החיבוק המעורסל במיטה של ג׳ון ויוקו, דמי מור בחודש תשיעי, הנערה האפגנית תכולת העיניים במבט חודר, ג׳יימי לין גרומט מניקה בחזה חשוף את בנה בן השלוש, אנדי וורהול פורץ מתוך פחית המרק ״קמפבל״, והתחת של קים קארדשיאן כמובן, הם חלק קטן מרשימה מפוארת של שערי מגזינים שהפכו לאייקונים. רשימה של רגעים מצולמים שנחקקו במוחנו, של בחירות מדוייקות שעשו עורכים, צלמים, סטייליסטים וכותבים. בכל שנה בחודש דצמבר איגוד עורכי המגזינים האמריקאיים בוחר את השערים הטובים ביותר של השנה שחלפה (באופן מוזר, הם בדיליי של שנה). עכשיו פרסמו את הבחירות שלהם לשנת 2013:

13249277654_8a3d51953d_o

''נסיים את המירוץ'', מגזין בוסטון, מאי 2013 / צילום: מיץ 'פיינברג

האיגוד של עורכי המגזינים האמריקאיים (ASME) מחלקים את המגזינים לקטגוריות (הרי לא ניתן להשוות בין שער של עיתון כלכלי לשער של עיתון אופנה או חדשות). ובכל זאת, השער של המגזיןBoston, שהוא סוג של טיים-אאוט של העיר, גרף גם את הפרס הראשון בקטגוריית החדשות, הפוליטיקה והעסקים, אבל גם את פרסהשער הטוב ביותר לשנת 2013. הוא צולם כמחווה לפיגוע במרתון המפורסם בעיר, ארבעה ימים לפני מועד ההפצה של העיתון, והורכב מזוגות הנעליים של רצי אותו מרתון. תפוצתו היתה כה גבוהה, שהמגזין הצליח לגייס יותר מ-120 אלף דולר לקרן שנוסדה לנפגעי המרתון.

הנה כמה מתמודדים שאהבתי במיוחד:

New York, September 16, 2013

New York, September 16, 2013

The New Yorker, July 2013

The New Yorker, July 2013

Bloomberg Businessweek, July 2013

Bloomberg Businessweek, July 2013

בקטגוריית הבידור זכה מייקל דאגלס, או יותר נכון מגזין הבידור והטלוויזיה ״ניו יורק״, והצלם מרתין שוולר האמריקאי. ״אם פשטות היא המהות של כל השערים הגדולים, אז מרטין שוולר לגמרי עשה את זה... טיפול מהסוג הלא שגרתי, שמשלים את התמונה עם אלגנטיות וכוח", כתבו השופטים.

New York, May 20, Michael Douglas Is Liberace

New York, May 20, Michael Douglas Is Liberace

הצילום הפשוט והמבריק נעשה כמחווה לדמותו של דאגלס כפסנתרן הגאה והאקסטרווגנטי ולדזיו ולנטינו ליברצ׳ה, בסרט ההולווידי ״חיי עם ליברצ׳ה״. הנה עוד מועמדים ראויים בעיני (מחווה לג׳יימס גנדולפיני ומחווה לפעולת המחאה של השחקן שיה לה-בוף):

The New York Times Magazine, December 29, The Lives They Lived

The New York Times Magazine, December 29, The Lives They Lived

Billboard Magazine, March 2013

Billboard Magazine, March 2013

השער של המגזין ״בלומברג ביזנסוויק״ (חלק מקונצרן בלומברג) זכה בקטגורייתהמדע, הטבע והטכנולוגיה. לטעמי, לא בשל האסטטיקה העיצובית שלו, כי אין בו שום אמירה חזותית מעניינת או חדשנית, אלא בשל המסר והאמירה החדה ש״הבלאקברי״, אחת ההבטחות הטכנולוגיות שפרצו לתודעתנו לפני עשור, הפך לשריד מן העבר.

