1. תערוכות הבוגרים של בתי הספר לעיצוב הציגו החודש לקהל הרחב מבחר מסחרר של עבודות גמר. הכיסאות של רמי טריף, בוגר המחלקה לעיצוב תעשייתי בבצלאל, משכו אליהם הרבה תשומת לב. הכיסא נחשב למלך של העיצוב התעשייתי: מעצבים ואדריכלים רבים חתומים על כיסאות פרי עיצובם - מעין תו תקן ליכולתם.

בהתאם לאחת המגמות הבולטות בעולם העיצוב בשנים האחרונות, טריף, יליד ג'וליס שבגליל, שילב עבודת קליעה מקומית מסורתית עם עיצוב חדשני מתועש להמונים. הקליעה נעשתה בחבל סינתטי אחד מכל צבע, באורך של 300-500 מטר וברצף שמתחיל בנקודה אחת ומסתיים בשנייה, באיכות גימור מרשימה. המבנה הזוויתי של שלד הפלדה, השונה מכיסא לכיסא, עוזר לחבל להיתפס טוב יותר ומאפשר צורת קליעה מגוונת, שיוצרת מראה שונה וייחודי לכל אובייקט.

2. גם קובי סיבוני הוא בוגר טרי של המחלקה לעיצוב תעשייתי בבצלאל. סדרת מכשירי הרדיו המקסימה שלו עשויה חוטי ברזל וחלקי פלסטיק שנאספו בחוף הים, ונקראת, בהתאם, "חלקים מהים". המכשירים העדינים, העכבישיים, נראים כמעט כרישומי דיו. הם מלאים הומור ובעינינו עשויים בקלות להפוך לצעצוע המנהלים הנחשק הבא.

3. ספק תיקים ספק מכלים, עבודת הגמר של סיוון רויז מהמחלקה לעיצוב טקסטיל בשנקר מעוררת רגשות עזים. מצד אחד, המוצר מורכב משכבות שכבות של בד משי חתוך בלייזר, בעבודה דייקנית ומעוררת התפעלות. הדפדוף בשכבות הבד חושני ומהפנט, ובפנים מתגלה חלל חתוך בקפדנות, לשפתון ולטלפון. מצד שני, קשה להתעלם מתחושת אי הנוחות המתעוררת: מאחר שרויז שאבה את השראתה מהטבע, אין פלא שהתוצאה נראית אורגנית, כמעט חייתית. אין ספק שקל יותר לדמיין את ליידי גאגא אוחזת בתיק שכזה, מאשר את פנלופה קרוז.

4. למחלקה לעיצוב קרמי בבצלאל יש דימוי מיושן, אבל עבודות בוגריה מרתקות, ומגמת החזרה לאומנות (קראפט) בעיצוב הופכת אותן לרלוונטיות מתמיד. את הסדרה "פעימות" יצרה אילה סול פרידמן בטכניקה שפיתחה בעצמה: בעבודת יד מונוטונית דיקקה פיסות פורצלן צבעוניות, באורכים ובעוביים שונים. הפיסות הודבקו אחת לשנייה במעין משיכות מכחול חומריות. לאחר השריפה בתנור נפתחו האובייקטים כמו עלי כותרת של פרח, וקיבלו ממד נוסף של תנועה וקצב. התוצאה, שמזכירה פרח נייר, כובשת לב בצבעוניותה ובעדינותה.

5. העבודה של יניב קדוש מהמחלקה לעיצוב תעשייתי בשנקר חורגת מתחום עיצוב המוצר לתחום הערבות ההדדית. מושפע מאסונות הטבע הגדולים של העשור האחרון - ובייחוד מרעידת האדמה שהיכתה במרץ האחרון ביפן - קדוש עיצב מכל קרטון מתקפל, להצנחה של סיוע חירום באיזורי אסון. המכל מסתחרר לקרקע בעזרת שתי כנפיים, בדומה לזרעים הצונחים מהעצים. הוא קל, זול ונוח לתפעול, ואפשר בנקל לדמיין איך ידמה לגשמי ברכה בעיני הזקוקים לו. הוא אולי לא הדבר היפה ביותר שראינו החודש, אבל הפעם גם הכוונה קובעת.

יניב קדוש, שנקר

צילום: שירוזנצוויג, עריכה: אבי דיין

6. מי שכבר מזמן סיים את לימודיו הוא טוד מק'ללאן הקנדי, שמפרק מכשירים שונים במומחיות, עוד מימי גן הילדים. את האובססיה שלו הפך לאמנות של ממש, כשהוא פורט לחלקיקים מכשירים ישנים ומצלם את התוצאה - סטטית או מלאה תנועה ותנופה, כמו בתמונה כאן למעלה.

7. אי אפשר שלא להתפעל מההברקה של המעצבת מונה חתום, אנגלייה ממוצא לבנוני. הפרגוד, שנחשב לאביזר מיושן, קיבל תחת ידיה אופי עדכני לגמרי, כשעוצב בדמות פומפייה גדולה. התוצאה אלגנטית ומקורית להפתיע, כשחתום משתעשעת בקריצה אל מוטיב קלאסי באדריכלות האיסלאמית - המשרבייה: החרכים המשמשים להצללה ולהצצה, רק שהפעם הם עשויים מתכת ולובשים צורה מודרנית. את המחיצה הזו נשמח להעמיד בלופט שלנו, כשיהיה לנו כזה.

8. אחד הבתים היפים ביותר שראינו בזמן האחרון הוא בית מידות (לא פחות מ-700 מ''ר על שבעה דונם), שנבנה בסגנון התאילנדי האהוב על בני הבית. למרות גודלו ועושרו של הבית, העיצוב מצליח שלא להיות קיטשי או מוגזם. יש בו משהו נינוח ונעים (בניגוד למקובל במחוזות כפר שמריהו פינת סביון, בעלי הבית אפילו הביאו אליו את רהיטיהם מהבית הקודם). והוא עדיין מעורר קנאה עזה.

9. מוזיאון "מונה" שבאי האוסטרלי טזמניה מציע חוויה מטלטלת: מוזיאון פרטי שנבנה בכספי הימורים של מיליארדר אקסצנטרי, שנחפר כולו באדמה ורק קצהו מציץ החוצה. במוזיאון מבחר פרובוקטיבי ומורבידי מאוסף האמנות הפרטי של הבעלים, שבשילוב עם הירידה למעמקי האדמה לא חס על רגשות המבקרים. את הזעזוע יוכלו להרגיע בעזרת המשקאות המוגשים בבר של היאכטה הפרטית, שמביאה אותם למקום.

10. רועי רוב, מעצב גרפי ישראלי שמצליח מאוד בניו יורק, הסכים להכניס אותנו לתוך עולמו ולספר לנו איפה הוא עובד, איך נראית הספרייה שלו, במי הוא מקנא ומה הוא חולם לעשות (גם אם זה לא יקרה אף פעם). על השאלון הוא עונה בתשובות מתומצתות, בסרטון וידאו אחד ולעניין.

ועוד אחד, כי קשה שלא:

  • כל חנות רהיטים שמכבדת את עצמה מתהדרת היום בכורסה או ספה בסגנון "קפיטונאז'". עידן אביעד, בוגר המחלקה לעיצוב תעשייתי במכון הטכנולוגי חולון, משתעשע עם הטרנד כשאימץ את המראהדווקא ברהיטי העץ שעיצב.

>> ומה היו העיצובים הכי טובים שראינו כאן ביוני?