ורד הוא ורד הוא ורד, אמרה פעם הסופרת גרטרוד שטיין. חבית יין, לעומת זאת, יכולה להיות כל מיני דברים: פמוט, סכין, שרפרף, מדף ואפילו תיבת תהודה לטלפון נייד. זו המסקנה מהתערוכה "גלגולה של חבית", שמציגה בימים אלה המחלקה לעיצוב תעשייתי במכון הטכנולוגי חולון HIT. נושא התערוכה הוא חבית יין מקורות עץ אלון צרפתי, אחת מני רבות ששימשו בעבר ליישון יינות ביקב. מה אפשר לעשות ממנה? אילו עוד שימושים טמונים בה? את תוצאות התרגיל אפשר לראות בתערוכה שמוצגת ביקבי רמת הגולן עד 31 באוקטובר.

"הצענו לסטודנטים לבחון את התהליכים הרלוונטיים לפיתוח אובייקט ממוחזר", מסביר המעצב אורי בן צבי, שמנחה את הקורס. "ולבחון את עולם ההקשרים התרבותיים של היין כפי שהוא מתגלם באובייקטים".

הסטודנטית ענבל רשף עיצבה מהחבית סט סכינים לסטייקים (בתמונה מימין). "אחד הדברים שריתקו אותי היה ההדרגתיות בצבע היין שנספג בעץ", היא מסבירה. "כשמביטים מהצד בכל קורה, רואים את העבר שלה, כמה זמן יישנו בה את היין ואפילו איזה סוג יין יושן בה. ההדרגתיות הזאת היא שדחפה אותי לאורך כל הדרך: רציתי להראות ולהדגיש אותה ככל הניתן. הידיות של הסכינים עשויות ממשטח שנוצר ממספר קורות של חבית שהודבקו יחד, וזה מה שמעניק להן את הפסים".

יחידת ההגברה האקוסטית של דיוויד קנטור זכתה במקום הראשון בקורס (צילום: אלון ראובני)
יחידת ההגברה האקוסטית של דיוויד קנטור זכתה במקום הראשון בקורס (צילום: אלון ראובני)

דיוויד קנטור עיצב יחידת הגברה אקוסטית לטלפונים ניידים, המשפרת את הצליל של הטלפון בעזרת תיבת תהודה ייעודית, ללא שימוש בחשמל או ברמקולים. הפרויקט שלו משלב עיבוד עץ והדפסת תלת-ממד, וזכה במקום הראשון בתחרות שנערכה בין כל העבודות.

הפמוטים של ניבי להבי (צילום: אלון ראובני)
הפמוטים של ניבי להבי (צילום: אלון ראובני)

ניבי להבי השתמשה בקורות החבית כדי לעצב פמוט שעשוי מעץ אלון ואדמה מרמת הגולן, תוך בחינת הקשר בין הרכיבים השונים הקשורים לייצור היין.

מעמד לתצוגת יין, בעיצוב מיכל אורמן (צילום: אלון ראובני)
מעמד לתצוגת יין, בעיצוב מיכל אורמן (צילום: אלון ראובני)

מיכל אורמןיצרה מעמד לתצוגה של בקבוק יין. המעמד בנוי משני חלקים שמתחברים באמצעות מגרעות, בפעולת הקלקה פשוטה. תהליכי עיבוד העץ שמרו על קימורי החבית, ופס מתכת ששובץ במגרעת העליונה מאפשר לשלב דף מידע על היין באמצעות חיבור מגנטי.

מנורת הקיר של לילך הראל במצב סגור (צילום: אלון ראובני)
מנורת הקיר של לילך הראל במצב סגור (צילום: אלון ראובני)

לילך הראל בחרה לעצב מקורות העץ המקומרות מנורת קיר שבתוכה משולבות נורות לד, שנפתחת ונסגרת כמו מניפה ומאפשרת לשחק עם עוצמת התאורה בהתאם.

מעמד לבקבוקי יין, בעיצוב אורנית שושני (צילום: אלון ראובני)
מעמד לבקבוקי יין, בעיצוב אורנית שושני (צילום: אלון ראובני)

אורנית שושני יצרה מעמד ל-16 בקבוקי יין, שמהדהד את צורת החבית אל ארון היין בנוכחותו הצורנית.

השפרף המתנדנד של דנה שורץ (צילום: אלון ראובני)
השפרף המתנדנד של דנה שורץ (צילום: אלון ראובני)

דנה שורץ השתמשה בקימורי החבית כדי לעצב מהקורות שרפרף מתנדנד.

שרפרף ללא דבק של נתנאל זינגר (צילום: אלון ראובני)
שרפרף ללא דבק של נתנאל זינגר (צילום: אלון ראובני)

נתנאל זינגר עיצב שרפרף שעשוי שדרות עץ בשתי וערב, על קונסטרוקציית מתכת. "אחת הנקודות המשמעותיות בחבית היא העובדה שהיא מורכבת ללא דבק ומסוגלת לשאת את כל כובד היין", מסביר זינגר, "לכן גם השרפרף נעשה ללא דבק, בעזרת מגרעות הננעלות זו לתוך זו בלחץ".

מנורה בעיצוב מיכל דבורצקי-קוגן (צילום: אלון ראובני)
מנורה בעיצוב מיכל דבורצקי-קוגן (צילום: אלון ראובני)

מיכל דבורצקי-קוגן יצרה את "מנורת הכרם" – מנורת שולחן בהשראת כרמי הענבים, המשלבת בין עץ האלון המחוספס והאור העדין. "השילוב הזה", היא אומרת, "יוצר מרקמי אור וצל ייחודיים ותחושה חמימה ושלווה".

מחבר לקיר שהוא גם מעצור ספרים. המדף של אילון ערמון (צילום: אלון ראובני)
מחבר לקיר שהוא גם מעצור ספרים. המדף של אילון ערמון (צילום: אלון ראובני)

ולסיום: המעצב אילון ערמון, מרצה בכיר במחלקה לעיצוב תעשייתי ב-HIT, ביקש לתרום הצעה משלו לקורס: הוא בחר להפוך את חבית היין למדף ספרים. ערמון השתמש בסגמנט בודד מהחבית, תוך התערבות עיצובית מינימאלית בחלק העץ והוספת רכיבים (שני חלקי אלומיניום יצוק) שאותם עיצב כך שיהוו מחבר לקיר מחד ומעצור לספרים מאידך.