לסיכום בחירות 2015, אני מכריז בזאת על המנצחת המובהקת שלי - רק שהיא בכלל לא התמודדה לכנסת. V15, שצצה כטורנדו משום מקום, הציגה קמפיין חזק, נועז, ובעיקר עדכני מבחינה עיצובית.

מה לא כתבו עליהם; שיצחק הרצוג מממן אותם, שהם ממנים את הרצוג, שטייקונים אמריקאים עומדים מאחוריהם, שזו בכלל קונספירציה של הבית הלבן להפלת נתניהו. אם נשים את כל הספקולציות בצד ונבחן את V15 במדדי עיצוב, שיווק ופרסום, זהו אחד ממהלכי המיתוג המרתקים שנרשמו בזירה הפוליטית שלנו. משום מקום, בתוך כשלושה חודשים, היא הצליחה להפוך לתופעה המדוברת ברחובות. שום מפלגה לא הצליחה לעשות את מה שחבורה של צעירים מתל אביב עשתה בשלושה חודשים (וצריך להגיד ביושר שהמאמץ לא הצליח להשיג את המטרה שלו). וכן, עם לא מעט כסף. זה חלק המשחק.

V15 היא לא מפלגה, גם לא תנועה. היא מיזם שקם באופן זמני, ושהולך כנראה להתפרק עכשיו. אבל הוא פעל כמו שמפלגת אופוזיציה חזקה היתה צריכה לפעול: הגדיר מטרה אחת מדויקת - החלפת השלטון - וזה מה שעמד לנגד עיני פעיליו.

OdedBenYehuda_Xnet_V15_02

הלוגו המעודכן של V15. עיצוב: שחר כותני

Naming של מותגים היא תורה שלמה, וגם במקרה הזה לא נעשו טעויות; אין דיבור מיופייף על שינוי או על מלחמה, אלא על התוצאה בלבד: ניצחון. V כמו Victory, ו-15 כמו 2015. כמו לא מעט מותגים, V15 דשדשו תוך כדי תנועה, והלוגו עבר כמה גלגולים עד שנקבע סופית, רק לפני חודש. בלוגו העדכני, הסימן V15 כבר אינו קיים. פונט הספרות השתנה עם הזמן, סימן ה-V עבר ליטושים עד לגרסתו הסטנסילית התלת-ממדית הנוכחית, והכחול הפלורסנטי הפך לשחקן המרכזי של המותג.

OdedBenYehuda_Xnet_V15_-0

האבולוציה העיצובית שהלוגו עבר בשלושה חודשים

ספר המותג של V15 מחולק לשלושה פרקים: הראשון מגדיר את ארגז הכלים הבסיסי והמרכזי, החלק השני מתאר את ליטוש השפה הגרפית, והשלישי מציג את הקמפיין שהופיע בחוצות לפני שבוע -״עכשיו מנצחים״. מי שעומד מאחורי השפה הגרפית הוא המעצב שחר כותני, בוגר בצלאל, שניצח על המהלך המורכב.

הלוגו הרשמי של V15

הלוגו של V15

הלוגו שך V15 בגרסת שחור/לבן

ובגרסת שחור-לבן

הלוגו של V15 בגרסת צבע אחד - מה שיהפוך ללוגו הקמפיין

הלוגו בגרסת צבע אחד, שהפך ללוגו הקמפיין

הלוגו של V15 בנגטיב

בנגטיב

צבעוניות ראשית ומשנית

צבעוניות ראשית ומשנית

הלוגו בשימושים צבעונים שונים

הלוגו בשימושים צבעוניים שונים

אייקון הV בשימושים צבעוניים שונים

אייקון ה-V בשימושים צבעוניים שונים

פונט הכותרות הראשי

פונט הכותרות הראשי: הפונט ״מנדטורי״ רחב (עיצוב: ינק יונטף)

פונט הכותרות המשני

פונט הכותרות המשני: הפונט ״מנדטורי״ צר (עיצוב: ינק יונטף)

פומט כותרות משני

ועוד דוגמה

הפונט ״מכבי בלוק״ (עיצוב: מיכל סהר) כפונט טקסט רץ

פונט הטקסט הרץ: הפונט ״מכבי בלוק״ (עיצוב: מיכל סהר)

