יצרנית משטחי הקוורץ מקיבוץ שדות ים רושמת הישג עיצובי ותקשורתי: טום דיקסון (Tom Dixon), אחד המעצבים הידועים בעולם, פותח בשיתוף פעולה מקיף עם "אבן קיסר". עיצוביו של דיקסון יתחילו להיחשף בקרוב ויימשכו לאורך השנה הבאה, כשהם עתידים להגיע לשיאם בשבוע העיצוב מילאנו 2016, שם ייחשף המיצג המלא.

שיתוף הפעולה, שערוץ העיצוב של Xnet חושף את דבר קיומו, הוא תוצאה של מגעים ארוכים בין חברת משטחי המטבח לבין מי שהתפרסם לא רק כמעצב כישרוני ומשפיע - נדמה שהטרנד המטאלי של השנים האחרונות התחיל קודם כל אצלו - אלא גם כמומחה ליצירת חוויית קנייה. ככזה, הוא מושך קהל עצום לחנויות שלו, ובפרט אל מתחמי הפופ-אפ שהוא מקים ואוצר בירידי העיצוב הגדולים בעולם. כוח המשיכה של דיקסון עומד למבחן מחודש השבוע, במתחם Multiplex שהוא מוביל בשבוע העיצוב לונדון 2015.

"אבן קיסר" היא אחת השותפות במתחם הזמני, שבודק את חוויית הקנייה בחנויות "האמיתיות" בעידן של קניות באינטרנט, ושואל כיצד מבטיחים את קיומן של חנויות ייחודיות כמו בתי כל-בו ותיקות ברחובות מרכזיים בעולם מול קניונים וקניות נוחות מול המחשב. המעצב הבריטי החליט להצמיד את חנות הפופ-אפ הנוכחית לאחד מבתי הכלבו הידועים בעולם, Selfridges, ובמשך חודש להציע למבקרים שלל מוצרים וגירויים מעוצבים היטב של טכנולוגיה, אופנה, אוכל וקולנוע כדי להציע תסריט מקורי לעולם הקמעונאות העתידי.

וכאן מתחיל שיתוף הפעולה הנוכחי עם דיקסון, שיצר סדרה של שולחנות ממשטחי אבן קיסר, כדי שיוקמו במבואה וישמשו כשולחנות אוכל במתחם המזון. בנוסף, התפריטים ייכתבו על לוחות ממשטחי אבן קיסר, שגם אותם הוא עיצב.

אסטרטגיה מיתוגית

"אבן קיסר" ממתגת את עצמה בשנים האחרונות כחברת עיצוב, שמרחיקה את עצמה מהדימוי התעשייתי של מפעל משטחי מטבח, ומבקשת לסמן את עצמה על מפת העיצוב הבינלאומי המתוחכם בדרך ללבם של אדריכלים, מעצבים והקהל הרחב. המאמץ היצירתי והכספי מוכיח את עצמו באזכורים בולטים וחיוביים בתקשורת העיצוב הבינלאומית, באמצעות שיתופי פעולה מתחלפים עם מעצבים מקוריים שיוצרים למענה מיצג חד-פעמי (Installation) בשבוע העיצוב מילאנו מדי שנה. שמות כמו אוקי סאטו (ראש הסטודיו היפני Nendo), סבסטיאן הרקנר, פיליפ מלואה, והצמד הישראלי-לונדוני Raw Edges (יעל מר ושי אלקלעי) אמנם הצליחו להפוך את החברה למותג מזוהה, ולעורר ציפייה בקרב העיתונאים - ואחריהם הקהל הרחב - לאטרקציה שהיא תציב במילאנו, מקום שבו החוויה ויחסי הציבור אינם פחות חשובים מהעיצוב עצמו אלא להיפך. השנה גם הביאה החברה לישראל את מגזין Wallpaper, כדי שיסקר את סצינת האדריכלות והעיצוב העכשווית בישראל.

