לפני שבוע השתתפתי בפאנל במסגרת שבוע העיצוב בירושלים, סביב התערוכה "עיצוב גרוע" שאצרו אנשי הפאנזין "אף" וסטודיו "גרוטסקה". עלתה שם הסכמה משותפת שהעולם מתחלק לשניים: מעצבים גרפיים (שרואים כל דבר בפלנטה הזו דרך מאות פילטרים של פדנטיות, אסתטיקה והמון אכפתיות אמוציונלית סביב מה שקורה סביבם) - ושאר העולם (שאת רובו עיצוב גרפי לא מעניין. כלומר, זה נחמד, לא מזיק, פשוט לא מהותי). הערב (ה') מושק בתל אביב פונט עברי חדש, שאולי ישנה לאותם מעצבים (ובשאיפה גם לכל השאר) את החיים. תכירו את "אלף":

התלבטתי עד כמה לרדת לדקויות והגדרות מקצועיות כאן, כדי שגם אמא שלי, שקוראת מדי פעם את מה שאני כותב, תבין את גודל המהפך. אז בואו נתחיל מההתחלה. בקיץ 2011 חברו להם שלושה: מושון זר אביב, מעצב גרפי ומרצה ב"שנקר" שמגדיר את עצמו "אקטיביסט מדיה"; מיכל סהר, מהמעצבות הטיפוגרפיות העסוקות והמוכשרות שפועלות בארץ בעשור האחרון; והמעצב, הטיפוגרף והמאייר דני מירב ("הטייס"), השותף של סהר בבוטיק הפונטים העבריים "הגילדה". השלישייה החלה לעבוד על אחד הפרויקטים הטיפוגרפיים המסקרנים שנעשו כאן.

"המטרה היתה לעשות שינוי תרבותי במדינה הזאת", אמרה לי מיכל, על כוס קפה לפני כמה שבועות. "רצינו להציע סטנדרט חדש בעיצוב האות העברית למסך. עד היום, פונטים כמו אריאל או טהומה, שכולנו מכירים, עוצבו על-ידי מעצבים לא-ישראלים בחברות תוכנה כמו מיקרוסופט, וככה גם נראו התוצאות - שלא מכבדות את תרבות האות והשפה".

המחשב של מיכל עם הפונט החדש, עדיין בשלב העבודה / צילום: גראפיק באסטר

מיכל מראה לי איך העולם יכול להיראות טוב יותר, או לפחות העברית במחשב / צילום: גראפיק באסטר

"אנו גאים להשיק את בלוג הפיתוח לפרויקט עיצוב ותיעוד פונט עברי חדש המיועד לקריאת טקסט על גבי מסך ומשוחרר תחת רשיון חופשי לרווחת קוראי וכותבי עברית" - כך פתחו השלושה את הבלוג שלהם,"אות פתיחה", שליווה את הפרויקט עד יום ההשקה. "כיום", הם הסבירו, "רק הפונט 'אריאל' מספק רמת קריאות גבוהה בעברית לטקסט רץ וזמין על רוב מערכות ההפעלה (...) בכוונתנו להרחיב את אופציות השימוש בפונטי-מסך פי 2 ולעשות זאת תוך שמירה על שלושה עקרונות מרכזיים: 1. רמת קריאות גבוהה בגדלים קטנים על גבי מסכים דיגיטליים (מחשב, ניידים, הקרנה, e-reader וכדו'), 2. רשיון פתוח וחופשי לשימוש ו3. נאמנות לאות העברית".

