לפני מאה שנים בדיוק, ב-1914, שינה הנרי פורד את חיינו, כשהפך את המכונית למוצר תעשייתי. קשה לתפוש את ממדי ההשפעה שהייתה למכונית על חיינו מאז ועד היום. אם נסתכל קדימה - מה נראה? ממכוניות שנטענות באמצעות פאנלים סולאריים לתצוגות תכלית ראוותניות של עוצמה ומהירות, מכוניות שטסות וכאלו שמתקפלות, מכוניות שמתקשרות זו עם זו ומכוניות שאנחנו נתקשר באמצעותן - כנראה שזהו רק קצה הקרחון של מה שעתיד לבוא במאה השנים הבאות. הנה הקדימון:

צ'יטי צ'יטי בנג בנג

מכונית מעופפת היא כבר לא פנטזיה: הכירו את מכונית הקונספט של חברת טרפוגיה, שיש לה ארבעה מושבים וכנפיים מתקפלות. החברה השלימה אבטיפוס שעובד: הוא ממריא, אך עדיין נדרש לו מסלול המראה. היעד הוא מכונית שתדע להמריא אנכית, מכל מקום. מתי? היא תהיה מוכנה למכירה תוך 8-12 שנים, מקווים בחברה.

בטיסה ישירה מהבית- מכונית שהופכת למטוס. TERRAFUGIA©

ממריאים עם טרפוגיה ללא צורך במסלול המראה. TERRAFUGIA©

א

תאווה לעיניים

הלמבורגיני "Veneno", שנחשפה לראשונה ב-2013, היא אחת מתוך סדרה מוגבלת של שלוש מכוניות. היא עשויה כולה מסיבי קרבון, יש לה 750 כוחות סוס, מהירות מרבית של 350 קמ"ש והיא עולה כ-3.9 מיליון דולר. אבל כל זה לא חשוב כמו איך שהיא נראית - עטורת סנפירים, פתחי אוורור ומשטחים זוויתיים ללא סוף - מופע כמעט פורנוגרפי וגרוטסקי אך מופלא של עיצוב מכונית.

מופע גרוסטקי אך מופלא של עיצוב. LAMBORGHINI©

אדום זה הירוק החדש

הטרנד הירוק שכבש את העולם בסערה הגיע גם לחברת פרארי, בדגם "Laferrari" - שמוגדרת "Super car", רק חשמלית-היברידית. עם 499 מכוניות שמתוכננות לייצור, הסדרה המוגבלת משלבת ביצועים של פורמולה 1 עם ערכים של התחשבות בסביבה.

אדום זה הירוק החדש. הדגם החשמלי החדש של פרארי. FERRARI©

מרהיבה עם אחריות סביבתית. images courtesy ferarri

העתיד כבר כאן

עד לא מזמן השילוב בין מכונית מרוץ למכונית חשמלית הופיע רק בסרטי מדע בדיוני, אך ב.מ.וו הציגו בשנת 2013 את מודל הייצור של ה-i8, עוד מכונית שמוגדרת "supercar", ומונעת באמצעות אנרגיה חשמלית טהורה. ה-i8 מתפארת בביצועים של מכונית מרוץ מצד אחד, ומצד שני בצריכת דלק ושחרור פחמן בכמות שלה הייתם מצפים ממכונית עירונית קטנה.

ביצועים של "super car" - ה-i8 של ב.מ.וו. BMW©

חלק מהאסטרטגיה הירוקה החדשה של ב.מ.וו. BMW©

גם פורמולה 1 חושבים אקולוגי

כחלק מהתמורות העולמיות בתחום האנרגיה, בשנים האחרונות ה-FIA (ה-federation internationale de l’automobile) עושה מאמצים לקדם אג'נדה ירוקה גם בתחום מרוצי המכוניות, בדגש על הפחתת טביעת הפחמן שבתוך התעשייה. מאז הצגת פורמולה E, הגרסה החשמלית לפורמולה 1, חוששים מעריצי הסדרה שהיא תאבד את החספוס שלה אם תחסר את חוויית הקול העוצמתית. הדרך עוד ארוכה, אך הדגם החדש של רנו הצרפתית מפחית את החששות: אין ספק שאנחנו בכיוון הנכון.

בדרך למרוץ מכוניות חשמלי. FIAFormulaE©

Formula-E Renault racing car

א

אקולוגי עם שאר רוח

וולבו מוכיחה שמערכת הטעינה של רכב חשמלי לא חייבת להיראות כמו חיקוי של תחנת תדלוק סטנדרטית: העיצוב של המבנה הפתוח והסולארי "Pure Tension", שמיועד לוולבו V60 החדשה, הוא מעורר השראה. synthesis design + architecture מלוס אנג'לס עיצבו מבנה מתפרק של ממברנה (קרום דק) מתוחה, שעשויה מבדים המכוסים תאים סולאריים ומטעינה את הרכב ההיברידי.

