"היו זמנים שבהם האמנתי בטעות שהוריי הם אנשים אמידים למדי ושהם רק מעמידים פנים שהם ההיפך, בתקווה שאגדל להיות אדם צנוע. כמה שטעיתי: לאמיתו של דבר הם די עניים, ויצא שהפכתי לסנוב". זה מה שכותב סראן ין פאניה (Saran Yen Panya) בפתח עבודתו " Class" (מעמד), שעוסקת בפערי המעמדות החברתיים כפי שהם באים לידי ביטוי בעיצוב – סוגייה שלא מרבים לעסוק בה.

המעצב הצעיר והסטודנט המאוד כישרוני הזה נולד בבנגקוק וגדל בה, ואחרי שהספיק לשלוח את ידו בדברים שונים - עיצוב אופנה, עיצוב טקסטיל, אנימציה, איור ועוד - הוא החליט לצאת מתאילנד וללמוד בבית הספר לאמנות ולעיצוב "קונסטפאק" בשטוקהולם. עכשיו, כשהוא מסיים את תוכנית המאסטר "מספרי סיפורים", שמתמקדת בתקשורת חזותית, הוא מציג את המיצב "Cheap Ass Elites": סדרת כסאות ססגוניים וטקסטיל מודפס, המותחת ביקורת על מה שנחשב לעיצוב "גבוה" ולעיצוב "נמוך", על הפער בין המוצר היקר לזול, ומה שנתפס בעינינו כטעם "טוב" וטעם "רע".

הרעיון של ין פאניה היה לבחוש ולערבב בין שני העולמות המקבילים הללו, ולשלב אותם יחדיו לכדי מוצר שלם אחד, שמייצג את שני ההפכים. הוא בחר בכיסא, משום ש"לאורך השנים הוא מייצג היררכיות וטעמים שונים. לכן, עיצוב הכיסאות שיצרתי כולל אלמנטים יוקרתיים וקלאסיים כמו בכיסאות לואי או בכיסאות של וויליאם מוריס, לצד אלמנטים זולים כמו מוצרי פלסטיק מתועשים שאפשר לראות בכל חנות".

המושב והמשענת עשויים מסלי כביסה ואחסון מפלסטיק זול. הרגליים, לעומת זאת, עשויות עץ ומתכתבות עם העיצוב הקלאסי והיקר. גם הכריות מעוצבות ברוח דומה: הדוגמאות הפרחוניות הסטנדרטיות זכו לתפנית מפתיעה, עם קורטוב ביקורת. אלה הן אמנם דוגמאות פרחוניות, אך מדובר בהדפס של פרחים בדוגמה של סרט זוהר, כמו הסלסול שמעטר את אריזות המתנה. "יש להם צורה של פרחים אמיתיים", הוא אומר, "אבל הם אף פעם לא ייחשבו לדבר האמיתי אלא למשהו זול, ואפילו לקיטש, מה שאומר שגם עיצוב דוגמאות יכול להיות פוליטי".

סרט שכולו קיטש של חנויות מזכרות

החלק השני בעבודה שלו, שממשיך לעסוק באותו עניין, כולל סרט אנימציה שנקרא " Early Morning Life" (כאן למעלה), וכולו עשוי ממגזרות נייר, בד ופלסטיק. הסרט מספר, מנקודת ראייתו של בן למעמד הביניים, על ילדותם הענייה של הוריו, על האמביציות החבויות שלהם ועל הבריחה מחיים אכזריים, תוך שהוא מבקר את פער המעמדות בחברה התאית המודרנית. האסתטיקה שבחר ין פאניה לעיצוב הסרט לקוחה מציורים שנמכרים בחנויות מזכרות ומתארים את חיי הכפר בצבעי ניאון בוהקים – קיטש מוחלט.

למרות הביקורת שהוא מותח, התאילנדי הצעיר עדיין אופטימי. "הכיסאות מייצגים את החברה האידיאלית שממזגת בין העני לעשיר", הוא צוטט בראיונות. "אם נסתכל קרוב מספיק, נמצא את היופי גם בדברים הפשוטים, בדיוק כמו בחיים".

ועוד סרטון אנימציה שיצר:

Motion graphic for DWP cityspace Thailand from S A R A N yen P A N Y A on Vimeo.