החגים, הו החגים. שוב הם כאן, עם הארוחות, החופשים, הילדים שאין מה לעשות איתם, ובעיקר הטקסים האינסופיים, ובראשם - קניות לחג. אוכל (יומיים חופש רצוף? שלא נרעב), בגדים חדשים (לחג, ברור, מה נלבש משהו מלפני חודשיים? מה פתאום!), והמתנות.

מלבד אלה שאנחנו מכירים היטב ויודעים מה לקנות להם (חלקם גם לא מתביישים להיות ממש ספציפיים), אנחנו די אבודים עם ה"מה להביא למארחת/ לאמא/ לחברה". במקרים כאלה, יש לנו תשובה בשבילכם - תביאו בושם. זה יוקרתי, קל להחלפה, ובעיקר - אם פישלתם והבאתם את הריח הלא מתאים, אף אחד לא יוכל להאשים אתכם בחוסר השקעה.

איך בוחרים בושם?

"בחירת בושם היא למעשה בחירת השדר והדימוי שכל אישה מקרינה ומותירה אחריה בלכתה. בין אם הניחוח הוא פרובוקטיבי או דיסקרטי, רגוע או מסעיר, מוחצן או מוצנע, ילדותי או בשל", מסבירה הרצליה אשכנזי, מנהלת שיווק סחר קוסמטיקה ברשת סופר-פארם. ומוסיפה כי יש להכיר את משפחות הריח כדי להתמצא בהם טוב יותר.

קיימים ארבעה סוגי בשמים בסך הכל: או דה קולון, שמתיזים על הגוף אחרי מקלחת לרענון בעיקר; או דה טואלט, מרוכז קצת יותר ומהווה את מרבית הבשמים שנמכרים בארץ המתאימים לאקלים הישראלי; או דה פרפיום, בעל ריכוז גבוה ומתאים יותר לערב או לחורף, ופרפיום, בעל הריכוז הגבוה ביותר שכמעט ולא קיים בארץ ומקובל בעיקר באירופה. ככל שרמת ריכוז תמציות הבושם הטהורות גבוהה יותר, הבושם יישאר למשך שעות רבות יותר. משפחות הריח מחולקות לארבע קטגוריות עיקריות: "רענן", "פרחוני", "אוריינטלי" ו"עצי".

איך ריחות משפיעים עלינו?

אדי הריח עוברים מהאף אל מרכז המוח, שם הוא עובר תהליך של עיבוד מידע לזיכרון חוויתי – אסוציאטיבי. המוח האנושי מריח את מה שהוא מצפה להריח, יותר מאשר מה שהאף באמת שואף לתוכו. כשמתקרבים להריח זר פרחים, סביר להניח שהמוח כבר יכין את המערכת הסנסורית לניחוח הנעים של פרחים. כך למעשה המוח יוצר "ציפייה מנטאלית" לריח.

אורלי עוז שמואל, מנהלת הדרכה ראשית של בשמי טיירי מוגלייר בישראל, מסבירה כי ריח הוא זיכרון אסוציאטיבי הפועל באופן פיזיולוגי, ולכן כאשר מתבשמים (ולא בהכרח על עצמנו אלא גם בסביבתנו) בריח המתקשר לרעננות, ניקיון ואביביות, אנו חשים גם בהתחדשות וברעננות. על ידי כך בעצם, המוח פועל לטובת הגוף.

חגית שחר, מנהלת הדרכה מחלקת בישום דנשר, מספרת כי מחקרים רבים בדקו כיצד משפיעים ריחות מסוימים על התנהגות בני האדם. התברר שריחות מסוימים משפיעים על האדם הרבה יותר מכוס שמפניה למשל. הגנים, סוג העור, התזונה, מצבנו הבריאותי והגיל (בגלל שינויים הורמונאליים) קובעים את הריחות שלנו כאנשים פרטיים. כמו כן, ניחוח הבושם תלוי בגורמים חיצוניים כמו טמפרטורה ורמת לחות. בנוסף לכך, למרכיבי הניחוח יש את היכולת לגרום לנו לתחושות שונות וקומפוזיציות שונות של מרכיבים יכולים להשפיע על היצר המיני, כמו למשל ניחוחות המכילים פאצ'ולי, וניל ומסק.

