בטקס האוסקר, שמסיים את מירוץ הקולנוע היוקרתי ביותר בעולם, מודדים את הסרטים לפי איכות הבימוי, המשחק, התסריט, העריכה, הצילום ושאר פרמטרים חשובים - אלא שאף אחד לא מחלק פסלון לכרזות שמלוות את הסרטים. פעמים רבות, הפוסטרים מייצרים את הגירוי הראשוני והסקרנות שגורמים לקהל הרחב להיחשף לראשונה לסרט, ואז ללכת לקולנוע כדי לצפות בו. אין פלא שבמרוצת השנים הפכו לא מעט מהכרזות לאייקוניות. וכך, החלטתי לפתוח בזאת את טקס האוסקר לפוסטרים של הסרטים המועמדים לפרס (כולל הסרט הזר). לאחר שנתקלתי ביצירתיות ירודה משהו, בחרתי לכלול לתחרות גם את כרזות ה"בקרוב". לט'ס סטארט דה שואו:

קטגוריית הצילום
והמועמדים הם:

השבוע שלי עם מרלין - כרזת הטיזר / עיצוב: PLANETFAB

נערה עם קעקוע דרקון - כרזת הטיזר

moneyball - כרזת הטיזר / עיצוב: BLT & Associates

רועש להחריד וקרוב להפליא - כרזת הטיזר / עיצוב: BLT associated

עץ החיים - כרזת הטיזר / עיצוב: Mark Carrol

והאוסקר הולך ל: The Tree of Life
והבאסטר אומר: הצילום האיכותי, הנקי והפשוט-לכאורה הופך לדימוי שאי-אפשר להישאר אדישים אליו. התקריב וזווית הצילום הלא שגרתיים מתפקדים כיחידה שלמה שלא מפריעה לטקסט ולא מתחרה בו. אני יכול להסתכל עליו שעות. שאר המועמדים, על אף איכויות הצילום שלהם, לא הצליחו למתוח מספיק את גבולות המדיום, ו"רועש להחריד וקרוב להפליא" דומה מדי לפוסטר של "שכחו אותי בבית".

קטגוריית העיצוב הטיפוגרפי
והמועמדים הם:

הארטיסט

ג'יין אייר - כרזת הטיזר / עיצוב: BLT & Associates

BEGINNERS - כרזת הטיזר - עיצוב: MOJO

W.E

אשת הברזל - כרזת הטיזר. עיצוב: PLANETFAB

והאוסקר הולך ל: אשת הברזל


והבאסטר אומר: כרזה גאונית ואמיצה. חיבור בין טיפוגרפיה ועיצוב שמשחזרים תקופה, עם מניפולציה מבריקה שמעבירה מסר מדויק, מעלה חיוך ובעיקר לוכדת את העין ומייצרת הרבה סקרנות. שאר המועמדים השנה לא היו ממש מוצלחים: הייתי צריך לנבור עם פינצטה כדי למצוא סיבה להכניס אותם. גם "הארטיסט" היה יכול להיות הרבה יותר יצירתי וארטיסטי.

קטגוריית האיור
והמועמדים הם:

הוגו - כרזת הטיזר

A Cat in Paris

אשת הברזל - כרזת הטיזר / עיצוב: PLANETFAB

חצות בפריז / איור: katrinaregino

chico & rita

והאוסקר הולך ל: chico & rita

והבאסטר אומר: איור שובה לב, שהופך את הפוסטר לעבודת אמנות. שאפו ליוצרים שנתנו במה כזו למאייר סרט האנימציה, ולא הסתירו את האיור בקרדיטים מעצבנים. הבחירה, אגב, הייתה לא קלה. ראויים לציון "אשת הברזל" ששוב מוכיחה יצירתיות ותעוזה, והפוסטר המופלא של "חצות בפריז" שמתעתע בין ציור לצילום. ומלה אחרונה למנהלי "דרימוורקס" ו"דיסני", על הפוסטרים של "החתול במגפיים", "טין טין" ו"קונג פו פנדה": דווקא אתם, שאמורים לככב בקטגוריה הזו, ממשיכים מסורת של שעמום ובנאליות כל שנה.

קטגוריית האפקטים המיוחדים
והמועמדים הם:

הארי פוטר ונסיך האופל חלק שני - כרזת הטיזר

הוגו - כרזת הטיזר

חצות בפריז / עיצוב: Cardinal Communication USA

אשת הברזל - כרזת הטיזר / עיצוב: PLANETFAB

Anonymous - כרזת הטיזר / עיצוב: Ignition Print

והאוסקר הולך ל: Anonymous
והבאסטר אומר: עיבוד מבריק ומדויק שמצליח, באמצעות כתם דיו, להפוך את הדמות המטופחת והאלגנטית לאפלה ומסתורית. גם בקטגוריה הזו, "אשת הברזל" (רוויית הטיזרים) נתנה פייט לא קטן, אבל העוצמה של Anonymous הופכת אותו לאחד הפוסטרים החזקים בתחרות הכללית, וכזה אחד שיכול להפוך בקלות לאייקון (או לפוסטר בדירות סטודנטים בשנה הבאה).

