פעם חשבתי, שכמו מלונות בוטיק שבוחרים לא להכניס ילדים מתחת לגיל 10, צריך להמציא טיסות למבוגרים בלבד, בלי ילדים ותינוקות. איזו פריווילגיה נשארה לציבור הרווקים מלבד העונג לעלות למטוס בלי 10 תיקים שעולים אותם, בלי בכי בדציבלים שרק לווייתנים מבינים, ובלי הנקות במושב הסמוך (מקרה אמיתי שקרה לצדי לפני שבועיים). טוב, לפני שאני מקים עלי את כל מכריי, על זאטוטיהם, חברת התעופה הטורקית "פגאסוס" הגשימה לכם חלום: לפני חמש שנים, חברת הלואו-קוסט שינתה אסטרטגיה והחליטה לפנות לילדים. כי אין כמו קהל נאמן ששבוי מגיל צעיר כדי להשביח את המותג לטווח ארוך. אז לכבוד עונת הנסיעות, הנה קווים לדמותו של המהלך המתמשך הזה:

OdedBenYehuda_Xnet_L05

״האם אתה מוכן לטוס כמו גיבור על?״ / הקמפיין החדש של פגסוס

נתחיל בסוף: לפני חודש השיקה פגאסוס קמפיין קיץ שפונה לילדים (ולהוריהם שמשלמים עליהם), בשיתוף פעולה עם בית הקומיקס Marvel. תחת הסיסמה ״האם אתה מוכן לטוס כמו גיבור-על?״ נבנה קמפיין מושקע מתוך מיני-סייטשמתאר סיפור עלילתי שנרקח בשילוב גיבורי העל של מרוול, כולל סרטון בטיחות חדש המציג את קורותיו של ארדה, ילד חובב קומיקס שעולה על המטוס הנכון בזמן הנכון.

שער המיני סייט של קמפיין הגיבורים של פגסוס

עמוד הבית של אתר קמפיין הגיבורים של פגאסוס

OdedBenYehuda_Xnet_L08

דימויים מתוך קמפיין גיבורי-העל

צילום מסך מתוך המיני סייט של קמפיין הגיבורים של פגסוס

מי שטס - גיבור

צילום מסך מתוך המיני סייט של קמפיין הגיבורים של פגסוס

קמפיין שפונה במובהק לילדים, ולא למבוגרים

OdedBenYehuda_Xnet_L13

באתי להציל. צילום מתוך סרטון הבטיחות החדש

צילום מתוך סרטון הבטיחות של פגסוס

ילד אסור, ילד מוטס. מתוך הסרטון

אבל זאת רק הסנונית האחרונה מבית היוצר של חברת התעופה, שכבר ב-2010 יצרה סרטון בטיחות בכיכובם של ילדים, שכאילו השתלטו על המטוס כדי להסביר לנוסעים על נהלי הטיסה בטרם ממריאים. במקביל שינתה החברה את קריאת הברכה של הקפטן לנוסעים, שנשמעת רק בפגאסוס כך: ״גבירותיי, רבותיי וילדים יקרים״.

מכירים את ההנצחה של ערים על גבי מטוסי חברות התעופה הלאומיות, כמו באל-על למשל? בפגאסוס בחרו לחשוב מחוץ למטוס, וכעבור שנה השיקו קמפיין מטורלל שנקרא "המתנות הנפלאות ביותר בעולם". במסגרתו הוחלט לקרוא למטוסי החברה לפי קונספט אחר לגמרי: שמות של ילדות שטסו עם החברה, עלו בהגרלה והתרגשו לגלות שהשם שלהן מככב על מטוס, לא פחות. הקמפיין המרגש נמשך כבר כמה שנים, כשאשתקד הוא התעלה על עצמו ורשם רגע מרגש במיוחד: הפרסומאים החליטו לערוך תחרות ציורי ילדים תחת הכותרת "חלום החופשה שלי". את הציור הזוכה בחרו הילדות שהמטוסים נקראים על שמן, וניחשתם נכון, הציור הזוכה עוטף עכשיו את אחד ממטוסי החברה.

