כולם מתים על חנויות פופ-אפ, ולמה לא? הן מפתיעות, יפות, ומחר אולי כבר לא יהיו שם- השילוש הקדוש של אומנות הפיתוי. לפתע, כמו משום מקום, נפתחת חנות ממותגת ומעוצבת להפליא, שפועלת למשך זמן קצוב ומציעה מהדורות מוגבלות, דגמים שיוצרו מחוץ לקולקציה הרגילה (סאמפלים) של מותגים מוכרים, בתוספת בונוסים כגון מבצעים, אירועי פתיחה חגיגיים, נשנושים, וסלבריטאים שיגיעו לפאר את המקום.

החנות יכולה לצוץ בכל רגע, להיראות כמו כל דבר בעולם ולהישאר יום אחד או חודשיים. לפופ אפ אין חוקים, לפחות לא הרבה. בהרבה מובנים אפשר להגדיר את החנויות האלה כתשובה הקמעונאית לשיווק גרילה (יצירת "באז" תקשורתי, בעיקר ברשת).

חנויות הפופ-אפ הן אמנם קלף פרוע ומפתיע בהגדרה, אבל אפשר למצוא מכנה משותף למוצלחות שבהן. למשל, מיקום מעולה וניצול חכם של השטח. ברחבי העולם נפתחו חנויות בכל הגדלים, והניסיון הוכיח שגם חללים קטנים יכולים להיות מנוצלים היטב. דוגמה בולטת היא חנות הפופ-אפ של חברת "אדידס",שנבנתה בצורת קופסת נעליים והוכיחה שכדי לבלוט דווקא לא חייבים לחשוב מחוץ לקופסה.

חנות הפופ-אפ לא חייבת להיות בעלת עיצוב מעורר התפעלות כדי להצליח. גם אטרקציות מפתות, סלבס נוצצים וגימיק טוב יעשו את העבודה. למשל, שילוב מעורבות חברתית בקונספט (תרומת חלק מההכנסות לגוף כלשהו) או בית קפה זמני לאימוץ חתולים שבו יושבים, שותים קפה בחינם ושוקלים איזה מהחתולים שמסתובבים בין הרגליים רוצים לקחת הביתה.

והנה מיזם מושקע במיוחד: בסתיו האחרון ציינה חברת "וורנר ברוס" את יום השנה העשרים של הסדרה "חברים" בשיתוף פעולה עם רשת בתי הקפה Eight O’Clock Coffee. במרכז מנהטן נפתח למשך חודש בית קפה פופ-אפ, שהיה העתק מדויק של Central Perk המיתולוגי מהסדרה והציע קפה והופעות של השירים של פיבי. כולל, כמובן, הלהיט "סמלי קאט".

כך הכל התחיל

טרנד הפופ-אפ נולד בתחילת שנות ה-2000, כרעיון ניסיוני למותגים קטנים שלא יכלו להרשות לעצמם עלויות של חנות קבועה. הראשונים שעלו על הרעיון היו אנשי חברת השיווק vacant, שתהו במהלך עבודה על תיק לקוח כמה רחוק יסכימו אנשים לנסוע כדי לקנות מהדורות מוגבלות של מותגים. הם גילו שאלמנט ההפתעה והיציאה מהשגרה הופך את חווית הקניה לאירוע חברתי ייחודי, והארעיות שלו הופכת אותו לנחשק יותר מאשר סיבוב בקניון, במיוחד אם לוקחים בחשבון בונוסים כמו מסיבת קוקטייל בסוף המכירה. ותאמינו או לא, מסתבר שאנחנו מוכנים לנסוע כמעט כל מרחק כדי להשתתף באירוע נוצץ, גם אם המותג לא מוכר לנו או לא מעניין אותנו. השילוב של בלתי מושג, מפתיע וטרנדי הפך במהרה את חנויות הפופ-אפ לחלק בלתי נפרד משיווק של מותגים, לצד עמוד הפייסבוק, האינסטגרם והפרסום הקונבנציונלי. וכשמותגים אייקונים כמו גוצ'י ולואי ויטון עשו את זה, כולם נהרו אחריהם.

