השחור, הסופג את כל אורכי הגל של האור הנראה לעין, הוא למעשה תפישת צבע שאינו קיים בצורתו הטהורה: פיגמנט שחור הוא שילוב של גוונים כהים מאוד של כחול וחום. הצבע השחור זכה להתעניינות רבה מצד אמנים ומעצבים, בשל העומק והשונות המאפיינים אותו. אך לא רק זאת: בעידן של אסונות טבע ומאבקים אזרחיים, הקונוטציות הפוסט-אפוקליפטיות של עצמים חרוכים ושרופים זוכות לחשיבות רבה יותר, והן יוצרות נוף חזותי המתמקד בצבע השחור.

את משמעויותיו המפחידות של השחור אפשר היה לפגוש, למשל, בעבודה שהציג סטודיו Toogood בשבוע העיצוב האחרון במילאנו, ביצירה Natura Morta (טבע דומם). הסטודיו הלונדוני הציג את התערוכה בדירה בעיר, והמבקרים טעמו מאכלים שחורים. תוך מבט על יכולתו של השחור לגרום לנו לפקפק בנורמות מקובלות, חשפה התערוכה אנקדוטות מקאבריות בנוגע למזון ולעצמים אחרים עם פיגמנטים כהים, והעניקה להם משמעות חזותית מודגשת. בין המעדנים שהוגשו שם: גבינה על מצע פחם, ארטישוק שרוף, לחם בדיו של דיונון, וביצים שבושלו בתה שחור.

גבינה על מצע פחם. השחור חודר לפה (באדיבות קבוצת נגב)
גבינה על מצע פחם. השחור חודר לפה (באדיבות קבוצת נגב)

ואמנם, גם מזון שחור זוכה לתשומת לב גוברת מצד המדיה. בין אם מדובר בקליפים מסוגננים של מוזיקה, כמו יצירתם של מילס ג'יי ודרק בלאיס לצמד Autoerotique מטורונטו, ובין אם זו אותה עבודה של סטודיו Toogood, המציגה מנות פתיחה שחורות אכילות. כך למשל, העניין הגובר בשום שחור – צורה מותססת של פקעת השום, המתאפיינת בטעם מתוק ובמרקם רך – הביא להכנסתם של מיני מזון שחורים בצורתם הטבעית למטבח היומיומי. הדבר מעודד את הצרכנים לבחון מחדש את הקשר בין צבע למזון, ומקדם פתיחות לקיומו של השחור במטבח.

העושר של הצבע השחור טמון בשוני הרב בין המרקמים, המושג לעתים קרובות באמצעות שכבות של פיגמנטים. הצייר הצרפתי פייר סולאז' (Pierre Soulages), מומחה לחשיבות המרקם, הקדיש את הקריירה שלו לחקר השחור, והתנסה בשיטות שונות של שימוש בצבע וגימור של משטחים ליצירת קומפוזיציות ייחודיות. בנוסף ליצירת שכבות של גווני שחור, סולאז' מגרד ומסלק חלק מהפיגמנטים כדי ליצור תבליטים שטוחים.

התערוכה הרטרוספקטיבית שלו, שנערכה במרכז פומפידו בפריז בסוף 2009, הציגה אוסף מקיף של יצירות שהדגישו שימוש מיומן בשחור ובגוונים שניתן למצות ממנו. "השחור הוא צבע ולא-צבע גם יחד. כשהאור משתקף על השחור, הוא משנה אותו והופך אותו על פיו. הוא יוצר שדה מנטלי משלו", הסביר סולאז'.

את הברק המאופק של מבנה לבנים שחור אפשר לפגוש, למשל, בבית הספר היסודי "Penleigh and Essendon" בוויקטוריה, שאותו תיכנן משרד האדריכלים האוסטרלי מק'בריייד צ'רלס ריאן. שטיח העניבות השחורות של ניקה זופאנק, בעבור שטיחיNodus עושה שימוש במשי, בעור ובקרמיקה ליצירת גיוון שופע במרקמים - העומד בניגוד לגוון המט העשיר עם פרטים מזוגגים ומלוטשים.

אפר ועץ

מעצבים מכתימים, חורכים ומחקים את המרקם של העץ, תוך שימוש בצבע השחור לחקר תפישותינו את החומר. משטחים מגורענים לובשים מראה סוריאליסטי ללא צבע טבעי, שמתחזק עוד יותר על ידי שימוש בפלסטיק שחור שקוף, בשולחן שקוף עם מרקם עץ מגורען – כפי שעושה סטודיו Nendo (הנה עבודת תאורה של הסטודיו היפני, שהוצגה בשבוע העיצוב האחרון במילאנו, ומבליטה את השחור דווקא באמצעות הלבן).

לגוונים חיוורים של שחור יש מרקמים בגוון מט, המעמעם את השתקפות האור ויוצר "צבע שטוח". בין אם נעשה כאן שימוש באפר אמיתי (מעצבים כמו מרסל סאבדרה וסטודיו Note עושים זאת, למשל כאן בשולחן בתמונה העליונה), או בשעתוק האיכות החרוכה באמצעות עיבודים שיוצרים את גוון המט, הגימור הזה מהווה חלופה מאופקת לגוני שחור עשירים עם מרקמים דומיננטיים.

  • ואיזה מעצבים שורפים רהיטים להנאתם?

מותך וסדוק

משטחים מותכים, מעורבלים וסדוקים שמקורם באגמי לבה ובסלעים וולקניים מגדירים אסתטיקה חדשה. הציורים והתרשימים הקודרים של האמן סטפן באיו חוקרים צורות שחורות מעוותות, לפרטי פרטים. עם הסתמכות מודגשת על אור וצל, כדי לרמז על צורה, נראות הצורות האמביות שלו כאילו הן מותכות – וזו אסתטיקה שיכולה לדלג בקלות גם לעולם העיצוב.

משטחים סדוקים היו חשובים במיוחד בתעשיית היופי, שכן מותגי לכה לציפורניים ניסו תהליכים כימיים שונים לציפוי שכבות עליונות סדוקות. במראה גס הקורא תגר על התשוקה המקובלת לקוסמטיקה ללא פגם, השחור מונח מעל צבעי סוכריות, ליצירת מרקם קשה ומחוספס.

חומר אפל

אריג הדנים הפך את הקונוטציות המרדניות של השחור לגלויות לעין, כפי שאפשר למצוא במותגים כמו Ksubi ו- Anti Sweden המרחיבים את מגוון המוצרים של אריגים צבועים בשחור. הקולקציות של המותג Ksubi, שמגיע מסידני, מופיעות בארבעה גווני שחור ספציפיים – Black Night, Raw Rinse Indigo Black, Wild Dog ו-Elle Aye - בעוד שהמותג הנורווגי Anti Sweden משתמש רק בצבע השחור, בהשראה כבדה של מוזיקת מטאל. המיתוג, מסעי הפרסום והמטה הראשי של Anti Sweden עושים שימוש בשחור, באפור פחם ובתאורה קשה ודרמטית כדי לסגנן עמדה מרדנית המגלמת את הסמליות של צבעי המרד.

קולקציית סתיו/חורף 2011 של מותג האופנה הבריטי Maharishi נקראת "לתוך האור: הישרדות 2010", וכוללת את כל פריטי הלבוש השחורים ששואבים השראה מחיילי הכוחות המיוחדים. רעיונות מסורתיים של מבצעים חשאיים ונינג'ות עירוניות שולבו באריגים עתירי ביצועים, והתוצאה היא וריאציות של צבע שנוצרות באמצעות של גימורי אריגים שונים זה לצד זה.