מאז ומתמיד נחשבה האמנות לנחלתם של מעטים, בעיקר בעלי ממון. השנים האחרונות שינו במידה רבה את המציאות הזו: יותר ישראלים מגלים שלא חייבים לבקר בכל גלריה יוקרתית כדי להתמצא בסצנה האמנותית, לרכוש פריטים ייחודיים ולהיות מחוברים לענף ולאמנים המקומיים. כמה אתרי אינטרנט מובילים את שינוי המגמה הזה, שהולך וצובר תאוצה כזירה אלטרנטיבית ושוקקת, המאפשרת התמצאות ומסחר ביצירות אמנות - ציורי שמן של ציירים עכשוויים בתחילת דרכם או ליטוגרפיות חתומות וממוספרות של אמנים בעלי שם עולמי, בהם מארק שאגאל או מנשה קדישמן.

"רבים מלקוחותינו אינם בהכרח חובבי אמנות, לא מכירים גלריות, אינם מתגוררים במרכז הארץ, שנחשב למוקד הפעילות האמנותית, ואין להם את הזמן או את הידע לחפש עבודות אמנות לרכישה או להשקעה"

רכישה של פריטי אמנות אונליין היא לא רק עניין של מחיר. היא נוחה, זמינה מסביב לשעון, ומאפשרת דיסקרטיות. גם מי שאינו משתייך בדרך כלל לקהל המוכר והמסורתי של שוחרי האמנות נגיש בקלות לפעילות הערנית בענף כולו. "גלריות נתפסות כמקום יקר, אליטיסטי ומעט מרוחק", מספרים מפעילי זירת האמנות Ynetart, שחקרו בשנה האחרונה את פרופיל הגולשים באתר. "אנשים רבים מרגישים לא נוח לבקר בגלריות, במיוחד כשהם מחפשים פריטים זולים, או כשאין להם ידע מוקדם ועל כן הם לא ממוקדים בטעמם האמנותי. כך הזירה האינטרנטית הופכת לאלטרנטיבה נגישה ורלוונטית להם. רבים מלקוחותינו אינם בהכרח חובבי אמנות, לא מכירים גלריות, אינם מתגוררים במרכז הארץ, שנחשב למוקד הפעילות האמנותית, ואין להם את הזמן או את הידע לחפש עבודות אמנות לרכישה או להשקעה".

"זוגות אוהבים בתחנת הרכבת הישנה" של רפי פרץ
"זוגות אוהבים בתחנת הרכבת הישנה" של רפי פרץ

השמות החמים: רובין, ברגנר, קדישמן

נתוני גלישה וקניה שנאספו באתר במהלך השנה האחרונה מאפשרים שרטוט מעניין של פרופיל הגולש הישראלי שוחר האמנות ושל הרגלי הקנייה של צרכני אמנות ברשת.

במקום הראשון במכירות, על תקן האמן הפופולרי מכולם ובפער ניכר מהאחרים אחריו הוא הצייר נחום גוטמן. גוטמן אחראי לכ-35% מסך הפריטים שמוכרים ביחד כל שישה האמנים המדורגים במקומות הראשונים ברשימה. ב-Ynetart מסבירים את החיבה המיוחדת לגוטמן בשילוב בין פרמטרים: "עבודותיו אהובות, הוא מוכר כאמן ישראלי חשוב, והיצירות שלו נמכרות במחירים סבירים".

אחריו מובילים את טבלת הנמכרים ביותר הציירים ראובן רובין ויוסל ברגנר (18% כל אחד), מנשה קדישמן (15%), דורית לוי (8%) ודן פרטוש (אמן חדש באתר, עם 5% מהמכירות).

