בתשע השנים האחרונות מנהלת המחלקה לתקשורת חזותית בשנקר פרוייקט עיצוב כרזות ליום השואה, בשיתוף יד ושם. הרעיון העומד מאחורי היוזמה הוא להציב בפני הסטודנטים אתגר: לתת ביטוי רעיוני-ויזואלי לשואה במובן הרחב של המילה.

יונתן דוד. דור ראשון
יונתן דוד. דור ראשון

יהונתן דוד. דור שני
יהונתן דוד. דור שני

יהונתן דוד. דור שלישי
יהונתן דוד. דור שלישי

הסטודנטים מתבקשים לבחון את יחסם להיסטוריה (האישית והכללית), לשאלות של גזענות והומניות, לשאלות של זיכרון והנצחה ושל יחס החברה הישראלית והמרחב המקומי לשואה. כל זאת תוך גיבוש דעה ונקיטת עמדה, עד הבאת המכלול כולו ליצירת סדרה בת שלוש-ארבע כרזות - מובחנת ומנומקת, ובעיקר מרשימה מהבחינה הוויזואלית.

יאיר כהן. מחנה ההשמדה אושוויץ
יאיר כהן. מחנה ההשמדה אושוויץ

יאיר כהן. מחנה ההשמדה אושוויץ
יאיר כהן. מחנה ההשמדה אושוויץ

יאיר כהן. מחנה ההשמדה אושוויץ
יאיר כהן. מחנה ההשמדה אושוויץ

העבודה היא אישית ופרטית, ובכל זאת, מבט על מכלול הכרזות - כ-60-80 מדי שנה - מאפשר לקבל תמונה כללית של יחסה של שכבת הגיל שלהם לשואה. במהלך התרגיל נחשפים הסטודנטים לחומרים מעולם הספרות, האמנות והקולנוע, כאלה שאינם חלק מהחינוך הישראלי הממלכתי ביחס לשואה. למשך שבועות אחדים הם נדרשים להתבונן באור אחר בנושא - שעל פי רוב הוא "זקן, מייגע וארכאי" בעיניהם - ולרענן את דעתם ביחס אליו.

רן שאולי: זבובים מצטברים על הכרזה, ויוצרים צלב קרס
רן שאולי: זבובים מצטברים על הכרזה, ויוצרים צלב קרס

רן שאולי. הזוהמה שמגולמת בצלב הקרס
רן שאולי. הזוהמה שמגולמת בצלב הקרס

התוצאות מדברות בעד עצמן: במשך השנים הוצגו עשרות רבות של נקודות מבט חדשות על מגוון אספקטים הקשורים בשואה, במורשתה, בזיכרון, בתיעוד ובהומניזם. מנעד ההתייחסויות רחב מאוד. החל מעבודות אישיות מאוד - בעיקר של סטודנטים שהם דור שלישי לשואה, דרך עבודות העוסקות בזמן החולף, ביחס היומיומי לשואה, באיבוד צלם האנוש הכרוך במעשי הזוועה, ועד בחינה ביקורתית של היחס הישראלי לשואה כאל "אוצר" לאומי, ועיסוק (איכפתי מאוד) בחוסר האכפתיות של הדור הצעיר.

מאשה צייטלין השתמשה בצילומים אמיתיים וצבעה את המופיעים בהם, כדי ''להחזירם לחיים''
מאשה צייטלין השתמשה בצילומים אמיתיים וצבעה את המופיעים בהם, כדי ''להחזירם לחיים''

מאשה צייטלין. צביעת הילד הבודד בצילום הישן מעניקה לו זהות
מאשה צייטלין. צביעת הילד הבודד בצילום הישן מעניקה לו זהות

הנקודה המרתקת בתהליך העבודה היא הפער בין הבעת המיאוס והשעמום על פני הסטודנטים עם הצגתו של התרגיל, לבין רמת העניין ההולכת וגוברת במהלך השבועות, עד לתוצאות בהגשה הסופית.