כל ריח לגופך

גם לאחר בחירת והתזת הבושם על הגוף, לא תמיד תתקבלנה תוצאות שוות. שינויים הורמונאליים והרגלי תזונה יביאו לתוצאות שונות של ריח מאדם לאדם. תקופת הריון, גיל המעבר ותזונה מתובלת מאוד ישפיעו ישירות על הניחוח. גם לסוג העור השפעה על הניחוח.

ככל שהעור שמן הבושם עמיד יותר. עור יבש, לעומת זאת, דורש בישום חוזר או שימוש בקרם גוף בניחוח הבושם או נטול ריח כבסיס, על מנת שהבושם ייתפס טוב יותר.

ככלל, קרם גוף מומלץ לשימוש לפני הבושם שכן מולקולות הריח נתפשות היטב על עור לח ומוזן. את הבושם כדאי להתיז על "נקודות הדופק" שנמצאות בפרקי הידיים, בכפלים הפנימיים של המרפק, מתחת (ולא מאחורי) תנוחי האוזניים, בתחתית הצוואר ומאחורי הברכיים.

מה חדש בשוק, וכמה זה עולה?

להלן מחירי הבשמים בחגים אלה, לפי סדר עולה ותיאור קצר וממצה של הריח. וכיוון שהודעות לעיתונות על השקות בשמים חדשים כוללות טקסטים שנכתבו ברצינות תהומית ובשפה ציורית, החלטנו לשתף אתכם גם בתיאורים המשעשעים. אתם תחליטו אם לקחת אותם ברצינות.

בשמים עד 100 שקל

1. Life

הריחות: מאסק, וניל פאצ'ולי ולוונדר - נעים, עדין, מתקתק

מההודעה לעיתונות: "בחירת הריחות נעשתה לאחר בדיקה מעמיקה של הריחות האהובים על הישראליות. אין לנו ספק כי הלקוחה תרצה להתנסות במוצר והוא יקבל מקום של כבוד במדף הבשמים שלה"

מחיר היכרות: 79.99 שקל ל-60 מ"ל

2. Hello Kitty (לנשים בוגרות)

הריח: מתוק וכבד, אבל נעים

מההודעה לעיתונות: ""הלו קיטי" נוצרה בשנת 1974 בהשראת פסל חתול יפני, אשר יש המאמינים בו כמביא מזל"

מחיר: 80 שקל ל-100 מ"ל

בשמים עד 200 שקל

3. Davidoff Cool Water Sea Rose

הריח: מתקתק רענן

מההודעה לעיתונות: "שחר. רגע של חסד וחושניות עוצר בזמן. כשהשמש עולה לאט באופק, היא יוצאת מהים. אור בוורוד חיוור של יום חדש מלטף את פניה. טיפות מים כסופות נוצצות על עורה המשיי. היא בתולת ים, אשר הפכה לאישה, חלום שהתגשם. שברירי אך רב עוצמה, עדין אך חזק, התמזגות האישה בטבע..."

מחיר: 199 שקל ל-100 מ"ל (מחיר השקה)

4. Black XS L’Aphrodisiaque

הריח: כבד, מתובלן ומעניין

מההודעה לעיתונות: "המהות של Black XS L’Aphrodisiaque עוסקת בשני כוכבי רוק, גבר ואישה, אשר עוזבים את הבמה ומזמינים אותנו להיכנס לסביבה הפרטית שלהם. מותירים את מעיל העור והמגפיים המסומרים מאחוריהם. האורות כבים, גופות נוגעים האחד בשני, ידיים מתחככות אחת בשנייה, עור מלטף עור: הפנטזיות של הלילה גורמות למסכות ליפול. הבושם הופך לשם נרדף לחושניות"

מחיר: 199 שקל ל- 80 מ"ל (מחיר השקה)

