לב לבו של הבית, הסלון, הוא החדר שבו אנו מבלים את רוב זמננו ובו נעשות מגוון הפעולות הגדול ביותר בבית: אירוח, מנוחה, קריאה, צפייה בטלוויזיה, עבודה על המחשב הנייד, האזנה למוסיקה, אכילה, משחק עם הילדים ועוד. לפניכם 8 טיפים לסידור מחודש של הסלון, כך שהשהות בו תהיה נוחה ונעימה.

עוד טיפים לעיצוב הבית בעשו בעצמכם

>> 9 כללים לשיפוץ המטבח

>> 10 טיפים לשיפוץ האמבטיה

מקום לאתנחתא: מיקום הסלון ביחס לכניסת הבית

את הסלון, ללא ספק, כדאי למקם באזור האטרקטיבי ביותר בבית - אזור מרכזי ומואר, ממנו נשקף הנוף היפה ביותר. חשוב לזכור שגם אם הדירה קטנה, כדאי ליצור מבואת כניסה לפני הסלון, שתהווה מעבר הדרגתי מהחוץ אל פנים הדירה. כך תהיה אתנחתא עיצובית שבה ניתן לתלות מעילים, להניח תיקים, מכתבים ומפתחות. במידה ומבואה זו לא תתוכנן, פעולות אלו ייעשו בסלון וייצרו בלגן מיותר במשך הזמן.

לשכוח מעולם התצוגה: בחירה נכונה של ריהוט

לפני בחירת פרטי ריהוט, חשוב לבדוק את גודל החדר ולהבין את הפרופורציות הנכונות ואת השילובים שיתאימו להן . ספה בצורת ר' שנראית באולם התצוגה מאוד נוחה ומפתה, עלולה להיראות מגושמת בסלון ולחסום מעברים נחוצים כמו יציאה למרפסת או נגישות לחלון. בחלל קטן כדאי לבדוק אפשרות לחלק את הספה הזוגית לשתי כורסאות בודדות וכך לתת תחושה אוורירית יותר.

גם בבחירת גופי התאורה יש לקחת בחשבון את פרופורציות החדר. לדוגמא, גוף תאורה תלוי שנראה מרשים באולם תצוגה ומשתלשל מתקרה גבוהה (התקרות בחנויות האלה מתנשאות בדרך כלל לארבעה מטר), ייראה לא טוב בתקורת הנמוכות של רוב הדירות כיום (גובהן בדרך כלל כ-2.65 מטר). הגוף ייצמד לתקרה וייאבד מיופיו, מאחר שהתקרה הנמוכה לא תאפשר לשלשל אותו על-ידי החוט הארוך שנראה בחנות. בחלל נמוך כדאי להאיר את התקרה מהקירות ובכך לתת תחושה שהיא "רחוקה מהרצפה". במידה ונקודות התאורה כבר קיימות בתקרה, כדאי להצמיד את הגופים לתקרה ולהאיר כלפי מעלה.

למצוא את הצבע שלכם

צבעוניות יכולה להתקבל על-ידי צביעת קיר או חיפויו בחומר מסוים (לבנים, סרגלי עץ ועוד), על-ידי ריהוט או באמצעות אביזרים נלווים כמו כריות, שטיחים, תמונות ועוד. מומלץ למצוא גוון מסוים שיהיה הגוון הדומיננטי בחלל והוא יהיה גם הרקע לכל התוספות האחרות. אין הכרח שהגוון הנבחר יהיה בהיר. יכולה להתקבל תוצאה מרשימה גם אם הרקע מעט כהה וכל הריהוט בהיר (כולל שטיחים, גופי תאורה וכיוצא בזה). מקובל היום להרכיב אזורי ישיבה משילובים שונים של בדים וסגנונות (בניגוד לסלון ה"סט" של שלישיה, זוגי ויחיד), וכך אפשרויות העיצוב נרחבות וניתן להכניס את כתמי הצבע החזקים בפריטים נקודתיים בלבד , כגון כורסא או הדום.

 כתמי צבע באזורים נקודתיים. עיצוב: קרן אטלס-דרור (צילום: קרן אטלס-דרור)
כתמי צבע באזורים נקודתיים. עיצוב: קרן אטלס-דרור (צילום: קרן אטלס-דרור)

ויהי אור: בחירה נכונה של גופי תאורה

סוגי התאורה בסלון יותאמו לסוגי הפעילויות הרצויות ולכן מומלץ למקם יותר מגוף תאורה מרכזי אחד. ניתן להגדיר אזור באמצעות תאורה, ולהתאימה לסוג הפונקציה, אותה היא אמורה לשרת.

תאורה דרמטית יכולה להתאים לאירוח, אך לא תתאים לפינת הקריאה, בה נמקם גוף תאורה ייעודי בעל חוזק וגוון אור נוח לקריאה. גוף תאורה זה יכול להגדיר את הפינה גם על-ידי היותו אלמנט שונה מבחינה צורנית או צבעונית. תאורה כללית ומפוזרת יכולה להתאים לפעילות משפחתית, אך לא תתאים להדגשת אלמנט פיסולי כזה או אחר. לשם כך נשתמש בגופי תאורה ממוקדים ומתכווננים, שייצרו את ההצללות הנכונות וישפיעו על האווירה כולה.

