כמה מקומות חדשים שתפסו את עינינו מציגים את הטרנדים העיצוביים הנכונים לעכשיו. מעניין לראות איך למרות השימושים השונים והקהלים המגוונים שאליהם הם פונים יש ביניהם הרבה דמיון, מבחינת הצבעים והחומרים שבחרו המעצבים.
החספוס של מגזינו
לפני עשרה ימים נפתחה "מגזינו", המסעדה החדשה של האחים יורם וארי ירזין, במבנה תעשייתי ישן בפינה הסואנת של דרך בגין והרכבת בדרום תל אביב. כפי שמתבקש מהמיקום והמעטפת, זהו האנגר רחב ידיים בסגנון מחוספס וחשוף, שמתפרש על פני 350 מטרים רבועים. קהל היעד הוא קהל צעיר ולילי – המקום נפתח בשש בערב ומגיש בעיקר פיצות נפוליטניות.
על העיצוב הופקדו האדריכלית עדי אוסמן ויעל ירזין, בעלת סטודיו המיתוג Vonsy. הן התבקשו לעצב מקום בילוי שהוא בין מסעדה לבר. "כשהוחלט שלמקום קוראים מגזינו, מחסן באיטלקית, החלטנו לשלב בין זוהר דהוי של מלון ישן ומחסן תעשייתי", הן מספרות. תעלות מיזוג תעשייתיות, מנורות מזח, קירות ועמודים מבטון חשוף יוצרים את המעטפת הזרוקה, כשאת החום מספקים רהיטים ומנורות וינטג' משוקי פשפשים בארץ ובעולם. הרצפה עשויה אריחי טראצו מבהיקים שנחצים בפסי פליז, ובאחת הפינות בולט סלון על רקע קיר לבני סיליקט, ובו פסנתר שחור, ספות עור וכורסאות ישנות.
- כדאי לשים לב: לצד הבר יורד לאורך הקיר גוף תאורה שמבוסס על תיבת דואר ישנה. הוא מוציא את המקום ממחוזות הבאנאליה הטרנדית, בלי ליפול ליומרנות יתר.
האלגנטיות של ארומה רוטשילד
הסניף החדש של ארומה תל אביב, במגדל רוטשילד 22 (על פינת אלנבי), מעוצב בסגנון עירוני מעודכן היטב, שמביא למיצוי את השינוי בגישה העיצובית של הרשת בשנתיים האחרונות. השילוב עם המיקום והגודל יוצר חוויה שונה מזו שאליה אנו רגילים בסניפים אחרים. עם סקלת צבעים של שחור-אפור-לבן ועץ, חומריות של בטון, פליז וברזל, נוף השדרה שנשקף מהחלונות העצומים והחלל הגבוה– זהו אחד מבתי הקפה האלגנטיים בעיר.
מעצבת הפנים קרן אופנר תיכננה את שתי קומות הסניף, שמתפרשות על פני 370 מ"ר. מהתקרה הגבוהה יורדות מנורות תלויות בגבהים שונים, שעיצב אסף וינברום מצינורות פליז ונורות שקופות, כדוריות. עוד בולטים ספריית ברזל עם מדפי זכוכית שמקשרת בין שתי הקומות, קיר שחופה באריחי בטון רבועים שביניהם שובצו אריחי מראות בסגנון ישן, וגוף תאורה שמלווה את גרם המדרגות ושעוצב בהשראת מפה של רכבת עירונית. ממוט פליז יוצאות "תחנות" וליד כל אחת מהן כתוב שם של סניף ברשת, חבל רק שהשפה הגרפית של הכתוב - השפה הגרפית של הרשת - זרה לכל מה שמסביבה.
- כדאי לשים לב: הקומה השנייה, על כיסאותיה המרופדים והנוף המרשים, נראית אידיאלית לעבודה שקטה עם מחשב, אך רק אם תוותרו על הריפוד ותשבו ליד שולחנות העץ הארוכים, שכן רק שם הותקנו שקעים חשמליים.
המהפך של קופינאס
בכל מושב בארץ אפשר לראות בתי סוכנות ישנים ומרוטים, שעברו עם השנים גלגולים שונים. אחד כזה, במושב צור משה בשרון, הוקם בתחילת שנות ה-50 של המאה הקודמת כדי לשמש כמאפייה המקומית, אחר כך הוסב למחסן למיון פרי הדר ומאז שנות ה-80 עמד נטוש.
התפנית הגיעה עם תרומה נכבדת שהוקדשה להפיכתו למרכז תיעוד של תולדות המושב, בשילוב מסעדה בשם "קופינאס". כך מוצגים בחלל המרכזי שלה פורטרטים של מקימי היישוב, ואחד מחדריה הוא מיני מוזיאון שבו מוצגים פריטים היסטוריים ומסמכים מקוריים.
