תערוכת הקמעונאות הגדולה בעולם, EuroShop 2014, ננעלה בדיסלדורף בשבוע שעבר. התערוכה מתקיימת אחת לשלוש שנים ומקיפה כל דבר שנוגע לקמעונאות - החל מהחלק הסקסי של עיצוב חנויות קונספט, דרך תאורה אדריכלית וחדשנות טכנולוגית, ועד לתחום האפרורי של מקררים תעשייתיים, פתרונות מידוף וניהול מלאי. עם יותר מ-109 אלף מברים שהגיעו מ-110 מדינות, אפשר היה לחוש את הדופק של התעשייה ולקבל תחושה לגבי ההווה וכמובן העתיד של התחום. אז מה היה לנו שם?

התערוכה מחולקת לארבעה עולמות - קונספט, מכירות, טכנולוגיה, ועיצוב תערוכות ואירועים. החלוקה הזו, אם להתנסח בעדינות, מעט מלאכותית, כי הגבולות הללו לא באמת רלוונטיים. ובאמת, מצאנו זה לצד זה ביתן-קונספט של סטודיו לעיצוב, וביתן המציג מכונות לפריסת נקניקים. צילום: EuroShop press

באנו מ-110 מדינות. צילום: יובל סמואלוב

הביתן של חברת העיצוב הגרמנית D'art. מועמד מוביל לתואר הביתן המקסים של התערוכה. שילוב של לואו-טק בדמות כפיסי עץ וחותמות, עם סיפור שנמסר באמצעות מציאות וירטואלית על גבי טאבלטים, הותיר את המבקרים חסרי נשימה. צילום: יובל סמואלוב

הנושא החם ביותר היה החיבור בין offline ל-online. איך מחברים בין החנות המסורתית ברחוב או בקניון לבין ערוץ המכירות הצומח ביותר בעשור האחרון - האינטרנט? כל הקמעונאים רוצים למצוא דרך להיכנס לטלפון החכם, לטאבלט, למחשב הנייד, ל-google glass וכו' של הלקוחות שלהם, וזו ללא ספק זירת הפעילות העתידית של כולנו. אבל מה שנעשה יותר ברור עם הזמן הוא שאי-אפשר לעשות זאת על חשבון ההשקעה בנקודות המכירה הפיזיות: בפרספקטיבה עולמית (ובאופן מפתיע), ההשקעה בהן אפילו גדלה מעט בשנה האחרונה.

החנויות הפיזיות לא מראות סימני היעלמות, ואפילו מתחזקות, אך הן משנות את פניהן. יחד עם השיפור בזמינות של הקניות באינטרנט, החנויות הפיזיות נדרשות לספק ערך מוסף משמעותי כדי לשכנע את הלקוח להיכנס. נושאים כמו עיצוב חווייתי של החנות, ייעוץ מקצועי אמיתי (ולא סתם מכירה אגרסיבית) מצד אנשי המכירות, חוויית מדידה (בגדים, נעליים) איכותית יותר והזדמנות ללקוח לקיים אינטראקציה משמעותית עם המוצרים, הופכים למהותיים. חנות שהיא רק קטלוג-מוצרים המסודרים על המדף הופכת לבלתי רלוונטית, משום שהחוויה המקבילה באינטרנט היא נוחה, זמינה וזולה יותר. בשנה האחרונה הזדמן לי לשמוע מכמה חברים ומכרים הצהרות בסגנון "אני קונה הכל באינטרנט": אוכל, מוצרים לבית, בגדים, מוצרי חשמל ועוד - את כולם נוח להזמין באינטרנט, וזה גם זול יותר בדרך כלל. האתגר שניצב בפני החנויות הפיזיות לא פשוט בכלל, וברגעים אלה ממש מנסים עשרות אלפי אנשים מסביב לעולם לפצח את האגוז הזה.

