החודש נחנך במוזיאון הילדים בחולון מרכז חוויתי חדש בשם "בגובה העיניים", שמיועד לילדים בני ארבע עד עשר. "זהו למעשה המפגש הראשון של ילדים קטנים עם עולם האמנות והמוזיאון", אומרת סמדר גופן, שיחד עם שותפתה לסטודיו "נקודת מפנה", ורד עוזר, הופקדה על עיצוב המרכז. "מפגש כזה צריך להיות מרתק ולא מאיים או מלחיץ. האתגר הגדול שלנו היה לעצב מקום שהילדים ירגישו בו נוח ושיותיר בהם זיכרון ראשוני חיובי". לקהל הצעיר מוצע סיור בן שעה וחצי, שכולו טעימות אינטראקטיביות ומפגש עם אמנות פלסטית, תיאטרון, מחול ומוסיקה.

סינרים תלויים על פלטות צבעים (צילום: איתי סיקולסקי)
סינרים תלויים על פלטות צבעים (צילום: איתי סיקולסקי)

המעצבות בחרו לעצב את הרהיטים והפריטים השימושיים בחלל בדמותן של אסוציאציות מעולם האמנות: בגלריה המרכזית, בה מוצגת כרגע התערוכה "תזזים", למשל, נשענים ספסלי הישיבה על פחי צבע. בחדר היצירה נתלו סינרי העבודה על ווים בצורת פלטת צבעים: "בפעם הבאה שהילד ייפגש עם פלטה, הוא ישייך אותה באופן מיידי לעולם האמנות", אומרת גופן. על קיר אחר נתלו מסגרות ריקות של תמונות שנצבעו בצבע הקיר ויוצרות אלמנט תבליטי. דגמי ענק של מספריים, מברשות או שפופרת צבע פוזרו בחלל ומסייעים בהכנסת המבקרים לאווירה של אטלייה.

חדר האמנות הדיגיטלית (צילום: איתי סיקולסקי)
חדר האמנות הדיגיטלית (צילום: איתי סיקולסקי)

בסטודיו לאמנות דיגיטלית, בו יוצרים הילדים סרטי אנימציה קצרים, הוצבו מסכי המחשב על כני ציור מעץ. "זו בחירה שמבהירה למבקר שהמחשב הוא כמו בד קנבס או דף נייר, ומגדירה את האמנות הדיגיטלית כחלק מעולם האמנות", מסבירה גופן. שרפרפי הישיבה מול הכנים עוצבו כאותיות במקלדת וצורת גוף התאורה שנתלה על הקיר היא הסימן האוניברסלי @.

בעיצוב של גופן ועוזר לכל פרט יש תכלית ותפקיד. מתוך נקודת מחשבה זו עוצבה התקרה בכל חלל באופן שונה: תקרת הכניסה עוצבה בריבועי שחור ולבן. בסטודיו למחול היא חופתה, כהמשך לקירות, במראה שעליה מוקרנים סרטונים שונים. בסטודיו לאמנות דיגיטלית שולבו כני ציור צבעוניים גם במרכז התקרה ובחדר היצירה הורכבה תקרה מוארת שעשויה מציורים שציירו ילדים, ומספקת השראה למי שמרים עיניים מעלה.

הסטודיו למחול (צילום: איתי סיקולסקי)
הסטודיו למחול (צילום: איתי סיקולסקי)

גופן ועוזר התייחסו גם למסדרונות המקשרים בין החללים, שרוככו באמצעות גופי תאורה עשויים שפופרות צבע ומשחקי תפאורה שמזכירים קיפולי נייר. סקלת הצבעים שנבחרה נמנעת מתוך החלטה עקרונית מהצבעוניות החזקה האופיינית למקומות ייעודיים לילדים, כמו ג'ימבורי. במרכז בולטים צבעים חמים כמו צהוב מנגו, חמרה, טורקיז וירוק-ליים.

ילדים הם לקוחות קשים יותר?

"מאתגרים. הם מעניינים אותנו דווקא בגלל שהם לא 'שבעים', ומאפשרים לנו להשפיע".

התערוכה הנוכחית, ''תזזים'' (צילום: איתי סיקולסקי)
התערוכה הנוכחית, ''תזזים'' (צילום: איתי סיקולסקי)

>> לפרטים נוספים באתר המוזיאון לחצו כאן.