עיצוב עם שאר רוח - מבנה סולארי מתקפל להטענת הוולבו V60 החדשה. Synthesis Design + Architecture©

מרגישים את החשמל באוויר

החשמל באוויר, תרתי משמע. טעינה באינדוקציה (כלומר באמצעות משטח הטענה המעביר אנרגיה באופן אלחוטי) אולי כבר נראית הגיונית בתחום הסלולארי, אך מי חשב שהדבר ייתכן בעולם כלי הרכב החשמליים? דמיינו עולם ללא כבלים, שבו אתם מחנים את מכוניתכם בחניה והוא "מתדלק", בשקט בשקט. דמיינו כביש מרוצף במשטחי הטענה, שטוען את כלי הרכב תוך כדי נסיעה. מתברר שגם זה לא רחוק מהמציאות: הדור הבא והרביעי של הטויוטה פריוס מעוצב בימים אלו ומתוכנן לשפר את הביצועים והאיכויות האקולוגיים באמצעות יעילות אנרגטית, הקלה במשקל ובמחיר. בין היתר מפתחת טויוטה מערכת הטענה אלחוטית ואינדוקטיבית, שמייצרת תהודה בין סליל שנמצא על הקרקע לסליל שנמצא במכונית ומעביר את הכוח לסוללה. פשוט לחנות ולהטעין. טויוטה היא לא יצרנית הרכב היחידה ששוקדת על פיתוח של הטענה אינדוקטיבית. אינפיניטי רוצים את זה, ניסאן כבר הציגו מודלים בדגם Leaf, ובוולבו בוחנים מטענים שמושתלים בתוך הכביש.

משטח הטענה של אינפיניטי INFINITI©

מחוברים לגריד

בקיץ האחרון הביעה הוועדה הלאומית לבטיחות בתחבורה בארצות הברית שאיפה שכל המכוניות, המשאיות והאוטובוסים יצוידו במערכות תקשורת V2V, שמאפשרות למכוניות "לדבר" בינן לבין עצמן ובינן לסביבה. מחקרים מראים כי שילוב של מערכות כאלה ישפיע על עד 82% מתאונות הדרכים (ועל הדרך יפחית גם את פליטת הפחמן של כלי הרכב).

ב-2011 הציגה ב.מ.וו את המערכת הטכנולוגית "connected drive" של החברה. המכונית "vision connected drive" משלבת בתוכה את המערכת במטרה להשיג שלוש מטרות - בטיחות, בידור/ידע ונוחות. עשר שנים הושקעו בפיתוח המערכת, ששואפת לאחד את הניווט של הנהג, כלי הרכב והסביבה החיצונית.

vision connected drive של ב.מ.וו - מתקשרת עם הסביבה. BMW©

vision connected drive

א

תנועת האור

לאחר סרטון טיזר, חשף ב-2013 המעצב הבריטי רוס לאבגרוב את מכונית הקונספט "TWIN'Z", שעיצב עבור חברת הרכב הצרפתית רנו. הרכב מכוסה בנורות LED, ששוטפות את גג המכונית - מתקרת הזכוכית עד קצה השמשות - בדוגמאות צבעוניות מרהיבות. את הסרטון תוכלו לראות כאן.

מופע סוריאליסטי של אור ותנועה - רוס לאבגרוב מעצב עבור רנו. RENAULT©

און ליין גם בדרכים

מיני ארט ביט נותנת לכם לשדר את עצמכם בלייב-סטרים בלונדון: החברה חשפה מיצב אמנות אינטראקטיבי, שמשלב עיצוב דיגיטלי, מוזיקה ורשתות חברתיות בפיתוח של המכונית העירונית הקטנה. כחלק מהקמפיין "לא נורמלי" של המיני קופר ב-2013, המכונית מציעה למשתמש חווית עיצוב אישית: הוא יכול לשדר עליה סרטונים אישיים בזמן שהיא נוסעת ברחבי לונדון. על גבי ה-MINI countryman הייחודי הזה משובצות 48,000 נורות LED ברזולוציה גבוהה, המכסות את כלי הרכב והופכות אותו למסך.

לייב סטרים תוך כדי נסיעה - ה-MINI .Art beat MINI©

א

בלי ידיים

בעתיד הלא כל כך רחוק כנראה שתוכלו לשחק בסמארטפון ללא חשש, גם בזמן נהיגה. הקונספט של מכונית ללא נהג אינו חדש, אך הוא קרוב למציאות מתמיד. בתחילת 2013 הציגהאאודי הגרמנית את מכונית הקונספט "The Swarm", שמתחברת לסמארטפון, שואבת מתוכו נתוני מיקום ותנועה, "יודעת" לנהוג את עצמה בפקקים ואפילו לחנות. היא מעוטרת בתאורת OLED חדשנית, שמשנה את צורתה באופן דינמי.