הסלוגן הראשי המוביל

הסלוגן הראשי המוביל

V15-BRAND-BOOK-11

ובגרסת שתי שורות

V15-BRAND-BOOK-12

סלוגן נוסף מראה את השימוש בסימני פיסוק

V15-BRAND-BOOK-13

פונט לועזי מציג את אתר הארגון

מעברי צבע כחלר מפיתוח השפה הגרפית - פלאיירים של V15

מעברי צבע כחלק מפיתוח השפה הגרפית: פלאיירים של V15

פלאיירים אינפורמטיבים של V15

פלאיירים אינפורמטיביים

מדבקות שונות של V15 מודבקות על המחשב ״הנכון״

מדבקות שונות מודבקות על המחשב ״הנכון״

חולצות של V15

חולצות

פוסטרים מציגים שפה צילומית מגורענת, צבעונית וייחודית

פוסטרים מציגים שפה צילומית מגורענת, צבעונית וייחודית

פוסטר נוסף של V15

פוסטר נוסף

פוסטר נוסף של V15

עוד אחד

V15-BRAND-BOOK-25

ועוד פוסטר, עם הססמה והקומפוזיציה הזוויתית, שתהפוך לחלק משפת הקמפיין החדש

אתר הבית של V15

אתר הבית של V15

ארבעה עמודים מתייחסים לדף הפייסבוק בספר המותג - העידן החדש

ארבעה עמודים בספר המותג מתייחסים לדף הפייסבוק, כיאה לעידן החדש

V15-BRAND-BOOK-19

באנרים שונים לדף הפייסבוק

V15-BRAND-BOOK-20

השפה החזותית של דף הפייסבוק

V15-BRAND-BOOK-30

שימושים שונים של הלוגו

את שחר כותני, שעבד עם שי ענבר על העיצוב, תפסתי לפני שלושה שבועות, כשהבנתי ש-V15 אינם עוד חבורה של חובבנים. כותני סיפר שהוא וחבריו לא ישנו כמה חודשים (כולל סופי שבוע), עם לוחות זמנים שתוכננו בפירוט של מה ייאמר בכל יום עד לתאריך הבחירות. הוא תיאר חדרי מלחמה שנפתחו ברחבי המדינה, פקודות הפעלה של צוותים, פעילים ומתנדבים, ולאט לאט התבהרה התמונה: מבצע צבאי שבו הנשק הוא המחשב, הפונטים, הצבעים והמלה הכתובה. לקראת סוף השיחה הוא הוסיף בגאווה: "בעוד שבוע נעלה עם קמפיין חדש לגמרי, הרחובות לא ייראו אותו דבר, ואת הדובדבן שעל הקצפת אנחנו שומרים לסוף, אתה כבר תראה". המלים, הטון והתשוקה נשמעו כלהט חלוצי.

ככה זה נראה בשטח / צילום: V15

קמפיין פוליטי או מבצע צבאי? צילום: אלעד ברנגה

ואכן, לפני שבועיים V15 ריעננו את השפה המיתוגית וחידדו אותה לקראת הישורת האחרונה. נדמה שכל הפרמטרים בנראות עברו השחזה: הלוגו הרשמי הפך לסטנסילי ומזכיר סימנים צבאיים (מחובר לטרנד חם בעולם העיצוב), נוצרו משטחים גרפיים חדים וזוויתיים שמחלקים את הפורמטים ואת הטקסטים השונים, חלק מהפונטים שונה, השפה המילולית הפכה לבוטה יותר, ואם ב-2011 צבע המחאה ששלט ברחובות היה הצהוב הזרחני, שהפך לברירת המחדל בכל מאבק חברתי-פוליטי מאז, נדמה שהמהלך המעודכן חזר לרזון הצבעוני של תחילת הדרך, עם צבע אחד; הכחול הזרחני.

 לוגו האירגון V15 המעודכן

לוגו הארגון עם כחול זרחני

הלוגו של V15 בנגטיב

בנגטיב

צבעוניות ראשית

הצבעוניות הראשית. שימוש בצבע הכחול, שמייצג את הלאומיות הממלכתית - רק בגוונים זרחניים

אייקון הV שהפך לסטנסיל ולסימן כה מזוהה עם המאבק

אייקון ה-V שהפך לסטנסיל ולסימן כה מזוהה עם המאבק

הפונט ״מנדטורי״ הראשי עכשיו רק בגרסה הצרה שלו

הפונט ״מנדטורי 18״ הראשי, רק בגרסה הצרה שלו

הפונט ״מנדטורי״ בצבעוניות הזרחנית

הפונט ״מנדטורי 29״ בצבעוניות הזרחנית

הפונט של הטקסט הרץ שונה ל״ארבל״ של הגילדה

משקליו השונים של פונט הטקסט הרץ ״ארבל״ (עיצוב: הגילדה)

