בשנים האחרונות מתהדרים רבים ב''סגנון אקלקטי'', אך מעטים המקומות שבאמת מציגים אוסף של פריטים שונים ומשונים כמו הבית של מנולו ירה במדריד (Manolo Yllera). ירה הוא צלם עיצוב ואדריכלות שחיפש במשך תקופה ארוכה לופט שישמש כסט להפקות שונות שהוא מצלם, וכבית מגורים לו ולשני הכלבים שלו. הוא התכוון למקום צנוע ופשוט, שאפשר לשנות בקלות, אבל כמו שקורה לרבים מאיתנו - הפרויקט הפך להיות "תקלה חמורה עם סוף טוב", כפי שמעיד בעל הבית עצמו. הוא הפר את כל הכללים שקבע לעצמו, ביניהם איפוק וחיסכון. הוא פשוט לא הצליח לעמוד בפיתוי, וקנה כל מה שנדמה לו שהמצלמה תאהב.

הלופט שימש בעבר לתעשייה ויש בו 140 מ"ר בקומה אחת וגלריה. בקומה התחתונה - סלון, מטבח ופינת אוכל, ואגף פרטי שכולל חדר שינה וחדר רחצה. את הגלריה הפך למשרד של הסטודיו לצילום שלו.

ירה מאמין גדול במיחזור וב"עשה זאת בעצמך". דלת הכניסה היא גם כן ציור ורקע לצילומים שונים. ליד הדלת אחד הכיסאות המפורסמים של ריי וצ'ארלס אימס, שעליו הגרפיטי "גם ממזרים הם בניו של אלוהים", מה שהופך את הכיסא לפריט אישי. הטיח על הקירות גס ומחוספס, ומעל הדלת מגולגלים המסכים שבהם הוא משתמש לצילומי סטודיו.

11

בחלל המרכזי של הלופט שטיחים מרוקאיים בהירים, מהזמנים שבעל הבית סחר בהם. החלל כולו בהיר כדי שאפשר יהיה להפוך אותו בקלות לסט צילומים, ובתוכו חפצים שונים ומשונים, בגוונים טבעיים עם נקודות צבע.

_38C5305

22

משמאל לדלת הכניסה פינת ישיבה עם חלונות צרפתיים ממוחזרים, שפורקו ממבנים ישנים והופכים את החלונות הרבועים התעשייתיים של הלופט למשהו אחר לגמרי. ספה צרפתית עתיקה רופדה מחדש ומסביב פריטי וינטג' בסגנונות שונים. על עץ הפלסטיק עם הפרחים הלבנים מנולו לא מתנצל: הוא אוהב פרחים ולא משנה מאיזה סוג - על כך תעיד הביוגרפיה המקצועית שלו. הוא החל כצלם חובב של פרחים ושל טיולים, והמשיך לדרך של צלם מקצועי. לצד המלאכותיים יש אגרטלים מלאים בפרחים אמיתיים, ואם כבר פרחים אז גם ציפורים, ואם כבר ציפורים אז בשחור, שייראו היטב על הרקע הבהיר.

1

הנה תמונות של הסלון עם ספות שונות ועיטורים שונים על המחיצה. אך האווירה הכללית לא השתנתה:

3

4

_38C5318

משמאל לספה שתי כורסאות שונות, האחת ממוחדשת ועשויה מחביות מתכת, והשניה בלה מזוקן, שמראה את הקרביים שלה בלי להתבייש:

2

המחיצה היחידה בחדר מפרידה חלקית בין פינת הישיבה ואיזור המדרגות שמובילות לגלריה. בתוך המחיצה משולב חלון צרפתי ישן, זהה לשניים שמעל פינת הישיבה. בצד שפונה למטבח מדף עץ, שעליו מגזינים, ספרים והפתעה בצורת אמבטיה שידעה ימים טובים יותר:

_38C5372

בצד השני של המחיצה פינת ישיבה קטנה עם כיסאות עתיקים שרופדו מחדש, מעליהם פריטים עגולים מחומרים טבעיים, במראה מחוספס.

