בגיל חודש עד שלושה חודשים התינוק שלכם מתחיל להיות עירני ופעיל יותר. הוא מתבונן במשך זמן רב בידיו ובאופן שבו הן פועלות ומתעניין בסביבתו ובאנשים שקרובים אליו. זה גם הזמן שבו הוא מתחיל לחייך אליכם יותר ויותר. הרפלקסים המולדים מתחילים להיעלם כעת לטובת שליטה רצונית יותר של התינוק בגופו.

צמיחה ועלייה במשקל

בתקופה זו התינוק אמור להמשיך לגדול בקצב שבו הוא גדל בשבועות הראשונים לחייו. מה שחשוב מבחינתכם זה לבדוק שהתינוק שלכם נמצא בטווח התקין של האחוזונים. אם הראש של התינוק נראה לכם גדול מדי ביחס לגוף, אל תדאגו: צמיחת הראש מהירה יותר מזו של הגוף וזה ישתנה בהמשך.

ככלל, חשוב לזכור: כל תינוק מתפתח בקצב שלו. התינוק שלכם יכול להיות מהיר במיוחד בתחום אחד ואיטי יותר בתחומים אחרים וזה בהחלט בסדר. ובכל זאת, לגבי כל שלב בהתפתחות יש טווח שנחשב תקין וכדאי לשים לב שהתינוק שלכם נמצא בטווח הזה. אם הילד מאחֵר בהשגת אחת מהיכולות, כדאי להתייעץ עם רופא ילדים או עם אחות טיפת חלב ולו רק לשם השקט הנפשי שלכם.

קפיצת גדילה: אם את מיניקה, ייתכן שבתקופה זו תרגישי לפתע שהתינוק כל היום רוצה לינוק. התופעה הזו מכונה "קפיצת גדילה". זוהי תקופה (לרוב בת כמה ימים) שבה התינוק מגביר את תפוקת החלב בשד על ידי יניקה מרובה יותר.

הכתבות הקודמות בסדרה:

התפתחות החושים

ראייה: מיקוד הראייה של התינוק משתפר מאוד בחודשים האלה. בגיל חודשיים התינוק רואה למרחק 20 ס"מ ואחר כך המיקוד משתפר בהדרגה, כך שגם עצמים קרובים או רחוקים מ-20 ס"מ נראים בחדות. בגיל חודשיים התינוק כבר יכול לקבע את המבט לזמן קצר, להפעיל את העיניים כך שינועו ויתמקדו בו-זמנית באותו חפץ ובגיל חודשיים וחצי בערך הוא יכול לעקוב במבטו אחרי עצם שמרוחק ממנו כ-30 ס"מ בזווית של 90 מעלות לכל צד.

ראיית צבעים: ראיית הצבעים של התינוק מתפתחת. לאחר הלידה, התינוק כבר מבחין בצבעים, בהמשך הוא רגיש לצבעים חזקים ובוהקים, בגיל חודשיים התינוק עדיין מעדיף צבעי שחור-לבן, ולקראת גיל ארבעה חודשים התינוק כבר אמור להגיב לכל קשת הצבעים.

הדוגמאות המועדפות על התינוק משתנות. בגיל חודש הוא מתבונן במיוחד בתמונות שיש בהן ניגודים של קווים ומשבצות. בגיל שלושה חודשים תינוקות מעדיפים דוגמאות מעוגלות, כמו ספירלה. גם פנים אנושיים, שיש בהם עיגולים, מושכים תינוקות בגיל הזה.

שמיעה: מגיל חודש ואילך התינוק מזהה את קולותיהם של האנשים המטפלים בו וכשמדברים אליו הוא נרגע. התינוק עשוי להפסיק את מה שהוא עושה (אכילה או משחק) כשהוא שומע קול מעניין ואפילו לסובב את ראשו לכיוון שממנו בוקע הקול.

שפה ותקשורת

בגיל חודש התינוק מתחיל לגרגר בתגובה לכך שמדברים אליו. לקראת גיל חודשיים התינוק מתחיל לחזור על צלילי תנועות (אה-אה, או-או). החיוך מגיע בסביבות גיל שישה שבועות ולקראת סוף התקופה הזאת יכול להיות שהתינוק שלכם גם יתחיל לצחוק בקול רם – אירוע מסעיר בפני עצמו.

