הולנד נחשבת למעצמת עיצוב לפחות מאז שנות ה-90, כשקבוצת "דרוך דיזיין" גילתה לעולם את העיצוב ההולנדי העכשווי – שנון, אינטליגנטי ושופע הומור.

הנוכחות ההולנדית הורגשה השנה היטב גם בשבוע העיצוב במילאנו, כשהמתחם החדש יחסית ה"וונטורה למברטה" (יוזמה של שתי בוגרות האקדמיה לעיצוב באיינדהובן) הציג לא מעט עבודות של מעצבים הולנדים, רובם בוגרי אקדמיית איינדהובן, שנחשבת לאחת הטובות והמובילות בעולם.

אבל הולנד לא מסתפקת בשבוע העיצוב במילאנו: בסוף השבוע שעבר (ועד ה-15 במאי) נפתח באמסטרדם ה"סלון" - יוזמה וולונטרית (ולא מסחרית בינתיים), שמתקיימת כל חצי שנה, זו הפעם החמישית, ונמשכת כשבועיים. עבודות של מעצבים ואמנים מתחומים שונים, רובם הולנדים, מוצגות במוזיאונים, בגלריות ובאתרים אלטרנטיביים ברחבי העיר.

בין המציגים ב"סלון" גם צמד המעצבים בעז כהן וסאיאקה ימאמוטו (BCXSY) – ישראלי ויפנית, שהכירו במהלך לימודיהם באקדמיית איינדהובן, ומאז הם גרים ועובדים בהולנד. הם זוכים להכרה ולהערכה רבה בזכות עבודותיהם המקוריות ומלאות ההבעה, ובזכות תרומתם לפרויקטים קהילתיים ברחבי העולם, המעודדים את שימור מלאכות היד המסורתיות.

השנה הם יציגו במוזיאון וילט הולטהאוזן את הקולקציה החדשה שלהם, שהוצגה גם במילאנו ונקראת "באלאנס" - שבעה שטיחי צמר ארוגים, תוצאה של שיתוף פעולה ייחודי בינם לבין עמותת "סידרה" לקידום האישה הבדואית בנגב, ומפעל "לקייה אריגת הנגב".

הסדרה הנוכחית היא חלק מפרויקט "origin" של השניים, שבו הם חוקרים ומנסים שיטות ייצור מסורתיות ממגוון תחומים ותרבויות. הסדרה הראשונה בפרויקט היתה סדרת מחיצות העץ ''Join'' שנוצרה בטכניקה יפנית מסורתית, וזכתה בפרס העיצוב לשנת 2011 של המגזין Wallpaper.

מחיצת העץ שזכתה בפרס העיצוב לשנת 2011 מטעם מגזין Wallpaper (צילום: BCXSY)
מחיצת העץ שזכתה בפרס העיצוב לשנת 2011 מטעם מגזין Wallpaper (צילום: BCXSY)

השטיחים בסדרה זו של ''origin'' עשויים צמר כבשים טהור, שנטווה בפלך ונארג על נולים ביתיים בידי נשות "לקייה בנגב". "הקולקציה היא התשובה שלנו לגישה החיובית ולאופטימיות של הנשים האלו, על אף הקשיים שהן חוות בחיי היום יום", אומרים המעצבים. המפעל מאפשר לנשים הבדואיות, רובן נשים חד הוריות וחסרות השכלה פורמלית שזהו מקור פרנסתן היחיד, להתפרנס ממלאכת היד המסורתית, שמועברת מדור לדור.

עיצוב השטיחים של כהן ויאמאמוטו מושפע מנופי הנגב והמדבר, וגם מהמגבלות שבייצור הבדואי המסורתי: שיטת האריגה המקומית יכולה להפיק רק יחידות צרות וארוכות של צמר ארוג. צמד המעצבים החליטו לחבר אותן בדרך לא מסורתית, שהניבה שטיח עם אופי אחר. כך מציעים המעצבים הקשר מודרני למלאכות עתיקות.

גם הם מציגים ב"סלון":

בנג'מין הוברט

סטודיו דריפט

סטדיו יוב

MOOOI

DE VORM

מרסל ואנדרס