לעבודות הגמר במחלקה לעיצוב פנים ניגשו הסטודנטים של המכון הטכנולוגי חולון תחת הכותרת "קיימות". האדריכלית ברכה קונדה, ראש המחלקה, מעמידה דברים על דיוקם: "המושג קיימות ניתן לסטודנטים לא במובן המיידי של בנייה ירוקה או אקולוגית, אלא במובן רחב יותר. אנחנו מאמינים שעיסוק בעיצוב הוא תמיד בקונטקסט".

עבודה מרתקת ובולטת היא "שבעת החטאים – שוק הכרמל", שליעל בשר(בתמונות מימין). בשר בחרה בשוק כנושא העבודה לאחר שוטטות ארוכה ומהנה בשווקי ברצלונה. "אני מרגישה שהשוטטות אבדה לנו. קופסאות ממוזגות מחליפות את העיר, שהפכה לא רלבנטית. ביקרתי בשוק הכרמל וניסיתי להבין איפה אפשר להתערב. השוק מהיר ואין בו מקומות ישיבה או שהות. רציתי ליצור מקומות ציבוריים בהם ניתן לנוח ולהכיל את המתרחש".

בשר החליטה לעלות קומה וליצור מסלול שוטטות מעל השוק, בהשראת קווי החשמל העיליים. המסלול מציע אלטרנטיבה לקיים ונקודת מבט מפתיעה ומקורית על השוק. החטאים היומיומיים שלנו הפכו לתמה של שבעה מקומות לעצירה ולמנוחה, לפני שחוזרים להמולה שלמטה.

ערסל כתום ומזמין, תלוי בנישה בין שני בניינים, עוצב בהשראתו של חטא העצלות. "פירשתי את העצלות כאגואיזם, מקום לאדם אחד", מסבירה בשר. חלל לטורניר משחקי רחוב עוצב בהשראת חטא התשוקה, אותה פירשה כתשוקה לניצחון. חטא הגאווה בא לידי ביטוי בעיצובו של הבניין הגבוה ביותר בשוק, שמזמין את המבקרים בו למשקה קוקטייל, עם נוף לים.

הזעם הוביל לבנייתו של קיר בגודל תשעה מ"ר, נגיש משני עבריו, המזמין את עוברי האורח לבטא עליו, גרפית, את מחאתם וזעמם.

  (הדמיה: יעל טולדנו )

בעבודתה "במדבר" חזרה יעל טולדנו למושב עין תמר שבערבה, שבו נולדה. מבני האשקובית במושב ננטשו, וטולדנו החליטה להפוך אותם לצימרים שמרכיבים כפר נופש מדברי. צמחי המדבר והטבע סביב היוו בסיס והשראה לעיצוב הפנים ולחשיבה האדריכלית. בעבודתה החייתה טולדנו את נופי ילדותה, והתוצאה מרגשת.

מבנה הקבורה, שמכיל 72 קברים (הדמיה: ג'ואנה דובניקוב  )
מבנה הקבורה, שמכיל 72 קברים (הדמיה: ג'ואנה דובניקוב )

עוד עבודה שבלטה לעין היא בית קברות מודרני בעיצובה של ג'ואנה דובניקוב, שנותן מענה לצורך בציפוף קברים. דובניקוב עיצבה שלושה מבנים ייעודיים לשלושת חלקי טקס הקבורה – מבנה בצורת האות כ', שבו מתאספים הקרובים להספד ופרידה, קוביית קבורה המכילה 72 קברים, ומסלול לנטילת ידיים.

אזור נטילת הידיים (הדמיה: ג'ואנה דובניקוב  )
אזור נטילת הידיים (הדמיה: ג'ואנה דובניקוב )

דובניקוב מעידה על עצמה כמי שאינה נרתעת מנושא המוות. "ניסיתי ליצור מבנה לא מאיים, שיתאים לכל בית עלמין. יצרתי סידור של קוביות הקבורה, שיכולות להכיל עד אלף קברים. באזור ההספד נתתי אפשרות ישיבה שמתאימה גם לקבורה בנוסח האורתודוקסי וגם לזו האלטרנטיבית, שבה נוהגים להגיש כיבוד ולהשמיע מוסיקה".

 דירת חדר לסטודנט, עם שני מצבים: לימוד ואירוח (הדמיה: לירן אדרי )
דירת חדר לסטודנט, עם שני מצבים: לימוד ואירוח (הדמיה: לירן אדרי )

לירן אדרי הדגימה ניצל נכון של מרחב. "במקום להתפזר ולבנות עוד ועוד, כיוונו את הסטודנטים למחזור מבנים וניצול נכון יותר של המרחב", אומרת קונדה. העבודה, "מגורים אופטימליים במרחב מינימלי", מציגה שלוש הצעות למגורים בשכונת פלורנטין בדרום תל אביב, בדירות בשטח של כ-40 מ"ר.

אדרי עיצבה חללים דינמיים, שמשתנים בהתאם לצרכיהם של שלושה סוגי דיירים: את החלל הפתוח יחסית של הסטודנט אפשר לסגור בעת הצורך במחיצות דינמיות. למעצבת תכשיטים תוכנן חלל שמשמש למגורים, לעבודה ולתצוגה ומכירה. ה"קליינט" השלישי הוא זוג צעיר. שלושה חללים בעלי נתונים דומים, שקיבלו תחת ידיה פונקציונליות ומראה שונים לחלוטין.

לכל הכתבות על תערוכות הגמר בבתי הספר לעיצוב 2011 - כאן.

לשעות פתיחה וכתובות של תערוכות הגמר - כאן.