קטגוריית סדרת הפוסטרים
והמועמדים הם:

רועש להחריד וקרוב להפליא / עיצוב: BLT associated

bridesmaids - סדרת הטיזרים / The Cimarron Group

hugo

warrior - סדרת הטיזר

והאוסקר הולך ל: Warrior
מ ב ר י ק. הקונספט, הצילום החזק, העיצוב הטיפוגרפי המאופק והמינימליסטי - כל אלה מייצרים כרזות שמשלימות זו את זו לכדי דמות שלישית וחדשה. העיצוב המעולה הופך כל פוסטר ליחידה בפני עצמה. מדובר באתגר רציני - לעצב סדרת פוסטרים שתצליח לשמור על עקביות עיצובית, ובו בזמן לייצר שוני מעניין בין כל יחידה ליחידה - ולא הייתה כאן תחרות של ממש: לפחות חמש סדרות סרטים נפלו כבר בשלב הסינון הראשוני ("החפרפרת" ו"העזרה", לתשומת לבכם).

קטגוריית הסרט הזר
והמועמדים הם:

Poland - In Darkness / עיצוב: Cardinal Communication USA

Canada - Monsieur Lazhar / עיצוב: Greenlight Creative
Canada - Monsieur Lazhar / עיצוב: Greenlight Creative

Belgium - Bullhead

Iran - A separation / עיצוב: Cardinal Communications USA
Iran - A separation / עיצוב: Cardinal Communications USA

ישראל - הערת שוליים

והאוסקר הולך ל: הערת שוליים

והבאסטר אומר: כיפאק היי! עבודת עיבוד מדויקת, שילוב של טיפוגרפיה עברית על סימניה המיוחדים (של הערות שוליים), הטיפול בכל הדף יחד עם קומפוזיציה לא שגרתית, מייצרים פוסטר ייחודי. הערה אחת (ולא הערת שוליים): ניתן היה להפחית בחצי את כמות הטקסט (כלומר הקרדיטים) - נא לדפדף במעלה הפוסט כדי לראות דוגמה. הבחירה בפוסטר הישראלי היתה מתבקשת לאור הזרים האחרים, שפשוט לא מעניינים עיצובית. לקראת יציאת הסרט בחו"ל עוצב פוסטר לועזי, שאף מצליח להתעלות על העברי. נשאלת השאלה איך ולמה, כשאנחנו חושבים בלועזית, הדברים נראים טוב יותר (התשובה כתובה שני משפטים למעלה - לא לדחוף טקסטים). טייק א לוק:

Israel - Footnote

Israel - Footnote / עיצוב: Cardinal Communications USA
Israel - Footnote / עיצוב: Cardinal Communications USA

הגענו לגמר: קטגוריית הפוסטר הטוב ביותר
והמועמדים הם:

The Ides of March

אשת הברזל - כרזת הטיזר / עיצוב: AV Squad Print / Blood & Chocolate

albert nobbs - כרזת הטיזר

אשת הברזל - כרזת הטיזר

The Tree Of Life / עיצוב: Mark Carrol

והאוסקר הולך ל: The Tree Of life
והבאסטר אומר: הכרזה פשוטה לכאורה - אין אפקטים מיוחדים או עיבודי מחשב שעבדו שעות נוספות - אך דווקא הפוסטר הלא מתאמץ מביא מורכבות ועניין רב, הן ברמת הקונספט והן ברמת העיצוב. זו יצירה עיצובית ואסתטית שמצליחה להיות זכירה ומאוד לא קונבנציונלית ביחס לסרט הוליוודי. העיצוב נותן כבוד ואת "הבמה המרכזית" לסרט ויוצריו, כשהמעצב נשאר מאחורי הקלעים ואיננו מנסה להאפיל עליהם. קארול, באמצעות הגריד שיצר, בנה קומפוזיציה שמספרת לנו המון "סיפורים" קטנים, והפאזל שנוצר מייצר אימפקט וסקרנות ללכת להרכיב את החידה. הטקסטים האלגנטיים משרתים את העיצוב ומשתלבים באופן הרמוני בפסיפס הקיים. באמצעות המינונים המדויקים בין התמונות, הטקסטים והעריכה הקומפוזיציונית, עין הצופה רצה ממקום למקום, כך שלכידת הקשב ורמת העניין הרבה יותר גבוהות מהממוצע. בתחום די מקובע, מצליח המעצב למתוח את גבולות המדיום באופן נעים ואלגנטי, וזה ההישג הכי גדול של היצירה הזו.

מחיאות כפיים. נתראה בשנה הבאה.