מאת רונית כפיר

זו השנה החמישית שהמגזין הנחשב Wallpaper מציג במילאנו את שיתוף הפעולה שיזם בין מעצבים (לרוב צעירים ותותחים) לבין בתי מלאכה מסורתיים. הפרויקט השנתי נקרא Wallpaper Handmade, ואפילו הלוגו שלו עוצר נשימה.

בחלל תצוגה גדול יחסית, לא רחוק מתחנת פורטה ונציה, הוצגו עשרות שיתופי פעולה מרגשים, חכמים ויצירתיים, שחלקם הגדול עתירי הומור וחדשנות. רוב הפריטים הם חפצים שימושייים של יומיום; חלקם הקטן - ערכות רעיוניות גדולות מהחיים.

גם מכאן לא נפקד מקומם של סטודיו Raw Edges של יעל מר ושי אלקלעי הישראלים, ששיתפו פעולה עם חברת ריהוט החוץ דדון, ויצרו גופים קלועים שמבוססים על צמיגים מתנפחים - הבטחה לנוחות מפנקת (בביקור הקודם שלי במילאנו, התצוגה של DEDON הייתה המקום היחיד שבו הצלחתי לשבת ולנוח לכמה דקות..) אבל כאן אסור היה, לצערי, לגעת במוצגים.

חוויה נוספת בתערוכה, מלבד המוצגים עצמם, היו סרטים של סוני שמציגים את מסכי 4k החדשים שלה. אחרי צפייה בהם המציאות נראית חיוורת ועמומה, תסכול של ממש.

שלושה מוצגים לוו בסרטוני הסבר על התהליך שמאחורי עשייתם, מה שהעצים את החוויה. כך, למשל, חליפה שיצרו המעצבות הבריטיות וולאס וסיוול (כמה מעט נשים הציגו כאן!!) בשיתוף בית האופנה הבריטי היוקרתי גיבס אנד הוקס. את החליפה הזו, שהוצגה תלויה בחלל, דווקא מיששתי בחטף.

Saville Row tailor Gieves & Hawkes with Wallace#Sewell

גימורים שראויים למלכים

והנה הסרטון, שרואים ברקע:

בית העיצוב השוודי סטוקה אוסטד יצר, יחד עם חברת "טאפרוור", את קופסת האוכל המעוצבת המושלמת. היא כוללת מקום לגפרורים, ובאה בגווני פסטל טרנדיים:

stokke austad with Tupperwear

המעצב הצרפתי נואה דושפור לורנס יצר, יחד עם חברת העור האיטלקית ולקסטרה Valextra (שאליה נחשפתי לפני שלוש שנים במילאנו, הודות לאיורים המרהיבים של ליזלוט ווטקינס), חגורת עזר למעצבים. מדובר בהגשמת חלומה של כל מעצבת פשניסטה שנכנסה לתצוגה:

גם ממש מקרוב זה פשוט מושלם

ולעומת עפרונות הפאבר-קסטל שכאן, ממש מעבר לפינה נתלה דיוקן שכולו עשוי עפרונות של חברה אחרת:

דיוקנו שלסר עמנואל פוארה, מראשוני הקרטוניסטים, שהכינוי שלו היה "קאראן דש", בנוי כולו מעפרונות צבעוניים (של חברתקאראן ד'אש השווייצרית, שקרויה על שמו) והוא מעשה ידיו של האמן הניו יורקי איאן רייט (Ian Wright).

והנה הסרטון היפהפה שמראה את התהליך (ועושה אחלה יחסי ציבור על הדרך לחברת העפרונות...)

שילוב חומרים יפהפה נוסף היה חליפה שנתפרה מיריעות שעם דקיקות, שיתוף פעולה בין האמן טוד ברייצ'ר לבין חברת השעם הגדולה Amorim

ומי יודע למה משמש המתקן הבא?

כן, זהו מתלה יפהפה לייבוש בגדים של המעצב הצעיר אהרון דאנקרטון, שאותו ביצעה חברת העץ הנורווגית קבוני. הוא מוצג פתוח, אבל מתקפל כמובן. והיו עוד כמה עיצובים פרקטיים ביותר:

ברוח נקיונות פסח, מטאטא ויעה של סטודיו דניאל אמה

עוד מוצרים שנראו בתצוגה היו כדי זכוכית יפהפיים, נעלי סקי של המעצב הצרפתי מרטין מרג'יאלה, ומכונית יגואר משגעת, שנראה כי היתה מושכת יותר תשומת לב ברחוב מאשר כאן. בניגוד לתצוגות הכח המרהיבות של החברות הגדולות, שעליהן כתבתי בפוסט הקודם שלי בבלוג שבוע העיצוב מילאנו 2014, שיתוף הפעולה הזה בין מעצבים צעירים וכישרוניים לבין גופים גדולים הוא שונה. את החסות מעניק מגזין עיצוב גדול, והמטרה הראשונית אינה להאדיר את החברה או "לחזק את ערכי המותג", אלא בראש ובראשונה לדחוף קדימה את המעצבים והעיצוב, ללמוד ולבחון טכניקות, ולחתור לתוצאות מפעימות. אם יש מותג אחד שמרוויח מזה, זה Wallpaper* עצמו, ואנחנו הרי בעד הפרינט.