העבודות הנרכשות ביותר הן דווקא ציורי נוף. המובילות מביניהן במכירות באתר הן:

  • "בית קפה בטיילת", "מחווה לגימנסיה", "רימונים", ו"בית ביפו" של נחום גוטמן
  • "2 כבשים" של מנשה קדישמן
  • "ראשית צבעי אביב" ו"נמל יפו העתיקה" של ראובן רובין

"היצירות של רובין וגוטמן מדברות אל קהל רחב", מסבירים באתר. "יש בהן אור בוהק שמאפיין את הארץ, נופים ארצישראליים, חלקם נוסטלגיים, שעדיין מרגשים אנשים. מצד שני אנשים נהנים לרכוש עבודות של אמנים כמו קדישמן, גם כי הם מחפשים אפיק להשקעה, גם בגלל פרסומו הרב, וגם כדי 'להשוויץ' שיש להם קדישמן בסלון".

עוד נתונים מעניינים: 55% מכלל רוכשי האמנות באתר בוחרים יצירות אמנות יקרות ומוכרות, בעוד 45% מעדיפים יצירות זולות יותר ופחות מוכרות (שמחירן עד אלף שקל). 65% מהרוכשים מעדיפים יצירות של אמנים מוכרים וידועים, בעוד 35% בוחרים יצירות של אמנים חדשים ופחות מוכרים.

בעוד שרוב הקונים מחפשים עבודות צבעוניות עם מאפיינים של ארץ ישראל, הלקוחות הדתיים והחרדים, מעדיפים נושאים שנתפסים כ"יהודיים", כמו "הכליזמרים" של יוסל ברגנר, "הרבי" של ראובן רובין וכו'. ישראלים שמבקשים לשלוח פריטי אמנות במתנה לחברים בחו"ל נוטים לרכוש באופן מובהק עבודות שמזכירות נופים ישראליים ויהדות. לטעם באמנות יש גם היבט של גיל: לקוחות צעירים יותר רוכשים עבודות נועזות ועכשוויות יותר, ברוח העבודות של הציירים רפי פרץ ויעל אביב.

"הרבי" של ראובן רובין
"הרבי" של ראובן רובין

רובין וקדישמן לחדר הישיבות

רוב רוכשי האמנות הם בני 35 ומעלה. אלה שקונים אמנות יקרה מתגוררים בעיקר באיזור המרכז. מחו"ל מובילים במספרם חובבי האמנות מארצות הברית, אבל יש קונים גם מניגריה ותאילנד. חברות גדולות, בהן חברת ספנות ענקית, מפעל רהיטים מוביל ועוד אחרות, רוכשות יצירות אמנות למשרדי ההנהלה, וגם שם אוהבים מאוד את רובין וקדישמן. בין העסקאות הרבות שהתקיימו בשנה האחרונה בולטת המגמה של רכישת ציור או עבודת אמנות כמתנת חתונה, גם לבני משפחה וחברים בחו"ל.

"SAY CHEESE 4" של יעל אביב
"SAY CHEESE 4" של יעל אביב

"בעלה של הגברת התרגש מאוד כשראה את הציור הזה. הוא הזכיר לו את סיפור עליית בני משפחתו לארץ בשנות השלושים. הוא היה אז תינוק, ועם הגעת הספינה לנמל יפו קפצו בני משפחתו לסירות קטנות ואותו, התינוק, נאלצו הוריו לזרוק באוויר אל ידיו המושטות של אחד הסוורים"

הרכישה המקוונת לא פוגעת בעצם ההנאה מעבודות האמנות, כך נראה. "ביקרה באתר שלנו גברת מבוגרת", מספר דני דר, מייסד ומפעיל האתר, "שקנתה לבעלה כהפתעה את 'נמל יפו העתיקה' של ראובן רובין. היא סיפרה כיצד בעלה התרגש מאוד כשראה את הציור הזה, משום שהזכיר לו את סיפור עליית בני משפחתו לארץ בשנות השלושים. הוא היה אז תינוק, ועם הגעת הספינה לנמל יפו אמורים היו בני משפחתו לקפוץ לסירות קטנות. משום כך, נאלצו הוריו לזרוק באוויר אותו, התינוק, אל ידיו המושטות של אחד הסוורים, שזינק, תפס אותו, והניחו בסירה".