תושבי תל אביב קמו הבוקר אל הפתעה משיבת רוח במרכז העיר: בשיאו של הקיץ, בטבורה של כיכר רבין העצומה ונעדרת הצל, הוצב מאוורר ענק – שישה מטרים גובהו ושלושה מטרים וחצי מוטת כנפיו. אי אפשר להתעלם ממנו. מאחורי המיצב עומדת טל טנא צ'צ'קס, מעצבת ואמנית רדי-מייד. "המסר שלי ברור", היא מסבירה. "כיכר רבין היא הכיכר המרכזית של הצעקה בישראל. ראינו בה עצב ושמחה, והיא זועקת לשינוי ולרוח חדשה. המאוורר, שבא מזיכרון ילדות ומנוסטלגיה לזמנים שכמהים לחזור אליהם, יביא רוח של שינוי".

טנא צ'צ'קס עיצבה את המאוורר לפי הדגם הקלאסי מתוצרת "סטאר" - אייקון ישראלי ששלט במרפסות המקומיות בשנות ה-60, ה-70 וה-80. זיכרון הילדות של טנא צ'צ'קס משותף לכל מי שגדל כאן בשנים שלפני כניסת המזגנים לבתים, ונלחם בחום בעזרת המאווררים של סטאר ושל גל-און, שכוונו אל פיילה מלאה במים והזרימו אוויר קר. כמו המקור, גם המאוורר הענק נצבע בטורקיז, ולצידו הונחו כבל, תקע ומפצל unplugged.

היום הוא יופעל באמצעות חיבור לחשמל, אולם החל ממחר ייצר לעצמו את האנרגיה הדרושה לו בעזרת מערכת סולארית (ואז גם יוסרו החבלים ושלטי האזהרה שמקיפים אותו היום). בתוך המאוורר הוטמנו מצבר פנימי ומנוע של אחד וחצי כוח סוס, והוא יעבוד למשך שתי דקות בכל חצי שעה עגולה, בקצב של שבעה סיבובים לדקה. "לא בחרתי בו במקרה. הכל מדויק ומובחן למקום ולזמן, כולל התנועה שלו, שהיא מעודנת ולא אלימה ומתנפלת", אומרת טנא צ'צ'קס, שפנתה עם הרעיון לעיריית תל אביב במארס האחרון.

  (צילום: טל טנא צ'צ'קס, באזז ארט)

לאחר שקיבלה אור ירוק עבדו עליו שישה אנשי מקצוע, שמתמחים בברזל, פחחות, צבע והנדסה. לצורך פיסולו נחתכו גושי קלקר גדולים לשבלונות שצופו במעטפת פיברגלס (סיבי זכוכית וחומר פולימרי). על המעטפת נמשכה שכבת קרקיט (שכבת פחחים) שלוטשה. בשלב הבא נשתלה קונסטרוקציית ברזל בגוף המאוורר והונחו בה מצבר וטיימר, אחר כך הורכבו החלקים - הציר הראשי, ציר הצידוד שמאפשר למאוורר להסתובב, המערכת הסולארית, כנפיים מפיברגלס, שתי רשתות ברזל, חישוקי ברזל כמו במאוורר המקורי ורשת עדינה בתחתיתו, להגנה מפני חדירת ידיים וחפצים. בבסיס הפסל הונחו לוחות בטון כדי לייצבו. את הצבע, גוונים של טורקיז וירוק, מצאה טנא צ'צ'קס בחברת דופונט, לפי צבעי המקור.

בעבודתה משתמשת טנא צ'צ'קס באובייקטים קיימים, תעשייתיים ומקומיים, שבהם היא עושה מניפולציה. אחד הרעיונות שלה, למשל, היה להשיט ברווזי גומי ענקיים וצהובים, עד שגילתה שהמעצב ההולנדי פלורנטיין הופמן הקדים אותה. "אני לא באה מאמנות אלא מעיצוב. אני רב תחומית סדרתית וכל כמה שנים עושה משהו אחר. עבדתי כעורכת גרפית, היו לי התנסויות שבהן עיצבתי וייצרתי סדרות של רהיטים מודפסים וטקסטיל מודפס. כשגיליתי שמישהו כבר עשה את הברווז הצהוב הבנתי מה הכיוון שלי: הבאזז ארט, בו יוצרים אובייקטים שמשלבים ערכים של מקום עם אימפקט ויזואלי".

>> לאתר של טל טנא צ'צ'קס.

לכתבה המלאה לחצו על הקישור למטה (באדיבות פלורנטיין הופמן)
לכתבה המלאה לחצו על הקישור למטה (באדיבות פלורנטיין הופמן)

>> פלורנטיין הופמן זורק צעצועים ענקיים במרחב הציבורי