פופ-אפ, הגרסה הישראלית

קונספט הפופ-אפ בעולם לא מפסיק להמציא את עצמו מחדש בתחומי האופנה, עיצוב, ביוטי, קולינריה ותרבות, וגם הקהל הישראלי אימץ אותו בחום. החנויות הזמניות יכולות להיות בנוסף לחנות פיזית קבועה, כסניף פיזי לחנויות אונליין וירטואליות (המנהלות מסחר באינטרנט בלבד), או כחנות מתארחת בחלל ייעודי קבוע למיזמי פופ-אפ.

איך יודעים על חנות פופ-אפ (או חנות "קונספט") שעומדת להיפתח? בפרסומים ברשת. בעיקר בפייסבוק ובמדורים רלוונטיים באתרי התוכן המשפיעים.

הנה כמה אירועי פופ-אפ שיהיו פעילים בתקופה הקרובה ברחבי הארץ וכדאי לבקר בהם:

אתר Adika מגיע לקניונים

אתר האופנה המצליח יוצא מהמרחב הווירטואלי וממשיך במסע ה-Road Trip בישראל. לאחר פתיחת הפופ-אפ בחיפה, Adika מדרימה ופותחת חנות נוספת בנתניה. בחנות תמצאו את קולקציית הקיץ הנמכרת באתר, פריטים מקולקציות חדשות ומשיתופי הפעולה השונים של המותג, ופריטי סאמפל בלעדיים.

מתי? עד ה-27/6

איפה? קניון עיר ימים, נתניה. ימים א'-ה' בשעות 09:30-22:00, ששי בין 09:00-15:00, בשבת החל מחצי שעה מצאת השבת ועד 23:00

עדיקה יוצאת מהרשת ומגיעה לקניונים (צילום: תמוז רחמן)
עדיקה יוצאת מהרשת ומגיעה לקניונים (צילום: תמוז רחמן)

האסקפיזם ההוליוודי של ביוטי סיטי 2015

אחד מאירועי הפופ-אפ הוותיקים והמושקעים ביותר בישראל הוא ה"ביוטי סיטי" של סופר פארם, שזו שנתו התשיעית. בשנה שעברה הוקדש המתחם לטוקיו, שנה לפני כן לפריז, והפעם יעמדו במרכז הרעיוני והעיצובי שלו הנשים הגדולות של הוליווד, שעיצבו את הטרנדים העיקריים בתקופתן. מדובר בארבעה ימים חווייתיים של השקות מוצרי איפור וטיפוח, תצוגות אופנה בניצוחו של מוטי רייף, הרצאות וסדנאות אומן, והכל באווירת גלאם נוצצת שתעניק לכולן את התחושה של כוכבות לרגע.

מתי? 30.6-3.7, שלישי עד שישי בצהריים

איפה? גני התערוכה תל אביב. יש תחבורה ציבורית וחניה בשפע

מתוך מתחם הפופ-אפ של ביוטי סיטי יפן 2014 (צילום: אלירן אביטל)
מתוך מתחם הפופ-אפ של ביוטי סיטי יפן 2014 (צילום: אלירן אביטל)

איזו כוכבת הוליוודית את? עני על השאלון ותקבלי כרטיס כניסה לביוטי סיטי הוליווד

הקאמבק של KEDS

במסגרת השקת מותג הסניקרס הוותיק שחוזר לארץ ייפתחו חנויות פופ-אפ בקניונים שונים. בחנויות יימכרו הקולקציות החדשות לאביב-קיץ 2015, המיועדות לנערות בגילאי 18-26.

