יריד העיצוב הנחשב "Maison&Objet" (בית ואובייקט) הנערך פעמיים בשנה בפריז (בספטמבר ובינואר) ננעל לא מכבר, וגם השנה הציג טעימות שובות עין של הטרנדים הבאים בעולם העיצוב. ב"מהדורת הסתיו" של היריד הציגו מעצבים מכל העולם (כולל ישראל) את הפרשנות האישית שלהם לשלל נושאים - מחיפוש אינטימיות בעולם מנוכר, דרך מחווה לעולם הספורט ועד חללים שהוקדשו לאובססיות הפרטיות והקטנות של כולנו. אז מה גילינו שם השנה?

>> פריז מיישרת קו עם מילאנו ולונדון, עם שבוע עיצוב משלה

לצד אולמות ענקיים שהציגו שלל רהיטים, חפצי נוי, כלים, תאורה וכל הקשור לעיצוב הבית, היה מתחם אחד מושך במיוחד: מתחם ההשראה. שם ניתן היה לחזות באוסף ערוך ומגובש של עיצובים שחלקם הוצגו במקביל ביריד המסחרי, וחלקם נבחרו במיוחד לתערוכה הזו. שלוש סוכנויות ידועות העוסקות בתחזיות בתחום העיצוב הציגו את פרשנותן לטרנדים עתידיים.

כותרת העל לתערוכת ההשראה היתה "ייחודיות" (Singularit'e). הרעיון ברור: בעידן הייצור ההמוני ובעת שרשתות חברתיות ושאר צורות ההתקשרות הווירטואליות פופולאריות מתמיד, עולה הצורך בייחוד ובזהות אישית. " אף אחד לא רוצה להיות כמו כולם בעידן הגלובלי", הסבירו המעצבים, "מסה של אחידות כבר לא רצויה יותר, אנו רוצים לברוח מ'הרגיל' ומהבנאלי ולהצהיר על חופש הבחירה שלנו גם בנוגע לטעם ולסגנון חיינו".

וינסנט גרגואר מסוכנות נלי רודי אצר את Couplicit'e, תערוכה שהוקדשה כולה לזוגות ולצמדים יצירתיים. "בעולם שיש בו יותר בדידות מאשר הזדהות, האיחוד הוא כוח", הוא מסביר, "צמדים יצירתיים יוצרים הרמוניה ואיזון ומהווים כוח מייצב בעולם לא יציב". האובייקטים שהוצגו מערבים תקופות וסגנונות המתמזגים זה בזה, וכן אובייקטים שמתאפיינים בכפילות, דואליות, חזרה, אינטראקציה ומפגש – שימוש כפול או דו שימושי.

מנורה בצורת טבעות התעמלות (צילום: Studio Stallinga)
מנורה בצורת טבעות התעמלות (צילום: Studio Stallinga)

פרנסואה ברנרד משך את המבקרים לתוך עולם הספורט בתערוכה "מחוץ למסלול"(Hors Piste): רפרטואר שלם של צורות, חומרים, מרקמים והרכבים, השואבים את השראתם מתרבות הספורט הפופולארית, כמו מרוצי מכוניות, אתלטיקה ,כדורגל וטניס. האובייקטים ה"ספורטיביים" שאצר ברנרד יוצרים לדבריו יופי חדש, ייחודי ואנטי-קונפורמיסטי. ברנרד שמר על שימושיות האובייקטים הודות לטכנולוגיה מתקדמת ולשימוש מחוכם בחומרים.

בין המוצגים אפשר לראות ספסל שהוא שכפול של תנועת הכדור של האמן Laurent Perbos, מנורה של הסטודיו ההולנדיStallingaהמעוצבת בהשראת טבעות התעמלות, ואת כורסאות ה-Paper Planesהקלילות והגיאומטריות של צמד המעצבים דושי ולוין מחברת מורוסו, בדוגמת בד שמזכירה רשתות. את ישראל ייצג בתערוכה המעצב אריק בן שמחון, עם כורסת ה"מיקי מקס", שנראית כמו הכלאה בין בלון הליום, מעילי ספורט מנופחים וסגנון הצ'סטרפילד האנגלי של שנות ה-30.

