אם נתבקש לצייר בדמיוננו גוף תאורה, כורסת טלוויזיה, מנורת שולחן או שידת מגירות, סביר להניח שרובנו נחשוב על אותן דוגמאות. אין זו יד המקרה: מרבית המוצרים שנמכרים כיום בחנויות הריהוט הם גלגול עכשווי, משועתק, של אובייקטים שעוצבו לפני עשרות שנים. מנקודת המוצא הזו החליטו האדריכלים הצעירים רענן שטרן ושובל שקרל לעצב ולאצור את המיצב "create your world" (צור את עולמך), שמוצג בימים אלה ברחבת מוזיאון העיצוב חולון, במסגרת שבוע העיצוב בעיר. מדובר ב-18 אובייקטים נודעים שעוצבו ב-150 השנים האחרונות, שכל אחד מהם מייצג מוצר תעשייתי קנוני (את הרשימה הסופית הם צימצמו מתוך עשרות מוצרים שנבחנו).

סקיצות המיצב (באדיבות אדריכל רענן שטרן ואדריכל שובל שקרל)
סקיצות המיצב (באדיבות אדריכל רענן שטרן ואדריכל שובל שקרל)

לאחר שנבחרו 18 המוצרים, שורטטו משטחים המדמים אותם. המשטחים נחתכו וחופו בפורמייקה בצבעי היסוד – כחול, אדום וצהוב - בתוספת הגוון המשלים ירוק. האובייקטים הורכבו בשטח והוצבו על במות לבנות ונמוכות על גלגלים שפוזרו בתוך מסגרת ריבועית גדולה, בהשראת משחקי לוח של הזזת דיסקיות. "הדגש המרכזי הוא משחקיות ושיתוף הקהל", מסביר שקרל, "לכן בחרנו בצבעוניות ובפורמט". אחת המטרות היא לימודית במובהק: "האובייקטים ייראו מוכרים, כי הם נמצאים אצל הקהל בבית, אולי רק בגרסה מעט שונה מאז שנוצרו. ואז הם יגלו שהמנורה שניצבת על שולחנם עוצבה בכלל ב-1909", אומר שטרן. השניים מקווים שהקהל לא יהסס לממש, לבחון ולקרוא את ההסברים הפזורים סביב.

הילדים אוהבים

אתמול (ד'), ביום הראשון של המיצב, נמשכו אליו בעיקר ילדים. הם הפכו את הרהיטים למגרש משחקים, טיפסו, הזיזו וקפצו. מי שניגש לברר מה משמעותם של האובייקטים היו בעיקר המבוגרים. ההישג הגדול של המיצב יהיה אולי בעתיד, לאחר שיפורק ויפוזר במקומות אחרים בעיר, ואז יוכלו התושבים ללמוד על המעצבים הגדולים ויצירותיהם.

אילו אובייקטים יש כאן? למשל, "כיסא בית הגבעה" שעיצב האדריכל הסקוטי רני צ'ארלס מקינטוש ב-1903, כחלק מפרויקט "בית הגבעה" בהלנסבורג, סקוטלנד; "כיסא ברצלונה", שעיצב האדריכל הגרמני מיס ואן דר רוהה ב-1929 בעבור הביתן הגרמני בתערוכה הבינלאומית בברצלונה באותה שנה; "קופסת האור הקטנה", שאת דפנותיה עיצב האדריכל פרנק לויד רייט ב-1908 בהשראת דימויים מעולם הטבע והערבות האמריקאיות – זכתה ל"בלו-אפ" (ניפוח לממדים גדולים) ובמיצב היא מגיעה לגובה של כ-70 ס"מ; וגם עיצוב עכשווי, כמו "מנורת הרובה" של פיליפ סטארק, שעוצבה ב-2005 לחברת התאורה Flos, לא נעדר מהמיצב. "היה לנו חשוב להותיר את הדימוי והאיקוניות של המוצרים, כך שגם אם הצופים לא יידעו מהו שמו של המעצב, הם יידעו לזהות את הכורסה", מסבירים שטרן ושקרל.

אחד האלמנטים הלא שגרתיים הן קופסאות הקרטון המתקפלות, שהפכו לחלק בלתי נפרד מתרבות הצריכה העכשווית. המעטפת – שנותרה כפי שהיא ולא הפכה לעץ סנדוויץ' קשיח, כשאר האובייקטים במיצב – היא מוצר בפני עצמו, תוצאה של תאונה שאירעה לדפס הסקוטי רוברט גייר במדפסת בברוקלין בשנות ה-70 של המאה ה-19. מעניין גם לראות את השינוי שחל בתכנון ובעיצוב המוצר בדורות האחרונים: אם בעבר מעצבי הרהיטים היו אדריכלים, שתיכננו בתים על חלונותיהם, דלתותיהם, רהיטיהם וכו', הרי שהיום כל חלק בבית מופקד בידי מעצב אחר, והדיירים בוחרים את הפריטים מתוך סופר-מרקט אינסופי של מוצרים.

אירועי "שבוע העיצוב" יימשכו עד שבת ופתוחים לקהל בחינם. בנוסף למיצב הססגוני, מציג מוזיאון העיצוב חולון תערוכת מחווה ללאה גוטליב, ותערוכה תחת הכותרת "תעשייה מאמצת עיצוב": 21 עבודות של מעצבים צעירים, שמיועדות להגיע, בסופו של דבר, לייצור תעשייתי. הפרויקט הוא יוזמה של איגוד תעשיות הריהוט בישראל, בשיתוף המעצב אלון רזגור ומוזיאון העיצוב. 21 הפריטים נבחרו מתוך מאות הצעות שהוגשו. בערוץ העיצוב של XNET נלווה את הפרויקט בהמשך דרכו.

>> איפה, איך מתי? לפרטים נוספים על שבוע העיצוב בחולון