מקום לקריאה, ומקום לאירוח: הגדרת אזורים

הסלון, כאמור, הוא זירה למגוון של פעילויות, ועל כן ניתן ליצור בו אזורים משניים בהתאם לגודל החלל. בכל אזור אופן הישיבה יהיה שונה ויעשיר את החוויה בסלון. אזורים כגון אזור אירוח, פינת קריאה, פינת רביצה ועוד, יכולים להיות מוגדרים באמצעות רהיט שונה, שטיח, גוף תאורה ממוקד ועוד.

כל אלו יגבירו את האווירה הדרמטית ויעזרו ליצור אשליה של גודל. כך למשל, פינת אירוח תוכל לשלב ריהוט רשמי, לעומת פינת טלוויזיה, שהישיבה בה תהיה רכה ונינוחה. חשוב ליצור היררכיה בין האזורים (פינה קטנה תוגדר באמצעות רהיט סמלי בשטח קטן), דבר שייצור סדר והגיון. פינת קריאה, למשל, תוכל לכלול כורסא אחת ושידת ספרים קטנה. גוף התאורה לצידם יעזור להגדיר את הפינה. את החיבור ניתן ליצור באמצעות גוונים זהים, טקסטורות של בדים וכיוצא בזה.

בלי צפיפות: תכנון נכון של המרחב

בתכנון המרחב יילקחו בחשבון מספר הפונקציות והפעילויות המתוכננות. בין הרהיטים יתוכננו מעברים נוחים של 50 ס"מ לפחות, כך שלא תהיה תחושה של צפיפות. אם אתם מעוניינים ליצור פינות שונות בחלל, המעברים בין פינות אלו יגדלו וידגישו את ההפרדה בין הפונקציות השונות. בחללים קטנים רצוי ליצור אזור מרכזי אחד גדול ומרווח ללא מעברים מיותרים, שייתן ניצול מקסימלי של השטח ככל האפשר.

מומלץ למקם את הישיבה באופן שלא תפנה את גבה לכיוון הנכנסים, על מנת לפתוח את שדה הראייה ולתת תחושה של פתיחות ומרחב. כדאי גם לקחת בחשבון נגישות לשקעי חשמל וטלפון. אביזרי חשמל אלו ממוקמים בדרך כלל בגובה נמוך של כ-40 ס"מ מהרצפה, ועל כן עלולים להיות מוסתרים על-ידי הספה או שידה.
 שילוב טקסטורות וצבעים באזור הישיבה. עיצוב: קרן אטלס-דרור (צילום: קרן אטלס-דרור)
שילוב טקסטורות וצבעים באזור הישיבה. עיצוב: קרן אטלס-דרור (צילום: קרן אטלס-דרור)

החיבור למטבח

במרבית הבתים והדירות המטבח מתוכנן כחלק מחלל הסלון. קיים יתרון משמעותי בתכנון כזה מבחינת ניצול שטח ותחושת המרחב, אך יש לו חסרון שצריך לקחת בחשבון והוא ביטול של אחד מקירות הסלון – בדרך כלל קיר פנימי הכרחי, שאין בו חלון ועליו תולים את מסך הטלוויזיה. את החסרון זה ניתן להפוך ליתרון על-ידי תכנון יצירתי של אזור המסך. תכנון כזה יכול ליצור חיבור מעניין בין המטבח לסלון בדרכים שונות. המסך יכול להיות מנוצל משני הכיוונים או ליצור בעצמו הפרדה חלקית בניהם. ניתן לשלבו בקיר נמוך, בעמוד קיים, בדלפק ועוד.

בלי מזנון: חללים לריהוט

המסך הקל ודק הגזרה, שנתלה בקלות באופנים שונים, אינו זקוק עוד להימצא מעל שידה או כל רהיט אחר. מכשירי החשמל, ויחד איתם כל האביזרים השונים שתרצו לאחסן בסלון, יכולים להיות ממוקמים ביחידת אחסון בכל פינה בחלל, ועדיין להיות מקושרים למסך באמצעות עינית אחת. כל חוטי החשמל עוברים בקירות בצורה נקיה ואסתטית וכך אנו מונעים גם התעסקות עם "תלתלי"האבק שנוטים להצטבר בחיווט. טכנולוגיה זו מאפשרת לנו להתייחס למסך כאל יחידה בודדת ופותחת בפנינו אפשרויות עיצוביות רבות ומגוונות.

הדרך הנכונה לתלות מערכת קולנוע ביתית

לאלו המעוניינים במערכת קולנוע ביתית ולא יכולים לייעד לה חדר מיוחד, יש לשים דגש על מיקום המסך בדיוק מול הספה המרכזית ולא לצידה, על מנת שתהיה אפשרות למקם את מערכת הסראונד בצורה האולטימטיבית.

כשישה רמקולים ימוקמו במרחב: שני רמקולים קידמיים צידיים- בשני צידי החדר, רמקול אחד קידמי מרכזי - במרכז המסך (מעליו או מתחתיו), שני רמקולים אחוריים צידיים ורמקול אחד בגובה הרצפה (נותן את הבסים). מאחר שרמקולים שונים נתלים בגבהים שונים, יש לוודא את הגבהים לתליית רמקולים לפני חציבת חוטים בקיר.