האדריכל רון שינקין בחר בשילובים שיוצרים הרמוניה מפתיעה, בין רצפת בטון ולבנים שפורקו מטאבון האפייה המקורי כדי לבנות את בסיס הבר, בין ספריות ברזל וארגזי פירות, בין תעלות מיזוג תעשייתיות וקורות עץ חשופות שתומכות בגג. מעבר אלגנטי בין פנים למרפסת המקורה בחוץ יוצרות חמש דלתות ממתכת וזכוכית, שנפתחות וסבות על ציר מרכזי.
- כדאי לשים לב: למחיצה שמפרידה בין החלל המרכזי לחדר הצדדי ומורכבת מארבע דלתות הזזה ממוסגרות בשחור עם איקס גדול במרכז, שלוש מהן מזכוכית והרביעית מעץ.
הצל"ש של הטייסטינג רום
את ה''טייסטינג רום'' פתחו לפני כשנה אבשלום כהן והייננית רוני ססלוב באחד ממרתפי הבניינים במתחם שרונה בתל אביב, וכשמו כן הוא – בר שמשמש גם לטעימות יין. לאחרונה גבר על 800 מתחרים וזכה במקום הראשון בקטגוריית מזרח תיכון ואפריקה בתחרות Restaurant & Bar Design Awards .
"בגלל שהסביבה רוויה ומעוצבת החלטנו ליצור חלל מנותק ומכונס", אומרים המעצבים לוטן זינגר וגלעד זעפרני מסטודיו OPA. "המבקרים מגיעים מהחוץ המואר ונכנסים למרתף יין מודרני ואפל שבו השתמשנו בברזל, בטון ושעם בצורתם הטבעית. תצוגה גדולה, של יותר מאלפיים בקבוקי יין וכוסות שתייה, מוסיפה למקום אלמנט של חומר נוסף".
את הבאים מקדמות רפפות עשויות מברזל, שמוצבות בזווית. כשנכנסים פנימה מגלים שזוהי ספרייה של בקבוקי יין, שמשתקפים בקיר מראה ממול. על הקיר המרכזי הורכבו מכונות מזיגה, שמעליהן מאות כוסות יין מסודרות בקוביות שעם. על עמודי הבטון איורים של mellillu.
- כדאי לשים לב: לשימוש בשעם, המכסה את התקרה ומשמש גם לאחסון כוסות היין, באמצעות קוביות שנחתכו בעבודת יד לפי תכנון של המעצבים.
הקצב של גרטנר
מרכז החדשנות של חברת "גרטנר" ממוקם במבנה לשימור ברחוב לילינבלום בתל אביב. "בדרך כלל יש פער בין עיצוב החדרים הפרטיים והחללים המשותפים בחברות היי-טק", אומר האדריכל מורן בן חור, שתיכנן את המשרדים יחד עם שותפו לסטודיו BA, מעצב הפנים עמרי אמויאל.
השניים החליטו לטפל בכל חלקי המרכז באותה מידה של יצירתיות. חדר המדרגות של הבניין בן שלוש הקומות נצבע בכחול עז, ואת העולים מלווה ציר זמן שמדגיש אבני דרך בהתפתחות החברה ותעשיית ה-IT שאליה היא משתייכת. צורת המשולש נבחרה כמוטיב קבוע, שמופיע בתכנון המחיצות, בחיתוכי לייזר ברהיטים ואפילו בינשוף על הקיר, שיצרו Hand to hand tlv.
קבוצות העבודה השונות הוקפו ברפפות בגבהים שונים, ומלבד עמדות עבודה רגילות תוכננו לעובדים אלטרנטיבות כמו קפסולת פרטית ועטופה ברשת כתומה.
- כדאי לשים לב: שולחן המיועד לישיבות בעמידה (speed room) הוצב על שני זוגות אופניים, לחיזוק המסר. המשטח שלו הודפס במדפסת התלת ממדית של המעצבים, ועליו מפת תל אביב עם סימון מיקומו של המשרד.
ואיך נראית הקליניקה החדשה של מנתח פלסטי מצליח?
הקליניקה החדשה של המנתח הפלסטי בני מייליק ברמת אביב עוצבה בסגנון נקי ויוקרתי, עם אלמנטים שלקוחים מעיצוב פנים ביתי כדי להתרחק מאווירת בית חולים ולהרגיע את המטופלים. המעצבות אנג'לה לנצ'יאנו ושר סלע שילבו ברצפה פרקט ואבן בגדלים משתנים, ריהטו את חדר ההמתנה בפינות ישיבה סלוניות והשתמשו במחיצות מחוררות בסגנון המשרבייה כאלמנט חוזר. בולט גוף התאורה Angel Falls של חברת Terzani האיטלקית – נורות לד שקבועות בתקרה ומאירות לכיוונם של מלאכים מקריסטל ("קמחי תאורה").
בין חדרי הטיפולים הבהירים מפרידים קירות זכוכית עם וילונות חשמליים. כאשר הם מוסטים נוצרת תחושה של מרחב פתוח.
- כדאי לשים לב: לעבודת החיתוך בלייזר שנעשתה בעמדות הקבלה ובקיר המטבחון – גרסאות מודרניות למשרביות המסורתיות.