5. לוליטה למפיקה - L’Eau Jolie

הריח: רענן ודומיננטי

מההודעה לעיתונות: "או-דה-טואלט חדש מלא ברגש, כמו סומק שעולה מהריגוש במשחק תמים המקבל פתאום תפנית והופך למפתה. הריגוש שבאותו מבט ראשון, ההתרגשות שבתחושה הלא מוכרת...בעקבות הבושם הראשון והקלאסי, הפרי האסור"

מחיר: 150 ש"ח ל- 50 מ"ל

6. Halloween Fleur

הריח: מתקתק אך עדין

מההודעה לעיתונות: "להיות צעיר זה אומר לחלום, להאמין, לייחל לאושר ולשאיפות גדולות. פרח תמיד רווי ברעננות, צבעוניות וביופי. פרח הוא תמימות, כנות, והיכולת לחלום!"

מחיר: 200 שקל ל-100 מ"ל

בשמים עד 300 שקל

7. Icon Vanilla Black

ריח: כבד ומתוק

מההודעה לעיתונות: "ניחוחו העשיר של ICON VANILLA BLACK מתפתח על העור בנדיבות ומפתיע באקורד בעל גוון פירותי אקזוטי ומוסק המזמין אותך לגעת במחוזות רחוקים ולחלום על מרחבים מרגיעים, מותיר שובל מתמשך"

מחיר מומלץ לצרכן: 221.80 שקל ל-50 מ"ל

8. Cartier Baiser Vole'

הריח: מתוק ואיכותי

מההודעה לעיתונות: "נשיקה חטופה או גנובה. הבושם מרפרף על פני העור כמו משב רוח רענן ומפיץ ניחוח מעודן ואלגנטי של שושן צחור במלוא תפארתו ופריחתו"

מחיר: 292.90 שקל ל- 30 מ"ל

9. לאוקסיטן או-דה-טואלט Jasmin & Bergamot

הריח: עדין ומסתורי

מההודעה לעיתונות: "יום ולילה, ניגודים מתמזגים עם אמביוולנטיות, יסמין חושף את כל ההיבטים שלו ואילו הברגמוט מאיר את הניחוח וממשיך לשמור על נוכחות. האיזון מתנדנד בין עלי כותרת לעלים, בין רעננות לחושניות"

מחיר: 269 שקל ל- 75 מ"ל

10. Dot by Marc Jacobs

הריח: מתוק ומתריס

מההודעה לעיתונות: "פרחוני ועליז, שמח ומלא חיים, נפתח בתערובת משכרת של פירות יער אדומים, עסיסיים ומתוקים, ממשיך ומתמזג ללב הבושם הפרחוני, השופע ניחוח ממכר של פרחי יסמין עם תמצית מי קוקוס ממריץ ופריחת התפוז ומסתיים בנשיות ונילית ומושק חושני. ג'ייקובס לוקח את הטרנד של נקודות בשחור לבן, ומלביש עליו טוויסט של צבע. אדום שחור. פרפרים, פרת משה רבנו, עופו עם זה"

249 שקל ל-50 מ"ל

11. Downtown by Calvin Klein

הריח: מתוק ונעים

מההודעה לעיתונות: תחכום אורבני מלווה את הבשמים של קלווין קליין, ו- DOWNTOWN - הבושם החדש מבית מעצב העל האמריקאי ממשיך את הקו: מיועד לאישה עירונית, אינדיבידואליסטית, מובילת טרנדים בעלת חוקים משל עצמה... הניחוח צופן בתוכו את תפיסת הנשיות החדשה: נשיות עירונית, דעתנית, נושכת אבל גם שומרת על נשיות רכה.

מחיר: 263 שקל ל50 מ"ל

12. Love Line White

הריח: כבד ועמוס

מההודעה לעיתונות: הבושם ('חלאבין – תעשיות קוסמטיקה') פותח בהשראת האישה העצמאית והמאופקת המודעת לנשיותה ועל אף כשהיא אינה מוחצנת היא כובשת בשל חדוות-חיים, קסם אישי ובטחון עצמי.