מתי? החנויות פתוחות כבר עכשיו, עד להודעה חדשה

איפה? קניון הזהב בראשון לציון, קניון איילון ברמת גן, קניון עזריאלי בת"א, דיזינגוף סנטר ומתחם "מיי בייבי" בירכא. שעות הפתיחה בהתאם לקניון

הסניקרס של קדס חוזרים לישראל
הסניקרס של קדס חוזרים לישראל

הסניף התל אביבי של My Urban Runway

סיון פניני, המייסדת והבעלים של בלוג האופנה ובוטיק האונליין myurbanrunway, פתחה חנות פופ-אפ ובה פריטים נדירים מניו יורק שליקטה בפינצטה: בגדים, נעליים, תיקים, אקססוריז ותכשיטים (כולל הליין של המעצבת ליהלנה והאוס אוף הארלו של ניקול ריצ׳י), וקולקציית הום דקור בעיצובה של פניני הכוללת נרות, מחברות וקנבסים עם אמרות מגניבות ואלמנטים אופנתיים.

מתי? עד סוף 2015

איפה? דיזנגוף סנטר, בניין A, קומה 3 (צמוד לחנות "סוהו")

פופ-אפ אורבני, היישר מניו יורק
פופ-אפ אורבני, היישר מניו יורק

המתחם החדש של שופרא

חנות הנעליים הוותיקה פותחת בתל אביב חנות פופ-אפ ענקית המתפרשת על 3 קומות: קומת הכניסה של החנות תחזק את החיבור של שופרא לעולם העיצוב והאמנות באמצעות שיתופי פעולה עם אמנים מקומיים; בקומת המרתף כ-1000 דגמי נשים מעונות קודמות וסאמפלים שווים במיוחד; ובקומה העליונה דגמי נעלי גברים מעונות קודמות, סאמפלים ומותגים אהובים. כל הדגמים בחנות יימכרו בהנחה של כ-70 אחוז.

מתי? מעכשיו ועד עד סוף שנת 2015

איפה? דיזנגוף 124 תל אביב

3 קומות של שופרא
3 קומות של שופרא

החלל המארח של spotlight

"ספוטלייט" היא חנות תל אביבית קבועה שמוקדשת למיזמי פופ-אפ מתחלפים. מדובר בחלל אינטימי בבעלות אורלי מגל, שמארח מדי שבוע מותגים קטנים שרוצים לצאת מהאונליין, לפגוש את הלקוחות, לעשות השקה ומכירות מיוחדות, להיחשף לקהל התל-אביבי, או להתנסות בהתנהלות של חנות פיזית. עד כה שלושה מותגים שהתארחו בחנות פתחו בהמשך חנויות בשינקין. סוג של חממה.

איפה? שינקין 33, תל אביב

אלה החנויות הצפויות להתארח בתקופה הקרובה:

קרן שביט, המכנה עצמה "יזמית לייף סטייל ומעצבת רב תחומית", תציג במשך חודש את המוצרים האהובים שלה: גלביות, שרשראות ותכשיטים, כפכפים אינדונזיים מחבלים, מגבות חמאם, תיקי שרוך ועוד, לצד מותגים צעירים נוספים שהיא בחרה.

מתי? במהלך כל חודש מאי

פותחים את הים בספוטלייט. החנות של קרן שביט (צילום: סנדי אהרון אונגר)
פותחים את הים בספוטלייט. החנות של קרן שביט (צילום: סנדי אהרון אונגר)

Lamella ונועה זוהר: מכירת אופנת נשים אתנית ותכשיטים בסגנון במזרח הרחוק.

מתי? במהלך השבוע הראשון של יוני

Missbehave: מכירה מהקולקציה של חנות האונליין בעלת 15 אלף עוקבים, המייבאת אופנה טרנדית לצעירות.

מתי? מה-10 ליוני עד ה-12 ליולי

דניאל קלר יחד עם LIAH מכירה של תכשיטים ואופנה בסגנון רומנטי נשי ואלגנטי.

מתי? 12-19 ליולי

אינו קציר עם דינה וולפסון יציגו אופנה בסגנון נשי ועדכני, ואופנת קז'ואל רומנטית.

מתי? 10-24 ליולי

"וינטאג' האנטר" ו"נדוניה" יציעו שבוע וינטאג' של בגדים מכל הסוגים.

מתי?6-12 לספטמבר