"בית הספר לתיאטרון בובות ודרמה", של דבורה צפריר ב"סמינר לוינסקי" תל אביב, ממוקם בשני חדרים המכילים עשרות בובות, לצד החומרים מהם הן עשויות. על מדפים מונחות צנצנות ובהן פקקים, כפתורים, גזירי נייר, קרטונים, חבילות צמר צבעוני ושאר עזרים, באמצעותם בונים התלמידים את הבובות. אגב, כאן אין לומר "תלמידים", כי אם "בובנאים": כך נקראים מי שבונים בובות Muppets, להבדיל מ-Dolls, בובות המשחק.

מי מגיע אליך?

"התלמידים הם קודם כל אוהבי בובות, בהם כאלה שרוצים להופיע עם הבובה/ לצידם מי שמגיעים בכדי לרכוש עוד כלי עבודה כמו מורים, מרפאים בתנועה, מרפאים במשחק, מטפלים בקשישים, מנחי קבוצות, רופאים ואחיות הקשורים לנושא הליצנות הרפואית שתופס היום בארץ. מגיעים גם מספרי סיפורים שמבינים שבובה חמודה יכולה להעצים ולרגש יותר, ואמני במה שרוצים להתמקצע. באים גם מתחום האמנות הפלסטית בכדי ללמוד ולהתמודד עם נדבך נוסף באמנות".

בובות נוספות:

מה מיוחד במקצוע הזה?

"תיאטרון בובות מהווה שפה מרתקת בעלת חוקי ההפעלה מוקפדים. יש ארצות כמו יפן, שבהן לומדים שנתיים רק איך להזיז רגל של מריונטה. זה לא מופרך - הפעלת בובה דורשת קצב מיוחד, ועל התנועה להיות איטית, מחושבת. אנחנו לומדים לבנות בובות מחומרים כמו ספוג, פימו, דאס, ובעיקר בובות עשויות עיסות נייר. התנועתיות משתנה מבובה לבובה".

מהם הכישורים הנדרשים מהתלמידים?

"זה מקצוע מרתק, המרכז אספקטים שונים של אמנות: אמנות פלסטית הנוגעת בחומרים כמו צבעים, בדים; אמנות שקשורה בקול - הבובנאים נדרשים לשנות ולהחליף קולות בהתאם לדמות; מוסיקה - תיאטרון בובות דורש התאמה מוסיקלית מיוחדת; חשוב להית בעל יכולת לספר סיפור, ולדעת -יש כאן קורס מיוחד בנושא- כיצד לכתוב מחזה לתיאטרון בובות. המחזה דורש פחות מלל ויותר תנועה ופעילות".

כל אחד יכול להיות בובנאי?

"בהחלט, אם כי, כמו בכל מקצוע, יש מי שנולדו לזה. השאר יתפסו את העיקרון בהמשך".

מה הכי מאתגר בהפעלת בובה?

"להעביר תחושה לצופים שהבובות הן בשר ודם, חיות, מתאהבות, מתות. בובה זה משהו דומם, הרי מדובר בקפיץ, או בעיסת ניר, בובות בעלות פנים ללא הבעה, ושאינם משתנים. לא מדובר כמובן על בובות מדברות כמו ב"חבובות", אלא על בובות שמופיעות מאחרי או לפני פרגוד, בובות כף יד או מריונטות המופעלות על ידי מערכת חוטים".

מה סוד הקסם?

"מדובר בעולם יצירתי שלא חלים עליו חוקי הטבע. בובה יכולה למות, ואחרי דקה לקום לתחיה, היא יכולה לעוף, אחרי רגע ליפול, להיפצע, ומיד להחלים. אין גבולות לדמיון כשמדובר בבובה"

_____________________________________________

בית הספר לתיאטרון בובות ודרמה