בני זוג בשנות ה-60 לחייהם רכשו בית בתל מונד לפני שלוש שנים, ועד מהרה הבינו שיצטרכו לעצב חלק ממנו מחדש. נתוני הבית מצוינים והשטח המקיף אותו יפה וכפרי: הוא משתרע על פני שלושה מפלסים, שטח כל קומה 130 מ"ר (ובסך הכל כ-400 מ''ר), בחצרו בריכה, הוא מוקף עצי פרי וצופה לפרדסים.

הבית מוקף עצי פרי (צילום: אלה צייחר תכנון ועיצוב פנים)
הבית מוקף עצי פרי (צילום: אלה צייחר תכנון ועיצוב פנים)

הבעיות התגלו בפנים המבנה. אם בתחילה התמקדו תלונותיה של בעלת הבית באפלולית השוררת בחדר השינה, הרי שבהתייעצות עם מעצבת הפנים אלה צייחר, התברר שהתאורה אינה הבעיה היחידה: חלק מהבית סבל מתכנון לקוי וממחסור באזורי אחסון. עיצוב הפנים היה כבד ועתיר טפטים לא מחמיאים, ולא התאים לטעמם ולצרכיהם של הדיירים. צייחר התבקשה לתכנן מחדש את חדר השינה, את קומת הכניסה ואת המרתף.

התכנון המקורי והשמרני הפריד בין הסלון למטבח. החלל המרכזי, שהיה עגול, יצר פתחים בעייתיים. "הדלתות נראו כדלתות בר, כשרוחבה של כל כנף 40 סנטימטרים", מספרת צייחר. החללים סביב ה"הול" לא איפשרו להציב ארונות בצורה נוחה, ובחדר השינה היה קולב אחד בלבד להנחת הבגדים. הרצפה עוטרה ב"שטחי אבן", עגולים אף הם, ואחת ההחלטות הראשונות הייתה להפוך את החלל המרכזי בבית – אותו "הול" - למרובע, ולארגן סביבו מחדש את החדרים.

ההול המרובע החדש רוצף ב"שטיח אבן" מלבני, והוא מוביל לחדר השינה ולמטבח. בחדר השינה המקורי, כאמור, לא היה ארון בגדים. העמוד הצדדי והחלון לא איפשרו להציב ארון בעומק של יותר מ-40 ס"מ (מסומן בכתום בתוכנית ה"לפני" ו"אחרי" בסוף הכתבה), ולכן עלה הרעיון לתכנן מוטות תלייה בכיוון ההפוך. הנגר לזר בלבוקובסקי הופקד על מלאכת הנגרות, והחל בעבודה. שולחן האיפור נבחר לאחר עיון בתמונות של ריהוט איטלקי וצרפתי, ויובא מצרפת. המראה והכיסא בחדר הובאו מ"לאופרד".

התאורה בחדר השינה מגיעה מ"יאיר דורם". בעלת הבית העדיפה את מכונת הכביסה והמייבש קרוב לחדר השינה, ולכן הם ממוקמים בכניסה לחדר, לצד האמבטיה. מכשירי החשמל מוסתרים מאחורי ארון בן שלושה כנפיים (המסומן בירוק בתוכנית "אחרי").

חדר השינה. מחושך לאור (צילום: אילן נחום)
חדר השינה. מחושך לאור (צילום: אילן נחום)

בבואה לעבוד על הסלון, ביקשה צייחר להתחשב במידותיו. תקרות הבית הן בגובה 3.20 מטרים, ועל אף שהריצוף בבית נותר ללא שינוי, הפאנלים הנמוכים הוחלפו בפאנלים בגובה מדרגה (כ-16 ס"מ). "הרגשתי שחלל כזה זקוק להדגשה חגיגית מכיוון הקרקע", מסבירה צייחר את הבחירה. הפרופורציות בסלון נותרו בעינן.

הריהוט בסלון הובא מפיטרו הכט, הווילונות (כמו גם הטפטים) מ"רנבי", והשטיח מ"כרמל שטיחים". בעל הבית התעניין בספה חומה, אך לבסוף נבחרה כורסה תכולה - כי צייחר הרגישה שהחלל זקוק לקונטרסט בגוונים. ברצונה לאסוף את הנוכחים לארוחת הערב, מקישה בעלת הבית ב"גונג", מזכרת שהביאו מאחד מטיוליהם בעולם.

ריהוט, וילונות ושטיח חדשים בסלון (צילום: אילן נחום)
ריהוט, וילונות ושטיח חדשים בסלון (צילום: אילן נחום)

השירותים המקוריים היו דחוסים, ואופן העמדת האלמנטים בחלל לא איפשר ניידות נוחה.

