מדינה שתחנת הרדיו הפופולרית שלה שייכת לצבא היא לא בדיוק מופת לדמוקרטיה או לקידמה, אבל אני מעדיף לחשוב על גלי צה''ל כמו מקבילה משונה ל-BBC הבריטי: תחנת הרדיו הצבאית מצליחה להישאר קול משמעותי ונשמע מעל גלי האתר של ישראל 2015, והיא גם מותג שמצליח להישאר מדויק, רלבנטי, אינטליגנטי, עדכני בתכניו ובארסנל שיריו. צבאית אבל לא תמיד ממלכתית, היא מצליחה לחבר באופן קוסמי חיילים וחיילות צעירים עם אושיות התרבות המקומית.
לפני שבוע נחשפה (בטעות) שלישיית לוגואים, שהתחנה שוקלת לאמץ אחד מהם כסמליל (לוגו) החדש שלה. די התפלאתי למראה הלוגואים, ותהיתי על הקשר בין מהותו של מותג לבין נראותו הגרפית, ובשאלה עד כמה לוגו גרוע יכול כבר להזיק למותג כה חזק. הנה רשמיי:
שלושת הלוגואים המועמדים הם לא גרועים. הם רק בסדר. לחלוטין לא עדכניים, בנאליים למדי, ולא מספרים שום דבר על מהות המותג. השלישייה רחוקה שנות אור וקול מהעוצמה של המותג בשטח. תהיתי על המרובעות והצבעוניות הזהה של שלושתם, כמו על בועת השיחה שחוזרת בשניים מהם (ציטוט של אייקון בועת השיחה, שנשחק כבר בעשור שעבר).
האם מדובר בסקיצות ראשונות בלבד? בדקתי מה היה הבריף, ומתברר שזו לא לגמרי טעות: ״רענון הלוגו הנוכחי של התחנה ללא כוונה ביצירת אחד חדש, אלא בלוגו מעודכן הנשען והמתכתב עם הלוגו הקיים״, נכתב בבריף, ומתברר שהמהלך היה פנים-תחנתי. בניגוד למהלך שנעשה לפני שנתיים להחלפת הלוגו של גלגלצ, שבו לקחו חלק מעצבים בכירים בתעשייה, דווקא שמחתי שהפעם צה״ל בחר לחסוך כסף ופנה לגרפיקאים הצבאיים. מתוך 12 לוגואים נבחרו, לטעמם של חיילי התחנה וחבריהם, שלושת הפיינליסטים.
לוגו 01:
הוא היחידי ללא אייקון בועת השיחה, וזו נקודת האור שבו, אבל זו הנקודה היחידה. הוא מורכב מדי ובעייתי טיפוגרפית, עם חוסר איזון כתמי בין הג׳ בעלת הצלע הרחבה והחלל הרחב שנוצר למטה, אל מול הצפיפות של הל׳ והצ׳. פינות עגולות וחדות לא עובדות טוב אחת ליד השנייה במקומות מסוימים, ומזכירות לוגו משנות ה-70.
לוגו 02:
אם סלוגן התחנה הוא ״מדברים מהשטח״ (על אף שבאתר מופיע רק הסלוגן ״מה שקורה עכשיו״), אז למה צריך לחזור פעמיים על אותו מסר עם אייקון בועת הדיבור? מבחינה עיצובית הלוגו בסדר: פשוט וחף מגימיקים, עם רעיון חכם על פניו - לחבר שני אלמנטים כשהריבוע הגלצי הופך להיות בועת השיחה. אם הלוגו הקודם לקוח משנות ה-70, אז כאן, עם מתיחת הפנים הקוביסטית, חזרנו לתחילת העשור הקודם. אם המעצב ניסה לשדר אווירה ״מודרנית-היפסטרית״, הרי שהתוצר הוא אחיהם הבוגר של הלוגואים הבנאליים של ערוץ הילדים
ושל לוגי.
לוגו 03:
האחרון מורכב משני אלמנטים: אחד מעניין ואחד נוראי. הראשון הוא המלה "גלצ" בגרסה זוויתית, מעט אלימה, אבל עשויה לא רע (מלבד האות ג׳ שנופלת קדימה, הייתי מנסה לקצר את הרגל שלה). האלמנט הנוראי הוא אייקון בועת השיחה, שלא רק עשוי רע אלא תחום בריבוע עם פינות מעוגלות (א-לה אייקון של אפליקציה): 7 טעויות עיצוביות בלוגו אחד. החלוקה הצבעונית מוזרה בין האותיות (נוצרת הדגשה של האות ג׳ וצ׳, למה?), וגם כאן הלוגו, שמזכיר את המתמודד הראשון, חולה בנראות המאובקת של שנות ה-70.
דובר התחנה הסביר לי שחבר השופטים מורכב מבכירי התחנה, ללא שיתוף אנשי מקצוע חיצוניים, ובימים אלה השלישיה מוצגת לבחירת אנשי גלצ, חיילים, אנשי הקבע והעובדים של התחנה.
"אנחנו חושבים שאחרי מספר עשורים הגיעה העת לרענן גם את הנראות של הלוגו", אומרים בתחנה. "כרדיו, מדיום שאינו נסמך על נראות ויזואלית, הלוגו מובא לידי ביטוי בעיקר בדיגיטל ומתנוסס בגאון על המיקרופון של כתבי גל''צ שנמצאים בשטח. אנחנו גאים במורשת של התחנה ולכן ביקשנו מתיחת פנים ללוגו הקיים, ולא לייצר לוגו חדש יש מאין".
וכאן טמון הפרדוקס: אם רוצים להתאים את הנראות של התחנה למאה ה-21 (ביטוי שמחזיר אותי מיד למאה ה-20), אי אפשר רק לשנות קוסמטית את הלוגו הקיים, שמכיל אלמנטים גרפיים שמוטב שיישארו במאה שעברה. מותג חזק כמו גלי צה''ל, הגם שאינו מסחרי, יכול להרשות לעצמו להתייחס ביתר רצינות ובמקצועיות לסמל שילווה אותו בעתיד.
בהצלחה בבחירה.