מחיר: 200 שקל ל- 100 מ"ל

בשמים עד 400 שקל

13. M by Mimi Luzon

הריח: מתוק עדין

מההודעה לעיתונות: "הבושם מתחשב בעונות השנה- בעל תווים רעננים ופרחוניים לעונת הקיץ, משולבים בתווים חושניים ועמוקים המתאימים גם לעונת החורף. הבושם יוצר את אותה תחושה שכל אישה מחפשת ניחוח שנוצר במיוחד בשבילה והופך ל"בושם שלה"

מחיר: 399 שקל ל-50 מ"ל

14. Bobbi

הריח: רענן ומרגש

מההודעה לעיתונות: "בובי בראון, אמנית האיפור, משיקה בושם חדש בשם Bobbi - או דה פרפיום שהוא תמצית המרכיבים האהובים עליה. הבושם בניחוח נקי ורענן מיועד, לדברי בובי, לנשים המחפשות בושם שהוא גם נצחי ויחד עם זאת אופנתי. הניחוח משלב מרכיבים שונים וביניהם פירות הדר, מלפפון ועצי ארז, המשווים לו ניחוח קסום ורענן"

מחיר 310 שקל ל-50 מ"ל

15. Hilfiger Woman Flower Violet

הריח: מתוק ומרפרף

מההודעה לעיתונות: "ניחוח קסום, הטומן בחובו התרגשות עדינה של אהבה ראשונה, עטוף בצרור סיגליות. עבור הלב הרומנטי, Flower Violet מגלם נשיות מודרנית בבקבוק. האישה העוטה עליה את הניחוח היא מלאת תשוקה ושובת לב, מצוידת בנגיעה של ספונטניות. הניחוח נוצר בהשראת האהבה הראשונה שלך, ומצליח ללכוד בתוכו את ההתרגשות של הרגעים הראשונים יחד – הניצוץ, הנשיקה, החיבור"

מחיר: 370 שקל 50 מ"ל

16. DKNY Be Delicious Art

הריח: רענן וקופצני

מההודעה לעיתונות: "בהשראת הסגנון האקסצנטרי של הרינג ופאלטת הצבעים היצירתית שלו, הבושם רענן וממריץ אך גם מורכב ונשי ביותר. מועשר בפרחים רעננים, פירות פריכים ומערך של תווים שיקיים ירוקים, הוא מעורר תחושה של חופש מלהיב, אינדיבידואליות ופרץ של "קוליות"

מחיר: 360 שקל ל- 50 מ"ל

17. תרסיס ארומאטי בניחוח פרח-תפוז וליצ'י מאת Kiehl's

הריח: רענן וממזרי

מההודעה לעיתונות: שילוב אקזוטי של פרח תפוז וליצ'י המומתק בעזרת נגיעה של דבש ובגימור של ורד מרוקאי. מקורה של תמצית פרח התפוז היא מן עץ התפוז המריר, הידוע בהפקת פרחים בעלי ניחוח מיוחד ויוצא דופן של תפוז. הארומה המיוחדת הזאת שולבה עם הניחוח הפירותי-פרחוני של הליצ'י שמקורו ביערות הטרופים בדרום מזרח אסיה"

מחיר: 302.50 שקל ל-100 מ"ל

18.Madame De Pompadour by Nicol Raidman

הריח: מתוק יוקרתי

מההודעה לעיתונות: "בושם קלאסי, על זמני בעל ניחוח נשי, עדין ורענן המעניק תחושה נוסטלגית של עידן אחר. תמציות הבושם היוקרתיות נבחרו בהזמנה אישית על ידי ניקול והגיעו ממעבדה מיוחדת בפאריז. הבקבוק הלבן יובא מאוסטריה והוא מעוטר בחריטה מזהב ומעוצב בסגנון שנות ה- 30' עם משאבת התזה שחורה המחזירה אותנו אחורה בזמן"

מחיר: 110$ ל- 100 מ"ל (בדיוטי פרי)

19. Flowerbomb by Viktor & Rolf

הריח: מתקתק עשיר

מההודעה לעיתונות: "Flowerbomb הוא יותר מסתם שם, יש לו את הכוח להפוך את החיים ליפים יותר, לתת להם כנפיים". פצצה של פרחים. שפע הפרחים מתפרץ ב”מקהלה” חושנית ומלוטשת"

