מאת איתי כ"ץ
שבוע העיצוב מילאנו, או בשמו הרשמי Salone Del Mobile (סלון הרהיטים), נפתח רשמית רק היום, יום שלישי, אך למעשה הוא כבר התחיל אתמול - בשרשרת של פתיחות פרטיות, מסיבות סגורות וסיקור מוקדם לעיתונאים בכל חלקי העיר. הגענו בצהריים לעיר, שהתחנה המרכזית שלה נמצאת (עדיין) בשיפוצים:
באוניברסיטה נערכו דיונים ופאנלים עם מעצבים ואדריכלים ידועי-שם. הרחבות הפנימיות של האוניברסיטה, שנמצאים בה מבנים בני מאות שנים - כולל בית החולים העתיק של העיר - מאכלסות עכשיו רעיונות לפתרונות בני קיימא בתחומי האדריכלות והעיצוב. זה קורה, בין היתר, בהשפעת תערוכת אקספו 2015 שתתקיים בעיר בעוד שנה בדיוק. הנה, למשל, רעיון לקיר ירוק אנכי (רעיונות כאלה מציפים את המתחם):
עוד באוניברסיטה: תערוכה קטנה של מעצבים סינים עכשוויים. מכיוון שרובם המוחלט אינם ידועים לקהל שמגיע למילאנו, האוצרים דאגו להוסיף ליד חלק מהשמות את הכיתוב Well known in China - ליתר ביטחון:
ואז נכנסנו לאולם חצי ריק, שבו התקיים טקס חגיגי. בחזית האולם ישבו המעצבים ג'יי אוסגרבי (Barber-Osgerby, שעיצבו את הלפיד האולימפי של לונדון 2012), ג'וליו קפליני, הבעלים של "קפליני", Sofia Lagerkvist מקבוצת המעצבות השוודיות Front, וגם שי אלקלעי - חצי הצמד Raw Edges. הם באו להעניק פרס למעצבים צעירים, מטעם הארגון BeOpen ומגזין Interni, שקשור לעומק בשבוע העיצוב מילאנו.
שלושת המעצבים - אוסגרבי, אלקלעי ופרונט - התבקשו לעצב את הפרסים עצמם, ולעשות את זה בהשראה של:
המארגנים חשבו שכדאי לאתגר את המעצבים בפרס שייראה כמו ביצה. אלקלעי ויעל מר, שותפתו לסטודיו, הביאו את גביע הביצה מארוחת הבוקר. "פרונט" הביאו אבן אפרפרה, שנראית כמו מאובן. "זה נראה כמו ביצה של דינוזאור", הסבירה לאגרקוויסט, והנמשל הוא ש"ממנה ייצא הענק הבא". ברבר-אוסגרבי היו צריכים להסביר מה הקשר בין הגליל המוזהב שהם עיצבו לבין ביצה - וברגע שהיו צריכים להסביר, אבד העניין.
רשימת המועמדים לפרס - 24 אלף פאונד - כללה 10 שמות, השנה במסלול של עיצוב תעשייתי. הזוכים המאושרים הם הצמד האוסטרי mischertraxler, שכבר הציגו במילאנו לא פעם, בין השאר בפרויקט של Kvadrat לפני שנתיים.
חצי שעה אחר כך, בתצוגה של מותג העיצוב הבריטי Established & Sons, שוב נתקלנו באלקלעי-מר. כלומר לא בהם פיזית - תיכף נגיע אליהם בפעם השלישית הערב, קשה להתעלם מהם השנה - אלא בערימת המגירות הכאוטית שלהם Stack, שלאור ההצלחה שלה בשנים הקודמות זכתה לווריאציה חדשה:
למרבה האכזבה, חלק ניכר מהתצוגה של המותג הבריטי לא חידש: למעט אולם גופי תאורה - שהרשים יותר בזכות האדריכלות מאשר בזכות גופי התאורה (של זאהה חדיד, אגב, סתמי במיוחד) - יש כאן פריטים שכבר הוצגו בשנים קודמות. חלקם הורחבו (כמו השולחנות של ג'ו נקאמרה, שזכו לקולקציה שלמה), וחלקם חזרו על עצמם. אותה זאהה חדיד מציגה משחקי תלת-ממד מעניינים, וברמה הטכנית מרתקים ממש, ב"שולחן המים" (Aqua Table) שלה.
למי שנמצא במילאנו - כדאי ומומלץ לבקר בכל זאת בתצוגה הזאת, בגלל המיקום שלה: מכון העיוורים של מילאנו. הכתובת: Istituto dei Ciechi, Via Vivaio 7. המקום אינו פתוח בימים רגילים, והוא חלל ישן עם תקרות גבוהות ועליהן ציורים מרהיבים. על קירות שונים בבניין יש דגמים אדריכליים של אייקונים במילאנו - שמודגשים בכתב ברייל. הנה למשל:
משם, בפעם השלישית כאמור, אלקלעי-מר נצפים בפתיחה של "אבן קיסר". הצמד הישראלי-לונדוני לקח משטחים של אבן קיסר והתחיל לשחק איתם. אחד מהם הפך לשולחן פינג פונג, אחרים נוסרו כדי לתחוב לתוכם מדפים וקערות, כדי לייעל את העבודה במטבח. בקוקטייל הפתיחה הובאה שפית מבטיחה ממילאנו, כדי להדגים איך הדבר הזה יכול לעבוד (למרות שהוא לא עומד להפוך למוצר, מסביר אלקלעי - זאת עבודת קונספט):
כל זה קורה בפלאצו קלריצ'י, Palazzo Clerici, באזור Brera. הקירות והתקרות נראים כך:
באותה שעה, חגג עולם העיצוב האמריקאי בווילה במרכז מילאנו. המסיבה השנתית של מגזין הלייף סטייל של "ניו יורק טיימס", T Magazine, נערכה ב-Villa Necchi - שהייתה שייכת למשפחה עשירה, ומאז העשור שעבר הועברה לידי עיריית מילאנו. מעצבים, עיתונאים ואחרים נכנסו למסיבה המבוקשת, שוטטו ברחבי הווילה וקיבלו הסברים על הבעל, אשתו ואחותה שהתגוררו כאן עד שהאחרונה נפטרה, וישבו סביב הבריכה.
וזה חדר הארונות בקומה העליונה, שהפריד בין האגף של הזוג (שרוהט בכחול) לבין האגף של האחות (בוורוד) - שניהם זהים וסימטריים. חדר הארונות הוא למעשה מסדרון ענק, בגודל של דירת 4 חדרים ממוצעת בישראל:
באותה שעה ממש התחילה מסיבת ההשקה של יריד הרהיטים עצמו, ה-Salone, בארמון המלכותי - Palazzo reale, שצמוד לקתדרלת הדואומו. גם היא, כמו תחנת הרכבת הראשית, בשיפוצים לא נגמרים:
הייחוד של האירוע היה בצניעותו, למרות בני המעמד הגבוה (והמבוגר) שבלטו בו. בניגוד לשאר האירועים, שחגגו עיצוב ואלכוהול, כאן העיקר היה אמנות: תערוכה מקיפה של צייר הרנסנס המילאנזיברנרדינו לואיני (1482-1532) ובניו, שממלאת את החללים הגדולים של הארמון.
מחר - עוד יום של עדכונים ממילאנו כאן, בערוץ העיצוב של Xnet