התפתחות התנועה

בתחילת התקופה הזאת רבות מתנועותיו של התינוק עדיין מונעות על ידי רפלקסים (למשל כשהוא פושט את זרועותיו קדימה כשהוא חושש מנפילה), אך רוב הרפלקסים יתחילו להיעלם בחודש השני והשלישי לטובת תנועות רצוניות יותר.

לקראת גיל חודשיים התינוק יכול, בשכיבה על הבטן, להרים מעט את ראשו ולהחזיקו למעלה למשך כמה דקות. אם שמים מולו צעצוע הוא יזיז את ידו בניסיון לגעת בו, ובגיל שלושה חודשים יש סיכוי טוב שהוא גם יצליח. בגיל שלושה חודשים התינוק אמור להחזיק את ראשו זקוף, בלי צורך שתתמכו בו, ולקראת גיל ארבעה חודשים הוא כבר אמור להרים את ראשו ואת חזהו ולהיתמך במרפקים כשהוא שוכב על הבטן.

רגליו של התינוק הולכות ומתחזקות. בגיל שלושה-ארבעה חודשים התינוק יכול לכופף וליישר את רגליו. גם תנועות כפות הידיים והזרועות מתפתחות. בתחילת התקופה כפות הידיים של התינוק מאוגרפות, והוא לא יכול לקרב את הידיים אל פניו בכוחות עצמו. בגיל שלושה חודשים התינוק פותח וסוגר את הידיים בזהירות, והן פתוחות למחצה רוב הזמן. לקראת גיל ארבעה חודשים הוא כבר יכול להכניס אגודל לפה, להחזיק חפץ שהנחתם בכף ידו, לטלטל אותו, להכניסו לפיו ואולי גם להעבירו מיד ליד. בגיל הזה הוא גם אמור להיות מסוגל להושיט את ידיו ורגליו לצעצוע שתלוי מעל לראשו במטרה לתפוס אותו.

שימו לב: אל תשאירו את התינוק לבד על משטח מוגבה לא מוגן, כמו שידת ההחתלה או המיטה שלכם, משום שהוא עלול להתהפך בלי הודעה מוקדמת.

איך לעזור לתינוק להתפתח?

  • כשאתם מרימים את התינוק, חבקו אותו, לטפו אותו ודברו אליו. הסתובבו איתו בבית, התקרבו לחפצים צבעוניים במרחק שבין 20 ל-40 ס"מ והסבירו לו מה הוא רואה.
  • הגישו לו חפצים שונים, במרקמים ובגדלים שונים, כדי שילמד להכיר את ההבדל ביניהם. תנו לו חפצים רועשים ואפשרו לו להשמיע רעש באמצעותם.
  • הפכו אותו מצד לצד ותנו לו להמשיך להתגלגל בעצמו (אל תעשו את זה על שידה גבוהה, כמובן!)
  • השמיעו לו צלילים מכיוונים שונים.
  • השמיעו קולות מצחיקים וגם דגדגו אותו והקפיצו אותו בעדינות וכאשר הוא צוחק בקול, צחקו יחד איתו כדי לתת לו חיזוק.
  • השכיבו אותו על משטחים ישרים וקשיחים. כשהוא ער, השכיבו אותו על הבטן וכך תאפשרו לו לפתח שליטה על הראש, הכתפיים והגב.
  • כשהתינוק על הבטן אל תתרחקו ממנו, אלא הישארו איתו ולטפו או עסו את גבו ואת רגליו. כך אתם גורמים לו ליהנות מהתנוחה החשובה הזאת, שאחרת עלולה להיות עבורו קשה ומסתכלת.
  • הקפידו להשכיב את התינוק לסירוגין על צד ימין ועל צד שמאל: שנו את מקום השכיבה במיטה ותלו צעצועים בצדי המיטה ומעליה.
  • כדי להרים את התינוק על הידיים, גלגלו אותו והרימו דרך הצד. אם התינוק מפנה את ראשו בעיקר לכיוון מסוים, הניחו חפצים שימשכו את תשומת לבו לכיוונים אחרים.
  • אל תושיבו את התינוק: כשיגיע זמנו להתיישב, הוא יעשה זאת בעצמו. שאו את התינוק גבוה על הכתף (כמו לגרפס) או החזיקו אותו כאשר ידיו אסופות קדימה תוך שמירה על גב ישר. הימנעו ממשיכת התינוק בידיו להושבה. פעולה זו גורמת לכיווץ מיותר של הכתפיים.