מחיר: 393.33 שקל ל- 50 מ"ל

20. Si' by Giorgio Armani

הריח: מתוק וכבד

מההודעה לעיתונות: "האישה של ג'ורג'יו ארמני נוכחותה כובשת אך שלווה. היא האבטיפוס של הנשיות. היא קורנת, כריזמטית ומתוחכמת, עוצמתית ומיוחדת, המהות של סטייל ושיק איטלקי. האלגנטיות הטבעית שלה ממגנטת את כל מי שמביט לכיוונה. הבושם משרה עליה עדינות אין סופית, אפופת מסתורין ורגש עמוק. גם כשהיא לא נמצאת בסביבה, אי אפשר שלא להמשיך לחשוב עליה"

מחיר: 87$ ל- 50 מ"ל (דיוטי פרי)

21. Angel Aqua Chic 2013 by Thierry Mugler

הריח: כבד וכבד

מההודעה לעיתונות: "באביב 2012 עורר טיירי מוגלר סערה עם חשיפת המהדורה המוגבלת לאביב, בה יצר מחדש את שני הבשמים האייקונים שלו לנשים Angel and Alien Aqua Chic. הניחוח של "אנג'ל אקווה שיק 2013" מתפרץ עם מי פרחים. בלבו של הניחוח, מי ורדים יחד עם נגיעות של פטל ותפוח ירוק קפוא, המעניקים את הנימה הרעננה והאופנתית לניחוח המקורי. בבסיס הניחוח וניל פצ'ולי עסיסי"

מחיר: 353 שקל ל- 50 מ"ל

22. Aura of love by Swarovski

הריח: מתוק ושטוח

מההודעה לעיתונות: "אהבה בלתי נשכחת ממבט ראשון. הניחוח החדש, במהדורה מוגבלת, מלווה כל אישה בגילוי המרגש וחסר הדאגות שבאהבה ראשונה. הבושם מגדיל את הפיתוי והזוהר של האישה, ויוצר קסם של רגשות בוהקים באמצעות הקריסטל והניחוח Aura of love ניחוח של אישה מאוהבת, זוהרת וחושנית"

מחיר 363 שקל ל- 50 מ"ל

23. Flower in the Air by Kenzo

הריח: רענן מסקרן

מההודעה לעיתונות: "אנו מבקשים להתעלות מעל לגבולות, מעבר לאילוצים, לשכוח את כל הקודים ולשאול את עצמנו: מה מהותה של הסאגה הזו? כיצד להפוך את העולם ליפה יותר? התשובה היא בלב כל אלה : חופש. הפרג חייב להיות חופשי"

המחיר: 300 שקל ל- 50 מ"ל (מחיר השקה)

24. Bronze Goddess Eau Fraiche SkinScent by Estee Lauder

הריח: כבד עשיר

מההודעה לעיתונות: "לבו של ניחוח הענבר הזוהר מרעיף חושניות רכה. הקרמיות של חלב קוקוס, אלמוג ווניל מתירים את החום המשיי. התערובת האקזוטית של Vetiver ומור מעמיקים את הסקסיות הבושם החדש מביא עימו חוויה של בושם אקזוטי ויוקרתי בעל ניחוח של אוויר טרופי אשר שולח את כל המשתמשות בו לבריחה מפנקת בקאריביים"

מחיר: 399 שקל ל- 100 מ"ל

בשמים מעל 400 שקל

25. Especially Escada Elixir

הריח: נקי ומסתורי

מההודעה לעיתונות: "גן לילה יפהפה לעת דמדומים: ורדים נדירים ומעודנים, בגוני ורוד וסגול כהה נפתחים בעת שהשמש שוקעת ומפיצים ניחוח עשיר, עז ושובה לב. גן הוורדים הלילי הזה הוא מקום קסום המעורר פליאה ואושר"

מחיר: או דה פרפיום, 495 שקל ל-50 מ"ל

26. Loverdose Tattoo by Diesel

הריח: רענן ומתפרץ

מההודעה לעיתונות: "סיפור חדש על עודף אהבה, סקסיות פרועה ואומנות נשית. Loverdose Tattoo - בושם לאישה המשתמשת בכוחה בכדי ליצור אובססיות והתמכרות לאהבה טוטאלית חסרת מעצורים... מהעור ללב..."