השפה החזותית שומרת על אותה שפה אבל עם הרבה יותר כחול

השפה החזותית שומרת על אותה שפה אבל עם הרבה יותר כחול

OdedBenYehuda_Xnet_V15_-11

הפנים החדשות של אתר האינטרנט

OdedBenYehuda_Xnet_V15_-12

שימוש בשפה ישירה, שמניעה לפעולה

OdedBenYehuda_Xnet_V15_-13

״פקודת ניצחון״ - ככה נראה דף פייסבוק של חטיבה צה״לית ביום פקודה

פוסטר עם קומפוזיה גרפית זויתית וחדשה

פוסטר עם קומפוזיציה גרפית זוויתית וחדשה

OdedBenYehuda_Xnet_V15_-17

דוגמה לעוד פוסטר

OdedBenYehuda_Xnet_V15_-20

שילוט הכוונה

OdedBenYehuda_Xnet_V15_-19

עיצוב אביזרים שונים

OdedBenYehuda_Xnet_V15_-18

תיק גב

OdedBenYehuda_Xnet_V15_-21

ככה זה נראה בפועל. צילום: V15

OdedBenYehuda_Xnet_V15_-22

ככה נראה חדר מלחמה. צילום: V15

OdedBenYehuda_Xnet_V15_-23

ככה נראית ״ערכת ניצחון״. צילום: V15

לוגו הקמפיין ״עכשיו מנצחים״

לוגו הקמפיין ״עכשיו מנצחים״

OdedBenYehuda_Xnet_V15_-28

המיני-סייט של הקמפיין

OdedBenYehuda_Xnet_V15_-29

עוד מהמיני-סייט

OdedBenYehuda_Xnet_V15_-30

אינפוגרפיקה במיני-סייט

OdedBenYehuda_Xnet_V15_-31

אינפוגרפיקה במיני-סייט של הקמפיין ״עכשיו מנצחים״

OdedBenYehuda_Xnet_V15_-32

דף הפייסבוק של הקמפיין ״עכשיו מנצחים״

OdedBenYehuda_Xnet_V15_-33

פריסת שלטים ארצית של הקמפיין

OdedBenYehuda_Xnet_V15_-34

שילוט חוצות בשטח. צילום: אלעד ברנגה

OdedBenYehuda_Xnet_V15_-35

שילוט חוצות בשטחים אסטרטגיים במיוחד. צילום: אלעד ברנגה

שילוט בתחנות אוטובוס. צילום: אלעד ברנגה

OdedBenYehuda_Xnet_V15_-37

שילוט ליד כיכר הבימה בתל אביב. צילום: אלעד ברנגה

OdedBenYehuda_Xnet_V15_-38

שילוט על פעילים. צילום: אלעד ברנגה

מתוך הקמפיינים של V15

מתוך הקמפיינים של V15

מתוך הקמפיינים של V15

מתוך הקמפיינים של V15

מתוך הקמפיינים של V15

ועוד מתוך הקמפיינים

מתוך הקמפיינים של V15

מתוך הקמפיינים של V15

מתוך הקמפיינים של V15

לקראת העצרת בכיכר רבין

מתוך הקמפיינים של V15

מתוך הקמפיינים של V15

מתוך הקמפיינים של V15 ביום נאומו של ביבי

ביום נאומו של ביבי

מתוך הקמפיינים של V15

בשבוע האחרון

OdedBenYehuda_Xnet_V15_-39

פוסטרים לרגל עצרת הימין, בשבת האחרונה. צילום: אלעד ברנגה

במבט לאחור, אחרי הכישלון שלהם להחליף את ראש הממשלה בנימין נתניהו במועמד המחנה הציוני יצחק הרצוג, מעניין לבחון שוב את הקשר שבין עיצוב ופוליטיקה. מה עשו הקמפיינים השונים שסקרתי כאן לפני חודש? עד כמה ארגז הכלים העיצובי יכול היה לסחוף ולהשפיע על דעת הקהל? האם באמת ניתן לחזק מסר פוליטי דרך עולם המיתוג, ומהו כוחם של אנשי הפרסום, השיווק והעיצוב שעבדו הרבה שעות נוספות על התוצאות הסופיות? יהיו שישאלו אם כל המאמץ הזה היה שווה.

>> שאר הקמפיינים לא היו הברקה: ניתוח מערכת הבחירות 2015