Bloomberg Businessweek, December 9–15, How Blackberry Became a Relic

Bloomberg Businessweek, December 9–15, How Blackberry Became a Relic

וזה הפייבוריט שלי:

Audubon, May–June, Up in the Air
Audubon, May–June, Up in the Air

בקטגוריית מגזיניהספורטזכה מגזין שדווקא שערים אחרים שלו זוכים לרוב לחשיפה הגדולה;ה״ספורטס אילוסטרייטור״ עם צילום מרתק שלג׳ון טלומאקימאותו מרתון טרגי בבוסטון, אירוע ביטחוני שהאפיל על כל סיקור ספורטיבי של התחרות. מועמד מעניין לא פחות (שלא זכה) הוא של שער של ה"ניו יורק טיימס מגזין", עם צילום שגם הוא "לא ספורטיבי" - תקריב פניו של הטניסאי רוג׳ר פדרר, טייק-א-לוק:

New York Times Magazine, August 25, 2013

New York Times Magazine, August 25, 2013

חלק מחיי הסלבריטאות זה להצטלם לשערי מגזינים, סוג של מדד פופולריות שקיים מאז ומתמיד. לרוב, 80% מהצילום יציג מצב שווא מיינסטרימי לאחר עריכה וטיפול פוטושופי, באישורו של הידוען ואנשי היח״צ שלו. כך שלקחת מגה-סלב כמו אופרה ווינפרי ולשים עליה פיאת אפרו בערך בגודל של יבשת אפריקה, יכול לקרות רק בשני מצבים: במגזין הפרטי של שלה "O", וכשהצלם הוא ראובן אפאנדורהקולומביאני, שצילם כמעט כל כוכב הוליוודי שאתם רק יכולים להעלות על הדעת.

O, The Oprah Magazine, September, Hair!

O, The Oprah Magazine, September, Hair!

אחרי 13 שנה ו-160 שערים, כאשר הגברת הראשונה של הטלוויזיה היא היחידה שמצולמת על שערי המגזין, אפאנדור עמד באתגר הלא קטן באופן קיצוני; השער, שזכה בקטגורייתהנשים של התחרות, יצר מגה-אירוע תקשורתי שזכה לכינוי ״פרופרה״, תוייג וסוקר ברחבי המדיות השונות 337,346,650 פעמים, וקיבל תוך 24 שעות 75,000 לייקים באינסטגרם של ווינפרי. תודו שהבאזז מוצדק. כאן אף מועמד נוסף לא היה מספיק ראוי או מעניין בעיני, כך שנעבור לקטגוריה הבאה:

W, December/January, The Art Issue

W, December/January, The Art Issue

השער של המגזין הנחשבW, בכיכובו של ג׳ורג׳ קלוני וחליפת הנקודות של האמנית היפניתיאיוי קוסמה, זכה כמובן בקטגוריית האופנה. קוסמה, שידועה בחיבתה ובעיסוקה המתמיד (והמעייף בעיני), עם רפרטואר של שישה עשורי פעילות של נקודות ועיגולים, יצרה שער מהפנט ומתעתע, שגבר על הצעותיהן של ארבע אמניות נוספות שהתבקשו בידי המגזין לצלם את מר נספרסו. הנה עוד שערים פשניסטיים מכובדים:

אודרי הופבורן על השער של Vanity Fair, May 2013

אודרי הופבורן על השער של Vanity Fair, May 2013

גאגא במראה הגיוני על השער של GLAMOUR, November 5 2013

גאגא במראה הגיוני על השער של GLAMOUR, November 5, 2013

בבלומברג כנראה מבינים איך לעצב שערים, כי מגזין הסגנון שלהם "Bloomberg Pursuits" זכה בקטגוריית הלייף סטייל במקום הראשון. "במקום שבו היוקרה מתחילה (ונגמרת)" הייתה הכותרת של הגיליון שעסק במותגי יוקרה. ג׳יימי צ׳אנג האמריקאי, שצילומיו מככבים כבר שנים ב"טיימס", הוא זה שאחראי לדימוי המרתק בו נראה תנין לועס תיק מעור תנין.

(Bloomberg Pursuits, Spring, Where Luxury Begins (and End

Bloomberg Pursuits, Spring 2013

נשמות טובות דאגו ברגע פרסום השער לזעוק ולתהות על רווחתו ותנאיו הסוציאליים של התנין בצילום, אך התברר שאנשי ההפקה בכלל הצילו אותו מהכחדה. נא לנשום לרווחה, והנה מתחרה מעניין נוסף שלא עלה לגמר:

New York Times Magazine, January 27, 2013

New York Times Magazine, January 27, 2013

מלבד הקטגוריות הסקטוריאליות, ישנן עוד 3 קטגוריות כלליות וחוצות ז׳אנרים:

