"שבוע העיצוב", שנפתח היום (4 בדצמבר) בירושלים, גדול ועשיר מקודמו שבשנה שעברה: היוזמה המבורכת תופסת תאוצה והמארגנים מקווים לאירוע שיילך ויתעצם משנה לשנה ויבסס את מעמדה של הבירה בסצינת העיצוב העולמית. אירועי העיצוב שיתקיימו ברחבי העיר כוללים כנס עיצוב בינלאומי, תערוכות במכללת הדסה ובגלריה של בצלאל, כיתות אמן, אירוע עיצוב בקולנוע, סדנאות ב"בית המעצבים" ועוד.

האירוע הראשון הוא פתיחה חגיגית של שתי תערוכות עיצוב שיוצגו במתחם ההיסטורי של בית החולים הנסן - "בית המצורעים" - בטלביה. האחת היא תערוכת "מחברים, כסאות צ'יף, למינציה ואלתורים" של המחלקה לעיצוב תעשייתי מכליל במכללת הדסה, שאוצר קני סגל. השנייה היא "זמן 02 | קדחת עשייה", שאצר טל גור, מעצב ומרצה בכיר בבצלאל. התערוכה "זמן 02", שמאופיינת במבט אלטרנטיבי וניסיוני, פתחה גם בשנה שעברה את שבוע העיצוב בעיר ובחנה את יחסם של מעצבים צעירים לירושלים.

''into the wild'', של גל בן ערב  (צילום: עמוס בר זאב)
''into the wild'', של גל בן ערב (צילום: עמוס בר זאב)

החלל המיוחד והטעון של קומת המרתף בבית החולים הנסן - מבנה יפהפה בלב העיר, שנבנה ב-1887 והופך לאחרונה למרכז תרבות עירוני – הוא רקע מרתק המזמין את המעצבים " להצית, להלהיב, להדליק ולהאיר את מרתפיו של בית המצורעים", כפי שכותב גור.

"זמן 02" החלה ביוזמתו של דוד קלר, תושב העיר, שסיים את לימודיו במחלקה לעיצוב תעשייתי בבצלאל ב-2009 ורתם לעניין את טל גור. לפני כמה חודשים פתח קלר, יחד עם המעצבים עמרי בר-זאב ואיתי עמיר, את Prima - משרד המתמחה בעיצוב מוצר לחברות סטרט-אפ. "את התערוכה אנו עושים בעיקר בשביל הנפש וכדי להישאר קצת גם בעשייה התרבותית", אומר קלר, "אני מקווה שהפעם השנייה תהפוך את התערוכה למסורת שתלך ותתפתח עם הזמן, כמו בערים אחרות בעולם". להבדיל מרוב התערוכות המתקיימות בארץ, תערוכה זו זכתה במימון ציבורי: המעצבים קיבלו סכום כסף מהרשות לפיתוח ירושלים, שסייע להם במימון הוצאות הפרויקט ואיפשר להם להציג עבודות חדשות.

>> ואיך יצר קלר עיסה של קודש וחול? תהליך העבודה, שלב אחר שלב

הזמן הקצר שעמד לרשות המארגנים הפך לקו המנחה. 12 מעצבים הוזמנו ליצור עבודות בפרק זמן קצר (מסוף אוגוסט) - בוגרים בתי הספר לעיצוב שאך סיימו את לימודיהם, מעצבים פעילים מזה כמה שנים ומעצבים ותיקים יותר.

"הפנייה ממרכז העיצוב הירושלמי הגיעה השנה בהתראה קצרה למדי", אומר האוצר טל גור, "ולכן הגעתי למסקנה שהדרך הכי טובה היא לפנות למעצבים שהם במצב של קדחת עשייה" (וכך זכתה התערוכה בשמה). לדברי גור, "המעצבים הורשו להציג עבודה קיימת, בתנאי שיש לה המשך בעבודה נוספת. רובם נצלו את ההזדמנות ויצרו משהו חדש".

>> מה היה עושה טל גור אלמלא היה מעצב?

שירה קרת, למשל, מציגה אובייקטים שהם מעין הכלאה בין בובות למנורות, בעבודה שנקראת "לול רפאים", בהשראת החלל רדוף הרוחות של בית המצורעים. גופי התאורה מורכבים משלד ברזל וטיווק (חומר פולימרי במראה של נייר). ברגע שהמנורה דולקת האהיל מתנפח ומקבל את צורתו, הודות למאוורר המותקן בתוכו, בדומה לכדור פורח.

נעם טבנקין חוקרת עיצוב שמתחיל ברהיטים ישנים ושבורים מאז פרויקט הגמר שלה בבצלאל. לעבודה החדשה שהיא תציג בתערוכה קוראים "עור ועצמות" - סדרה של רהיטים שלדיים מעץ, שתוקנו באמצעות משטחי אלומיניום. העבודה עוסקת ב"רזון" המאפיין שלדים של רהיטים, בקשר שבין שלד ומעטפת ובמפגש החומרים.

עדי זפרן מציג את "שרוול" - שלושה אובייקטים שמורכבים ממחברים שונים העשויים מפרופיל אלומיניום מרובע וחלול, שנוצרו מפעולות פשוטות כמו חיתוך, כיפוף וקיפול. הוא יצר מחבר בודד החוזר על עצמו ומאפשר בניית מערכות אין סופיות. בכל אחד מהאובייקטים המוצגים בתערוכה נבחן שימוש שונה בפרופיל האלומיניום והפוטנציאל הגלום בו. "האובייקטים בתערוכה הם תוצר של 'קדחת עשייה'",אומר זפרן, "חיפוש קדחתני אחר אופן השימוש בפרופיל האלומיניום תוך כדי עשרות, אם לא מאות, סקיצות תלת מימדיות שבוחנות את חומר הגלם הספציפי ואת אופן השימוש בו".

עוד משתתפים בתערוכה: גד צ'רני, ג'וי ואן ארבן, אסף וינברום, בן ברוידא, דני הוכברג וספי ינאי, יניב קדוש, גל בן ערב, קובי סיבוני וטל מור.

>> כל הפרטים על שבוע העיצוב בירושלים - כאן

עבודה של איילה סול פרידמן, בגלריה של בצלאל (צילום: סשה פליט)
עבודה של איילה סול פרידמן, בגלריה של בצלאל (צילום: סשה פליט)