי הגוף ואז הניחו אותו בחזרה. נסו בעדינות לראות אם הוא מצליח לשבת בכוחות עצמו, אבל אל תמשכו אותו לישיבה בידיו.
  • השמיעו לו צלילים: נקישת אצבעות, מחיאות כפיים, נייר מרשרש, כפית בוחשת בכוס – וכל אלה מכיוונים שונים. שירו לו שירים והשמיעו מוזיקה לא רועשת.
  • שחקו עם התינוק במשחקי קו-קו: החביאו מפניו חפצים וגלו לו אותם שוב, הסתירו את פניכם בין כפות הידיים ואז הראו לו שאתם שם. ("איפה אמא? הנה אמא!" איפה דובי? הנה דובי!")
  • הלבישו את התינוק כמה שפחות: כמובן במידת האפשר ובהתאם לעונה, וזאת כדי שיוכל להתנועע בחופשיות. בימים חמים הלבישו אותו בבגדים קצרים או בחיתול בלבד. בימים קרים חממו את החדר והלבישו אותו בבגדים קלים.

אילו צעצועים מתאימים לשלב זה?

  • מראָה: תינוקות נהנים לראות את הדמות שבמראה, גם אם אינם מבינים שמדובר בהשתקפות שלהם.
  • צעצועי אמבטיה שמצפצפים ומתיזים כשלוחצים עליהם וספוגים שהתינוק יכול למשש כשרוחצים אותו.
  • טבעת המושחלת על חוט שתוֹלים מעל המיטה בגובה שהתינוק יוכל לתפוס.
  • ספרים מבד או מקרטון עם ציורים.
  • כדור רך שיכול לעודד תפיסה וזחילה.
  • צעצועים שמשמיעים קולות: פעמונים, קשקשנים, תוף קטן.
  • כפות פלסטיק או עץ, מִכסים של קופסאות, ספלים מפלסטיק – בתנאי שאינם שבירים או כבדים מדי, ושהתינוק לא יכול לבלוע אותם.
  • קוביות צבעוניות שאפשר להכניס ולהוציא ממיכל גדול.

מה התינוק יכול לעשות עד גיל 6 חודשים?

לכל תינוק יש קצב משלו, אבל עד גיל חצי שנה רוב התינוקות כבר יכולים:

  • להרים את הראש בזווית של 90 מעלות בשכיבה על הבטן.
  • להרים את החזה בשכיבה על הבטן.
  • לצחוק בקול ולצווח משמחה.
  • להתהפך מהבטן לגב.
  • להושיט יד לחפץ.
  • לבטא הברות (אה-מה-בה).
  • להפנות את הראש לכיוון שממנו בוקע קול.

מתי כדאי להתייעץ עם רופא?

אם בגיל 4 חודשים:

התינוק עדיין לא מחייך חיוך חברתי.

  • התינוק עדיין לא צוחק בקול.
  • התינוק לא מרים את ראשו ואת חזהו בשכיבה על הבטן.
  • עדיין לא נעלם רפלקס מורו (כשהתינוק נבהל מרעש פתאומי או כשראשו משנה תנוחה בבת אחת – הוא פושט את זרועותיו ורגליו, מאריך את צווארו ואחר כך מביא את זרועותיו זו אל זו בבכי).
  • התינוק לא מביא חפצים אל פיו.
  • התינוק לא משחק בידיו ולא משלב אצבעות.
  • התינוק לא מפנה ראשו למקור שממנו בא קול.
  • התינוק לא ממלמל ולא משמיע קולות.

אם בגיל 5 חודשים:
  • התינוק לא מושיט יד לחפצים.

אם בגיל 6 חודשים:
  • התינוק לא מתהפך לשום כיוון (מהבטן לגב או מהגב לבטן).
  • התינוק לא יכול לשבת גם אם עוזרים לו.
  • התינוק מתנגד לחיבוקים של מי שמטפל בו.
  • התינוק לא מגיב בחיבה לאדם שמטפל בו.
  • לא נראה שהתינוק נהנה מחברתם של אנשים.
  • אחת מעיניו או שתיהן פונות החוצה.
  • עיניו דומעות כל הזמן או שהוא רגיש במיוחד לאור.

מתוך הספר "מלידה עד גיל שנה ", מאת מור אסאל וענת בר-לב אפרתי, בהוצאת "מטר". ייעוץ מדעי: ד"ר יעל לייטנר, מנהלת היחידה להתפתחות הילד, בית החולים ע"ש דנה-דואק לילדים, המרכז הרפואי תל-אביב ע"ש סוראסקי.