_38C5073

גרסה נוספת של אותה פינה, הפעם עם שולחן כתיבה, צילום, פריטים צבעוניים ופרחים:

_38C1069-F1

איזור פינת האוכל והמטבח:

_38C5424

מעל הקורה דיוקנאותיהם של חלק מבני הבית:

_38C5120-f1

שולחן האוכל הוא גם משטח העבודה , ולכן הוא במרכז. זה היה פעם שולחן עבודה צרפתי תעשייתי, וסביבו מיקם ירה כיסאות רטאן וכיסאות טוליקס (Tolix) צרפתיים מהמהדורה הראשונה, שיוצרה ב-1910.

_38C1026 como objeto inteligente-1

מימין לשולחן ארונות ומקררים ישנים, ומעל מראה מוזהבת שנתלתה דווקא לרוחב. מעל השולחן נברשת קריסטלים שלקוחה מתקופה אחרת לגמרי:

_38C1038-f1

משמאל למטבח קורות מתכת שתומכות בקומת הגלריה וביניהן קונסולה שמסמנת מעין מבואה לאגף הפרטי. על דלת הכניסה אליו איור של Guiomar Pellejer:

_38C5051-Editar

בקיר המרכזי של המטבח שמר ירה על הכיור הישן, ובתמונה הבאה תראו גרסה קצת שונה של פינת האוכל, הפעם עם כיסאות עץ וראנר בסגנון אתני:

_38C5163

בחדר השינה, כמו בכל הבית, אוסף של פריטים נוסטלגיים: כארון משמשים זוג ועוד זוג של לוקרים משנות ה-20 של המאה הקודמת, ומעליהם מזוודות ישנות. השטיח מרוקאי, וכך גם כיסוי המיטה האתני:

bedr2

מול המיטה שולחן כתיבה דני משנות ה-50 וגיטרות. צבעוניות המנורה מהדהדת את הרקמה הססגונית על כיסוי המיטה:

bedr3

מחיצה מפרידה בין חדר השינה לפינת רביצה/שינה לאורחים. היא מעוצבת בשחור-לבן ומרוהטת ברהיטי מתכת עדינים, כדי לא להעמיס על הפינה הקטנה:

gest1

gest 2

חדר הרחצה פשוט ולא מתחכם, עם אריחים לבנים שעליהם ציירה Luisa Abbad דמויות בסגנון קית הרינג:

casa_estudio_de_manolo_yllera_840117559_801x1200

_38C1522-F1

גרם מדרגות המתכת שמוביל למשרד של הסטודיו משמש גם לתצוגה ואחסון:_38C5066

השטיח המוכר של איקאה מהווה בסיס בשחור-לבן לרהיטים הלבנים. בכל פינה צמחים מסוגים שונים, כולל בונזאי ענק שמוסיף ייחוד.

studi 1

תקרת הגלריה נמוכה אך הפריטים שהוצבו בה לא מתייחסים לחיסרון הגובה. מנורה עומדת מגיעה עד התקרה וזה נראה טבעי, ובפינה שולחן גבוה מדי לחדר, אבל כאן אין התחשבות בתאוריות עיצוביות - וזה אחד היתרונות של הבית:

studi 4

ולסיום קבלו את בני הבית במיטה (ושימו לב למשיכת המכחול האדומה, שנמשכת מהקיר לגב המיטה והלאה) - מנולו, טאקו (Taco) ופייפ (Pipe):

_38C1430 como objeto inteligente-1

אל"ף בי"ת: אז מה למדנו מהבית הזה?

- כדאי להתייחס לכל חפץ לפי הכאן ועכשיו, בלי התחשבות יתרה במטרה לשמה הוא נוצר.

- קירות הבית, הדלתות והרהיטים יכולים לשמש ככן ציור, לנועזים.

- בית יכול להיות בטוח בעצמו עד כדי כך שישוויץ גם בחסרונות כמו תקרה נמוכה.

ציון : 4.6 מתוך 5 במדד מצל"ח (מדד צביה ל-wow וחלושע'ס)

עיצוב וצילום:Manolo Yllera