חדר השירותים הדחוס, לפני השיפוץ (צילום: אלה צייחר תכנון ועיצוב פנים)
חדר השירותים הדחוס, לפני השיפוץ (צילום: אלה צייחר תכנון ועיצוב פנים)

לאחר דיון עם בעלי הבית הוחלט כי את האמבטיה תחליף אגנית (המותקנת ברצפת המקלחון כדי לנקז את המים) מחופה קורות עץ, ומצדדיה תוכננו שתי נישות.

מרחב וניידות נוחה. השירותים כעת (צילום: אילן נחום)
מרחב וניידות נוחה. השירותים כעת (צילום: אילן נחום)

ספסל עשוי קוריאן משמש לישיבה. הרצפה חופתה באריחי קרמיקה איטלקית מ"רוחמה שרון". הקירות חופו באריחים מנוקדים מ"מודי" בשטח 40 על 80 ס"מ, כשכל התכנון בחלל הקטן סובב סביב "מודול" (יחידת מידה קבועה) זה. הארון ומיכל ההדחה מוסתרים בתוך נישה בקיר, כשעל הראשון "מולבשת" מראה והם משתלבים לכדי קו אחד ונראים כחלק מהקיר (מסומן בסגול בתוכנית "אחרי"). הכיור, עשוי קוריאן וחזיתו מעץ טיק, מגיע מ-"IL Bagno" ומשתלב בתוך ה"מודול".

הארון ומיכל ההדחה הם חלק מהקיר (צילום: אילן נחום)
הארון ומיכל ההדחה הם חלק מהקיר (צילום: אילן נחום)

המטבח המקורי היה חשוך מדי, ותכנונו מחדש מתייחס לתאורה השקועה, הממוקמת בקרניז שמעל הכיור התעשייתי העשוי נירוסטה. הכניסה למטבח מודגשת על ידי שני גופי תאורה מ"יאיר דורם". האי במרכזו והכיסאות סביבו היו מלכתחילה בחלל. צייחר הוסיפה ארונות עליונים וקומודה מ"פרובאנס ריהוט" (יחידת מגירות) שחלקה העליון הוא משטח עץ אלון. שולחן האוכל נקנה ב"קרן רהיטים".

הכניסה למטבח. שטיח אבן על הרצפה (צילום: אילן נחום)
הכניסה למטבח. שטיח אבן על הרצפה (צילום: אילן נחום)

מעקה המדרגות המקורי סבל מעודף עיטורים והפריע לתנועה בחלל (המעקה היה רציף והקיף את כלל מהלכי המדרגות), ועל כן הוחלף במעקה המחובר מהצד ומורכב ממוטות אנכיים.

המעקה החדש מאפשר תנועה חופשית (צילום: אילן נחום)
המעקה החדש מאפשר תנועה חופשית (צילום: אילן נחום)

ברדתה למרתף, גילתה צייחר כי הוא משמש כמחסן. הירידה מגרם המדרגות למפלס הובילה ל"שום מקום", כדבריה, ועל כן תוכננה מבואה והותקנה דלת דו-כנפית מינימלית מ"איה דורס" (מסומן בצהוב בתוכנית "אחרי"). בפינת הישיבה תוכנן ארון אחסון ובמרכזו טלוויזיה (מסומן בכחול בתוכנית "אחרי"). במרכז פינת הישיבה, ספה ושולחן קפה נמוך מעץ שהובאו מאיי.די.דיזיין.

התכנון הקודם הותיר בחלל עמודים רבים, שביניהם בוזבז מרחב נטול שימוש (מסומן באדום בתוכנית "לפני"). בין העמודים תיכננה צייחר אזור עבודה המורכב ממדפים ומשולחן ישיבה (מסומן באדום בתוכנית "אחרי"). בחדר הרחצה מונחת שידה שהורדה למרתף מהקומה העליונה. החיפויים החדשים נקנו ב"מודי".

השידה שהורדה לחדר השירותים במרתף (צילום: אילן נחום)
השידה שהורדה לחדר השירותים במרתף (צילום: אילן נחום)

הסביבה החיצונית לא נשכחה, כפי שתעיד הגדר המקיפה את הבית. הדלתות הקודמות הורכבו ממתכת שנצבעה בגוונים אנמיים, והן הוחלפו בקורות איפאה המשתלבות בקונסטרוקציית פלדה כהה. הושקעה תשומת לב גם בשיפור איכות החיים של הכלב המשפחתי, ובתכנון הפתחים הוא זכה לחריץ הצצה בתחתית שער הכניסה.

ליצירת קשר עם המעצבת אלה צייחר כאן

לאתר של הצלם אילן נחום

ועוד 3 בתים כפריים:

>> הצצה לבית חדש במושב כפר יהושע בעמק יזרעאל

>> יוצא אל המרחבים: בית במצפה בגליל

>> סוגרים מעגל: בית של מושבניקים מעל הכינרת