בלי ידיים - אאודי שנוהגת בכוחות עצמה בפקקים ובחניה. AUDI©

א

להתגלגל לתוך החניה

חוקרים במכון המתקדם למדעים וטכנולוגיה של קוריאה הציגו באוגוסט 2013 אבטיפוס למכונית חשמלית, שמתקפלת למחצית מגודלה המקורי. הארמדילו-טי כשמו כן הוא: מתקפל למעין כדור בזמן החניה. הוא פותח בידי צוות החוקרים כדי לאפשר לנהגים לחנות בסביבה עירונית צפופה. מאורך של 2.8 מטרים הוא מתקצר ל-1.65 מטרים - שליש מאורכה של חניה רגילה בקוריאה.

מתגלגלת לתוך עצמה - הארמדילו-טי. KAIST©

א

בין מכונית לטוסטוס

מזמן הבינו בעולם המערבי שבתוך הערים הצפופות, רוויות הפקקים ומעוטות החניה, צריך למצוא פתרונות תחבורה יעילים יותר מאשר מכונית בת ארבעה גלגלים. הI-road של טויוטה, שהוצגה ב-2013, היא מכונית חשמלית על שלושה גלגלים ומקום ישיבה לשניים. הרכב מציע את הזריזות, יכולת התמרון והקומפקטיות של רכב דו-גלגלי, יחד עם היציבות ותחושת ההגנה שנותנת מכונית.

מתמרנת בקלות בעיר הצפופה - TOYOTA .Toyota I-Road©

א

להדפיס ולנסוע

במחשבה נוספת על כלי רכב אורבני ובעל השפעה מצומצמת על הסביבה עוצבה ה-Urbee - מכונית יעילה בדלק, שהודפסה במדפסת תלת ממד ותהיה מוכנה לעלות על הכביש בעוד שנתיים, על פי היצרן האמריקאי RedEye On-Demand. ה-Urbee 2 מודפס מ-40 חלקים תרמו-פלסטיים, לעומת מאות חלקים שיש במכונית רגילה. כשתהיה מוכנה לנסיעה על הכביש, מתכננים המעצבים לנהוג ב-Urbee 2 מסן פרנסיסקו לניו יורק עם 45 ליטרים של ביו-דלק בלבד.

חושבים על הסביבה- KORECOLOGIC .Urbee 2©

t

מלכת הכוכבים

סטלה (כוכב) – זהו שמה של מכונית שעוצבה בידי סטודנטים מאוניברסיטת איינדהובן לטכנולוגיה בהולנד. היא הוצגה בטענה שזוהי המכונית המשפחתית הראשונה שמונעת באמצעות אנרגיה סולארית. המכונית יכולה להושיב ארבעה נוסעים ולנסוע עד 600 קילומטרים, רק באמצעות אנרגיה מפאנלים סולאריים שנמצאים על הגג.

הרכב המשפחתי הסולארי הראשון - שעיצבו סטודנטים באיינדהובן שבהולנד. Bart van Overbeeke©

הגג של סטלה מכוסה כולו בפאנלים סולאריים. Bart van Overbeeke©

Photography Bart van Overbeeke

יורדת מהגריד

חברת הרכב פורד הציגה עם תחילת השנה החדשה את ה"C-MAX solar energi concept", רכב סולארי היברידי שאינו תלוי ברשת החשמלית: במקום להטעין את הבטריה מתוך שקע חשמלי, מכונית הקונספט מנצלת את אנרגיית השמש באמצעות רכיב מיוחד שמרכז את קרני השמש, בדומה לזכוכית מגדלת, ומכוון את הקרניים המרוכזות אל הפאנלים הסולאריים שעל גג המכונית. כפי שראינו כאן, הרעיון של כלי רכב שנטען מאנרגיה סולארית נחקר במקומות רבים, אך זו הפעם הראשונה שחברה מסחרית בסדר גודל של פורד מציגה קונספט כזה.

יורדת מהגריד - פורד מציגה קונספט למכונית שנטענת מפאנלים סולאריים. FORD©

בעולם וירטואלי

לסיום - עתידנות לשמה: צוות העיצוב של אאודי פיתח מכונית וירטואלית לחלוטין עבור העיבוד הקולנועי לרב-המכר "המשחק של אנדר", שמתרחש בעולם עתידני. המכונית, שנקראת "Fleet shuttle Quattro", היא הפעם הראשונה שהחברה ייצרה דגם אאודי וירטואלי, שייסע רק על מסך הקולנוע.

אאודי מעצבים עבור הסרט "המשחק של אנדר". AUDI©