כשהסתכלתי בפעם הראשונה בתמונות של הדירה הזאת - מעונו של זוג צעיר בפרברי העיר ההודית מומבאי - מיד ראיתי בעיני רוחי את משפחת פלינסטון המצוירת והזכורה לטוב. הדירה הקטנה מעוצבת בסגנון האדריכלות האורגנית, שלה שורשים עתיקים ועתיד מבטיח. בלי קשר לאסוציאציה הפרטית שלי, סיפור העיצוב האורגני מורכב ומעניין. צמד האדריכלים שתיכננו לזוג הצעיר את הדירה, בעלי משרדThe White Room, מספרים שהם שואבים השראה מהטבע וממסורת של מתכננים מודרנים וחשובים, כמו אנטוני גאודי הספרדי (Antoni Gaudí) ופרנק לויד רייט האמריקאי (Frank Lloyd Wright), שהדגישו את הקשר בין הטבע והצורות שאפשר למצוא בו ובין הסביבה המעוצבת שלנו (עוד לינק למתעניינים - גרג לין, Greg Lynn, מחשובי האדריכלים בני זמננו, עוסק באלגוריתמים של צורות אורגניות מורכבות).

הדירה שבמומבאי נראית כיפית ומזמינה בזכות הקווים הטבעיים המתעגלים שלה. מה שיפה הוא שאת החומרים הטבעיים משלימה מיטב הטכנולוגיה העכשווית, כדי ליצור סביבה נוחה ושימושית.

דלת הכניסה מכינה אותנו למה שמצפה בתוך הדירה: עץ, קווים מעוגלים ולא סימטריים ועבודת פסיפס צבעונית. הדלת נפתחת לסלון, שכל פינותיו מעוגלות והקווים הישרים היחידים נמצאים על הרצפה:

גם התקרה, משקוף החלון והמנורה מעוגלים. בין פינת הישיבה הבנויה לדלפק שפתוח למטבח נמצאת הכניסה למטבח, שמודגשת בפסיפס ירקרק.

התקרה, הקירות והרצפה בהירים, ובגומחות שמעצימות את דימוי המערה הונחו פריטים בגוונים טבעיים. הרהיטים מעטים, מעשיים, והמשחק הא-סימטרי של הגומחות השונות מרתק ושימושי כאחד. בחלקן תאורה נסתרת ששוטפת את החלל באור רך, חלקן משמשות כמדפים וחלקן קשורות לריהוט הבנוי.

מעל הספה ניתן מקום של כבוד למקרן הסרטים והרמקולים, והכריות המודפסות על הספה מוסיפות צבע. מימין הכניסה למטבח.

כסאות בר מעץ, דלפק אבן ומטבח ירוק, שגם בו שילוב של צורות רכות וטבעיות עם אביזרים עכשוויים: ארונות תחתונים מעץ, מכשירי חשמל מנירוסטה וחלק עליון בנוי, מעוגל ומחופה בפסיפס.

ארונות עץ עליונים נראים כאילו נבנו בקומה השנייה של המערה:

המראה מהספה. את הכסאות הגבוהים עיצבו האדריכלים, ומשטח הבר הוא אבן גדולה בעיבוד מינימלי, שאפילו לא מנסה להסתיר את השברים והפגמים.

אחרי המטבח, מול דלת הכניסה, נמצאים שירותי האורחים, עם פסיפס דרמטי שחור של שברי קרמיקה:

הכל בנוי וכדי להוסיף יוקרה אביזרי הפירזול בגוון של נחושת.

בחדר השינה מיטה בנויה מעץ, שגם היא אינה סימטרית:

הרצפה כאן עשויה מעץ שמחמם את האווירה, והתקרה הקמורה נראית כחופה עם תאורה רכה.

משמאל למיטה יציאה למרפסת קטנה, שממוסגרת, כמו החלון מאחורי המיטה, בווילון רומנטי פרחוני.

חדר הארונות הצמוד הוא גם מסדרון שמוביל לחדר הרחצה:

על הרצפה צורות גיאומטריות כמו בסלון, וכל היתר עוצב בקווים רכים. המסגרת בלבן ועץ, את הצבע מוסיפים הבגדים שבארון הפתוח, ובחדר הרחצה התפרצות מרשימה של צבעים עזים:

שימו לב לצורת הכיור ולברז המיוחד, שמתאים את זרימת המים למבנה הכיור. במקלחת נוספה לפסיפס זכוכית צבעונית, שמשלימה את מראה הצב הפסיכדלי:

מראה גדולה מכפילה את הצבע ויוצרת תחושה של בלבול קל (לכן נראה שצריך להתרגל לחלל).

תוכנית הדירה - 65 מ"ר שחולקו באופן מאוד ברור לשני חלקים מקבילים, ציבורי ופרטי: דלת הכניסה שלמטה נפתחת לכיוון פינת הישיבה והמטבח. מימינה חלל פתוח שיכול לשמש אורחים ולהיסגר בווילון בשעת הצורך. מימין למטבח שירותי אורחים, ולידם מעבר קטן לחדר השינה, עם חדר ארונות צמוד, שגם מוביל לחדר הרחצה.

כאן תוכלו לראות את גרג לין מרצה על אלגוריתמים אורגניים באדריכלות.

ולסיום תזכורת קטנה לפלינטסטונז:

אל"ף בי"ת: אז מה למדנו מהבית הזה?

- אם כבר גרים במערה, אז עם מקרן סרטים איכותי.

- צריך הרבה אנשי מקצוע טובים בשביל עיצוב אורגני אחד.

- שווה לנסוע להודו גם בשביל האדריכלות.

ציון: 3.9 מתוך 5 במדד מצל"ח (מדד צביה ל-wow וחלושע'ס)

עיצוב:The White Room - Nitin Barchha & Disney Davis

צילום: Sameer Tawde

>> איך נראית אחוזת נופש של יהודייה אמריקאית בדרום הודו?

>> האדריכלות המרתקת באחמדאבאד

>> וקווי הדימיון בין צ'אנדיגר לאשדוד