מאות תמונות הביא השף יובל בן נריה לצוות התכנון והעיצוב של המסעדה האסייתית החדשה שלו "טאיזו" (Taizu), שנפתחה השבוע להרצה במגדל לוינשטיין בתל אביב. מדובר במאות תמונות שאותן צילם ברחובות סין, קמבודיה, תאילנד, וייטנאם והודו, במסע שארך חודשים ושאליו יצא לאחר שעזב את מסעדת "הרברט סמואל" בעיר. פירות המסע הקולינרי שלו מורגשים לא רק על הצלחות, אלא גם בעיצוב של המסעדה – 440 מטרים רבועים שבהם הושקעו לדבריו שמונה מיליון שקלים, סכום גבוה מאוד בעולם המסעדנות המקומי.

על המלאכה ניצח האדריכל פיצו קדם (צוות תכנון: הילה סלע, אירנה גולדברג), בשיתוף פעולה עם המעצבות סיגל ברנוביץ וגלי אמית (סטודיו ברנוביץ-אמית). עיצוב החלל מבוסס על פילוסופיית חמשת האלמנטים (אדמה, מתכת, אש, עץ ומים) האסיאתית. בחירת החומרים – בטון, עץ וברזל – נגזרה מהתפישה העיצובית הזו, והטקסטורות שחוזרות על עצמן הן וריאציה על עלי הבננה, שבהם נעטף אוכל-הרחוב במזרח הרחוק.

מצד שני, המודרניזם של תל אביב לא נעלם מן המקום. הוא מתבטא ברצפת הטרצו השחורה, בפרופילי הברזל המסיביים ובדרמה שיוצרת התאורה, בתכנונה של אורלי עברון אלקבס. במקביל הוחלט למקם את הכניסה למסעדה בצד האחורי של המגדל - דרך הכיכר הנעימה והקטנה בקצה רחוב טיומקין הקטן, שבפאתי לב העיר - ולא בכניסה הראשית על דרך מנחם בגין הסואנת. עניין של יצירת אווירה נינוחה יותר, מן הסתם.

את פני הבאים מקדמת עמדת המארחת – קוביית ברזל פיסולית שחורה - ומשם מחולקת המסעדה לשלושה חללים: הלאונג' בכניסה, שבו מוקם שולחן גבוה וארוך עם רגלי ברזל מסיביות ועליהן משטח מלוחות אבן צפחה שחורה. מעל השולחן מרחפים גופי תאורה של חברת ויביה הספרדית, עם קווים ישרים ודקים שמדמים צמחייה טרופית. לאורך הקיר נבנה מקרר בירה ויין, שחזיתו עשויה דלתות מונעות עיבוי בעיצוב איטלקי. דלתות הנירוסטה שובצו בזכוכית צבעונית, שמרמזת על צבעי התבלין שמשמשים את מטבח המסעדה. אזור זה פחות רשמי, ומוצע בו תפריט שונה.

 החלוקה לחללים (צילום: עמית גרון)
החלוקה לחללים (צילום: עמית גרון)

סבכות עשויות עץ במבוק מפרידות בין הלאונג' לבין החלל המקביל, שבו מוקמו שולחנות נמוכים ובר שצופה עליהם. על קירות החלל נמרח בטון, עם חריצים שמזכירים כאמור את מרקם עלי הבננות. "המרקם והדפוסים האורגניים של עלה הבננה היו המפתח להתפתחותם של דפוסי קיר הבטון לאורך הציר המרכזי של המרחב. ביקשנו לעורר תחושה של אסיה, בלי להיות מסורתיים או מילוליים", מסבירה ברנוביץ. את החלל המרכזי מעטרים גופי תאורה עשויים פסי נחושת ("פוסקאריני").

 החדר הפרטי (צילום: עמית גרון)
החדר הפרטי (צילום: עמית גרון)

בחלל השלישי יש מטבח שפתוח אל "חדר השף" – חדר אירוח פרטי. קירותיו חופו בקוביות עץ, במבוק ועור, שיוצרים טקסטורה עשירה. המטבח מופרד ממנו בקיר זכוכית, ודלתות ברזל מפרידות בין חדר השף לחלל המרכזי ומאפשרות מצבים שונים של פתיחה וסגירה.

 מראה תעשייתי בשירותים (צילום: עמית גרון)
מראה תעשייתי בשירותים (צילום: עמית גרון)

גם השירותים טופלו בקפידה: קירותיהם חופו בלוחות בטון שעליהם חריטות ממוחשבות, חלקם עם גימור בטון וחלקם (לאורך הכיורים) בגימור דמוי חלודה. ברז אדום בעיצובו של מרסל ואנדרס (ל"בופי"), במראה תעשייתי שלקוח מעולם כיבוי האש, מפתיע את הנכנסים.

  • טאיזו, מגדל לוינשטיין, דרך בגין 23, תל אביב. טלפון: 03-5225005

>> ''אביגדור'', אולם אירועים אורבני שתיכנן פיצו קדם בשיתוף דן טרוים

>> ולמה גלי אמית וסיגל ברנוביץ מעדיפות עיצוב פנים על אדריכלות?

צבעים ומרקמים בטאיזו (צילום: עמית גרון)
צבעים ומרקמים בטאיזו (צילום: עמית גרון)