"פעם היה לי חשוב לעשות ספר יפה ומרשים. היום חשוב לי שתהיה אג'נדה, חשוב לי להביא זווית אחרת", טוענת אורלי רובינזון, שמוציאה בשנים האחרונות ספרי אלבום מושקעים בענייני עיצוב. בסוף השבוע התייצב על מדפי חנויות הספרים עוד ספר שלה, "עיצוב מבראשית", ובו היא חוקרת את ארץ התנ"ך וקושרת בינה לבין עיצוב עכשווי. הפעם, היא מדגישה, אין זה ספר שמושתת על תוכן שיווקי (כשמעצבים משלמים עבור פרסום), אלא בחירות שלה, שכולן קשורות לנושא המקראי.

"לקח לי זמן למצוא את הכותרת המדויקת ואת הנושא לספר", אומרת רובינזון. "ברור לי שבישראל יש עיצוב ברמה מאוד גבוהה, ורציתי להוציא ספר שנוכל לייצא לחו"ל. השאלות נסבו סביב מה יש לנו, כישראלים, לבשר לעולם מבחינת עיצוב". בטיול משפחתי לירושלים היא חשבה על רעיון: "שם, ברחבת הכותל, בטיול של שבת, נפל לי האסימון. כל כך הרבה אנשים ברחבי העולם עוזבים את השגרה שלהם, פותחים תוכנית חיסכון ועולים על מטוס כדי לגעת באבנים קדושות. אותן אבנים שלקח לי שעתיים להגיע אליהן, כולל פקקים וחניה".

את ההבנה הזו תרגמה רובינזון לעשייה, שאמורה להוכיח את עצמה במכירות. "זה המקום היחיד בעולם שבו קרה הסיפור התנ"כי. ידענו שהתנ"ך יכול לעניין מיליארדים ברחבי העולם והיה לי ברור שזה נושא הספר – עיצוב בהשראת המקום הזה", היא מסבירה.

263 עמודי כרומו

מרגשת ודרמטית ככל שתהיה הכותרת שנמצאה, רובינזון לא היתה בטוחה מה כל זה אומר. היא חברה לצילה ירון, והשתיים יצאו ללמוד את הנושא לעומק. כך, למשל, "הלמידה אודות נשות התנ"ך הובילה אותנו לזלוג לכיון האופנה. בגלל שאנחנו מגיעות מתחום ההום סטיילינג, נוצרה באופן טבעי גלישה בין התחומים".

התוצאה היא 263 עמודי כרומו המחולקים לפרקים, דוגמת הבית בארם נהריים, ארמון פרעה, אהל שרה או הבית בחרן. קריאת התנ"ך קיבלה אצל רובינזון אינטרפטציה עכשווית שבאה לידי ביטוי בהפקות מקוריות, המתייחסות לקשר בין המקום ליצירה. אוהל בדואי, בקתת בוץ, צוקי הרים, סוכות קש וגבעות מדבר – כולם משמשים בין פרקי הספר ומקושטים עבודות צורפות, רקמה, אריגה, עיצוב אופנה ותיקים.

בעבר התמקדת בהוצאת ספרי אדריכלות. לאחרונה את מרחיבה את היריעה.

"המודעות בארץ לעיצוב גוברת. היום עיצוב הבית כולל טקסטיל, אופנה, אקססוריז וצורפות. לא רק בתים זוכים לעיצוב. אנחנו עם מטורף, קצת שרוטים על עניין העיצוב. אולי זה הזמן שלנו, אחרי תקופת ההישרדות ומלחמות ההתשה, והמוח היהודי קודח גם פה".

ספרי אלבום עדיין מבוקשים?

"לגמרי, ובאופן מפתיע. האינטרנט עוד לא החליף ספרים, ועל אחת כמה וכמה את הקופי טייבל בוקס. שני העולמות משלימים אחד את השני".

מה הציפיות שלך מהספר?

"הייתי רוצה שהספר יקרב את העולם החילוני לסיפור התנ"כי. זה בדיוק מה שקרה לנו במהלך העבודה".

מעבר לזה, מאמינה רובינזון שצריך לחפש חומרים מקומיים ולזכור את השורשים. "חשוב לי שקהל המעצבים בארץ יתבונן פנימה בהשראת הספר, ויחשוב מה הוא יכול להביא מפה ולא רק משם. טוסקנה ולופטים וניו יורק זה יופי", היא אומרת, "אבל בואו נחפש השראות מקומיות אצלנו, בים המלח למשל. העולם חזק בשיק אתני, ולנו יש בדואי-שיק. למה לא לייצא אותו? אני רוצה שהספר יהווה השראה לכולנו להגיד שאנחנו גרים במקום מיוחד, ויהיה שגריר של העיצוב הישראלי".

הפעם הספר אינו מושתת על תוכן שיווקי
הפעם הספר אינו מושתת על תוכן שיווקי