עשרות ביתנים הציגו שילוב של מסכים אינטראקטיביים בחנות. אחת הדרכים להתמודד עם קניות באינטרנט היא לאפשר שילוב של ה-online בחנות הפיזית, ולהעשיר את החוויה עם ממשקים דיגיטליים שיודעים לתקשר עם הטלפון או הטאבלט של הלקוחות. צילום: euroshop press

תחום התאורה קיבל במה רחבה בתערוכה, עם עשרות יצרנים שהציגו פתרונות תחת שתי כותרות עיקריות. הראשונה היא תאורה חסכונית בטכנולוגיית LED, שהופכת לנגישה יותר מבחינת איכות ומחיר; השנייה היא איך מגבירים מכירות באמצעות תאורה נכונה מבחינת עוצמה וגוון. נכון, אלה לא חדשות לוהטות אלא עובדה ידועה זה זמן, אך הנוכחות הרחבה שלהן בתערוכה - כמו גם אמצעי ההמחשה הברורים - מבטיחים שהתחום יעבור מטמופרפוזה טכנולוגית אדירה בשנים הקרובות. תאורת ה-LED טסה קדימה במהירות מפחידה, ועושה רושם שבטווח של עשור אנו עומדים להיפרד מטכנולוגיות התאורה הישנות והבזבזניות (בשבועות הקרובים אפרסם פוסט נפרד בנושא הזה).

"תאורה היא החברה הטובה ביותר של החנות". צילום: euroshop press

המחשת האפקט של גווני אור שונים על סוגי מזון שונים. השקעה שהערך שלה מתברר לבעלי חנויות

שימוש ב-LED מאפשר הארה באמצעות אלמנטים קטנים מאוד שכמעט ואינם מפיצים חום. התאורה מוטמעת בתוך מתקני התצוגה והנגרות, באופן שלא התאפשר עד כה. צילום: Euroshop press

האקלים הכלכלי העולמי ממשיך להיות לא פשוט, ושולח קמעונאים רבים לחיפוש הזדמנויות חדשות באופק שאינו האופק הטבעי של העסק. הדבר בלט בתערוכה באופן שבו הקהלים השונים התערבבו אלה באלה, והחלוקה לקטגוריות מקצועיות התמוססה פעם אחר פעם. למעט החלקים המוקדשים לציוד מקצועי נטו - מקררים, עגלות סופר, קופות רושמות וכיוצא באלה - ניכר ערבוב ועניין משותף של כולם בטכנולוגיות חדשות, בעיצוב מקורי ובמתקני תצוגה למיניהם (דוגמה מקומית לזליגה כזו בין תחומים מקבילים, ראינו בשנה האחרונה עם הכניסה של חברת האופנה "קסטרו" לענף בגדי הילדים. בדומה, אנו עדים בשנים האחרונות להתרחבות הפורטפוליו של קבוצת "פוקס" שנכנסה בין היתר לתחום הנעליים עם "מרשה בלרינה" ובקרוב גם עם המותג הקוריאני Charls&Keith, ולתחום האיפור עם Meybelline האמריקאית).

מגמה משלימה היא פתיחת חנויות על ידי יצרנים ויבואנים, שבניסיון לשפר את מיקומם על גבי שרשרת הערך שולחים את ידם גם לקמעונאות. זו מגמה שאני נתקל בה הרבה בעבודה השוטפת בסטודיו, כשיותר ויותר יבואנים באים ומבקשים לפתח בעבורם קונספט קמעונאי לחנות שבה יימכרו המוצרים שלהם, שעד לאחרונה נמכרו בסיטונאות בלבד. מהו ההסבר לתופעה הזו? מצד אחד, הסביבה התחרותית יותר אגרסיבית ומאתגרת; מצד שני, העולם קטן ולנגיש יותר, מה שמוריד את חסמי הכניסה ליבואנים ומאפשר לכל בעל חנות או רשת לייבא בעצמו. רבים מבין אלה שקנו עד לאחרונה בסיטונאות מתחילים לייבא את הסחורה ישירות, ובכך הופכים את היבואן לחוליה מיותרת ומכריחים אותו למצוא את מקומו מחדש. מי שיוצא נשכר הוא הצרכן, שנהנה מהצמצום בפערי התיווך.

בתחום עיצוב התערוכות והקד"מ מככבות טכנולוגיות הבנייה הקלה, בדגש על פתרונות ירוקים ומהירים: בינוי מקרטון, מבדים, ממסגרות אלומיניום ואפילו מנייר. האפשרות לייצר בטכנולוגיות חיתוך ממוחשבות הופכת כל גחמה לאפשרית ולנגישה. צילום: euroshop press

החנות היא במה, וכולנו משתתפים בהצגה בלתי נגמרת. בתחום האופנה הדברים תמיד מוחצנים יותר. אחד החלקים הפופולריים בתערוכה הוקדש לבובות תצוגה. החוויה של שיטוט ביניהן הייתה, לטעמי לפחות, ביזארית ביותר. צילום: euroshop press

ויותר מקרוב. צילום: euroshop press