OdedBenYehuda_Xnet_L03

הציור הזוכה של עדה אמינגאוגלו

מתוך 7,400 ציורים שנשלחו לוועדת השיפוט, הוכרזה הזוכה, עדה אמינגאוגלו בת התשע. פגאסוס בחרה להתחכם מעט, ולא סיפרה מראש לילדים מה יעלה בגורל הציור הזוכה. רק בחודש מארס השנה הוזמנה עדה לקבל את הפרס, והתרגשה לגלות איך האנגר מטוסים נפתח למול עיניה וחושף את ההפתעה הגדולה שחיכתה לה. סרטון סוחט דמעות ומיני-סייטמתעדים את המהלך.

OdedBenYehuda_Xnet_L04

דגם המטוס ועליו הציור הזוכה. אנחנו אותך אוהבים, עדה עדה

OdedBenYehuda_Xnet_L01 OdedBenYehuda_Xnet_L02

אם כל זה הותיר אתכם אדישים ולא החדיר בכם חשק לחזור לגיל 10, אולי תגלו עניין במבצע הבא של החברה הנמרצת: "יום הולדת עם פגאסוס" מציע לכל ילד עד גיל 12 שיטוס עם החברה ביום הולדתו לשמוע ברכה אישית מהקברניט ולקבל עוגת יום הולדת באוויר.

וכשמדובר בסרטוני הבטיחות המשעממים שמוקרנים רגע לפני שהמטוס ממריא, הטורקים הצעירים מצטרפים לרשימה מכובדת של חברות תעופה יצירתיות שלקחו את השעמומון והפכו אותו ליצירה מצחיקה ואלגנטית שכיף לראות שוב ושוב. הנה 10 דוגמאות שאספתי. טיסה נעימה.

דלתא במחווה לממים-אינטרנטיים שוברי צפיות מרשתות חברתיות (2015):

אייר-פראנס בפרץ של סטייל ואופנה (2015):

יונייטד מאחדים את ארצות העולם בסרטון בטיחות אחד של עובדי החברה (2014):

אייר ניו-זילנד עם סרטון גלישה מקורי ולוהט במיוחד (2015):

ווירג׳ין אמריקה, במחווה לסדרה Glee, עם אחד מסרטוני בטיחות הנצפים ביותר ביו טיוב (כמעט 11 מיליון צפיות), שלא היה מבייש כל מותג עיצוב נחשב:

ת׳ומסון איירוויז הבריטית (כנראה שמישהו חשב על זה קודם) בסרטון מ-2009, שכולו ילדודס מתוקים:

אייר ניו-זילנד בסרטון חושפני במיוחד מ-2009:

ואייר ניו-זילנד ממשיכה להפגיז כעבור שנתיים עם סרטון קומי בכיכובו של ריצ׳ארד סימונס:

וכנראה שזו חברת התעופה היצירתית בתבל, כי בית היוצר הקיווי מבריק גם ב-2013, הפעם בכיכובה של בטי וואייט האדירה, במחווה לגיל השלישי:

ונסיים עם הנציגות הישראלית בעשירייה, Up של אל על, עם סרטון חמוד שהופק לפני שנה. הוא אמנם לא מקורי במיוחד (מישהו שם חקר שעות נוספות את הסרטון של וירג׳ין), נראה שההפקה עלתה לא יותר מכרטיס טיסה לרומא, ואחרי שתי דקות מבינים את הסיפור ומריצים קדימה, אבל מחמאות על המאמץ, על הניסיון כיאה לחברת לואו-קוסט לא לקחת את החיים ברצינות יתרה, ועל התקווה שזהו רק סיפתח למגוון סרטונים מקוריים בעתיד.

שיהיה לכולנו קיץ נעים, עם או בלי ילדים.