מחיר: 427.23 שקל 50 מ"ל

27. Guilty Black Pour Femme by Gucci

הריח: מתוק וכבד

מההודעה לעיתונות: "הניחוחות המפתים של המאה ה-21. בבשמים אלה, שגרפו פרסים ברחבי העולם, גילו הגברים והנשים הצעירים של ימינו, שמצפונם נקי מרגשי אשמה את ניחוח הפרובוקציה, והתמכרו אליו לחלוטין. מחפשי ריגושים בכל קצוות תבל התפתו להתפנק בתענוגות מעוררי חרטה"

מחיר: 520 שקל ל- 50 מ"ל

28. Eau Delica by Dior Addict

הריח: משיב נפש

מההודעה לעיתונות: "היתרון בנעורים פרועים חסרי דאגות: הגיל בו רוקדים לתוך הלילה והזמן לאהבה חסרת מעצורים" (Christian Dior) כריסטיאן דיור חי במסע מתמשך במטרה להפוך נשים ליפות ומאושרות יותר. כל ריח וכל שמלה, כל צבע וכל פרח - נבחרו בקפידה על ידי מר דיור במטרה להעצים ולהקסים"

מחיר: 429 שקל ל-50 מ"ל

29. Boss Jour Pour Femme

הריח: מתקתק אך מחייה

מההודעה לעיתונות: "BOSS JOUR Pour Femme נעזר ברגע שבו מפציע אור השחר הראשון כדי להעניק לנשים השראה ולסייע להן למצות את כל ההזדמנויות הנקרות בדרכן וליצור סיפורים משלהן, מדי יום ביומו. הניחוח, שכולל מגוון מרכיבים אלגנטיים, נוצר בכדי לשקף שלושה היבטים נשיים חשובים – אור, השראה וקור רוח"

מחיר: 452.84 שקל ל-50 מ"ל

30. Amor Amor

הריח: מתוק ומרגיע

מההודעה לעיתונות: "אמור אמור אין א-פלאש - אהבה מיידית עם כל ההתרגשות, המשיכה הממכרת ותחושת האופוריה שברגעים הראשונים שלה. הבקבוק נועז, זוהר וקורן בורוד ניאון. המראה הכובש שלו לוכד בתעוזה את כל המודרניות של אהבה ממבט ראשון"

מחיר: 462 שקל ל-50 מ"ל

31. La Vie Est Belle L'eau De Parfum Legre

הריח: מתוק ובוגר

מההודעה לעיתונות: "הבושם הנשי לה וי א-בל שהושק לפני שנה, מהווה בעבור נשים הצהרה אוניברסאלית על הזכות לאושר ולאהבת החיים בדרך אישית ומושלמת. דיאלוג ארוך המשתרע על פני שנים אחדות ועל פני למעלה מ- 5,000 ניסיונות ליצור את התו הבלתי צפוי הניחן בקסם מפתה ומושך לצד אלמנט של הפתעה סוחפת"

מחיר: 517 שקל ל- 50 מ"ל

32. Happy by Clinique

הריח: רענן וקסום

מההודעה לעיתונות: "רמז של הדרים. עושר של פרחים. תערובת של רגשות. הבושם הנמכר ביותר שלנו לאשה, יוצר השפעה הדדית בין תווים רעננים ותוססים - אשכולית אדומה, ברגמוט - לתווים רכים וחושניים - פרח חתונה הוואי, מימוזת אביב. השתמשי בו ותהיי מאושרת"

מחיר: 99 שקל בלבד עד סוף ספטמבר ל- 50 מ"ל

ייעוץ ומידע:

חגית שחר, מנהלת הדרכה מחלקת בישום דנשר; אורלי עוז שמואל מנהלת הדרכה ראשית של בשמי טיירי מוגלייר בישראל; הרצליה אשכנזי מנהלת שיווק סחר קוסמטיקה ברשת סופר-פארם