בעוד שבשנים הקודמות בחרה החברה מעצבים שנמצאים רגע לפני הפריצה העולמית, כמו הרקנר ומלואה, או כאלה שכבר פרצו אך אינם מזוהים עדיין בציבור הרחב (כמו Nendo) השנה היא עוברת לשורה הראשונה: דיקסון, כמו פיליפ סטארק בעיצוב או זאהה חדיד באדריכלות ובעיצוב, הוא שם-מותג בציבור הרחב כולו.

גופי תאורה ורהיטים של דיקסון. אחד המשפיעים והנמכרים
גופי תאורה ורהיטים של דיקסון. אחד המשפיעים והנמכרים

שיתוף הפעולה עם דיקסון מבטיח, כמעט בוודאות, ש"אבן קיסר" תהיה אטרקטיבית במיוחד בשבוע העיצוב מילאנו 2016. אנשי החברה וטום דיקסון עצמו מסרבים למסור לפי שעה ל-Xnet מה יהיה העיצוב, אך סמנכ"ל השיווק אלי פייגלין מגלה כי מדובר בפרויקט בשלבים. "בשונה משנים קודמות", אומר פייגלין, "זה יהיה מיצג שהחלקים שלו עומדים בפני עצמם. הם יוכלו להיחשף באופן הדרגתי, למשל בשבוע העיצוב של טורונטו בינואר, והחיבור של כולם יחד - במילאנו - נותן עוצמה".

איך נוצר הקשר עם דיקסון?

"היה לנו קשר מוקדם על יצירת פרויקט רחב ממדים, והשנה זה הבשיל. הגענו לרצון הדדי לעבוד יחד. בשביל כל הצדדים, יש כאן 'אחד ועוד אחד = שלוש'. טום הוא ללא ספק אושיית עיצוב מהמובילות בעולם, בפרט במדינות שבהן אנו מובילים כמו מדינות צפון אמריקה. אנחנו חברה בינלאומית, וחשובה לנו התרומה של פעילות כזו לבנייה שלנו כמותג".

שיתוף הפעולה במילאנו קשור ללונדון השבוע?

"כן, יש קשר, מתוך כך שאנחנו כבר משתפים פעולה. ברגע שטום חשב על 'מולטיפלקס', הוא פנה אלינו כאחד המועמדים הטבעיים לשיתוף פעולה".

בתוך כך, מרחיבה החברה את שיתוף הפעולה המעצבת הישראלית רונה מיוחס-קובלנץ. בתערוכת Tent שנערכת אף היא בשבוע העיצוב לונדון 2015, מוצגים שולחנות קפה של Kukka, הסטודיו של מיוחס, שעשויים ממשטחי החברה. כדי ליצור אשליה של ריחוף עם משטחים שנחשבים כבדים, מציגה מיוחס-קובלנץ מגוון שימושים במשטח, מהרצפה עד התקרה: החל משיבוץ משטחים קטנים יחסית ברצפת עץ, דרך שולחנות וכלה בגופים תלויים מהתקרה.

מתוך סדרת 34 של מיוחס-קובלנץ שמוצגת בימים אלה בלונדון. המוצר יימכר (צילום: כפיר זיו)
מתוך סדרת 34 של מיוחס-קובלנץ שמוצגת בימים אלה בלונדון. המוצר יימכר (צילום: כפיר זיו)

זהו שיתוף הפעולה השלישי של החברה עם המעצבת, שכבר עיצבה סרגלים ממשטחי "אבן קיסר" ושולחנות צד שמהווים בסיס לפרויקט הנוכחי. הכוונה היא שהפריטים הנוכחיים יהפכו למסחריים, ויימכרו בעתיד.

אלי פייגלין, יהיה מוצר מסחרי גם מהעיצובים של דיקסון, או שתסתפקו במיתוג?

"לא כבשו את רומא ביום אחד. גם לזה נגיע".

  • דיווחים נוספים משבוע העיצוב לונדון 2015 - בשבוע הבא ב-Xnet