אילו צעצועים מתאימים לשלב זה?

  • תמונות וספרים שיש בהם צורות עם ניגודים חזקים (פסים, משבצות וכו').
  • קשת פעילות שקושרים לרוחב המיטה ועליה טבעות צבעוניות, חרוזים וחפצים שהתינוק יכול להגיע אליהם בידיו.
  • מראה שמחוברת לדופן הפנימית של העריסה או המיטה.
  • רעשנים וקשקשנים.
  • צעצועים שמשמיעים מוזיקה.

מה התינוק יכול לעשות בגיל 3 חודשים?

  • להרים את הראש לזווית של 45 מעלות ואולי גם של 90 מעלות כשהוא שוכב על הבטן.
  • לעקוב אחרי חפץ במרחק של כ-15 ס"מ, שנע מצד לצד מעל לפניו של התינוק.
  • לגרגר מהנאה.
  • לחייך.
  • להצמיד את שתי הידיים זו לזו.
  • לסובב את הראש בתגובה לקול של אדם מוכר.

יכול להיות שהתינוק שלכם יוכל גם:

  • לצחוק בקול רם.
  • להחזיק את הראש באופן יציב בלי תמיכה.
  • להרים את החזה בתמיכת המרפקים כשהוא שוכב על הבטן.
  • לנסות להגיע לחפץ ולתפוס חפץ שנוגע ביד שלו.
  • לבטא הברות כמו אה-אה, או-או.

בדיקות התפתחות שמומלץ לעשות בחודשים אלה

מעקב אחות בטיפת חלב: בגיל חודשיים (ואחר כך כל חודשיים עד גיל חצי שנה) תוזמנו למעקב גדילה אצל האחות, הכולל מעקב אחר המשקל, הגובה והיקף הראש ומעקב התפתחות לפי טבלת אבני הדרך ההתפתחותיות בהתאם לגיל.

בדיקה גופנית אצל רופא ילדים: בגיל חודשיים כדאי לקחת את התינוק לרופא, כדי שיבצע הערכת גדילה ויבדוק אם התינוק מגיב לגירויים של ראייה, שמיעה ומגע, מחייך ומחזיק את ראשו כשהוא שוכב על בטנו.

בדיקת ראייה במקרים מיוחדים: מכיוון שתקופה זו קריטית להתפתחות הראייה, כדאי לשים לב לעיני התינוק. אם בגיל חודשיים-שלושה הוא לא מביט (למשל בפנים של אמו) ולא עוקב אחרי חפצים; אם רואים נקודה לבנה על פני העין או אישון לבן; אם התינוק מטה את הראש לכתף קבועה או אם לאחר גיל שלושה חודשים הוא פוזל – כדאי לגשת לרופא עיניים.

כדאי להתייעץ עם רופא אם בגיל חודשיים:

  • התינוק לא מגיב לקולות חזקים.
  • התינוק לא עוקב אחריכם בעיניו כשאתם מזיזים את הפנים שלכם מצד לצד.
  • נראה לכם שהתינוק לא מבחין בידיו.
  • התינוק לא מחייך.

כדאי להתייעץ עם רופא אם בגיל שלושה חודשים:

  • התינוק לא עוקב אחרי חפצים בעיניו.
  • התינוק לא אוחז בחפצים המוגשים לידיו.
  • התינוק לא יכול להחזיק את ראשו בעצמו.
  • התינוק מתקשה להניע עין אחת או את שתיהן לכל הכיוונים.
  • עיניו של התינוק פוזלות כל הזמן ולא רק מדי פעם.
  • התינוק נראה מבוהל מפנים חדשים או מסביבה חדשה.

  (עטיפת ספר)

מתוך הספר "מלידה עד גיל שנה ", מאת מור אסאל וענת בר-לב אפרתי, בהוצאת "מטר". ייעוץ מדעי: ד"ר יעל לייטנר, מנהלת היחידה להתפתחות הילד, בית החולים ע"ש דנה-דואק לילדים, המרכז הרפואי תל-אביב ע"ש סוראסקי.