האם הארכיטקטורה יכולה להוביל לסיום הסכסוך בין דרום קוריאה לצפון קוריאה? התערוכה ״ממעוף העורב - חצי האי הקוריאני״ (Crow's Eye View: The Korean Peninsula) זכתה בפרס ״אריה הזהב״ בביאנלה ה- 14 לאדריכלות בוונציה. זהו הפרס שמוענק לביתן הלאומי המצטיין בביאנלה, ואת טקס הפרסים הובילו נשיא הביאנלה פאולו בארטה ואוצר התערוכה הנוכחית, רם קולהאס. ״אני מרוצה מאוד מהאוצרים של המדינות השונות״, אמר קולהאס, ״הם לא הרגישו כבולים להנחיותי, והרחיקו מעבר לציפיותיי ולחלומותיי הפרועים ביותר״. את המקום השני, פרס ״אריה הכסף״, קטף הביתן הצ׳יליאני, ובאופן חריג ניתנו שלושה ציונים לשבח: לצרפת, לרוסיה וליבשת אנטארקטיקה.

מודלים, צילומים, והרבה עומס ויזואלי. הביתן הקוריאני: ״ממעוף העורב״. צילום: גילי מרין

הביתן הקוריאני, שהיה האחרון בסדרת הביתנים שהוקם בג׳ארדיני ב-1995, איחד עבודות משני צידי הגבול המתוח בין הקוריאות, בניסיון לגשר על התהום הפעורה ביניהן ולהצביע דווקא על הדימיון בין השתיים ועל האפשרות למצוא מכנה משותף תרבותי. התערוכה הציגה מודלים של מבני מגורים מגה-סטרוקטורליים, צילומים מרהיבים (בין היתר של הבמאי הצרפתי כריס מרקר), עבודות אמנות שעוסקות בגבול, וכן בחירה אקלקטית של סוגי מדיה נוספים באוצרות עשירה - ייתכן שעשירה מדי - לעייפה. שם התערוכה, ״ממעוף העורב״, מתייחס לפואמה של המשורר והאדריכל הקוריאני יי סאנג (Sang), כפי שמסביר אוצר התערוכה, מיסוק צ׳ו (Cho): ״בניגוד למבט החד-גוני והאוניברסלי ממעוף הציפור, מבטו של העורב מצביע על חוסר היכולת לתפוס לא רק את הארכיטקטורה של קוריאה המחולקת, אלא את הארכיטקטורה כולה״.

Photo: Andrea Avezzù Courtesy of la Biennale di Venezia

Photo: Andrea Avezzù Courtesy of la Biennale di Venezia

בראיון ל-Xnet מסבירה ג׳יהוי לי (Jihoi Lee), אוצרת המשנה והמנהלת בפועל של הביתן: ״לאחר 19 שנים שבהן דרום קוריאה מציגה בביתן, החלטנו לנסות לעשות משהו ביחד. חשבנו שאין היגיון בהצגה של חצי מהסיפור הקוריאני. למרות העובדה שהאידיאולוגיות בין דרום קוריאה (הקפיטליסטית) וצפון קוריאה (הקומוניסטית) כה שונות, הארכיטקטורה עוסקת ביום-יום, בחיים ובקיום, ושם יש לנו אינטרס משותף".

ג׳יהוי לי (Jihoi Lee), אוצרת משנה ומנהלת בפועל של הביתן הקוריאני. צילום: גילי מרין

״גילינו שיש הרבה יותר דימיון ממה שחשבנו״, ממשיכה לי. ״הסכסוך הטמיע בנו את המחשבה שאנו בונים מדינה טובה יותר מזו של שכנינו בצפון, שאנחנו טובים יותר מהם, ולכן באופן בלתי נמנע, יצרנו הרבה אדריכלות מונומנטלית ומרשימה". כל אחד מארבעת הפרקים שהוצגו בביתן - ״מדינה מונומנטלית״, ״הבניית חיים״, ״גבולות״ ו"מסע אוטופי״ - הוצגו בחלל הביתן, מחוצה לו ואף על הגג, עומס חזותי שלא הרתיע את חבר השופטים. אלה טענו, בנימוקים להענקת הפרס, כי התערוכה הולידה ״גוף ידע חדש ומקיף בסביבה טעונה פוליטית. על ידי שימוש באופני תצוגה נרחבים שמעודדים מעורבות בתערוכה, ומחקר תוך-כדי-פעולה המרחיב את הנרטיב הארכיטקטוני למציאות הגיאו-פוליטית״.

קטלוג התערוכה ״ממעוף העורב- חצי האי הקוריאני״. צילום: גילי מרין

את פרס ״אריה הכסף", השני בחשיבותו לביתני המדינות, קיבל כאמור הביתן הצ׳יליאני, שנקרא ״מחלוקת המונולית״ (Monolith Controversies). הביתן מציג את ההתפתחות הגינאולוגית של קיר בטון בודד, שעומד במרכז הביתן כאובייקט פסאודו-ארכיאולוגי מודרניסטי, רווי בהיסטוריה ממאה השנים האחרונות. מנימוקי השופטים: ״ההתמקדות ביסוד של אדריכלות מודרנית - קיר הבטון - מנציח את חשיבותם של מרכיבי האדריכלות בהקשרים אידיאולוגיים ופוליטיים״.

הביתן הצ׳יליאני שזכה בפרס אריה הכסף. Image © Andrea Avezzù, Courtesy of la Biennale di Venezia

הביתן הצרפתי ״מודרניזם - הבטחה או סכנה?״ (Modernity- Promise or Menace), שמתמקד בכישלונות ובהצלחות של המודרניזם בצרפת, קיבל ציון לשבח על ״התייחסותו להישגים ולטראומה הטמועה ברעיונות האוטופיים של המודרניזם״. הביתן של אנטארקטיקה, Arctic Adaptation - היבשת הראשונה שפותחת ביתן בביאנלה - זכה לציון לשבח על ״המחקר המעמיק של הטמעות המודרניזם באקלים ייחודי והשפעתו על אוכלוסיית המיעוטים המקומית״. גם הרוסים צוינו לשבח על תערוכתם Fair-Enough, שהפכה את הביתן ליריד מסחרי שוקק (ומעיק) המציג את השפה העכשווית-שיווקית של האדריכלות. ״אריה כסף״ נוסף, הפעם על עבודת מחקר, ניתן לאנדרה ז׳אק (Jaque) מהמשרד Office for Political Innovation.

הביתן הצרפתי: קיבל ציון לשבח. Image © Andrea Avezzù, Courtesy of la Biennale di Venezia

חבר השופטים, במינוי של קולהאס, כלל חמישה חברים: פרנצ׳סקו בנדרין (Bandarin), נשיא הוועדה מטעם איטליה, קונלה אדיימי (Adeyemi) מניגריה, בריגטי ואן דר האק (Haak) מהולנד, הו הנרו (Hanru) מסין, ומיטרה קוברו (Khoubrou) מאיחוד האמירויות.

>> טיול אדריכלי בסיאול: העיר הכי טובה שאתם לא מכירים

>> גנגנאם סטייל: האדריכלות המרהיבה של דרום קוריאה