משמאל מציצה כורסת ''מיקי מקס'' של אריק בן שמחון (צילום: Francis Aminad)
משמאל מציצה כורסת ''מיקי מקס'' של אריק בן שמחון (צילום: Francis Aminad)

>> כאן בבלוג חדש: אריק בן שמחון מפציר בכם לזנוח את הטרנד הלבן

"אובססיות אישיות" (Obsessions Priv'ees) הוא שמה של התערוכה שאצרה אליזבת לריצ'ו במחווה לכל אותם חפצים קטנים שלא אומרים דבר לאחרים, אך עבורנו הם מלאי משמעות. במלים אחרות: תערוכה שדיברה אל לבם של כל האספנים באשר הם. "אולי בשל זיכרון ילדות או מסיבה אחרת, כולנו מתאהבים בפריט כלשהו שנראה לעינינו יפה במיוחד", הסבירה לריצ'ו, "עד כדי כך שלפעמים זה מגיע למצב של אובססיה, איסוף כפייתי ואפילו אוצרות של ממש. בעינו של האספן הנלהב, כל חפץ, בין אם הוא בנאלי, מוזר, יקר או יוקרתי - יכול לזכות בערך סנטימנטלי".

לדברי לריצ'ו, אספנות ואגירת פריטים היא דרך ליצירת חלל אישי. המעצבת מגדירה זאת כאמנות אישית, שהופכת את החלל הפרטי שלנו למשהו שהוא יחיד במינו. טפט שעוצב במיוחד לתערוכה (In Creation) מקבל את פני הנכנסים בצלליות של דמויות האוחזות בידיהן חפץ כלשהו, פריט אחד המסמל אוסף שלם. החלק הראשון בתערוכה מציג על גבי מדפים ארוכים קולקציות של אובייקטים שונים מתוך היריד. אלה הן בגדר הצעות מוכנות לאוסף ביתי, כמו כדי קרמיקה בטונים שונים של כחול, טורקיז וירוק, צלחות מאוירות ועוד.

בחלק השני של התערוכה הוצגו פריטים שיוצרו בסדרות קטנות, כמו סדרת בקבוקי הזכוכית הירוקים של קלאס קויקן, בהשראת הבקבוקים המתועשים. קרויקן פיתח טכניקה אישית של ניפוח זכוכית היוצרת שיבושים מכוונים ומעניקה לכל בקבוק בסדרה אופי ואישיות משלו. עבודה אחרת ראויה לאזכור היא Schwarm (נחיל) השייכת לסטודיו הגרמני RaR שלThomas Eyck (שהוצגה באפריל האחרון בגלריה רוזנה אורלנדי בשבוע העיצוב במילאנו). מדובר בסדרה של 63 אגרטלי פורצלן ממוספרים, הנראים כאוסף מדעי של חיפושיות משלל סוגים, צורות וצבעים. גם יצירתו של האמן הבריטי Joseph Warrenנראית כאוסף זואולוגי של מיני פרפרים. אצלו הם עשויים מניירות, דפי עיתון ומפות ישנות.

אוסף של מברשות (צילום: Francis Aminad)
אוסף של מברשות (צילום: Francis Aminad)

>> אז מה אם החג נגמר: מתנה מקורית שאפשר להכין ממברשות

שאר החלל בתערוכה זו הוקדש לאוספי נושא שונים ומגוונים, כמו אוסף של 2,000 מברשות בשלל צורות, צבעים ושימושים, אוסף של מסכות, אוסף של חפצים שעשויים כולם מצדפים, ואף אוספים של טוסטרים מתקופות שונות, ג'ינסים ממוסגרים כתמונות ואוסף של שקיות פלסטיק פשוטות שעליהן מוטבעים לוגואים של מותגים שונים. אחת מהעבודות המעניינות ביותר שהוצגו שייכת למעצבת הישראלית גלית בגס, והיא תוצר מתוחכם של אוסף שקיות שכזה. את Foot Printsהציגה בגס באפריל האחרון בשבוע העיצוב במילאנו בתערוכה של בוגרי בצלאל בשם "תבונת כפיים" (Thinking Hands). המעצבת אליזבת לריצ'ו התוודעה שם לבגס והזמינה אותה להציג גם בפריז. הנעליים של בגס (בתמונה למעלה) עשויות משקיות מותגים, שהופכות למוצר עצמו. בתהליך של ליפוף וחימום השקית על גבי האימום הופכת בגס את השקית לנעליים צבעוניות וקלות משקל במראה עתידני וחד פעמי.

פופים בצורת כדורי משחק (צילום: Francis Aminad)
פופים בצורת כדורי משחק (צילום: Francis Aminad)

>> ואילו אירועי עיצוב לא כדאי להחמיץ בלונדון?