במקום כיתות סטריליות בוהקות בלובנן, בחר השנה החוג לעיצוב תעשייתי במכון הטכנולוגי חולון להציג את מיטב עבודות הגמר של בוגריו בחלל הסדנאות שבמרתף הבניין. החלל, שבימים רגילים רוחש וגועש, מלא בשאריות חומרים ובצליליהם הצורמים של מכשירי העבודה וכלי המלאכה, הפך לחלל תצוגה רחב ידיים, מעוצב בפשטות השומרת על אופיו התעשייתי. רק אורן של המנורות המשתלשלות מהתקרה מאיר את הפרויקטים, שהונחו על משטחי קרטון.
תערוכות הבוגרים של החוג לעיצוב תעשייתי במכון הטכנולוגי היו מזוהות תמיד עם העיצוב הקלאסי, שפונה לייצור סדרתי. דומה שהשנה המנעד התרחב – בין העבודות יש כאלה שחוקרות חומרים ואמצעי ייצור, כאלה שמנערות מסורות ייצור ישנות ומעניקות להן לבוש חדש, כאלה שנושקות לתחום הדיזיין-ארט וכאלה שמחפשות פתרונות לקהלים שונים ועוסקות בעיצוב ובחברה.הנה כמה מהפרויקטים (הסבר על כל עבודה מופיע מתחתיה):
העבודה המעניינת של מקסים צ'פרק בוחנת מחדש את העולם המסורתי של תעשיית הקרמיקה. הוא פיתח טכניקת ייצור של כלים קרמיים בשיחול (אקסטרוזייה), ובנה מכונה מיוחדת שדוחפת חימר דרך תבנית. בעזרת תבניות שונות יצר אגרטלים, כלי מטבח, כלי נגינה ושרפרפים עמידים.
עבודת הגמר של מיה אובר, "עוואטף-תוצרת הגליל", מחברת בין מלאכות ייצור מסורתיות לטכניקות ייצור סדרתיות - מגמה שרווחת כיום בעולם העיצוב האירופאי, בשיתוף אומני מלאכות היד של העולם השלישי. אובר פיתחה סדרת מוצרים בשיתוף עם נשים מכפר מנדא, הקולעות נצרים במרכז של עמותת סינדיאנת הגליל. מטרת הפרויקט היתה לפתח קו מוצרים עדכני, שישפר את תהליכי הייצור תוך תרומה לקהילה היוצרת. בסדרה נוצרו סלים, מנורות ואגרטלים, שמשלבים בין קליעת נצרים וטכנולוגיות לחצנות אלומיניום וחיתוך לייזר.
סדרת שעוני האורלוגין שעיצב בן ברוידא בוחנת את המעבר מסקיצות בדו מימד לעיצוב בתלת מימד. ברוידא יצר שעוני קיר ששכבות הצבע, החיבורים וההדבקות ניכרים בהם, בדומה לסקיצה.
הילה שמיע יצרה רהיטים פיסוליים המשלבים גזעי עץ ואלומיניום. העץ הגולמי ויציקת האלומיניום הותכו יחדיו, כשסימני חריכה הפכו למוטיב אסתטי המחבר בין החומרים.
יוני לוי מציע משחק משעשע לצעירים בנפשם. בעקבות קרב גומיות באחד משיעורי החוג החליט לוי לייצר אובייקט שיעניק לו יתרון. הפרויקט כולל כ-40 אקדחי גומיות עשויים פרספקס בחיתוך לייזר, שבתוכם הרכיב מנגנוני הפעלה מגוונים, המתחקים אחר מחוות מעולם כלי הירייה. יש אקדחים שיורים גומיות בצרורות, אקדחים קומפקטיים שמתקפלים לגודל כיס, אקדחים עם מנגנון דריכה ורתע וכאלה שמאפשרים החלפת מחסניות מהירה. מומלץ לצפות בסרטון המשעשע למעלה.
סדרת הרהיטים של דניאל פרלמן, "יחסים ברהיטים", כוללת ספרייה ושולחן סלון, שעוצבו בהשראת מערכת יחסים זוגית. אלמנטים שמהווים בסיס למערכת יחסים - כמו אמון, תמיכה, פשרה וויתור - מרכיבים את השפה העיצובית של הפרויקט: כל רהיט מורכב משני חלקים א-סימטריים, שתומכים זה בזה ומתפקדים כאחד, כאשר כל אחד מהם "מחסיר" משהו מעצמו למען ההרמוניה והחיבור.
סרוויס התה שעיצבה לילך איתן הוא תוצאה מרתקת של הכלאה בין ארבעה סרוויסים מעדות שונות.
"צעדים", הפרויקט של עומר רוז מרזל, בוחן את תכונות הפורניר והופך אותו לחומר גמיש. כפכפים מעוצבים בפורניר מציגים את תהליך הפיתוח של החומר, שכולל חיתוך, פירוק, התערבות כימית וחיבור מחדש.
"ריפוד עץ" של עידן אביעד מציג רהיטים עשויים עץ שנלחץ במכבש, בדוגמה שמשתעשעת בקריצהלריפוד הקפיטונאז'.
"וירטואוזו" של תניה פונס (תמונה כאן למטה) הוא כלי משחק ונגינה לילדים, שמתחבר לכל רהיט בבית. המקשים עשויים גומי, מתלבשים על קצות האצבעות, ובכך מעניקים חוויה מוזיקלית חדשה ושונה מההקשה המוכרת.
לכל הכתבות על תערוכות הגמר בבתי הספר לעיצוב - כאן.
לשעות פתיחה וכתובות של התערוכות - כאן.