Bloomberg Businessweek, November 11–17, The Surprising Sophistication of Twitter

Bloomberg Businessweek, November 11–17, The Surprising Sophistication of Twitter

איורו של דוד פרקינס על השער של ה"בלומברג ביזנסוויק" (שוב!), זכה בקטגוריית ״השערהחכם ביותר״. על פניו שער לא מהפכני או מיוחד, שצריך לגרוף את המקום הראשון. הוא פורסם ביום ההנפקה של טוויטר בבורסה האמריקאית, ועסק במהפכת 140 התווים. בגיליון שעוסק בביקורת תקשורת מאז 1920 בחרו לעשות מחווה להנרי לוס, אחד מהאבות המייסדים של התעשייה, ועיצבו את השער (כולל שינוי הלוגו לראשונה מאז השקת המגזין) ברוח הימים ההם.

הנה כמה פייבורטים שלי, שהגיעו לקו הגמר:

New York Times Magazine, June 9, 2013

New York Times Magazine, June 9, 2013

Aperture 210

Aperture 210

Bloomberg Newsweek, 4-10 November 2013

Bloomberg Newsweek, 4-10 November, 2013

ונעבור לקטגוריה המאכזבת ביותר. צילומי אוכל הפכו בשנים האחרונות לאמנות של ממש, כאשר ספרי בישול מוכתרים כספרי העיצוב החדשים, ובכל זאת, השער של המגזין ״אוכל ויין״ זכה במקום הראשון כ״שער הטעים ביותר״.

Food & Wine, August, Vegetables Now

Food & Wine, August, Vegetables Now

השופטים דווקא מנמקים שהתעוזה היא בצילום של ירקות פשוטים (מתכון סביצ׳ה של שני בלוגרים שוודים) על שער מגזין נחשב: "הצהרה נועזת של מגזין שלא לוקח את עצמו ברצינות". וזה בדיוק מה שאני חושב על השער המשעמם הזה, אני לא לוקח אותו ברצינות. הנה כמה פיינליסטים הרבה יותר ראויים:

The New York Times Magazine, November 3, Broccoli's Image Makeover

The New York Times Magazine, November 3, Broccoli's Image
Makeover

Texas Monthly, June, The 50 Best BBQ Joints . . . in the World!

Texas Monthly, June, The 50 Best BBQ Joints in the World

Sauce Magazine, June 2013

Sauce Magazine, June 2013. ''תכירו את החתיך של הקיץ''

Review, January 18, 2013

Review, January 18, 2013

נחשו מה? גם בקטגוריה הכיפית של "השער הסקסי ביותר" האמריקאים פישלו בענק בעיני, עם שער של ״וואניטי פייר״ בכיכובה של דוגמנית העל קייט האפטון, שצולמה א-לה-מרלין מונרו. השער, שצולם לחגיגות המאה להשקת המגזין, חנך באותה הזדמנות גם את הלוגו החדש שלו, שתואר כ"חכם, דק ומשונן", וכמו השער, הייתי גם מוסיף את התארים "מיושן, משעמם וכזה שראינו כבר מיליון פעמים". להלן היצירה, ועוד כמה פיינליסטים ומועמדים הרבה יותר ראויים בעיני:

Vanity Fair, October, 100 Years

Vanity Fair, October, 100 Years

WSJ. November 2013 עם ג׳יזל וצמד הדאפט פאנק הצרפתים

WSJ. November 2013 עם ג׳יזל וצמד הדאפט פאנק הצרפתים

New York, July29- August 5 2013

New York, July29- August 5, 2013

TIME, April 2013

TIME, April 2013

לא סתם ראיתם את אותם מועמדים בכמעט כל קטגוריה. ככה זה בתחרות שנעשית לא מתוך בחירה אינדיבידואלית של צוות מומחים שהלכו וסקרו את כל השערים שעוצבו באותה שנה, אלא מתוך ההיצע של השולחים. לסיכום, אני חושש שהתוצאות לא מייצגות את מה שתעשיית המגזינים יכולה לייצר. האמריקאים מציגים כאן עולם די שמרני ולא מרענן או נועז כמו תעשיית המגזינים האירופית. לשער של מגזין יש המון כוח: זהו כלי תקשורת ואמצעי שיווק מבריק, שעולם האינטרנט לעולם לא יוכל להתחרות בו ועד היום לא נמצא לפלטפורמה הזו שום תחליף דיגיטלי ראוי. בקרוב הפיינליסטים שלי (ושל כמה אורחים נוספים) לשערים הטובים של שנת 2014.