החבורה העליזה / מימין לשמאל: מיכל, מושון ודני "הטייס" (צילום: מתוך הבלוג שהקימו לטובת הפרויקט)

אחת הבדיקות והניסיונות המאוחרים יותר, שהוצגו בבלוג / יולי 2012

בדיקה שפורסמה ביוני 2012 / גדלים ורציפות קריאה בפסקה

"בשלב מסויים הבנו שחייבים לפתור את הדו-לשוניות של הפרויקט. הבנו שלצאת עם עברית בלבד תהיה טעות איומה", מספרת סהר, "ושאנחנו רוצים להתחרות ובאמת להחליף את 'אריאל', שעוצב והותאם לכל השפות על ידי 'מונוטייפ' בארצות הברית, מתוך הבנה שצריך לייצר פונט אוניברסלי. למעשה, היינו רוצים שמעצבים בעולם ירימו את הכפפה ויעשו גרסאות מקומיות. לכן, בחרנו שהפונט יהיה פתוח לעולם כמתנה".

פרסום ראשון של גליפים לועזיים לפונט / יולי 2012

"היום, אפשר למצוא הרבה פונטים בעברית שעברו התאמות למסך, אבל לא נעשו להם גרסאות בלועזית, ובכל פעם שמופיעה מלה בלועזית משדכים לה משהו דומה שנראה רע", טוענת סהר. "זה הייחוד של 'אלף' - הוא מולטי-סקריפט". ואם כל זה עדיין נשמע כמו ג'יבריש, הנה כמה דוגמאות שערכתי כדי שתוכלו להבחין בהבדל: הפונט הקיים לעומת הפונט החדש שפתוח בחינם לכולם. למעלה: עמוד הבית של Xnet כיום; למטה: עמוד הבית של Xnet עם הפונט החדש -

אתר "ויקיפדיה" בגרסה המוכרת

ואותו אתר עם הפונט החדש

Ynet המוכר

יחי ההבדל הקטן

סהר ושותפיה סיפרו לנו כבר מזמן על ההשקה הצפויה, אך היא התעכבה, בין השאר בגלל בעיית התאמה למחשבי PC, שמחזיקים ברוב נתח השוק הישראלי. עם כל הכבוד לתצוגה הטובה במחשבים של "אפל", שהתצוגה שלהם שונה לחלוטין, היה ברור שהפרויקט לא יצלח. כאן נכנס לתמונה ניר ייני, בוגר טרי של המחלקה לתקשורת חזותית בבצלאל, מי שעשה את ה"הינטים" (הנחיית הפונט איך להיראות בכל גודל) ואת התאמת האותיות לכל צורות התצוגה, תוך עבודה מפרכת על כל אות ואות, כדי שהיא תתיישב במדויק בפיקסלים בכל מסך.

ההזמנה לאירוע ההשקה

עמוד מתוך הפרזנטציה שתוצג באירוע ההשקה

עמוד מתוך הפרזנטציה שתוצג באירוע ההשקה

עמוד מתוך הפרזנטציה שתוצג באירוע ההשקה

במסיבת ההשקה הערב (ה') תוכלו לשמוע עוד על תהליך הפיתוח של הפונט. היא מתקיימת בסטודיו מיכל אנד סאנס, רחוב מזא''ה 22א, תל אביב, בשעה שמונה בערב (הזמנת האירוע בפייסבוק). באירוע יוצגו עבודות של כמה מעצבים נבחרים, כולן על טהרת הפונט החדש. טייק א לוק:

אימג'ים מתוך סרטון הווידאו של המעצבים נטע כהן וליאור בן חורין

מתוך עבודת הווידאו של יותם הדר ותרזה בן פורת

חשוב לציין שהפרויקט זכה לתמיכתאיגוד האינטרנט הישראלי במסגרת מענקי התמיכה לפרויקטי קוד פתוח ב-2011. בין אם השלושה יצליחו להשיג שינוי תרבותי של ממש, מעבר לפתרונות הטכנולוגיים, הפונט החדש צריך לצלוח את טעמם של מעצבי האתרים ובעלי המותגים. המהפכה כבר החלה מול הגמוניית הפונט "אריאל", שהוא חסר ייחוד, משעמם וסתמי, אבל בעיקר כזה שמקנה לכל האתרים הישראליים מראה אחיד ושטחי. ימים יגידו. שיהיה בהצלחה.